چگونه اطلاعات خود را درباره حضرت فاطمه(س) توسعه دهیم؟
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۸۱۶۱
مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکل اولیه ما در شناخت حضرت فاطمه(س) حجم کم اطلاعات است که گاهی باعث اشکال میشود، گفت: اسامی، بدیهیات تاریخی، متنهای برجای مانده و... مواردی هستند که میتوانند ما را در شناخت بیشتر از حضرت زهرا(س) کمک کنند.
به گزارش ایکنا از خوزستان، کاظم رجبعلی، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، امروز یکشنبه 27 بهمن در همایشی با موضوع آشنایی با کلام حضرت صدیقه طاهره(س) که ویژه معلمان و مبلغان در دارالقرآن الکریم اهواز برگزار شد، با بیان اینکه میتوان ادعیه برجا مانده از حضرت فاطمه(س) را دستمایه یک نظام معرفتی برای شناخت شخصیت ایشان قرار داد، گفت: وقتی به ما میگویند درباره شخصیت حضرت زهرا(س) صحبت کنید ذهن ما به سراغ تاریخ میرود؛ اما آنچه در تاریخ از ایشان ثبت شده، نهایتاً 10 تا 20 صفحه است که ممکن است خیلی منسجم نباشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: مشکل اولیه ما در شناخت حضرت فاطمه(س) حجمِ کمِ اطلاعات است که گاهی باعث اشکال میشود. باید راهی پیدا کنیم که به مطالب بیشتری دست پیدا کنیم. مطلب بیشتر را نمیشود ساخت؛ اما میتوان از مطالب موجود استفاده بهتری کرد و آنها را توسعه داد.
رجبعلی با بیان اینکه ما نیاز فراوانی به شناخت شخصیت زهرا(س) داریم، گفت: بخشی از چیزهایی که درباره حضرت زهرا(س) به ما گفتهاند در قالب کلمات مختصری است که به شکل اسم و صفت کدگذاری شده و در اختیار ما قرار گرفته است. باید این نکته را درباره اهلبیت(ع) بدانیم که وقتی برای آنها اسمی گذاشته میشود، میان اسم و مسمی سنخیت وجود دارد. حضرت فاطمه(س)، «فاطمه» بود که نامش چنین شد. بنابراین یکی از مسیرهای ما برای شناخت ایشان، تحقیق واژهای است. فاطمه در روایت به معنای بریده از آتش است و فراتر از آن به این معنی است که انسان با محبت ایشان از آتش جهنم دور میشود. پس اسمها سرفصلی برای شناخت اهلبیت(ع) است.
مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در ادامه، بدیهیات تاریخی زندگی حضرت فاطمه(س)، روایات متنهای باقی مانده از حضرت را به عنوان دیگر روش برای شناخت ایشان دانست و گفت: یک مدخل برای شناخت حضرت زهرا(س) بدیهیات زندگی ایشان است. این بدیهیات از تاریخ به دست میآید. مثلاً اینکه ایشان در سنین جوانی به شهادت رسیدند یا ایشان زن بودند، یا اینکه دختر پیغمبر اسلام(ص) بودند و .... مدخل دیگر، بررسی کلمات و احادیث برجای مانده از ایشان به لحاظ متکلم، مخاطب و محتواست. مدخل چهارم بررسی متنهای برجای مانده از ایشان مانند خطبه فدکیه، حدیث کساء و ... است. در نهایت میتوان همه این روشها را به هم متصل کرد و اگر چنین شود به مطالب زیادی میتوانیم دست پیدا کنیم.
وی در ادامه هر یک از این مدخلها را توضیح داد و درباره اسامی حضرت زهرا(س) گفت: وقتی درباره «فاطمه» و «فاطمیت» او صحبت میکنیم، میبینیم یک نفر هست که کار او ایجاد حد است. گویی یک نفر یک میدانی ایجاد کرده و نفر دیگری محدوده ایجاد میکند. انسانی میخواست به آتش برود و یک نفر دیگر نگذاشت. نقش حضرت صدیقه طاهره(س) در اینجا خود را نشان میدهد. نام دیگر ایشان «زهرا» به معنی درخشنده و نورانی است. در روایتی ابانبن تغلب از امام صادق(ع) درباره دلیل این نامگذاری سؤال کردند و حضرت به تفصیل درباره نور سیمای حضرت در هنگام نماز سخن گفتهاند که جالب توجه است.
رجبعلی ادامه داد: مدخل دیگر برای شناخت حضرت فاطمه(س) بدیهیات زندگی ایشان بود. برای مثال ایشان بانو بودند. اگر به همین حقیقت بدیهی توجه کنیم، زن بودن ایشان بسیاری از تحلیلهایی که مقام زن را به زیر میکشد، زیر سؤال میبرد. روایات و کلمات حضرت، دیگر مدخل ما برای شناخت ایشان است. برای مثال ایشان در روایتی فرمودند: «هر کس خالصترین عبادتهایش را به درگاه خدا ببرد خداوند بهترین مصلحتش را برای او رقم میزند.» این نشان میدهد فرد باید رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، تا به مصلحت خوبی برسد.
مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران افزود: یک مدخل دیگر، متنهای برجای مانده از حضرت است. از جمله این متنها خطبه فدکیه است. خطبه فدکیه شامل هفت سرفصل است؛ توحید، جایگاه حضرت رسول اکرم(ص) در نظام آفرینش، قرآن کریم، عمل به قرآن(فرائض)، اهلبیت(ع)، چالش با انصار و گفتوگو با ابوبکر است. حضرت فاطمه(س) در آغاز این خطبه به گونهای درباره خدا حرف زدند که خدا بینهایت است اما دست ما به او میرسد. پس از آن درباره تدبیر آفرینش سخن میگویند. سرفصل بعدی، درباره حضرت رسول(ص) است و اینکه با آمدن ایشان چه شد و رفتن ایشان چگونه بود. بعد از آن درباره قرآن حرف میزنند، گویی دستاورد رسول خدا(ص) را در قرآن میبینند. توصیفات ایشان از قرآن بینظیر است.
وی ادامه داد: بعد از آن فلسفه دستورات قرآن را بیان میکنند؛ چرا نماز میخوانیم؟ چرا روزه میگیریم؟... . . پس از آن درباره تبعیت از اهلبیت(ع) که یکی از فرایض قرآن است صحبت میکنند و در انتهای آن یک موضوع چالشی را مطرح کردند و آن شک در ارث بردن است که حضرت فاطمه(س) با استناد به قرآن آن را ثابت میکند. سرفصل بعدی خطبه فدکیه چالش با انصار است. حضرت جملاتی در شجاعت انصار و اینکه باید نسبت به قرآن و اهلبیت(ع) امانتدار باشند، بیان میکنند و کار را به جایی میرسانند که خلیفه اول مجبور میشود سخن ایشان را قطع کند. حضرت با آیات قرآن، با انصار اتمام حجت میکند و با قرآن سخن خلیفه اول را رد میکند. خلاصه خطبه فدکیه این است که حضرت فاطمه(س) میگویند من براساس قرآن با شما اتمام حجت میکنم، از این رو عذری ندارید.
رجبعلی با معرفی کتاب «صحیفه فاطمیه» که مجموعه ادعیه حضرت فاطمه(س) است، تأکید کرد: صرفا با رویکرد دعایی به این کتاب نگاه نکنید. به چشم درس آن را ببینید، هر کدام از این دعاها محتوایی دارند و نکاتی از آن استخراج میشود. برای مثال ادعیه ایشان در تعقیبات نماز، درس برنامهریزی به ما میدهد. بخش سوم، دعاهای ایشان در حوائج است. این دعاها بیش از اینکه جنبه دعا داشته باشد این نکته را به ما میفهماند بدهکاری، سختی، بیماری و ... موقعیتهایی هستند که در آنها بعضی چیزها را بهتر میفهمیم. بخش دیگر کتاب، نمازهای حضرت است، اگر میخواهیم حالت فاطمی بگیریم نمازهای حضرت خیلی فوقالعاده است.
مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران ادامه داد: یک بخش دیگر این کتاب، حدیث شریف کساء است. حدیث کساء به درد این میخورد که بدانیم با خانواده خود چگونه صحبت کنیم. حضرت به همسرش میگوید نور چشمم. به فرزندانش میگوید: «ثمرة فؤادی» میوه دلم، یعنی دل مادر مانند باغی است و فرزندان میوه آن است. خطابها، صحبتها، ادبیاتسازی حضرت فاطمه(س) را در این حدیث ببینید. دقت کنید زبان حضرت در ارتباط با پدر، فرزندان و همسرشان چگونه میچرخد. این ادبیات حضرت فاطمه(س) است که اگر در رفتار ما بروز کند در بلندمدت اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) 9 کلید واژه دارد که شامل تکبیر، تهلیل، حمد، تسبیح، شهادت، صلوات، سؤال(اسئلک)، استعاذه و استغفار است، گفت: فهمیدن این کلیدواژهها باعث فهم بهتر دعاهای حضرت میشود. چهار کلید واژه اول توحید است. تکبیر، توحیدِ به معنای پیشروی است. یعنی مرزهای بیشتری را جلو برویم و عقبنشینی نکنیم. تهلیل هم توحید است؛ به معنای اینکه همه با هم در یک الله متمرکز شویم. تسبیح توحید به معنای منزه دانستن، رفع نقص، دست و پازدن و حرکت کردن است. حمد هم زبان ستایش و به به گفتن و حال خوب است. اینها کلیدواژههایی است که اگر بشناسیم با ادعیه ایشان بهتر ارتباط برقرار میکنیم.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خطبه فدکیه حدیث کساء قرآن شناخت حضرت فاطمه س برای شناخت ایشان حضرت فاطمه س برجای مانده مانده از حضرت آن درباره درباره حضرت حضرت زهرا س خطبه فدکیه کلید واژه پیدا کنیم برای مثال اهل بیت ع متن ها یک نفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه ICT در سنندج اظهار داشت: در استان کردستان امکان خوبی برای توسعه حوزه آی سی تی وجود دارد که میتواند باعث نجات استان و جبران عقب افتادگیها باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر وجود نیروی انسانی توانمند در استان در حوزههای مختلف، افزود: هم مرزی استان با عراق از مزیتهای است و میتواند به توسعه کمک شایانی داشته باشد.
وی اذعان کرد: کشور عراق از لحاظ خدمات نرم افزاری از ایرانیان عقب هستند و با وجود نیروی انسانی با تجربه و سرشار از استعداد در استان، امکان ارتباط گسترده و انتقال تجربیات وجود دارد.
عابدی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مبتنی بر ظرفیتهای استان برای توسعه زیرساختها و تامین مالی حمایتهای لازم را خواهد داشت، گفت: اقتصاد دیجیتال میتواند وضعیت بیکاری و اقتصادی استان را بهبود بخشد و میتواند در این زمینه پیشرو باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای چند طرح مختلف خبر داد و گفت: یکی از ایم برنامهها آموزش مهارتهای دیجیتالی به منظور استعداد یابی و تربیت نیروی انسانی است.
عابدی ادامه داد: امسال در قالب طرح «ایران دیجیتال» به صورت گسترده ۳۰۰ هزار نفر را در کشور در حوزه مهارتهای دیجیتالی آموزش خواهیم داد.
وی به آموزش ۵۰ هزار نفر در این حوزه طی یکسال گذشته در سطح کشور اشاره کرد و وعده داد در صورت تضمین ورودی بازار کار از طرف شرکتهای استان، هزینههای آموزشی از سوی وزارت ارتباطات تقبل خواهد شد.
وجود ۱۲۶۰ کسبوکار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستانمدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: استان کردستان در شاخص توسعه فاوا (IDE) در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد.
حیدری با اشاره به وجود یک هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در استان گفت: ۱۱۳ استارتاپ فعال نیز وجود دارد.
فعالیت ۶ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری در حوزه فناوری و اطلاعاترئیس پارک علم و فناوری کردستان نیز در این نشست گفت: از ۱۸۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کردستان ۶۰ شرکت در حوزه فناوری و اطلاعات فعالیت دارند.
بابک سوری بر لزوم حمایت شرکت ها از بخش صنعت تاکید کرد و افزود: شرکت ها باید بتوانند دست اورد های خود را یه صنعت و تولید محصولات فیزیکی تزریق کنند و در راستای افزایش تولید محصول گام برداند.
وی با بیان اینکه به صورت جدی پیگیری زیرساخت ها هستیم، بیان کرد: کمبود تسهیلات را قبول داریم اما شرکت ها باید نوآوری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا در مسیر توسعه حرکت کنند.
در این جلسه مدیران شرکتهای مختلف دانش بنیان به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.
باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج