Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-19@13:13:54 GMT

مصوبه رانتی دولت برای واردات ۱۱۰۰ خودرو!

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۹۸۱۶

صراط:

پس از تلاطم ارزی در سال 97 ثبت سفارش 1400 قلم کالای مصرفی و لوکس از جمله خودرو که ارزی بری زیادی دارد، ممنوع شد.

به گزارش فارس بنا به گزارش‌های مسئولان گمرک بیش از 12 هزار خودرو طی یک و نیم سال اخیر در گمرکات دپو شده بود که با مصوبه سال گذشته دولت بیش از 7 هزار خودرو ترخیص شد.

اطلاعات کسب شده نشان می‌دهد بالغ بر 5108 خودرو همچنان در گمرکات خاک می‌خورند و امکان ترخیص آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه‌های اخیر گمرک تلاش‌های زیادی تا خودروهای دپوشده ترخیص شوند. بر این اساس از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی نامه‌ای جهت تعیین تکلیف خودروها به دولت ارسال شد تا در این رابطه تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

شواهد و اخبار نشان می‌دهد بحث‌ها و بررسی‌های زیادی به منظور ترخیص خودروی باقیمانده در گمرکات صورت گرفته است، اما تا امروز (یکشنبه) مصوبه هیأت وزیران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخذ نکرده است.

در همین راستا یک مقام مسؤول گمرک ایران به فارس گفت: طبق اطلاعات موجود حدود 5108 دستگاه خودروی سواری در گمرکات موجود است و ترخیص نشده‌اند و در صورتی که پیش‌نویس مصوبه به تایید هیأت وزیران برسد، حدود 3 تا 3 هزار و 300 دستگاه قابلیت ترخیص دارند.

وی ادامه داد: این پیش‌نویس در شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت و کمیته‌های تخصصی بحث و بررسی شده و در صورتی که هیأت وزیران آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوب کند قابلیت اجرایی خواهد داشت. در حال حاضر بخشی از این خودروها با ارز بانکی و بخشی دیگر بدون انتقال ارز بوده که منشأ آن مشخص نیست و در صورتی امکان ترخیص خواهند داشت که منشأ ارز مشخص و تاییدیه بانک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند.

این مقام گمرکی تاکید کرد:‌ همچنین بالغ بر هزار دستگاه خودروی پروانه شده مربوط به یک شرکت خودرو ساز است که امکان ترخیص آنها با توجه به صدور پروانه الکترونیکی فراهم نشد.

به گزارش فارس،‌ در منطقه آزاد اروند 73 دستگاه سواری سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی‌سی وجود دارد که جمعا 227 دستگاه می‌شود.

در این رابطه نیز مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران ضمن اعلام وضعیت ترخیص تمامی خودروهای دپو شده گفته است:‌ در راستای اجرای مصوبه هیات دولت باید ثبت سفارش برای ترخیص برخی از خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند از سر گرفته شود.با ابلاغ و اجرای مصوبه اخیر هیات دولت خودروهای دپو شده تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته وی، حدود ۱۱۰۰ دستگاه از خودروهای باقی مانده بدون ثبت‌سفارش هستند که امکان ترخیص آنها وجود نداشت و به گمرک نیز اظهار نشده اند که با ابلاغ مصوبه، بخشی از این خودروها تعیین تکلیف شده و با صدور ثبت سفارش قابلیت اظهار و ترخیص از گمرک پیدا می کنند.

با توجه به اظهارات معاون فنی گمرک سوالات و ابهاماتی متصور است که با شرایط جنگ اقتصادی و نوسانات ارزی همخوان نیست.

در این بین فضا سازی رسانه‌‌ای و تلاش بیش از حد برخی مسئولان برای واردات کالاهای ممنوعه بیش از انتظارات است که باید ابعاد و زوایای پنهان آن مشخص شود.

1- تا ساعت 14 امروز یکشنبه همچنان دولت با وجود تشکیل جلسات متعدد هنوز تصمیم گیری نکرده و پیش نویس ترخیص خودرو را مصوب نکرده است.

2- چرا با وجود آنکه ثبت سفارش خودرو در سال 97 بسته شد عده‌ای خودرو در کانتینر (پنهانی و بدون دیده شدن) وارد کشور کرده و به مرزها و گمرکات رسانده‌اند تا بتوانند با مصوبه دولت از رانت اقتصادی بهره‌مند شوند. 1100 دستگاهی که ثبت سفارش ندارد از پشتوانه و کدام قدرت و لابی برخوردار است که طبق گفته معاون فنی گمرک باید امکان ترخیص آنها در شرایط خاص ارزی کشور فراهم شود؟

3- باز شدن ثبت سفارش برای این حجم از خودرو که نحوه تامین ارز آن برای جامعه مشخص نیست آیا سیگنال به افزایش ارز در بازار نمی‌دهد؟ افزایش ارز قطعا به معنای تورم کالا در سبد معیشت و رفاه خانوار است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: مصوبه رانت واردات خودرو گمرک دولت صراط معاون فنی گمرک خودروهای دپو تعیین تکلیف هیأت وزیران ثبت سفارش پیش نویس دپو شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۹۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پله‌های برقی تهران نونوار می‌شود

شهردار تهران گفت: سال گذشته ۶۰ دستگاه پله‌برقی خریداری شد و از این ماه نصب پله‌برقی‌ها آغاز شده است و تا سه ماه آینده نصب آن‌ها به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا زاکانی امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌ای برای واردات پله‌برقی از چین وجود ندارد و در واقع پله‌برقی در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: سال گذشته ۶۰ دستگاه پله‌برقی خریداری شد و از این ماه نصب پله‌برقی‌ها آغاز شده است و تا سه ماه آینده نصب آن‌ها به پایان خواهد رسید.

شهردار تهران با اشاره به نصب دوربین روی لباس حریم‌بان و شهربان، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای سامان‌یافتگی و ایجاد شرایط مناسب صورت گرفته است تا دستگاه‌های مسئول بتوانند نظارت بهتری داشته باشند.

زاکانی در خصوص موضع شهرداری در انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضع شهرداری در انتخابات پشتیبانی است، در دوره نخست بر اساس ظرفیت‌ها و توان خود پشتیبانی کردیم و در دوره دوم هم این وظیفه را داریم.

وی با اشاره به واردات واگن‌های مترو و اختلافات میان شهرداری و وزارت کشور تصریح کرد: کارفرمای واردات واگن‌های مترو وزارت کشور است که ۱۰۷۱ دستگاه در دو قرارداد برای واردات انجام شد، اما اختلاف‌ها در مورد تأیید بسته ورودی از چین بود و اختلاف نظری در این باره وجود ندارد.

شهردار تهران گفت: به این قرارداد باید طی ۱۰ روز پاسخ داده می‌شد، اما طول کشید و مورد اعتراض مهدی چمران، رئیس شورای اسلام شهر تهران قرار گرفت، به هر حال این کار انجام شد.

زاکانی با اشاره به زمان واردات واگن‌ها عنوان کرد: سال جاری واردات واگن‌ها انجام می‌شود و طی چهار سال واردات به پایان می‌رسد.

کد خبر 745440

دیگر خبرها

  • ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد
  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • پله‌های برقی تهران نونوار می‌شود
  • مظلومترین حلقه زنجیره ریلی تولیدکننده واگن است
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است