Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@23:40:29 GMT

پیش بینی تاثیرات کرونا بر بازار نفت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۲۷۹۷

پیش بینی تاثیرات کرونا بر بازار نفت

پول نیوز - همه درباره این موضوع توافق دارند که ویروس کرونا که اکنون بیماری کووید ۱۹ نام گرفته و باعث تعطیلی بخش‌های بزرگی از صنعت چین و توقف سفر در این کشور شده است، به تقاضای جهانی برای نفت به شدت آسیب خواهد زد.

به گزارش  پول نیوز، اما سه آژانس بزرگ پیش بینی‌کننده اوضاع انرژی، درباره شدت تاثیر ویروس کرونا روی تقاضا برای نفت و توازن بازار نفت در سال ۲۰۲۰ اختلاف نظر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در گزارش‌های ماهانه که به تازگی منتشر کردند، پیش بینی خود از میزان تقاضای جهانی برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را پایین بردند. برآورد این آژانس‌ها از میزان افت تقاضا برای نفت به دلیل تاثیر ویروس کرونا، منعکس کننده نقطه نظر آنها درباره شدت تاثیر این اپیدمی در فقدان شواهد قاطع از تاثیر واقعی آن است.

تعجبی ندارد آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت است، بزرگترین تاثیر کرونا بر تقاضا و اوپک که نماینده تولیدکنندگان نفت است، جزئی‌ترین تاثیر را پیش بینی کرده است. و اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نماینده بزرگترین کشور مصرف کننده و تولیدکننده نفت در جهان است، بین این دو قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی که پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه اول امسال را به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد که سه برابر بازبینی صورت گرفته توسط اوپک بوده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت در سه ماه اول ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از میزانی خواهد بود که یک ماه قبل تصور می‌رفت. این کاهش بسیار بزرگتر از میزانی است که اوپک انتظار دارد و به اندازه‌ای است که جهان را برای نخستین بار در یک دهه گذشته با کاهش سالانه تقاضا روبرو خواهد کرد. اکنون پیش بینی می‌شود مصرف نفت جهان در سه ماهه اول ۹۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته باشد. رشد تقاضا بر مبنای سالانه در سه ماهه دوم بهبود خواهد یافت اما ۲۷۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نصف پیش بینی یک ماه پیش است.

به نظر می‌رسد اوپک نگرانی چندانی ندارد و مقایسه گزارشهای ژانویه و فوریه این گروه نشان می‌دهد ویروس کووید ۱۹ تقاضای چین برای نفت در سه ماهه اول را تنها ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به برآورد ماه گذشته کاهش می‌دهد و میزان مصرف همچنان ۱۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این نقطه نظر با آماری که توسط بلومبرگ نیوانرژی فاینانس تهیه شده، تضاد دارد. مصرف سوخت جت چین ۲۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح پیش از شیوع اپیدمی کاهش پیدا کرده و با وجود پایان تعطیلات طولانی سال نو، جاده های این کشور خالی مانده‌اند.

فراتر از این ویروس، الگوهای جالبی از پیش بینی‌های تقاضای جهانی برای نفت نمود پیدا کرده‌اند. برآوردهای مصرف و رشد سالانه برای سال گذشته مورد بازبینی نزولی قرار گرفته‌اند و دوباره آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا موضع بدبینانه‌ای نسبت به اوپک داشته‌اند.

هر سه آژانس اکنون اعلام کرده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ پایین یک میلیون بشکه در روز بوده است.

دیدگاه خوش بینانه اوپک در بین این سه آژانس به معنای آن است که تنها اوپک انتظار دارد سطح ذخایر جهانی نفت امسال پایین‌تر رود البته به شرطی که تولید اوپک نسبت به سطح تولید ۲۸.۸۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه، تغییر پیدا نکند.

تقریبا کل صادرات بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت لیبی از زمان محاصره پایانه‌های صادرات نفت توسط نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، مسدود شده و تولید این کشور را به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. اگر بنادر لیبی بازگشایی نشوند تقریبا ۸۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت تولید فعلی این کشور در ماه میلادی جاری متوقف خواهد شد و مجموع تولید اوپک را به ۲۸ میلیون بشکه در روز می‌رساند که پایین‌ترین میزان در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک حتی بدون کاهش بیشتر تولید لیبی انتظار دارد ذخایر جهانی نفت امسال با نرخ ۴۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند که در تضاد با نظر آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا است که انتظار دارند ذخایر به همین میزان رشد کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار نفت ویروس کرونا اوپک آمریکا تولید نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا تقاضای جهانی برای نفت آژانس بین المللی انرژی میلیون بشکه در روز برای نفت در سه ماه هزار بشکه در روز بشکه در روز کاهش سه ماهه اول ویروس کرونا سه آژانس پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!

چین را باید بزرگ ترین خریدار نفت ایران دانست که البته بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان نیز نام دارد و روزانه حجم بالایی از طلای سیاه جهان را خریداری می کند.

کارشناس انرژی گفت: مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز در این باره وجود دارد.

به گزارش مهر، محسن قمصری کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ممکن است اوپک ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بازار نفت آرام شود و قیمت کاهش یابد گفت: تلاش بر این است که اوپک ظرفیت فروش خود را افزایش دهد و در حد محدود مشکلی را به وجود نمی آورد و قابل انجام است.

به گفته این کارشناس انرژی نظر بر همین است که به صورت محدود عرضه را افزایش دهند و بازار را کنترل کنند و مشتریان نفت به دنبال این هستند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند و هماهنگی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نفتی که آمریکا در از آنها صحبت می‌کند هم اکنون نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است.

وی ادامه داد: چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد: این خبرها بیشتر جنگ رسانه‌ای هستند تا بتوانند بازار را متشنج کنند و مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز وجود دارد.

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با ۳۵‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است.این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است.

موفقیت ایران در صادرات نفت‌خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. واشنگتن و اتحادیه اروپا با هدف منصرف‌کردن اسرائیل از تشدید درگیری با تهران یا انتقام‌جویی نظامی، در حال تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی هستند.

در هر حال، صادرات نفت ایران پس از ۶ سال ‌به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است. نکته مهم آنکه آمارهای صادرات رسمی نفت‌خام ایران با یک فاز ‌تاخیر اعلام می‌شود، بنابراین از هم‌اکنون انتظار داریم آمارهای رسمی جذابی مخابره شود اما باید یک نکته را نیز در این‌خصوص مدنظر قرار داد، نوسان قیمت جهانی نفت‌خام در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه از افت نرخ شدید در روزهای اخیر حکایت دارد تا جایی‌که برنت کف ۹۰ دلاری را از دست داد و تا لحظه تنظیم این گزارش، با نزدیک به یک‌درصد سقوط روزانه به نزدیکی ۸۶ دلار در هر بشکه رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!