Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:20:48 GMT

زلزله ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر لافت را لرزاند

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۰۲۴۸

ایسنا/هرمزگان زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر لافت در شهرستان قشم را لرزاند.

 به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت ۱۶:۰۰:۴۶ امروز زلزله‌ای به  بزرگی  ۵.۸ ریشتر لافت در شهرستان قشم را لرزاند.

این زلزله در عمق ۱۳ کیلومتری زمین و در مرز خلیج فارس و هرمزگان  و مختصات جغرافیایی (۲۶.۹۳شمالی و ۵۵.۸۸ شرقی) رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شدیت این زمین لرزه به حدی بود که بیش از ۲۰ ثانیه ادامه داشت و در شهرهای همچون قشم احساس شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: قوه قضاییه می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم در این بخش نیز جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی در جلسه مشترک امروز با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که در سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، گفت: امروزه بحران موضوع اصلی بسیاری از کشور‌ها است و در ۱۲۳ کشور جهان «بحران» اولین و راهبردی‌ترین موضوع است. امروزه کشور‌های دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند. همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشور‌ها صورت بگیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران کشور افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مخاطره کشور ما سیلاب است، گفت: باید موضوع آبخیزداری و آبخوانداری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا احداث سد‌های زیرزمینی آغاز شده است و سد‌های زیرزمینی باعث می‌شود آب بیشتری به سفره‌های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد.

نامی افزود: یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم، درحالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است و ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آب‌ها را برداشت کرده‌ایم و باید با آبخوان‌داری یا آبخیزداری و تاسیس سد‌های زیرزمینی پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات ما است و ۶۲ درصد جعرافیای کشور ما یا روی گسل است یا در حریم گسل‌ها قرار دارد. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است؛ بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی را به هشت ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشتر از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر را داشته باشد و ما در اکثر شهر‌ها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

نامی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهارکرد: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد، ساختمان با زلزله‌ای بالای شش ریشتر فرو می‌ریزد.

وی گفت: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله داشته‌ایم که بالای ۷ ریشتر بوده است و بطور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد. بعنوان نمونه در سال گذشته حدود ۱۸ هزار زلزله داشتیم. باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از هشت ریشتر را برای ساختمان‌ها در نظر بگیریم؛ لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستورکار قرار بگیرد.

نامی همچنین تاکید کرد: قوه قضاییه می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری در خرم آباد
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند
  • زمین لرزه ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند