Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@07:15:51 GMT

آتش دشمن به سروهای اروند هم رحم نکرد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۸۶۵۷

آتش دشمن به سروهای اروند هم رحم نکرد

رزمنده دوران دفاع مقدس روایتی از عملیات والفجر ۸ و از بین رفتن نخلستان‌های اروند روایت کرد.

به گزارش مشرق، سید محمد میرسندوسی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که شش سال در دفاع از کشور در میدان رزم حضور داشت و هم اکنون دکترای جامعه شناسی دارد به خاطره‌ای از منطقه عملیاتی والفجر ۸ اشاره و روایت کرد:

عکس پانورامای پیش رو که در عید سال ۱۳۹۴ گرفته ام در منطقه خسروآباد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکانی که قرارگاه تطبیق آتش توپخانه ۱۵ خرداد در عملیات والفجر ۸ بود و در دو کیلومتری اروند قرار داشت. در چنین ایامی نیروهای ما در اینجا مستقر شده بودند، نخلستانی انبوه که در آن زمان به نوعی انتخاب جا برای پوشش و استتار محسوب می‌شد.

طی ۷۵ روز نبرد پیوسته از ۲۰ بهمن ۶۴ تا آخر فروردین ۶۵ در این مقر بودم، مقری که نبض آتش منطقه والفجر ۸ را در دست داشت و هر لحظه از آن دوره که به نظرم طولانی‌ترین نبرد طی ۸ سال جنگ بود سرشار از خاطره های تلخ و شیرین بود.

طی عملیات والفجر ۸ منطقه‌ای که ما در آن حضور داشتیم سه بار آماج موشک هواپیمای دشمن قرار گرفت. نکته جالب این بود که موشک‌ها با فاصله ۳۰ تا ۵۰ متری به زمین گل آلود منطقه برخورد می‌کردند و حتی گل‌های پرت شده پس از انفجار بخشی از سوله را تخریب می‌کردند اما به سنگر و مقر ما برخورد نکرد.

بمباران‌های شیمیایی مداومی در منطقه صورت می گرفت و چون منطقه نخلستانی بود و در معرض باد قرار نداشت باعث اثرگذاری این بمباران‌ها می‌شد. بمباران شیمیایی دشمن در این منطقه یکی از مهمترین حملات در طول جنگ بود.

از نکات دیگر عملیات آتش موشک‌های هاگ بود که با شلیک یک موشک به طور همزمان ۲ هواپیمای دشمن سقوط می‌کردند. پرحجم‌ترین آتش تهیه دشمن با گلوله‌های خرج موشکی ۱۵۵ اتریشی که عراق تازه به آن تجهیز شده بود در این عملیات مانند ستاره‌های متحرک سراسر آسمان منطقه را پر می‎کردند و از این نظر تا آن زمان کمتر چنین صحنه‌ای در جبهه دیده بودیم.

من به همراه برادران زهدی، رسولی، خندان، وکیلی و ... از جمله همسنگرانی‌ هستند که در این مقر و در این عملیات در کنار هم بودیم.

دردناکی این تصویر برای من آن است که دیگر هیچ نشانه‌ای از آن نخل های برافراشته و سرسبز نیست. جنگ آنها را در آتش خود سوزاند و پس از سی سال دیگر هیچ نشانی از آنها یافت نمی‌شود.

منبع: دفاع پرس

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا عملیات والفجر8 دفاع مقدس عملیات والفجر ۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز داوری آثار ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهرداد صیادی، رئیس ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند افزود: موضوعات این جشنواره شامل: طراحی از بنا‌های شاخص و یادمان‌ها منطقه آزاد اروند، طراحی و ایده گیری از نشانه‌ها و نقش و نگار‌ها هویت بومی و اصیل منطقه آزاد اروند، طراحی و ساخت صنایع دستی و هنر‌های سنتی (مرتبط با ملزومات لباس) با موضوعات هویت نقش و نماد وبنا‌های تاریخی و هویتی منطقه آزاد اروند و نیز احیا و ایده گیری از لباس اقوام بومی و اصیل ساکن منطقه آزاد اروند (به ویژه اقوام عرب) است.

به گفته وی جشنواره مد و لباس تن پوش در چهار بخش رقابتی، غیر رقابتی، نمایشگاهی و کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

صیادی افزود: علاقه مندان می‌توانند از دهم تا شانزدهم اردیبهشت به موزه آبان مراجعه و از جشنواره دیدن کنند.

­رئیس ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند گفت: مراسم اختتامیه ۱۷ اردیبهشت در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیلم/ کشف پیکرهای مطهر ۷ شهید در منطقه عملیاتی والفجر ۱
  • کشف پیکر‌ مطهر ۷ شهید در منطقه عملیاتی والفجر ۱ +فیلم
  • عملیات وعده صادق تداعی کننده والفجر هشت بود
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر ۸
  • برگزاری همایش آموزشی حجاج در منطقه آزاد اروند
  • آثار جشنواره مد و لباس نقش تن‌پوش در حال داوری است
  • جزئیات جدید و هیجان‌انگیز از عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل | تصاویری از اولین لحظات پیش از شلیک موشک‌ها | تسلیحات استفاده شده در عملیات را ببینید
  • آغاز داوری آثار ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند
  • اطلاع خبر حمله به اسرائیل ۷۲ ساعت پیش از اجرا