از صندلیهای خالی بخش «پژوهش» تا یک رهبر ارکستر عصبانی!
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۶۷۵۱
به گزارش خبرنگار مهر، شنبه بیست و ششم بهمن ماه و در چارچوب چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که هنوز برای اضافه کردن پسوند «بینالمللی» به آن اما و اگرهایی وجود دارد و فعلاً سلیقهها حرف اول و آخر را میزند، گروههای مختلف داخلی و خارجی به اجرای برنامههای مختلف خود در تالارهای میزبان جشنواره پرداختند که برخی از آنها خالی از حاشیه نبود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارکستر سمفونیک تهران و رهبر ارکستری که خیلی عصبانی بود!
تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران نیز شنبهشب بیست و هفتم بهمن ماه با رهبری مهمان نصیر حیدریان روی صحنه رفت. این کنسرت بعد از ماجرای پرحاشیه کنسرت قبلی ارکستر سمفونیک تازه ترین اجرای زندهای بود که این بار هم در غیاب شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ثابت این مجموعه دولتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در این کنسرت که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر جشنواره، محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، سید محمد طباطبایی رییس شورای ارزشیابی هنرمندان کشور روی صحنه رفت «اوورتور کوریولان» در «دومینور و سمفونی شماره ۸» در سولما ژور و در چهار «موومان» اثر «بتهوون» آهنگساز شهیر آلمانی به رهبری نصیر حیدریان برای مخاطبان ارائه شد.
یکی ازنکات جالب توجه کنسرت ارکستر سمفونیک مربوط به اجرای قطعهای با عنوان ۱۷۶ از ساختههای بهزاد عبدی بود که در قالب یادبود شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در انتهای برنامه برای مخاطبان اجرا شد.
از دیگر نکات حاشیهای که میتوان درباره کنسرت ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد واکنشهای عجیب نصیر حیدریان در طول رهبری ارکستر بود که برخی از رفتارها و حرکاتی که او روی صحنه انجام میداد به نسبت دیگر کنسرتهایی که وی رهبری آن را به عهده داشت از تفاوتهای فاحشی برخوردار بود و باعث میشد که برخی از مخاطبان در مقاطعی از کنسرت متوجه این واکنشهای عصبی که مشخص نبود از کجا نشات گرفته، باشند.
تریوی ایتالیایی و یک بداهه نوازی که به مذاق مخاطبان خوش آمد
تریوی جز لوکا آکینو از نوازندگان شناخته شده ترومپت در کشور ایتالیا نیز کنسرت دوم تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر را تشکیل میداد که وی با همراهی فابیو گیاچینو نوازنده پیانو و داومیراندا نوازنده کنترباس قطعاتی را به صورت بداهه و کارهایی که پیش از تولید شده بود را پیش روی مخاطبان قرار دادند.
آکینو در این کنسرت ضمن ابراز شگفتی از اینکه جشنواره موسیقی فجر ۳۵ دوره سابقه برگزاری دارد، از علاقه خود و گروهش به موسیقی شرق و منطقه خاورمیانه سخن گفت و بیان کرد: زادگاه موسیقی گروه ما از موسیقی سنتی کشور ایتالیاست که با ترکیب موسیقی جز که از نگاه من یک هنر بداهه نوازی است سعی دارد اجرای متفاوتی را برای علاقهمندان اجرا کند.
آوای کر گروه «کمیتاس» در تالار رودکی و اجرایی که لغو شده بود
گروه کر «کمیتاس» به رهبری آربی بابومیان نیز در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت. البته قرار بر این بود پلوان حمیداف دوتار نواز و آوازخوان اهل ترکمنستان نیز در بخش بینالملل جشنواره طی نوبت اول به اجرای برنامه بپردازد که این اجرا به دلیل عدم حضور حمیداف که دلیل آن از سوی ستاد خبری جشنواره، لغو ویزای این هنرمند به دلیل ماجرای شیوع بیماری کرونا عنوان شده بود، لغو شد.
مارینه مخیتاریان، ریما موسی خانیان، طاطاوس الهوردیان، تلما غریبیان، الیسا موسیخان، سارمن اراکلیان، رازمیک الکساندریان، ارمن الکساندریان، ارمن الکساندریان، ولگا قریبیان، اناهید بیدروسیان، رافی الکساندریان، ارتور باقرامیان، تاده بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، کارینه ارمن خاچکیان، روبینا قریبیان، ایلین گورگیان، ارایک سیمونیان، مارینه آسادوریان، ناربه گریگوریان، آیلین کشیشیان، آناهید سیمونیان، نارینه هوسپیان، النوش طروسیان، روبرت قراخانیان، ملا غریبیان، تاده مگردیچیان اعضای گروه کُر مجموعه «کمیتاس» را تشکیل میدادند.
«gloria/vivaldi», «hopina/altoonian»، «ampela/komitas»، «ای سرکتل محلی»، «بارون بارونه/ محلی»، «لیلامه/ محلی»، «مستم مستم/ محلی» قطعات اجرا شده توسط گروه «کمیتاس» بودند.
گروه کر «کمیتاس» یک گروه کر ارمنی است که فعالیت خود را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه کر به احترام اهنگساز شهیر ارمنستان نامگذاری شده است.
بخش پژوهش، رادیو گفتگو، خبرنگاران، مدیران و چند نفر دیگر
اولین نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه در تالار باربد فرهنگستان هنر با موضوع «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» به کارشناسی و سخنرانی حجت الاسلام سید فرید سید جوادی و حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه و اجرای علی جعفری برگزار شد.
در این نشست که در قالب یک پروژه مشارکتی شبکه رادیویی «گفت و گو» و ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، کارشناسان حاضر در جلسه با ارائه مقدمهای از دو کلید واژه «موسیقی» و «غنا» به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در حالیکه موضوعات مطرح شده در این نشست یکی از چالشها و دغدغههای اهالی موسیقی و حوزه محسوب میشود پیشبینی میشد که پژوهشگران بیشتری در این برنامه حضور داشته باشند، اما در این نشست دو خبرنگار، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشادو هیات همراه ،عوامل اجرایی تولید برنامه و تعداد بسیار اندکی مخاطب به عنوان مخاطبان در برنامه حضور پیدا کرده بودند.
اجرای موسیقی نواحی که برخی از آنها نواحی نیست!
بخش موسیقی نواحی یکی از پرچالش ترین بخشهای مرتبط با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ادوار گذشته است که طی سالهای اخیر به دلیل عدم ثبات مدیریتی جشنواره و ارائه سیاستهای متفاوت در هر دوره با چالشها و مباحث زیادی در حوزههای پژوهشی و نوع اجرای آن با مخاطب رو به رو بوده است. همین آسیب موجب شده که از میزان اعتبار این بخش طی ادوار گذشته به غیر از موارد استثنایی کاسته و تماشاگران کمتری که دغدغه جدی در این حوزه دارند، از آثار به صحنه رفته دیدن کنند.
در روزهای اخیری که تالار سوره حوزه هنری میزبان بخشی از آثار به صحنه رفته جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی بوده اجراهایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که برخی از آنها خارج از اصول و قواعد اجرای زنده آثاری موسیقایی مرتبط با موسیقی اقوام ایران بوده به طوری که در تعدادی از اجراها گروه با آوردن سازهای الکترونیک و کیبورد به معرفی موسیقی منطقه مورد نظر خود پرداخته که همین امر موجب شگفتی برخی از تماشاگران و علاقهمندان موسیقی نواحی حین اجرای این آثار را به همراه داشت.
