Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@15:29:25 GMT

«فلک الافلاک» یک‌قدم مانده تا ثبت جهانی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۷۳۵۹

«فلک الافلاک» یک‌قدم مانده تا ثبت جهانی

خرم‌آباد- فلک الافلاک قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد اما متأسفانه تاکنون از این فرصت طلایی محروم مانده و همچنان نامش در فهرست آثار جهانی نوشته‌نشده است.

قدس آنلاین-گروه استان ها: ازجمله موارد مؤثر برای ثبت آثاری نظیر قلعه فلک‌ الافلاک خرم‌آباد در میراث جهانی، آزادسازی کامل حریم آن و پرهیز از ساخت‌وسازهای جدید در اطراف این بنا است چون باعث خارج شدن همیشگی این اثر از آثار پیشنهادشده کشورمان به یونسکو می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته پیش‌ازاین بارها مسئولان و متولیان امر این نوید را دادند که مسیر را برای رسیدن به ثبت جهانی هموار خواهند کرد اما

هنوز مهم‌ترین مانعی که بر سر راه این قلعه برای جای گرفتن در فهرست جهانی است همان نبود مدیریت یکپارچه حریم این اثر باستانی  است.

مکاتبات آزادسازی قلعه فلک‌ الافلاک مربوط به اوایل دهه ۷۰ است که علاوه بر دستور مقام معظم رهبری مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد و در سفر تمامی هیئت دولت‌ها به استان نیز آزادسازی قلعه تصویب و مقررشده اعتبارات ساماندهی این بنای تاریخی به‌صورت ملی پرداخت شود.
اگرچه در طی سال‌های گذشته تملک ساختمان‌های اطراف و حاشیه قلعه موردتوجه قرارگرفته و خریداری ساختمان‌های سپاه و ارتش از سوی سازمان میراث فرهنگی در سالیان گذشته در دستور کار قرار داشته است اما به دلیل کمبود اعتبار تاکنون به‌طور کامل محقق نشده است.
 سال‌های گذشته این امر دچار یک حاشیه شد و انتشار خبری مبنی برساخت هتل توسط یک سرمایه‌گذار عرب‌ تبار در بخش شمالی قلعه، نگرانی‌های بسیاری بین مردم ایجاد کرد اما استاندار وقت اعلام کرد این سرمایه‌گذار سربازخانه مربوط به دوران پهلوی اول را به هتل تبدیل می‌کند و قصد ایجاد ساختمان چندطبقه را در حریم قلعه ندارد.

البته برخی کارشناسان معتقدند همین امر نیز ثبت جهانی را به خطر می‌اندازد چراکه تبدیل سربازخانه با بیش از ۸۰ سال قدمت به هتل، به انجام تغییرات بسیاری در این بنای تاریخی منجر می‌شود که مشمول ساخت‌وساز جدید به‌منظور ایجاد سیستم‌های فاضلاب و آب‌رسانی خواهد شد و شرایط ثبت جهانی را از قلعه می‌گیرد .

سال گذشته سید موسی خادمی استاندار لرستان  از تأمین منابع لازم برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک خبر داد و لذا مقرر شد تا مهرماه امسال به‌طور کامل این قلعه آزادسازی شود اما بنا بر دلایل مختلف ازجمله مشکلات مالی  تاکنون پرداخت تمامی مطالبات سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان محقق نشده است.

آزادسازی کلید ثبت جهانی فلک الافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان  بابیان اینکه ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک با آزادسازی عرصه این اثر تاریخی تسریع می‌یابد اظهار می‌کند: بخشی از عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در اختیار نیروهای نظامی بود که برای ثبت جهانی این اثر تاریخی باید این عرصه‌ها آزاد می‌شد که اکنون با پیگیری‌های انجام‌شده روند آزادسازی این عرصه‌ها در حال انجام است.

سید امین قاسمی اذعان می کند: سال ۹۶ نشستی در خصوص واگذاری عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور استاندار لرستان و فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران استان، برگزار شد که در این نشست تصمیم نهایی در خصوص واگذاری عرصه‌های در اختیار نیروهای نظامی اتخاذ و مقرر شد سپاه پاسداران و ارتش برای واگذاری با این اداره کل همکاری کنند.

مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: نیروهای ارتش عرصه و املاکی را که در اختیار آن‌ها بود تخلیه کرده‌اند و از اوایل سال ۹۷ روند مرمت و سامان‌دهی املاک و بناهایی که تا پیش‌ازاین در اختیار ارتش بود، آغاز شد.

سید امین قاسمی ادامه می دهد: در حال حاضر روند واگذاری زمین‌های در اختیار سپاه نیز آغازشده و مراحل اداری خود را طی می‌کند و به‌زودی این عرصه نیز در اختیار اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان قرار می‌گیرد.

مشکلات اداری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان  اظهار می‌کند: مجموع پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری برای آزادسازی حریم قلعه ۱۰۳ میلیارد تومان بوده که از سال ۹۶ تاکنون طی قراردادی با سپاه استان ۲۸ میلیارد تومان به این نهاد پرداخت‌شده و قرار بود قسط سوم تا سال ۹۷ پرداخت شود که این قسط به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان امسال در قالب اسناد خزانه تخصیص یافت.

وی ادامه می‌دهد:‌این اسناد طی سه مرحله تغییر و تعویض همچنان مشکل‌دارند و به دلیل مغایرت کد معاملات با شماره‌حساب اعلام‌شده، قابلیت نقد شدن ندارند.

وی با اشاره به اینکه سپاه استان نیز نماینده‌ای برای حل این مشکل معرفی کرده اما قانون بورس اجازه واریز مبلغ به این روش را نمی‌دهد  و بر این اساس این مراحل باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود که مشکلاتی در این راستا وجود دارد ادامه می‌دهد: چنانچه این مسئله حل شود مشکلی برای تأمین قسط سوم جهت آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک وجود ندارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: لرستان قلعه فلک الافلاک خرم آباد گردشگری و صنایع دستی لرستان قلعه تاریخی فلک الافلاک آزادسازی قلعه میراث فرهنگی مدیرکل میراث ادامه می دهد حریم قلعه ثبت جهانی اداره کل کل میراث قلعه فلک عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: با دستور قضایی و تخریب ۲۹ مورد از اراضی زراعی و باغی شهرستان پردیس، بیش از ۳۵ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی آزادسازی و به چرخه تولید بازگشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، محرم قاسم نژاد در حاشیه تخریب و آزادسازی اراضی شهرستان پردیس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با دستور دادستان در راستای حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی و به استناد ماده 2 قانون کاربری اراضی 29 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در روستاهای ترقیان و سنجریان در بخش جاجرود و روستای گلخندان در بخش بومهن تخریب و آزادسازی شد.

وی افزود: با اقدامات پیشگیرانه، جهاد کشاورزی در چند مرحله قبل از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، اخطار صادر شده بود و درنهایت با اعلام و دیوارنویسی به متخلفان جهت تخریب اقدام شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس یادآور شد: 29 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز شامل دیوارکشی، فنس کشی بنا و ویلا بود و با اخذ دستور فضایی تخریب و به حالت اولیه خود باز گشت.

قاسم نژاد در ادامه تصریح کرد: در حین تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز با 4 حلقه چاه آب غیرمجاز برخورد کردیم که با هماهنگی منابع امور آب شهرستان پردیس فعالیت چاه‌ها متوقف و مسدود شد.

جلوگیری از تخریب 16هکتار اراضی جنگلی نوشهر

وی تأکید کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس در سال 1402 و در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز تعداد 335 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز را تخریب و بیش از 57 هکتار از اراضی کشاورزی پردیس آزادسازی و به حالت اولیه خود باز گشت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان جهت خرید زمین‌های زراعی و باغی قبل از هر اقدامی از بخشداری و جهاد کشاورزی استعلام لازم و آگاهی از ملک مورد خریداری داشته باشند تا در دام سودجویان قرار نگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از بناهای تاریخی قشم
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • یک هزار میلیارد ریال برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک خرم آباد هزینه شد
  • آغاز عملیات ساخت بلوار شهید سلیمانی در مهریز
  • جشنواره رود و ریل؛ ۳۰ فروردین در در لرستان
  • سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»
  • موافقت سرمربی پرسپولیسی برای پیوستن به تیم ملی | با قلعه نویی به دور بعدی جام جهانی می رویم
  • آخرین خبرها از ثبت جهانی «فلک‌الافلاک»
  • قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی