Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی و فن آوری سازمان بسیج دانشجویی گفت: جریان دانشجویی با استناد به کتاب بهارستان «به مطالبه‌گری از نامزد‌های انتخاباتی می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اقبالی، معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی امروز در مراسم رونمایی از کتاب بهارستان (مجلس و چالش‌ها و مسائل اولویت دار کشور) که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد گفت: رویکرد اخیر سازمان بسیج دانشجویی رویکرد مسئله محوری و جریان سازی است و راه انداختن نهضت مسئله محوری مبتنی بر حرکت‌های جریان دانشجویی است و در حال حاضر نیز بسیج دانشجویی به موضوع انتخابات مجلس به عنوان یک رویکرد کلان ورود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آن چیزی که زمین بازی انتخابات را شکل می‌دهد مسائلی است که برجسته می‌شوند و حول این مسائل دوگانه‌ها نیز شکل می‌گیرند و افراد در نسبت با این مسائل موضع خود را مشخص می‌کنند. با این وجود یکی از کارکرد‌های این برجسته سازی این است که نامزد‌ها از مسائل دلخواه خود استفاده کرده و دوگانه‌هایی را ایجاد می‌کنند که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد تا رای بیشتری را کسب کنند و البته این مسائل نیز جهت دار هستند به هر حال ما باید مسائل اصلی کشور را به گفتمان تبدیل کنیم تا زمین بازی به گونه‌ای شکل بگیرد که برنده آن مردم باشند و این مهم نیز با شناسایی مسائل اولویت دار کشور محقق می‌شود.

اقبالی با اشاره به اجرای برنامه ملی شناسایی مسائل استان‌ها (شمسا) توسط سازمان بسیج دانشجویی افزود: طرح شمسا به همت تیم‌های پژوهشی در سطح استان‌ها به شناسایی مسائل استانی می‌پردازد و این مسائل نیز به صورت برخط احصا شده و توسط جنبش دانشجویی پیگیری می‌شوند. البته در لایه ملی نیز مسائل احصا شده و در قالب کتاب بهارستان منتشر می‌شود.   کتاب بهارستان؛ سرنخی برای شناسایی مسائل اولویت دار معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه کتاب بهارستان در قالب گفتگو با نخبگان گردآوری شده تا سرنخی باشد برای شناسایی مسائل اولویت دار و مطالبه گری این مسائل افزود: ما به دنبال این هستیم که مسائل اساسی مردم مطالبه و به گفتمان تبدیل شوند به هر حال از برکات این کار این است که نمایندگان مجبور می‌شوند به سمتی بروند که به ارائه برنامه برای مسائل اولویت دار کشور بپردازند و در قالب این برنامه‌ها به صحنه رقابت وارد شوند.

وی با طرح این سوال که چرا باید به دنبال ارائه لیست در انتخابات باشیم و چرا نباید انتخابات برنامه محور باشد، افزود: چرا نباید برنامه‌های هر یک از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به لیست‌های انتخاباتی ضمیمه شود و چرا این جریانات که لیست‌های انتخاباتی ارائه کرده اند برای حل مشکلات اساسی کشور برنامه‌ای ارائه ندادند.   جریان دانشجویی مسائل اولویت دار کشور را به گفتمان تبدیل کند اقبالی تصریح کرد: مردم زمانی برنده واقعی انتخابات هستند که معلوم باشد کاندیدا‌ها با توجه به چه مسئله و برنامه‌ای می‌خواهند به عرصه وارد شوند و چه کسی قرار است این برنامه‌ها را عملیاتی کند؟ افزود: عرصه مطلوب ما در مجلس زمانی شکل می‌گیرد که جریان دانشجویی بتواند مسائل اولویت دار کشور را به گفتمان تبدیل کند، چون در این شرایط نامزد‌های انتخاباتی مجبور به ارائه برنامه می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی بر ضرورت شناسایی مسائل اولویت دار کشور تاکید کرد و افزود: مسائل جهت دار و چند بعدی هستند به همین دلیل بعضی وقت‌ها به مسائلی که اولویت دار نیستند می‌پردازیم به هر حال لازمه کار شناخت شبکه وار مسئله است و این شناخت نیز در قالب کار‌های پژوهشی محقق می‌شود به هر حال با توجه به شبکه نخبگانی که در سازمان بسیج دانشجویی شکل گرفته امیدواریم بتوانیم مسائل کشور را در لایه‌های ملی و استانی احصا کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب بهارستان تاکنون در اختیار جریان دانشجویی قرار گرفته و نشر عمومی نیز خواهد شد، افزود: به دنبال انتشار این کتاب مطالبه گری از نامزد‌ها و نمایندگان چه در ایام انتخابات و چه بعد از آن در دستور کار جریان دانشجویی قرار می‌گیرد.

