Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله جوادی آملی ضمن تأکید بر اینکه قسم‌های ابتدای سوره فجر بیان‌گر برهان مسئله است، تصریح کرد: نباید بگویید قصه عاد و ثمود گذشته است، بلکه آیه «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» به همه عاد و ثمود و فرعون‌های عصر اعلام خطر می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ جلسه تفسیر قرآن کریم آیت‌الله جوادی آملی صبح امروز، 27 بهمن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این جلسه به تفسیر آیات سوره فجر پرداخت و سخنان خود را با تلاوت آیات ابتدایی سوره آغاز کرد: وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4) هَلْ في‏ ذلِكَ قَسَمٌ لِذي حِجْرٍ (5) أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ (6) إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ (7) الَّتي‏ لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ (8) وَ ثَمُودَ الَّذينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ (9) وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتادِ (10) الَّذينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ (11) فَأَكْثَرُوا فيهَا الْفَسادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ (14) فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (15) وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ (16) كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتيمَ (17).

وی توضیح داد: خداوند در قرآن به اموری سوگند یاد کرده است. سوگند خدا برای تضمین صدق خبر خود نیست؛ بلکه برهان مسئله است. وقتی خدا سوگند یاد می‌کند، ما را به استدلال و تحلیل علت مسئله هدایت می‌کند. به عنوان مثال، اگر کسی به آفتاب قسم بخورد که الآن روز است، به دلیل قسم خورده است. اگر کسی به قرآن قسم بخورد که پیامبر، فرستاده خداست، به دلیل قسم خورده است. تمام قسم‌های قرآن همین‌طور است.

وی افزود: بعد از این سوگندها فرمود اگر کسی «حجر» داشته باشد، می‌داند این قسم‌ها قسم سنگینی است. بعد می‌فرماید کسانی که بیراهه رفتند یا راه کسی را بستند ما هم راهشان را می‌بندیم. مهم‌ترین آنها را هم اسم می‌برد. بعد می‌فرماید نگویید اینها گذشته‌اند، نخیر، نقد روز است. یک وقت گفته می‌شود قصه نوح و عاد و ثمود برای چند سال قبل است. خیر، آن کسی که در کمین است الآن هم هست. برهان مسئله این است: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ». مبادا کسی بگوید قصه نوح و عاد و ثمود گذشت.

آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: برهان قرآن کریم این است که یک وقت نگویید آن دوران گذشته است، آن کسی که کار در دست اوست، الآن هم حاضر است. آن کسی که پهلوی را از سر کار برداشت، الآن هم کار دست اوست. او الآن هم می‌تواند با استکبار و صهیونیست همان کاری را بکند که با پهلوی کرد. برهان مسئله این است. اگر می‌فرماید اگر کسی ذی حجر و عالم باشد می‌فهمد ما چه می‌گوییم برای همین است.

وی تصریح کرد: یک وقت خداوند می‌فرماید: «‌وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ؛ و خدا را از آنچه ستمكاران مى كنند غافل مپندار» (ابراهیم/42). آیا معنای اینکه خدا غافل نیست این است که فقط صبر می‌کند تا در روز قیامت انتقام بگیرد؟ آن یک مرحله است. اما برهان مسئله این است که: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ»، یعنی خداوند در مرصاد قرار دارد و رصد می‌کند. اگر کسی راه دیگری را ببندد و به بیراهه برود «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ». این اصل کلی است.

وی ادامه داد: این لیالی عشر در برخی روایات به دهه اول ماه ذی‌حجه که پایان‌بخش اربعین کلیمی است اشاره دارد. در این اربعین حضرت موسی مهمان خدا بود و نه غذایی خورد، نه خوابید، نه آبی خورد. چهل شبانه‌روز با خدا مناجات کرد. این چه مناجاتی است؟ این اربعین کلیمی برای کسانی که اهل چله‌گرفتن هستند منشا برکت است.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: پس «والفجر» سوگند به برهان است. آیه «وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» به دلیل «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا؛ قطعاً برخاستن شب رنجش بيشتر و گفتار [در آن هنگام] راستين‏تر است» است. اما اینکه «لیالی عشر» را به صورت نکره آورده است به خاطر این است که نزد مردم آن روز معرفه بوده است. در آن ده شب چه اتفاقی افتاده است که خداوند به آن سوگند یاد می‌کند؟

وی ادامه داد: خداوند از برخی کارها یاد می‌کند که در مقطع زمانی خودشان کم‌نظیر بودند؛ لذا می‌فرماید: ‌ِارَمَ ذاتِ الْعِمادِ (7) الَّتي‏ لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ (8)». خداوند قدرت برخی‌ها را در صنعت بیان کرده است: «‌وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ؛ و هنرمندانه براى خود از كوه‌ها خانه‌‏هايى مى‏‌تراشيد» (شعرا/149). اینها صنعت است. هم تراش سنگ‌های سنگین و استخراج آنها از دل کوه کار آنها بود که «لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ» و هم ساختن اهرام و امثال ذلک. لذا اینها هم در صنعت کم‌نظیر بودند و هم در حمل و نقل کم‌نظیر بودند.

وی افزود: قرآن چند نمونه را ذکر می‌کند ولی عمده آن است که کسی نگوید این دوران گذشته است. مگر مردم یک دوران جمع شدند انقلاب کردند عاد و ثمود را کنار گذاشتند؟ مگر مردم قیام کردند فرعون را کنار گذاشتند؟ خیر، قرآن می‌فرماید ما او را به دریا افکندیم. ما الآن در کمینیم. این «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» به همه عاد و ثمود و فرعون‌های عصر اعلام خطر می‌کند. غرض این است که مومنین هم خوشحال باشند. به هر حال یکی در کمین ترامپ است که: «این همان چشمه خورشید جهان افروزست/ که همی تافت بر آرامگه عاد و ثمود». جامعه اسلامی هیچ وقت نباید ناامید باشد. وقتی خداوند قدرت این افراد را نسبت به قدرت ذات اقدس الهی می‌سنجد، می‌فرماید: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا جوادی آملی سوره فجر تفسیر برهان عاد ثمود آیت الله جوادی آملی کم نظیر بودند سوگند یاد قرآن کریم اعلام خطر آن کسی الآن هم اگر کسی قسم ها یک وقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۲۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتح مطلق در راه است

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  

بسم الله الرحمن الرحیم  

محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی‌کند؛ «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل». احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی‌کند.

ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزت‌مدار بود، یک؛ فتوحاتی که قرآن وعده می‌دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی‌ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این طلیعه فتح است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم، اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾.    

اسرائیل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می‌دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسرائیل را ریشه‌کن می‌کند و غزه و امثال غزه را نجات می‌دهد و مقاومت را می‌پروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور می‌کند، آن فتح مطلق است. در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ هیچ مقابلی ندارد.

این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند.

بنازیم دستی که انگور چید 

مریزاد پایی که در هم فشرد  

اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند، با دست این‌ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می‌برد و غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می‌برد.

من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می‌کنم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و  پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.

غفر الله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • مسجدی زیبا و فوق العاده در ازبکستان + فیلم
  • تمرین پرسپولیس با یک میهمان ویژه
  • عملیات «وعده صادق» محکم‌ترین سیلی به صهیونیست‌ها بود
  • فتح مطلق در راه است
  • ویژه برنامه 24 ساعته در خصوص شهدای خبرنگار در فلسطین
  • اتحاد و همدلی امت اسلامی در مقابل رژیم منحوس صهیونیستی یک اصل است
  • زمان‌بندی آزمون سراسری حفظ ۲۰ جزء قرآن اعلام شد
  • برگزاری محفل انس با قرآن در اقلید
  • ببینید | نکات مهم در حفظ و قرائت قرآن
  • ظالمان به فلاح نمی‌رسند