Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@12:13:57 GMT

فلزی که آمریکا بیشتر از طلا می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۳۶۷۲

فلزی که آمریکا بیشتر از طلا می‌خواهد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، برتری جهانی چین در این مقطع از بازی به معنی کنترل عناصر خاکی نادر است که بنیان فناوری فعلی و آینده فناوری را تشکیل می‌دهند و در حالی که همه مشغول بازی در جنگ نفت و گاز هستند، چین انحصار در تولید ارزشمندترین فلزات استراتژیک جهان را در اختیار دارد.

در مجموع ۱۶ فلز وجود دارد که عناصر خاکی نادر استراتژیک جهان را تشکیل می‌دهند و چین به دلیل سهم ۹۶ درصدی از تولید این فلزات، انحصار تمامی آنها را در دست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این فلزات نادر سزیوم است که هر اونس آن دو برابر قیمت طلا ارزش دارد و سه معدن تولیدکننده این فلز در جهان وجود دارد که همگی آنها توسط چین کنترل می‌شوند.

تنها پرسش این بازی این است که آیا احتمال دارد که آمریکای شمالی بتواند به منابع جدید سزیوم دست پیدا کرده و از انحصارطلبی چین رها شود. در حالی که سه معدن تولیدکننده سزیوم در جهان وجود دارد، احتمال کشف ذخایر جدید وجود دارد و در حال حاضر یک شرکت اکتشاف کانادایی کوچک به نام پاور متالز برای این منظور فعالیت می کند.

سزیوم در سطح جهانی فوق العاده نادر است. وزارت کشور آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ سه فلز لیتیوم، سزیوم و تانتالم را در فهرست فلزات معدنی مهم خود قرار داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برتری در جنگ فناوری بدون این فلزات حاصل نمی‌شود و بنابراین هر کس که کنترل تولید آنها را در اختیار دارد، از دست بالاتری بهره‌مند است.

کد خبر 484557 برچسب‌ها قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان چین آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چین آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۳۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ارزان هیدروژن از آب با ضایعات فلزی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ ، دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در انگلیس می‌گویند ضایعات فلزی، کاتالیزور کارآمد و مقرون به صرفه‌ای در تولید هیدروژن است.

این جهش در فناوری، فرصت‌های جدیدی را برای عملکرد پایدار وسایل نقلیه برقی در استفاده از سوخت پاک فراهم می‌کند. از سوخت هیدروژنی برای تولید گرما نیز می‌توان استفاده کرد. به گفته محققان، بخار آب تنها محصول جانبی احتراق هیدروژن است.

از آنجایی که تولید هیدروژن به طور معمول به سوخت فسیلی متکی است، این فناوری جدید «امیدوارکننده‌ترین مسیر‌های سبز را برای تولید هیدروژن» از طریق الکترولیز آب ارائه می‌دهد.

الکتروکاتالیستی که آب را تقسیم می‌کند

دانشمندان دریافتند بافت سطح براده‌های فلزی که محصول جانبی صنعت ماشینکاری فلزات است، پله‌ها و شیار‌های ریزی در سطح نانو دارد. این بافت‌ها می‌توانند اتم‌های پلاتین یا کبالت را در خود نگه دارند؛ خاصیتی که منجر به ساخت یک الکتروکاتالیست کارآمد می‌شود که می‌تواند آب را به هیدروژن و اکسیژن تقسیم کند.

معمولا برای فرآیند الکترولیز آب و تولید هیدروژن، از پلاتین استفاده می‌شود که فلز کمیاب و گران قیمتی است. از آنجایی که چنین فلز گرانبهایی عرضه جهانی محدودی دارد، رویکرد رایج تولید هیدروژن، ناپایدار شده و نیاز فوری به جایگزین برای آن وجود دارد.

اکنون، ضایعات فلزی به یک ماده الکتروکاتالیست مقرون به صرفه و فراوان تبدیل شده اند که تولید هیدروژن را امکان پذیرتر و مقیاس پذیرتر می‌کنند.

مجریان یان طرح استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی روبشی، سطوح به ظاهر صاف فولاد ضد زنگ، تیتانیوم یا آلیاژ نیکل را بررسی کرده و دریافتند این سطوح دارای شیار‌ها و برجستگی‌هایی هستند که عرض آنها تن‌ها ده‌ها نانومتر است و می‌تواند فرصت بی نظیری برای ساخت الکتروکاتالیست‌ها باشد.

باران اتم‌های پلاتین روی سطح

آنها از مگنترون برای رسوب اتم‌های پلاتین بر روی سطح ضایعات فلزی استفاده کردند. این فرآیند یک «باران» از اتم‌های پلاتین را روی سطح ایجاد می‌کند که سپس به صورت نانوذرات جمع می‌شوند و کاملا در شیار‌های کوچک سطح قرار می‌گیرند.

این پژوهشگران موفق شدند تنها با استفاده از یک دهم میزان پلاتین بارگذاری شده در مقایسه با کاتالیزور‌های تجاری پیشرفته، آب را الکترولیز کرده و هیدروژن تولید کنند. آنها فقط ۲۸ میکروگرم از این فلز گرانبها را در یک سانتی متر مربع از براده پخش و با موفقیت یک الکترولیز در مقیاس آزمایشگاهی ابداع کردند.

این الکترولیز کننده با بازدهی صد در صدی کار می‌کند و در هر دقیقه فقط از یک تکه براده، ۰.۵ لیتر گاز هیدروژن تولید می‌کند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Material Chemistry A of the Royal Society of Chemistry منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • تولید ارزان هیدروژن از آب با ضایعات فلزی
  • ببینید | پدیده اقلیمی نادر در امارات | فرودگاه دبی به دریاچه تبدیل شد
  • پدیده اقلیمی نادر در امارات/ فرودگاه دبی به دریاچه تبدیل شد
  • بلینکن: تنش بیشتر با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