Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: چه بسا استان«ادلب» در شمال غرب سوریه این روزها به دلیل پیشروی نیروهای ارتش عربی سوریه در آن و بازپس گیری ده ها روستا و شهرک و چهار شهر بزرگ و بازگشایی جاده بین المللی میان «حلب- دمشق» و به دلیل اعزام نیروهاو تجهیزات نظامی و تهدیدات نظامی ترکیه در آن و رسیدن تنش میان دو طرف سوری و ترک به آستانه رویارویی فراگیر، محور برجسته توجه باشد اما تحولاتی که اکنون در استان «الحسکه» در شمال شرق  سوریه به نظر ما اهمیتش کمتر نیست به ویژه پس از درگیری های بی سابقه میان نیروهای وابسته به ارتش عربی سوریه و یک گشتی زره پوش آمریکایی که منجر به زخمی شدن دو نظامی آمریکایی و شهادت یک سرباز سوری برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سوریه در نه سال پیش تا کنون، شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطع راه کاروان نظامی آمریکایی توسط نیروهای سوری  و ایستادن جلوی آنها بدون دستوارت واضح و روشن توسط رهبران سیاسی و نظامی در دمشق صورت نمی گیرد؛ امری که خبر از تصمیم های استراتژیک برای فعال سازی مقاومت مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی و گشودن جبهه شرق فرات می دهد.

امری که این تحول را مورد تأکید قرار می دهد وقوع درگیری میان اهالی و برخی مجموعه ها در قامشلی که هوادار دمشق هستند با نیروهای آمریکایی همزمان با درگیری نیروهای ارتش سوریه با نیروهای آمریکایی است؛ امری که منجر به شهادت یک نوجوان  شد که عمرش بیش از 14 سال نیست و نیز اخباری  هم مبنی بر مقدمه سازی برای مقاومت مسلحانه علیه گشتی ها و حضور آمریکایی ها منتشر شده است.

گشودن جبهه ای علیه نیروهای آمریکایی در شمال و شرق سوریه در سایه تنش کنونی در استان ادلب و رسیدن آن به آستانه درگیری های نظامی میان نیروهای سوری و ترکیه ای چه بسا امری عجیبی است اما منابع لبنانی نزدیک به دولت سوریه به روزنامه «رأی الیوم» گفتند که میزان نگرانی از این رویارویی کم است زیرا همپیمان روسی به خواسته های خود مبنی بر پایان حضور گروه های تروریستی در ادلب پایبند است و آماده است برای حفظ دستاوردهایش در سوریه تا ته خط است حتی اگر این کار به رویارویی با ترک ها منجر شود.

حضور نظامی آمریکا در شمال و شرق فرات در حال تقویت شدن است و در درجه نخست مربوط به طرح های آمریکایی و ادامه سیطره بر ذخایر نفت و گاز سوریه و غارت تولیداتش یا جلوگیری از بازپس گیری آن توسط سوریه و بازگرداندنش به زیر حاکمیت سوریه آن هم در چارچوب سیاست های محاصره و فشار اقتصادی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از بهبود سوریه و بحرانی کردن اوضاع داخلی در آن و جلوگیری از طرح های بازسازی در پیش گرفته است و برخی اخبار نیز وجود دارد که آمریکا قصد دارد به مانند پایگاه هایش در عراق یک پایگاه دائمی در سوریه ایجاد کند.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی«روسیا الیوم» در دو ماه پیش اشاره کرد که آمریکا کشور بزرگی است و ارتش سوریه در یک جنگ کلاسیک نمی تواند با آن مقابله کند زیرا تفاوت در موازنه قدرت بسیار زیاد است اما این رویارویی با اقدامات مقاومت مسلحانه امکان پذیر است و به نظر می رسد که اکنون اجرای این استراتژی وارد مرحله فعال سازی اولیه شده است و این در توازن با استراتژی عراقی مشابه در آن سوی مرزها میان دو کشور است.

سوری ها مهارت بزرگی در جنگ های مقاومت فرسایشی دارند که این مهارت را با نقش بزرگ شان در حمایت از بازوهای مقاومت عراق در برابر اشغالگری آمریکا پس از لشکرکشی به عراق در سال 2003 و قبل از آن در لبنان و فلسطین اشغالی از طریق گروه های مقاومت به دست آوردند و این مهارت را از زمان وقوع بحران سوریه در سال 2011 تجدید و به روز کردند. همچنین نمی توان نقش «حزب الله» لبنان و سپاه پاسداران ایران را در این زمینه فراموش کرد، و این نقشی است که حالتی از نگرانی و وحشت را در صفوف اسرائیلی ها به وجود آورد و همچنان پابرجاست.

ارتش عربی سوریه که با سرسختی در چندین جبهه در عین حال می جنگد قطعا حاکمیت سوریه را بر شهر ادلب و همه مناطق باقی مانده در استان «حلب» باز می گرداند و میدان های نفتی و گازی را در شرق فرات هم بازپس می گیرد و همه آمریکایی ها را از منطقه بیرون می کند و ساعت صفر چه بسا در الحسکه آغاز شد و مساله فقط مساله زمان است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا تحولات سوریه ادلب سوریه نیروهای آمریکا در سوریه الحسکه سوریه انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، یک مقام محور مقاومت به المیادین اعلام کرد: آنچه در رسانه‌های بین‌المللی و سایت‌های عربی مبنی بر تخلیه منطقه جنوب سوریه توسط ایرانی‌ها و کاهش تعداد اعضا منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی گفت: اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد، بلکه مستشاران نظامی به صورت قانونی و با توافق با مقامات سوریه در آنجا هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: مستشاران ایرانی همچنان طبق وظایفی که با دمشق توافق شده و در هرنقطه‌ای از سوریه که لازم باشد به طور معمول وظایف خود را انجام می‌دهند و هیچ خروجی صورت نگرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی منابع رسانه‌ای عربی مدعی خروج مستشاران نظامی ایران از برخی مناطق سوریه در اقدامی پیشگیرانه برای بی‌اثر کردن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی شده بودند.

دیگر خبرها

  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم