Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای برهانی مرند به من می گوید: "شما در بخش میهمان باش، برای بخش میهمان هم ارزیابی هایی داریم"، اما هیچکس از ستاد جشنواره برای دیدن کار من در این 2 روز که اجرا داشتم نیامد.

به گزارش مشرق،  حمید ابراهیمی نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما تئاتر، و تلویزیون درباره حضورش در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر  گفت: وقتی که چند ماه پیش بارها به نادر برهانی مرند دبیر جشنواره فجر درخواست دادیم که کار ما را ببیند تا در جشنواره فجر شرکت کنیم، من هم که آدم کم سابقه و جوانی در زمینه تئاتر نیستم اما متاسفانه هرقدر خواهش کردیم آقای برهانی مرند به دیدن نمایش ما نیامد، حتی آقای شهرام کرمی رئیس مرکز هنرهای نمایشی به دیدن نمایش پشت دیوار عمارت آمد و از این اثر خوشش آمد، کافی است شما در گوگل سرچ کنید و نظرات اساتیدی که به دیدن این نمایش آمده اند نگاه کنید متوجه می شوید که چه میزان از کار راضی بوده اند و آن را دوست داشته اند و گفته اند که کار خاصی است و برای آن بسیار زحمت کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از همان موقع به شهرام کرمی گفتم به من یک سالن خوب بدهید، این نمایش را نمی توان در سالنی مانند "سرو" اجرا کرد، یک نمایش پر بازیگر است که 40 نفر عوامل دارد؛ در جشنواره فجر هم بارها خواهش کردیم اما متاسفانه احساس کردم دوستان با این جنس کارها مشکل دارند، با کارهایی که مسائل و تاریخ مذهبی و دینی را عنوان می کند، گویا اصلا با آن میانه خوبی ندارند و دوست دارند جور دیگری باشد.

کارگردان نمایش "پشت دیوار عمارت" اظهار داشت: بعدا آقای محسن سلیمانی رئیس انجمن تئاتر دفاع مقدس از من درخواست کرد حالا که این بچه ها زحمت کشیده اند اجازه بدهم که فیلمی از این نمایش را به جشنواره بدهند، من هم گفتم دوست ندارم با این طرز برخورد به جشنواره بروم، حالا هم نمی دانم این فیلم را به جشنواره دادند یا خیر، چون بعدها شنیدم که این فیلم به جشنواره تحویل داده نشده است.

ابراهیمی اذعان داشت: تا زمانی که آقای برهانی مرند شخصا به من زنگ زد و گفت به بخش میهمان جشنواره بیایم و من گفتم نمی آیم، چرا باید در بخش میهمان شرکت کنم و جشنواره شما را موجه نشان دهم؟ بالاخره پس از کلی خواهش و تمنا از سمت این و آن و با توجه به این که بچه های گروهم زحمت کشیده بودند، همچنین دیدم که برخی ها از جشنواره انصراف داده اند و خواستم به ماهیت تئاتر احترام بگذارم در بخش میهمان جشنواره شرکت کردم.

وی اضافه کرد: نمی دانم مشکل از کجاست؟ آیا با این جنس کارها مشکل دارند و دستی در کار است؟ یا این که دوست دارند کارهای با قدرت حمید ابراهیمی در جشنواره شرکت نکنند تا کارهای دیگر دیده شوند و جایزه بگیرند.

حمید ابراهیمی خاطرنشان کرد: من در پیج آقای اتابک نادری نوشتم دبیرهای جشنواره چه ارتباطاتی با افرادی که در جشنواره جایزه می گیرند، دارند؟ دوست و رفیق هستند یا شاگرد و استاد یا فامیل؟ اگر یک مقدار تحقیق کنیم فکر می کنم با یک حساب سرانگشتی دستمان می آید که چه کسی با چه کسانی در ارتباط است، البته من تمام کسانی که در تئاتر جایزه گرفته اند را مقبول می دانم و همه را استاد می دانم، ولی گلایه من از دبیر و اجرا کنندگان جشنواره تئاتر فجر است.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر یک فیلمنامه به کارگردانی خودم و به تهیه کنندگی حسین مسافر آستانه می خواستیم بسازیم و پروانه ساخت آن را هم گرفتیم و بعد از مدت ها سر و کله زدن و آوردن محمدعلی اسلامی به عنوان مجری طرح پروژه صحبت کردیم، اما بعد از تلاش 5،6 ماهه کار خوابید چون سرمایه گذار جا زد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بیان کرد: یکی دیگر از فیلمنامه هایم به تهیه کنندگی محمدعلی اسلامی و کارگردانی آقای قدکچیان به نام "قصیده ای برای کارون" پروانه ساخت گرفت که آن هم متاسفانه ساخته نشد؛ همچنان به دنبال آن هستیم که اگر خداوند متعال کمک کند سرمایه گذار و تهیه کننده ای خوب پیدا کنیم که فیلممان را بسازیم، من قبلا کارهای کوتاهی برای نیروی انتظامی، عقیدتی سیاسی انتظامی ساخته ام و تله فیلم هم با ایفای نقش بازیگرانی به نام برای تلویزیون ساخته ام.

وی اذعان داشت: با هر کسی که صحبت می کنیم اولین چیزی که برایش مهم است گیشه است، می گوید اگر کار تجاری است و می فروشد همکاری می کنیم، من می گویم المان های گیشه حتما نباید فیلم های چیپ و مبتذل باشد، می توانیم فیلمنامه سنگین و هنری داشته باشیم اما با تفکر آن را به فروش برسانیم؛ اما متاسفانه نمی دانم چرا نگاه ها به سینما سطحی شده است، من هم می توانم آن گونه فیلم بسازم، من هم می توانم فیلمنامه هایی بنویسم که بالای 15 میلیارد بفروشد، این نوع فیلم ها را اگر ببینیم چند نکته فرهنگی و هنری در آن ها پیدا می کنیم؟

بیشتر بخوانید:

حمایت گسترده مدیران دولتی از محکومان امنیتی/ در تاریکخانه تئاتر کشور چه می‌گذرد؟ + عکس و سند


حمید ابراهیمی در پایان گفت: همانطور که من معتقدم مسئولین هنری همیشه از وفاق و همدلی صحبت می کنند، خودشان هم رو بازی کنند و دستشان رو باشد، نه این که آقای برهانی مرند به من می گوید: "شما در بخش میهمان باش، برای بخش میهمان هم ارزیابی هایی داریم"، اما هیچکس از ستاد جشنواره برای دیدن کار من در این 2 روز که اجرا داشتم نیامد، این دروغ است. فقط یک فیلمبردار برای دیدن نمایش آمد که آن هم گفت: "کار بسیار خوبی است،چون من تمام نمایش های جشنواره را دیده ام"؛ خب اگر قضیه چیز دیگری است به ما هم بگویید، ما هم بلدیم بازی کنیم و از رفتارهای انسانی و اخلاقی دور شویم و کارهای سطحی بنویسیم، ولی من فکر می کنم هنرمند باید با کارش به مردم خدمت کند؛ یک مقدار از این دوستان دلخور هستم که اتفاقا همه هم داعیه رفاقت و دوستی دارند.

منبع: دانا

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا نادر برهانی مرند نیروی انتظامی قدکچیان جشنواره فجر حمید ابراهیمی محسن سلیمانی نادر برهانی مرند جشنواره تئاتر فجر شهرام کرمی محمدعلی اسلامی انجمن تئاتر دفاع مقدس ستاد جشنواره برهانی مرند سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر دیوار عمارت جشنواره تئاتر فجر حمید ابراهیمی بخش میهمان اما متاسفانه جشنواره فجر دیدن نمایش زحمت کشیده برای دیدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه سوره، دومین نشست پژوهشی هفته هنر انقلاب اسلامی به میزبانی دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به دبیری مهران هوشیار و سخنرانی سمیه رمضان ماهی، محمد حسین ناصر بخت، مهدی خانکه در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی این مجموعه آموزشی برگزار شد.

در ابتدای نشست مهران هوشیار مقدمه‌ای پیرامون موضوع هفته هنر انقلاب ارایه داد.

زکیه سادات طباطبایی عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی و معاون پژوهشی دانشگاه هم گفت: این چهارمین سالی است که هفته هنر انقلاب را با حضور استادان داخل و خارج از دانشگاه برگزار می‌کنیم و امیدواریم سخنرانی‌های این مجموعه جلسات به صورت کتابی مدون تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی افزود: ما به عنوان یک نهاد دانشگاهی می‌توانیم با سایر نهادها ارتباط خوبی برقرار کرده و سعی بر تربیت هنرمند تزار انقلاب اسلامی کنیم. اگر بخواهیم این موارد را دسته‌بندی کنیم برخی از این پژوهشکده‌ها به دوره قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد.

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی در ادامه یادآوری شد: در دهه ۶۰ دوره دوم برای ترویج انقلاب اسلامی است. از سویی دوره سوم را برخی دوره پسا انقلاب اسلامی بررسی کرده‌اند، چراکه شاخه هنر بعد از انقلاب بررسی شده اما موضوع اصلی شاخصه‌های انقلاب است. شاخصه‌های انقلاب و هنر انقلاب هم به صورت دقیق و یکسان جایی معرفی نشده است و نیاز است یک نهاد دانشگاهی آنها را بازتعریف کند.

هنرمند آینده را روایت می‌کند

محمدحسین ناصر بخت مدرس و پژوهشگر حوزه تئاتر هم در جریان برگزاری این نشست پژوهشی گفت: با پدیده هنری به عنوان یک پدیده منفعل برخورد می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در یک دوره با هنرمندی روبه‌رو ‌شویم که تابع هرم اجتماعی موجود نبوده بلکه نقیضه آن هم باشد. این هنرمند فقط حال را توصیف نمی‌کند بلکه آینده را روایت می‌کند. مثلا وقتی مکبث یا مولیر را مطالعه می‌کنیم نقیضه جامعه خود را گزارش می‌دهند. اینها حامیان و پایه‌گذاران جامعه آینده خود هستند.

وی افزود: هنر نمایش هنری گروهی است، گاهی جامعه نیاز دارد تا با هنری مانند تئاتر خود را نشان دهد چنان که از همان ابتدا در جامعه ایران تئاتر با پدیده‌های سیاسی مانند دوران مشروطه گره خورده است. ما ناخواسته تئاتر را به عنوان یک پدیده اجتماعی بررسی می‌کنیم و این مسیر همچنان نیز ادامه دارد.

ناصربخت تاکید کرد: در دهه پنجاه اتفاقات و تحولات اقتصادی اجتماعی سربلند کرد و روشن فکران بعد از رخوتی که درگیرش شده بودند نگاه‌های انتقادی در تئاتر را مطرح کردند؛ از طرفی دولت نیز کوشید تا سازمانی برای تئاتر ایجاد کند. در فضاهای آکادمیک نیز، فارغ التحصیلانی با گرایش‌های مختلف وجود داشته و با وجود تفاوت‌ها، تئاتر نیز به فعالیت خود ادامه داد و کم کم وارد دوره بعد از انقلاب شد. در این دوره با شعار تئاتر برای همه روبه‌رو می‌شویم و هنر با رویکرد اجتماعی و سیاسی هویدا می‌شود. البته در دهه شصت موضوع تئاتر به سمت جنگ سوق می‌یابد. از اواخر این دهه این شعار گسترده‌تر شده و تا پایان دهه ۷۰ منجر به تشکیل ۳۳۰ انجمن نمایش در شهرها می‌شود.

ناصربخت، تعدد جشنواره‌های تئاتر و ساخته شدن سالن‌های نمایش در دانشگاه‌ها و به دنبال آن رشد نیروی انسانی در تئاتر را مثبت برشمرد و افزود: اکنون این استقبال گسترده‌تر شده است. به واقع تشکیل و چگونگی سازماندهی و رشد جشنواره‌ها و آموزش تئاتر از حوزه‌هایی است که پس از انقلاب تغییر اساسی داشته است.

سنت سرنوشت انسان را مشخص کرده است

سمیه رمضان ماهی عضو هیات علمی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سورهم در ادامه این نشست گفت: از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ نقاشی های انقلاب بیشتر می‌شود با وجود اینکه متاثر از چپ است. البته من براین باورم انقلاب از گفتمان مدرنیته بیرون می‌آید و این سنت است که سرنوشت انسان را مشخص کرده است. درحالی که گفتمان مدرنیته برای سوژه یک ‌مرجعیت شناخته شده است و یک شأن انتخاب‌گری یافته و باورهای مذهبی، جایگاه اجتماعی پیدا کردند.

این استاد دانشگاه سوره بیان کرد: برخی بر این باور هستند که هویت منفعل است و مانند پاندول در حرکت است. قالب‌هایی مانند دولت، حاکمیت و قدرت به هنر هویت می‌دهد چرا که هویت یک عنصر منفعل است. یعنی در مسائلی مانند انقلاب که یک قدرت بیرونی غیر رسمی، می‌خواهد قدرت حاکم را تغییر دهد.

