Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@21:47:57 GMT

ثمره درخت گردو ، درجشنواره فیلم فجر شیراز

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۸۷۷۹

ثمره درخت گردو ، درجشنواره فیلم فجر شیراز

درخت گردو اثر محمدحسین مهدویان که در شیراز به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برگزیده شده است، به تبعات تلخ و تکان دهنده بمباران شیمیایی مناطق غربی کشور در جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی همچون سالهای گذشته در تهران و چند شهر دیگر از کشورمان برگزار شد و هفته گذشته به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شیراز طبق نظرسنجی انجام شده فیلمهای درخت گردو، شنای پروانه و روز صفر به ترتیب عناوین بهترین آثار جشنواره از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص دادند.

درخت گردو اثر محمدحسین مهدویان که در شیراز به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برگزیده شد، جوایزی نظیر سیمرغ بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول مرد را نیز به خود اختصاص داده است.

نگاهی به کارنامه فیلمساز

 محمدحسین مهدویان کار خود را با مستندسازی آغاز کرد و اثر شاخص او در این حیطه مجموعه روزهای زمستان است که از صداوسیما پخش شده است.  عمده آثار او در ژانر دفاع مقدس تعریف می‌شود.

نخستین فیلم سینمایی مهدویان "ایستاده در غبار" که به شیوه مستند-داستانی روایت شده به زندگی و نوع سلوک شهید احمد متوسلیان در میدان مبارزه یا در جمع مردم و عموم جامعه می‌پردازد.

 تاثیرپذیری این فیلمساز جوان از وجوه مستند و واقعیت‌نمایی، رگه‌های از مستندسازی را در آثار داستانی او نمایان کرده است که این شاخص در تاثیرگذاری و ارتباط آثار او با مخاطب ارتباط مستقیم دارد.

هر چند در هر اثر وجوه مستند کمرنگ‌تر و شاخصهای روایت داستانی پررنگ‌تر جلوه می‌کند اما مهدویان همچنان به سینمای مستند وفادار است و در سینمای داستانی نیز به طور مستقیم یا غیرمستیقیم از این چاشنی بهره می‌برد.  

بعد از ایستاده در غبار، مهدویان فیلم "ماجرای نیمروز" را عرضه کرد و در آن به وقایع اوایل انقلاب پیرامون حملات مسلحانه، درگیری گروهک منافقین با نیروهای انقلابی و کارشکنی آنها پس از عزل بنی‌صدر پرداخته و اثری در خور تحسین ساخت که تعدادی از جوایز بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد همچنین رهبر معظم انقلاب نیز این اثر و وجوه واقع‌نمایی آن را تحسین کردند.

  فیلم لاتاری اثر بعدی این فیلمساز، یک ملودرام تلخ اجتماعی پیرامون سوءاستفاده از دختران ایرانی در کشورهای عربی است که در گیشه اقبال عمومی فراوانی یافت و جز فیلمهای پرفروش سال بود.

پیش از این اصغر هاشمی در فیلم "نگین" به این موضوع پرداخته بود اما لاتاری با رویکردی دیگر و فضاسازی تکان‌دهنده، بازی‌های گیرا و روایتی پرتعلیق به این آسیب فرامرزی که متاسفانه تاکنون کمتر مورد توجه تحلیلگران اجتماعی قرار داشته، پرداخت و به اثری پرمخاطب تبدیل شد.  

پس از آن مهدویان فیلم "رد خون" را با فضایی مشابه ماجرای نیمروز و با نگاهی به جنایتهای گروهک منافق ساخت و در این اثر به حوادث عملیات مرصاد و خنثی‌سازی خیانتهای منافقین پرداخته است.

"درخت گردو" فیلمی تلخ فراتر از متن زندگی

 فیلم اخیر این فیلمساز "درخت گردو" پیرامون بمباران شیمیایی منطقه سردشت در بحبوحه جنگ ایران و عراق است و در این فیلم مهدویان با نگاهی به اثرات بمباران شیمیایی، روند زندگی، عواطف انسانها و روابط اجتماعی آنها را به تصویر می‌کشد.

درخت گردو به چالشهایی فراتر از متن زندگی می‌پردازد و لحظاتی را به تصویر می‌کشد که عموم تماشاگران آن را لمس نکرده و حتی تصوری از آن ندارند اما فیلمساز با خلاقیتهای تکنیکی و فضاسازی روایی متفاوت، همذات‌پنداری مخاطب را برمی‌انگیزد و او را در سفر غریبانه‌ای که در پیش گرفته، همراه می‌کند.

فیلم درخت گردو، درام تلخی است حاصل سایه روشن‌هایی که نور، رنگ و صدا را در بستری از استواری  و استقامت بنا می‌کند. اثری پرشور در نکوهش یک جنایت جنگی و واقعیت تلخ تاریخ معاصر که با صحنه‌های دلخراش، مظلومیت انسانهای درگیر بمباران شیمیایی و افراد غیرنظامی را به تصویر می‌کشد.

 درباره فاجعه بمب‌های شیمیایی و تبعات اسفبار آن در جنگ ایران و عراق تاکنون فیلمهایی نظیر "از کرخه تا راین" اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، "میم مثل مادر" اثر مرحوم رسول ملاقلی‌پور، " نغمه " اثر ابوالقاسم طالبی، " اوینار" اثر شهرام اسدی و "حکایت عاشقی" اثر احمد رمضان‌زاده ساخته شده است و هر کدام از این فیلمسازان به نوعی از زاویه دید خود به این تراژدی تلخ پرداخته‌اند.

فیلم اوینار در فضایی میدانی به این موضوع پرداخته اما به لحاظ سطح کیفی، از ساختار و مضمون قوی برخوردار نیست بنابراین می‌توان درخت گردو را نخستین فیلمی برشمرد که به طور مستقیم و میدانی به حوادث و تبعات بمباران شیمیایی پرداخته و المانهای تاثیرگذار را در جذب مخاطب دارد.

 از آنجا که در این مجال به بررسی کارنامه فیلمساز پرداخته‌ایم، تحلیل و بررسی کامل فیلم درخت گردو را به زمان اکران عمومی موکول کرده و به چند جمله پیرامون فیلم اکتفا می‌کنیم.

گزارش سمیه انصاری 

  انتهای پیام/983110

منبع: فارس

کلیدواژه: فیلم فیلمساز جشنواره فجر مهدویان درخت گردو بمباران شیمیایی نگاه تماشاگران تصویر می کشد محمدحسین مهدویان جشنواره فیلم فجر بمباران شیمیایی جنگ ایران و عراق خود اختصاص درخت گردو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۸۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

فصل گرده افشانی نخل خرما در سطح ۱۰ هزار هکتار از نخلستان‌های بم شروع شده و این در حالی است که کار گرده افشانی به صورت سنتی انجام می‌شود. 

گرده افشانی در سطح ۱۰ هزار هکتار از نخیلات  بم آغاز شد

محمد علی معقول مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: فصل گرده افشانی درختان نخل خرما یکی از مهم ترین و حساس‌ترین عملیات های باغی نخلداران است که به مدت دو ماه ادامه دارد. 

وی افزود: کار گرده افشانی در سطح ۱۰ هزار هکتار از نخیلات شهرستان بم شروع شده و این در حالی است کار گرده افشانی همچنان به صورت سنتی از سوی کارگران با تجربه انجام می‌شود. 

کشاورزان از شیوه گرده افشانی مکانیزه و صنعتی استفاده کنند

مدیر جهاد کشاورزی بم تاکید کرد: به همه کشاورزان، باغداران و نخلداران توصیه می‌کنیم از شیوه گرده افشانی مکانیزه و صنعتی استفاده کنند.

مزایای گرده افشانی مکانیزه نسبت به سنتی

معقول با اعلام اینکه مزایای گرده افشانی مکانیزه بر سنتی بیشتر است، تصریح کرد: در گرده افشانی مکانیزه و صنعتی راندمان بیشتر و هزینه کمتر و از همه مهمتر خطرات احتمالی برای فرد گرده افشان که سقوط از درخت نخل  است را نداریم، در نتیجه توصیه می‌کنیم از گرده افشانی مکانیزه و صنعتی و گرده‌های بومی شهرستان استفاده کنند.

وی بیان داشت: در این روش عملیات گرده افشانی با دستگاه مکانیزه از روی زمین انجام می‌شود در صورتی که در روش سنتی با چندین مرتبه حتی تا ۵ مرتبه کار گرده افشانی در بالای درخت و در ارتفاع انجام‌می‌شود. 

 مدیر جهاد کشاوری بم چرایی استفاده  نکردن کشاورزان و باغداران از روش مکانیزه و صنعتی را اینگونه بیان کرد: گرده افشانی سنتی در منطقه سال‌های سال انجام می‌شده و در سال‌های اخیر گرایش به سمت گرده افشانی صنعتی بیشتر می‌شود و خود کشاورزان باید استقبال کنند.

وی افزود: کشاورزان نیاز به ترویج و آموزش دارند و جهاد کشاورزی هم کمک‌های لازم را برای استفاده از گرده افشانی مکانیزه و صنعتی به کشاورزان ارائه می‌کند.

معقول تصریح کرد: در گرده افشانی مکانیزه و صنعتی هزینه‌های گرده افشانی و کارگری سرعت و راندمان بالاتر ایمنی کامل کشاورز را داراست که توصیه می‌کنیم روش مکانیکی جایگزین روش سنتی گرده افشانی شود.

 از گرده مرغوب بومی استفاده کنید

مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: امسال میزان گرده مورد نیاز در شهرستان تولید شده و توصیه ما برای کشاورزان این است از گرده مرغوب بومی استفاده کنند.

 رضا پور همت کشاورز بمی می‌گوید: کار گرده افشانی بسیار سخت است، بخصوص برای ما کشاورزان که پیرمرد هستیم و سن زیادی از ما گذشته و رفتن بالای درخت نخل برای ما خیلی مشکل است.

وی افزود: من تا قسمتی از درخت با نردبان با زحمت زیاد بالا می روم. بسیار کار سختی است و مجبورم ۳ تا ۵ مرتبه این کار گرده فشانی را برای هر درخت نخل تکرار کنم.

مسئولان برای خرید دستگاه مکانیزه و ترویج گرده افشانی مکانیزه کمک کنند

پور همت تصریح کرد: خیلی سخت است، خواهشی از مسئولان جهاد کشاورزی داریم، برای خرید دستگاه مکانیزه و آموزشی و ترویج گرده افشانی مکانیزه کمک کنند.

وی بیان داشت: ما کشاورزان هیچ اطلاعی از نحوه گرده افشانی مکانیزه نداریم و فقط به صورت سنتی این کار را انجام می‌دهیم.

دهقان یکی دیگر از کشاورزان بمی است که چند سالی است از دستگاه گرده افشانی مکانیزه و صنعتی استفاده می‌کند.

وی با اعلام اینکه کار گرده افشانی با دستگاه مکانیزه خیلی راحت است، می‌گوید:  در گرده افشانی  با این دستگاه در روز می‌توان ۵۰۰ درخت را چند مرتبه گرده افشانی کرد؛  این درحالیست که اگر به صورت سنتی باشد ۲۵ درخت در روز گرده افشانی می‌شود و خطر سقوط از درخت نخل را هم نداریم.

دهقان افزود: من ۳ سال است از دستگاه مکانیزه استفاده می کنم و خیلی هم راضی هستم؛ لذا توصیه می کنم، کشاورزان از روش گرده افشانی مکانیزه و صنعتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این روش مزایایی زیادی دارد، تصریح کرد: هزینه‌های گرده افشانی، کارگری و تهیه گرده نر در این روش نصف می‌شود. 

کار گرده افشانی تا ۲۰ روز دیگر ادامه دارد. حاصل کار گرده افشانی نخلداران شهرستان بم، تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن خرمای معروف جهان (مضافتی بم) است که سالانه به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر می‌شود.

گزارش از: علیرضا عزیزآبادی

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بهترین راه برای از بین بردن کپک‌ها
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • کاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند
  • آخرین فرصت خرید نهال گردوی اصلاح شده فقط با 40 هزار تومان
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌درجشنواره «sehsüchte» آلمان
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند
  • بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد
  • فیلم/ استتار جالب کبک لابه‌لای شاخه‌های درخت