اجراهایی که در روز چهارم پیش روی مخاطبان قرار گرفت
گروه «آرام جان» به سرپرستی علی صحفی و خوانندگی مهدی مجمدی، گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور و «دوئت زهی آونر» از اتریش در بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، گروه «سرو خراسان» با هنرمندی عزیز تنها، محمد قیوم امینی و امین قیومی، گروه «ژیار» به هنرمندی مجید کلابی و ارشک زعفرانی، «تای و دئوتای» علیرضا برنجیان در تالار سوره، گروه «وحید اسداللهی» در برج آزادی و محسن ابراهیم زاده در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی مجموعههایی بودند که طی روز چهارم جشنواره روی صحنه رفتند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی میزبان مخاطبان است.
این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه میپردازند.
کد خبر 4854108 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی موسیقی نواحی موسیقی پاپ موسیقی کلاسیک سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر جشنواره موسیقی فجر موسیقی ایرانی فیلم سینمایی شبکه یک سیما کنسرت موسیقی پوستر شبکه پنج سیما موسیقی پاپ برنامه تلویزیونی بازیگر سینما سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر کنسرت ارکستر سمفونیک ارکستر سمفونیک تهران فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر موسیقی وزارت اجرای برنامه نصیر حیدریان برخی از آن موسیقی نواحی روی صحنه رفت تالار رودکی چهارمین روز تالار سوره بین المللی بهمن ماه گروه کر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اولین جلسه شورای هنری ارکسترهای بنیاد رودکی در سال جدید برگزار شد
نخستین جلسه شورای هنری ارکسترهای بنیاد رودکی با حضور سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات مدیره بنیاد، محمد الهیاری فومنی مدیرعامل، سید امیر عباس ستایشگر معاون آفرینشهای هنری و اعضای این شورا برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، در این جلسه سیدمحمود اسلامی ضمن تبریک سال جدید و عید سعید فطر از اقدامات و تلاشهای شورا برای تحقق برنامههای هنری ارکسترها قدردانی نمود.
رییس هیات مدیره بنیاد رودکی با اشاره به انتخاب آثار و رپرتوارهای اجراهای ارکسترها اظهار داشت: استقبال مخاطبان از آثار موسیقی کلاسیک آهنگسازان مطرح دنیا در برنامههای ارکستر سمفونیک تهران و همچنین اجرای آثار آهنگسازان بنام کشور در موسیقی اصیل و فاخر ایرانی توسط ارکستر ملی ایران، نشان از برنامهریزی و شناسایی ذائقه علاقهمندان این آثار دارد. از سوی دیگر این امر نشاندهنده انتخاب مسیر درستی برای ادامه راه ارکسترها است.
اسلامی اجرای برنامه "همراه با خاطرهها" توسط ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی را یکی از ارزندهترین اجراهای سال گذشته برشمرد و اعلام کرد: اجرای رویدادهای موسیقایی نظیر همراه با خاطرهها، با به نمایش گذاشتن جلوهای از موسیقی فاخر ایرانی استقبال عموم را به دنبال دارد و لازم است که همواره برای پاسداشت موسیقی فاخر و بزرگداشت هنرمندان در این مسیر کوشا بود.
محمد اله یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این جلسه بهره مندی حداکثری از ظرفیت هنری ارکسترها و دعوت از هنرمندان با سابقه و صاحب اثر را جهت همراهی با ارکسترها از اولویتهای کاری سال جاری اعلام نمود.
در ادامه سید امیر عباس ستایشگر معاون آفرینشهای ادبی بنیاد رودکی به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری و تقویم اجرایی ارکسترها در سال ۱۴۰، ۳ پرداخت.
در این جلسه سید محمد میرزمانی، حسن ریاحی، هادی آرزم و همایون رحیمیان اعضای شورای هنری ارکسترها در غیاب مجید انتظامی که بعلت کسالت در این جلسه حضور نداشت ضمن تقدیر از حمایتهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی در پیشبرد اهداف و برنامهها، هرکدام نظرات و پیشنهادات خود پیرامون فعالیتها و برنامههای پیش روی ارکستر را ارائه نموده و به بحث و گفتگو پرداختند.