رمضان ماهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این رویکرد در زمینه زنان بهتر شکل می‌گیرد و همیشه دغدغه من نیز بوده است. هنر سنتی نه به معنای مذهبی بلکه سوژه زن در جامعه مثلا پیشا قاجار بررسی می‌شود. ابن سینا یا خواجه نظام الملک یا برخی دیگر در این حوزه تعارفی از زن ارایه داده‌اند.

وی تصریح کرد: در دوره‌هایی از تشویق زنان به بی‌حجابی یا تشویق به یادگیری سواد و مانند آن گذر می‌کنیم. در زمان انقلاب با حضور افرادی مانند علامه طباطبایی، یا شهید مطهری نگاه به زن دگرگون می‌شود. گفتمانی که در آثار هنرمندان مشاهده می‌کنیم گواه این است که زن در آن، عنصر پر رنگی است، پشتیبان مردی است که به جنگ می‌رود همان‌طور که رنگ سرخ نشانه شهادت و امام حسین (ع) است. اصولا در این تصاویر عناصری مانند گل لاله، چادر زنانی است که تصویر پسر دارند.

دانشگاه سوره هنر انقلاب اسلامی را تبیین کرد

مهدی خانکه استادیار گروه صنایع دستی به موضوع بررسی تدوین و تبیین هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ماهیت تبیین وابسته به تعریفی است که از آن می شود. یکی از رسالت های دانشگاه سوره تببین همین تعاریف است.

وی با اشاره به تعاریف و مباحثی که رمضان ماهی مطرح کرد، افزود: تعاریف بسیار خوبی از نقش بانوان در هنر اسلامی ارائه شد. اصولا در انقلاب سیر تکوین تشیع را مشاهده می کنیم و شناخت انقلاب بدون شناخت سیر تکوین تشیع امکان پذیر نیست.

این استاد دانشگاه سوره توضیح داد: همواره در طول تاریخ سعی شده که این موارد تجلی پیدا کنند و افرادی مانند ابن سینا، فارابی ابوریحان بیرونی جایی احساس می‌شود که از گفتن برخی مسائل پرهیز می‌کنند. اما در دوران صفویه فضا و بستری ایجاد می‌شود که بذر تشیع امکان باروری پیدا می‌کند و افراد می‌توانند به راحتی حرف‌هایشان را بزنند. در همین دوره آثار شاخصی در مورد هنر شکل می‌گیرد که شاهد بروز آنها در دوران صفویه هستیم. این شکوفایی و توجه به هنر حکمی تداوم دارد.

خانکه در ادامه گفت: واقعه انقلاب اسلامی پیرامون مفاهیم قدسی ثابته‌ای است که در قرآن مطرح شده است. این مباحث چیزهایی نبوده که تا پیش از این پشت تریبون‌ها اظهار کنند. از این منظر این مفاهیم قدسی در یک اتفاقاتی رونمایی می شود. مثل آثار هنرمندانی مانند استاد فرشچیان و اثر معروف «شهید». به واقع شهدا در آثار دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی قابل مشاهده است.

این استاد دانشگاه سوره با اشاره به مکتب هنری آوینی تصریح کرد: شهید آوینی تلاش می‌کرد مصادیق رشادت‌های جوانمردانی که در حمله دشمن ایستادند و جان خود را گذاشتند را با واقعیتی که در جبهه‌های جنگ بود و نظیر واقعه کربلا اتفاق افتاده را نشان دهد. خیلی از جوانان با استعانت از همین مفهوم از ملیت خود دفاع می‌کنید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های به نمایش آثار نقاشی و نگارگری با موضوع و مفهوم شهادت اشاره کرد و توضیح داد: این آثار با الهام از مفاهیم قدسی، با شهادت پیوند داده شده است. باید توجه داشته باشیم که آثار ارزشمندی در گنجینه حوزه هنری داریم و دانشجویان می توانند آنها را بررسی کنند تا اینکه به بررسی سبک‌ها و آثار هنرمندان غربی بپردازند.

خانکه در پایان گفت: دفاع مقدس فرصتی به ما داد تا مفاهیم قدسی را با نگاهی بهتر بررسی کنیم. این مفاهیم قدسی در طول تاریخ مصادیقی پیدا می‌کنند به طوری که آنها را در آثار دفاع مقدس می‌بینیم. نکته مهم اینکه نهایت تجلی گاهِ مفهوم قدسی شهادت، همواره یک سرش واقعه کربلا است و ردپایی از آن دارد.

در پایان این نشست به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.

کد خبر 6081669 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است