اقبالی با تاکید بر اینکه مجلس باید در راس امور قرار بگیرد و این مهم نیز با اصلاح وضعیت فعلی مجلس محقق خواهد شد، تصریح کرد: مجلسی که ۹۰ نفر از نمایندگان آن رد صلاحیت می‌شوند معنایش این است که سازوکار‌های درونی آن فسادزاست و باید اصلاح شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه سازوکار‌های مجلس رانت‌های اطلاعاتی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: شفافیت آراء و رویه نظارت بر نمایندگان مسائلی است که باید اصلاح شوند و البته این اصلاح نیز باید به دست نمایندگان صورت بگیرد، ولی تاکنون اقدامی نشده است به هر حال این اصلاح نیازمند یک فشار عمومی بر نمایندگان است.

وی اضافه کرد: ساختار فعلی مجلس جدال گفتمانی و محتوایی را رقم نمی‌زند و به بستر لیست دادن و سهم خواهی دامن می‌زند.

همچنین علی کیان، معاون مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت: رویکرد بسیج دانشجویی در دوره جدید تغییر کرده و رویکرد مسئله محوری و نقش آفرینی تخصصی را برگزیده است. ما معتقدیم که اگر با این رویکرد حرکت کنیم اهداف امامین انقلاب در نقش آفرینی آحاد مردم در مسائل اولویت دار کشور محقق می‌شود.

وی افزود: انتخابات از آن جمله مقاطعی است که ما باید با رویکرد مسئله محوری به آن وارد شویم، چون اگر مسائل به درستی احصا و برجسته شوند دیگر گروه‌های سیاسی نمی‌توانند برای مردم دوگانه‌های کاذب ایجاد کنند.

کیان افزود: معتقدیم با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاده اگر نخبگان و دلسوزان فضای انقلابی از جمله دانشجویان انقلابی بتوانند از کسانی که می‌خواهند کاندیدای مجلس شوند به درستی سوال بپرسند و پاسخ این سوالات نیز در اختیار مردم قرار بگیرد مردم هم می‌توانند به درستی دست به انتخاب بزنند.

معاون مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه جریانی که در کشور حاکم شده قول‌های زیادی به مردم داد، ولی به دلیل رویکرد اشتباهی که در پیش گرفتند نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند، افزود: ما اگر براساس ظرفیت‌های واقعی کشور و فضای آرمانی ناشی از انقلاب اسلامی مسائل را احصا و پیگیری کنیم این یک عملیاتی بزرگ است که حول این عملیات مشکلات کشور حل خواهد شد و از دل این عملیات نیز نیرو‌هایی سر برمی آورند که تقریبا می‌توانند جایگزین مدیران فعلی کشور شوند.
مردم به کسانی رای دهند که پاسخ انقلابی به مسائل اولویت دار بدهند وی از مسئله محوری به عنوان یک استراتژی کلان در بسیج دانشجویی نام برد و افزود: عمده فعالیت و کنش بسیج دانشجویی پرسیدن سوال درست است، چون ما معتقدیم با پرسیدن سوالات درست مخاطبین این سوالات می‌توانند جواب انقلابی و یا غیرانقلابی بدهند با این وجود، چون شرایط روشن شده پس نمی‌توانند خارج از فضای انقلابی و یا غیرانقلابی به ارائه پاسخ بپردازند. به هر حال ما از مردم می‌خواهیم به کسانی رای دهند که پاسخ انقلابی به این سوالات می‌دهند. به هرحال بسیج دانشجویی با استفاده از شبکه نخبگانی که در اختیار دارد و همچنین با استفاده از کتاب بهارستان این رویکرد را دنبال می‌کند.

فاطمی، سرپرست مولفان کتاب بهارستان نیز گفت: اگرچه قرار بوده که مجلس در راس امور و تمام ارکان نظام باشد، اما در حال حاضر جایگاه واقعی خود را ندارد لذا ما باید مجلس را به جایگاه خود برگردانیم.

وی با بیان اینکه مسئله محوری از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، اظهار کرد: کتاب بهارستان حول مسائل اولویت دار کشور که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب و بزرگان کشور بوده منتشر شده است.

فاطمی با بیان اینکه رهبری صحبت‌های واضحی خطاب به نمایندگان مجلس دارند و چند ملاک را برای انتخابات ارائه کرده اند که این ملاک‌ها بر روح کتاب بهارستان حاکم هستند، افزود: پیگیری مسائل اولویت دار عملیاتی و قابل پیگیری، پیگیری مسائلی که تعارضی با منافع کشور نداشته باشند مانند پیوستن به کنوانسیون های بین المللی، رعایت جنبه‌های کارشناسی و استفاده از نخبگان خارج از مجلس از جمله توصیه های رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس بوده اند.
سرپرست مولفان کتاب بهارستان گفت: در کتاب بهارستان اصالت با مسائل اولویت دار کشور است با این وجود ما برای اینکه این مسائل را به صورت دسته بندی ارائه کنیم به سراغ کمیسیون‌های مختلف مجلس رفته ایم و سعی کرده ایم مسائل را براساس اولویت‌های این کمیسیون‌ها ارائه کنیم. با این وجود مسائل اولویت دار کمیسیون‌ها در کتاب بهارستان آمده است.

وی اظهار کرد: در کتاب بهارستان به منابع مختلفی از جمله سخنان رهبر معظم انقلاب، بزرگان کشور، اسناد بالادستی، مطالب کارشناسی اندیشکده‌ها و منابع کتابخانه‌ای و همچنین منابع اینترنتی استناد شده است.

فاطمی افزود: ما پس از احصا مسائل اولویت دار کشور و دسته بندی آن‌ها لیست این مسائل را در اختیار کارشناسان مختلف قرار دادیم و لیست این مسائل توسط کارشناسان هر حوزه‌ای که بین سه تا چهار نفر بودند، اصلاح شده است. با این وجود در تهیه کتاب بهارستان از یک نگاه و طیف استفاده نشده است.

سرپرست مولفان کتاب بهارستان با بیان اینکه مسائل مطرح شده در کتاب بهارستان به صورت مختصر و مفید و توسط کارشناسان اولویت بندی شده است، افزود: بنای ما این نبوده که در کتاب بهارستان طرحی را به عنوان پیشنهاد متمم کتاب کنیم به هر حال هدف ما ایجاد یک دغدغه و آگاهی در بین جریان دانشجویی بوده و در پایان کتاب نیز منابعی را جهت مطالعات تکمیلی ذکر کرده ایم.

وی افزود: برای تالیف کتاب بهارستان و احصا مسائل اولویت دار از ظرفیت بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان حوزه‌های مختلف، منابع بیست اندیشکده برتر و ۱۰۰ منبع اینترنتی و کتاب استفاده شده است.

فاطمی افزود: کتاب بهارستان ناظر به حوزه‌های ساختاری، مسائل کلان و گفتمانی در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و دیگر حوزه‌ها و همچنین ناظر به طرح‌هایی است که در مجلس وجود دارند، ولی به آن‌ها کم توجهی شده و از طرفی ناظر به مسائلی است که اصلا در مجلس به آن‌ها پرداخته نشده است به هر حال ما این مسائل را به صورت مختصر و مفید در این کتاب ارائه کرده ایم.   کارکرد کتاب بهارستان صرفا مربوط به ایام انتخابات نیست سرپرست مولفان کتاب بهارستان بیان کرد: کارکرد کتاب بهارستان صرفا مربوط به ایام انتخابات نیست و جریان دانشجویی می‌تواند بعد از انتخابات نیز با استناد به محتوای این کتاب به مطالبه گری بپردازد.

وی با بیان اینکه اگر در انتخابات برنامه نامزد‌ها ملاک بود در کنار لیست‌هایی که با شعار‌های مختلف ارائه می‌شوند نامزد‌ها اولویت‌ها و برنامه‌های خود برای تحقق این شعار‌ها را نیز اعلام می‌کردند، افزود: نامزد‌های مجلس باید بگویند که برنامه آن‌ها در حل مسائل مختلف کشور چیست البته کتاب بهارستان نیز می‌تواند در این زمینه به نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس کمک کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کتاب بهارستان انتخابات مجلس اقبالی سازمان بسیج دانشجویی کشور را به گفتمان تبدیل نامزد های انتخاباتی نامزد های انتخابات رهبر معظم انقلاب کتاب بهارستان کتاب بهارستان نمایندگان مجلس جریان دانشجویی ایام انتخابات مطالبه گری حال ما محقق می شود کمیسیون ها ارائه کرده دوگانه ها برنامه ها خواهد شد حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از انتشار و رونمایی از کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این مرکز خبر داد و با اشاره به اینکه مجلس دوازدهم از چند ماه آینده کار خود را شروع می‌کند، گفت: این مجلس می‌تواند نقشی قابل‌ اعتنا در تحقق اهداف عالیه نظام، سیاست‌های کلان و برنامه‌های توسعه کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان عقل منفصله نهاد تقنین، در این عرصه نقشی تأثیرگذار دارد، افزود: این نقش در صورتی ایفا می‌شود که سازوکارهای لازم برای بهره‌گیری از دیدگاه صاحب‌نظران و خبرگان کشور درباره قانون‌گذاری در کشور ایجاد شود.

نگاهداری گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس باید مبتنی بر نظام پژوهشی روشمند و قاعده‌مند، اولویت‌های کشور در هر عرصه را مشخص و راهبردها و رویکردهای تحقق این اولویت‌ها را تبیین کند.

وی با بیان اینکه کتاب مذکور در راستای تحقق این نقش مرکز پژوهش‌های مجلس، منتشر شده، افزود: این کتاب با تحقیق و مطالعه دفاتر تخصصی این مرکز در حوزه‌های مختلف کشور منتشر شده است.

تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم بر اساس نظرات نخبگان و مردم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: اولویت‌های پیشنهاد شده در این کتاب، حاصل مطالعات انجام شده در طول بیش از 20 سال فعالیت مرکز پژوهش‌ها بوده است. در کنار این تجربیات، از مطالعات انجام شده با عنوان پویایی‌شناسی ابر چالش‌های کشور نیز بهره گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در تدوین این کتاب از دانش علمی کارشناسان مرکز استفاده‌ شده، گفت: تلاش کردیم تا ساختاری روش شناختی برای احصا و استنباط مسائل اولویت‌دار کشور تدوین کنیم که از سه منبع نشات گرفته است؛ نظرخواهی از نمایندگان مجلس، نظرات تخصصی کارشناسان مرکز و خبرگان بیرون از مرکز و نظرخواهی عمومی.

نگاهداری ادامه داد: در بخش اول پژوهشگران ما با نمایندگان مجلس که در حوزه‌های خاص صاحب‌نظر هستند، مصاحبه کرده و اولویت‌های اظهار شده از سوی آنان را، دسته‌بندی کردند. در بخش دوم، کارشناسان دفاتر و گروه‌های پژوهشی مرکز با همکاری خبرگان و صاحب‌نظران، در زمینه تخصصی خود، اولویت‌های پیشنهادی را جمع‌آوری کرده و در بخش سوم ما در قالب فرم نظرخواهی برخط، اولویت‌های مدنظر مردم را گردآوری کردیم.

وی بیان کرد: در انتخاب مسائل فرض بر آن بوده که مسائلی مطرح شود که در صورت عدم اقدام، آسیب جدی به دنبال خواهند داشت یا مسائلی را مدنظر قرار دادیم که در صورت توجه به آنها، برای کشور فرصت‌آفرین هستند.

معیارهای دسته‌بندی مسائل کتاب

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: دسته‌بندی مسائل در این کتاب بر اساس این پیش‌فرض انجام شده که انتخاب راه‌حل‌ها، با استفاده از فرصت‌های پیشرو و با تکیه‌بر سیاست‌های کلان کشور صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: معیارهایی مانند ضرورت و فوریت مسئله، امکان‌پذیری، اهمیت از نگاه مردم و فعالان بخش مربوطه و ضرورت ورود مجلس به موضوع نیز در تعیین اولویت‌های مجلس دوازدهم، مورد توجه قرار گرفته است.

نگاهداری توضیح داد: پس از این مرحله، متخصصان مرکز پژوهش‌های مجلس، ارتباط میان اولویت‌ها و دسته‌بندی آنها را تحلیل کردند تا به مقولات کلان‌تر برسند. از تحلیل مضمون و رابطه این مقولات، ما به پنج هدف راهبردی دست یافتیم که می‌تواند بازتاب‌دهنده استراتژی و رویکرد بالقوه مجلس دوازدهم به مسائل کشور راه‌حل‌های آن باشد.

وی در ادامه اهداف راهبردی مدنظر در کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برشمرد و گفت: اولین هدف ما ناظر به توسعه سرمایه انسانی و عدالت اجتماعی بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: در دهه‌های گذشته، کشور ما عملکرد خوبی در رشد بهداشت، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی داشته است اما به دلیل رشد اقتصادی پایین و تحریم‌های دهه گذشته، کیفیت خدمات اجتماعی و رفاهی و سرمایه انسانی آسیب جدی دیده است.

ضرورت توجه به کارآمد سازی نظام تأمین اجتماعی

وی بیان کرد: از این منظر، هم‌زمان با اقداماتی در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی، نیازمند کارآمد سازی نظام تأمین اجتماعی، توسعه و هوشمند سازی سازوکارهای رفاهیان و اثربخش سازی سیاست‌های محرومیت‌زدایی و رفع فقر هستیم که این اقدامات به‌طور ویژه باید از طریق رفع موانع نهادی، کاهش هدر رفت منابع و شناسایی نظام‌مند گروه‌های هدف، برنامه‌ریزی و دنبال شود که دستیابی به همه این اهداف، نیازمند رشد اقتصادی و صنعتی سازی کشور است.

نگاهداری به‌ضرورت تقویت هم‌بستگی ملی و افزایش سرمایه اجتماعی بر اساس واقعیات تاریخی و امروزی جامعه ایران اشاره و اظهار کرد: در کنار اهمیت ذاتی هم‌بستگی ملی و اعتماد برای یک جامعه پویا، باید در نظر داشت که در سال‌های اخیر، دشمنان کشور و نظام تلاش سازمان یافته‌ای با هدف تضعیف عوامل پیونددهنده و هویت‌بخش ملت ایران داشته‌اند.
وی ادامه داد: بنابراین، تلاش مؤثر و غیر نمایشی برای حفاظت و ارتقای هم‌بستگی ملی و سرمایه اجتماعی کشور، از ضرورت‌های استراتژیک کشور در برهه کنونی است.

اهمیت ارتقای آموزش و سلامت در مجلس دوازدهم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه آموزش و سلامت نیز در این کتاب مورد توجه بوده، گفت: برای توسعه سرمایه انسانی و عدالت اجتماعی، باید اقداماتی برای رسیدن به توسعه و تقویت نظام حفاظت از سلامت جسمی و روانی جامعه داشته باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش نیز نیازمند کیفیت‌بخشی و ارتقای اثربخشی نظام آموزشی هستیم که این سیاست، باید همراه با افزایش سرمایه اجتماعی از یک سوء و رشد و شکوفایی اقتصادی از سوی دیگر، همراه باشد.

نگاهداری دومین هدف راهبردی در این کتاب را رشد و شکوفایی اقتصادی عنوان کرد و افزود: کشور ما به‌عنوان کشوری در حال توسعه و پیشرفت، برای رفع نیازهای داخلی و جان ماندن از رقابت‌های اقتصادی منطقه‌ای و جهانی، نیازمند تمرکز جدی بر رشد اقتصادی به‌ویژه در حوزه صنعت و دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با کاهش ناترازی در حوزه‌های مختلف مانند بودجه عمومی کشور، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، نیازمند استفاده از راهبردهایی کارآمد معطوف به ارتقای ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد کلان، رشد سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات با تأکید بر مزیت‌های نسبی هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: رفع این نیاز، مستلزم به‌کارگیری بسته‌ای منسجم از سیاست‌ها با هدف حذف مداخلات ناضرور دولت، تعادل بخشی پایدار در بازارهای مختلف، توسعه تعامل‌پذیر با اقتصاد جهانی، تمرکز بر صادرات غیرنفتی، افزایش بهره‌وری و تقویت نظام شبکه‌ای تولید و شکوفایی محیط کسب‌وکار است.

مسئله منابع مشاع در کشور

وی دیگر هدف راهبردی در این کتاب را حفظ سرمایه سرزمینی و محیطی دانست و گفت: مسئله منابع مشاع در کشور، وضعیتی تراژیک و حساس است که این امر در حوزه آب، اهمیتی ویژه دارد.

نگاهداری با بیان اینکه منابع عمومی و مشترک شهروندان به‌عنوان منابع مشاع شناخته می‌شوند، افزود: در صورت عدم تعادل میان بهره‌برداری و حفاظت از این منابع، رو به فرسایش و نابودی می‌گذارند.

وی با تأکید بر وضعیت بحرانی مدیریت منابع آب در کشور، ادامه داد: منابع آب کشور، کیفیت هوا، جنگل‌ها و منابع طبیعی و همچنین کیفیت محیط کالبدی زندگی مردم را می‌توان از جمله منابع مشاع و عمومی دانست که در معرض خطر هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در ادامه راهبرد حفظ سرمایه سرزمینی و محیطی، لازم است علاوه بر توجه به مهاجرت‌های داخلی و خارجی در کشور، تمهیداتی در جهت تعادل بخشی جمعیت و منابع در راستای پراکنش متوازن ثروت‌های کشور در مناطق مختلف را مورد نظر قرار داد.

ضرورت مبارزه نظام‌مند با فساد

نگاهداری به ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت نهادهای مدنی به‌عنوان چهارمین هدف راهبردی مدنظر در این کتاب اشاره کرد و گفت: ما از یک سوء نیازمند مبارزه نظام‌مند با فساد در نهادهای حکمرانی و ارتقای ظرفیت و کیفیت نهادها و سیاست‌های عمومی هستیم و از سوی دیگر به تقویت نهادهای اجتماعی نیرومندی نیاز داریم که در امور عمومی مشارکت داشته و به پشتوانه حاکمیت قانون، بر امور و نهادها نظارت کنند.

وی بیان کرد: در خصوص مجلس، تقویت کارکردهای پارلمان و ارتقای نظام قانون‌گذاری و تنظیم‌های بخشی در راستای سیاست‌های کلی نظام ضرورت دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: در ساختار اداری کشور نیز نیازمند تمرکززدایی و تفکیک امور ملی و محلی با توجه به الزامات تاریخی، وحدت و مصالح ملی و عمومی هستیم.

وی توضیح داد: ضروری است که نقش دولت در امور محلی تا حد امکان به کارکرد قیمومیت تقلیل یابد و از سوی دیگر فرآیندها و سازوکارهای اداری و محلی در قالبی شفاف و تحت نظارت مردم صورت گیرد تا از شیوع فساد، حامی پروری و رابطه سالاری جلوگیری شود.

نگاهداری به‌ضرورت ارتقای قدرت ملی اشاره کرد و گفت: امنیت ملی از دو منظر داخلی و خارجی باید مورد اهتمام باشد؛ در سطح خارجی نیازمند تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی کشور هستیم که هم‌زمان با آن باید به دنبال گسترش و تعمیق روابط خارجی و تسهیل سازوکارهای بین‌المللی برای تجارت و کمک به راهبرد توسعه صادرات باشیم.

وی بیان کرد: در کتاب حاضر و بر اساس این پنج محور کلان، اولویت‌های پیشنهادی برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار موضوع امور اجتماعی، فرهنگی و آموزش، امور اقتصادی، صنعت، معدن و انرژی، امور زیربنایی، کشاورزی و محیط‌زیست و حوزه حکمرانی، سیاسی، امنیتی و دفاعی دسته‌بندی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • مسائل مرتبط با رضایتمندی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج
  • حمایت مشاور قالیباف از فضائلی /این جماعت تندرو به دنبال آن هستند که هزینه کارهای بی قاعده به دوش رهبری بیفتد/پایه گذار این روش جریان انحرافی بود