Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-23@06:17:28 GMT

ورود «گلشن ابرار بانوان» به بازار کتاب

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۴۰۱۳

به گزارش جام نیوز، به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن، کتاب "گلشن ابرار بانوان" به قلم جمعی از بانوان محقق پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام در چهار جلد با موضوع زندگی بانوان فرهیخته شیعه به‌وسیله انتشارات این پژوهشکده منتشر شد.


بانوان دانشمند و پارسا با وجود تمام مسئولیت های مهم خانوادگی، نقشی بارز و افتخارآفرین در پاسداری از فرهنگ قرآن و عترت داشته، در نشر تفسیر و حدیث گام های بلندی برداشته اند و امروز که به برکت انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه خواهران در سراسر ایران و جهان می درخشد، توجه به جنبۀ الگو بودن بانوان ابرار، بیشتر احساس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زنان مسلمان در مبارزات اجتماعی، در عرصۀ سازندگی، در تلاش فرهنگی، در ایمان و اخلاق دینی، در خدمت رسانی و فعالیت های عبادی و معنوی همیشه فعال بوده اند.


تاریخ انقلاب اسلامی و دیدگاه چهره های بزرگی همچون امام خمینی، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی و امثال آنان گواه جایگاه والای بانوان در فرهنگ اسلام و قرآن است.


مقام معظم رهبری ضمن اشاره به هویت اصیل بانوان مسلمان، در مقایسه نوع اسلام و غرب به این قشر فرهیخته، چنین می فرمایند: «صد سال است که فرهنگ غربی به پشتوانه پول و زور و سلاح و دیپلماسی، سعی می کند فرهنگ غربی و اسلوب زندگی غربی را بر جوامع اسلامی در میان زنان تحمیل کند. صد سال تلاش شده است برای اینکه زن مسلمان را از هویت خود بیگانه کنند... امروز اگر شما بانوی نخبه اسلامی تلاش کنید که این هویت را به زن مسلمان برگردانید، بزرگترین خدمت را به امت اسلامی و به بیداری اسلامی و به عزت و کرامت اسلامی کردید. نگاه غرب به زن، نگاهی است منحط، ناقص، گمراه کننده و غلط. نگاه اسلام به زن، نگاهی است عزت بخش، کرامت بخش، رشدآفرین، استقلال دهندۀ به هویت و شخصیت زن، این ادعای ماست. ما این ادعا را با محکم ترین ادله می توانیم اثبات کنیم.»

 

در میان جامعه زنان، بانوان اسوه اخلاق و ایمان، الگوی دانش و پیشگام اصلاحات فرهنگی و تربیتی بسیار هستند؛ اما از آنجایی که کمتر به زندگی مادران و بانوان بزرگ و با ایمان و نقش آنها در گسترش فرهنگ آسمانی اسلام پرداخته شده، این کتاب به دنبال بررسی و تبیین نقش آنها با توجه به جنبه الگو بودن این بانوان می باشد.


کتاب "گلشن ابرار بانوان" زندگینامه جمعی از بانوان نام‌آور شیعه را به همراه تحصیلات، خاندان، استادان، فعالیت ها، آثار و تألیفات آن ها به خوانندگان ارائه می دهد.

 


برشی از کتاب)


بانو صدر به همراه سیدمحمدباقر صدر دو تن از نوابغ جهان اسلام، جریانی را در عراق به وجود آوردند که بعد ها مقدمه بسیاری از حرکت های انقلابی شد.

این بانو پس از دستگیری برادرش سیدمحمدباقر صدر، قصد همراهی برادر را داشت که ماموران جلوی او را گرفتند و سپس ایشان در حرم حضرت علی علیه السلام سخنرانی عجیبی داشت که همه را به تعجب واداشت.
این سخنرانی، منشأ حرکتی اسلامی در تاریخ عراق شد و رژیم بعث را ناچار ساخت سیدمحمدباقر را آزاد کند. اما پس از مدتی، دوباره ایشان را به همراه خواهرش دستگیر کردند.

این برادر و خواهر در زندان نیز از مبارزه دست برنداشتند و سرانجام، رژیم بعثی پس از شکنجه های فراوان آنها را به شهادت رساند.
صدام در پاسخ به این سوال که چرا به شهادت سیدمحمدباقر اکتفا نکردی و خواهرش را نیز به شهادت رساندی، گفت: من قضیه حسین (علیه السلام) را تکرار نمی کنم. زینب بعد از برادرش زنده ماند و یزید و آل امیه را رسوا کرد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: پژوهشکده باقرالعلوم زن کتاب بانوان بازار علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه بعدازظهر یکشنبه با حضور جمعی از فعالین فرهنگ بومی و علاقمندان به فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با تاکید بر حفظ و تقویت مؤلفه‌های هویتی زیست بوم استان گفت: هیچ جامعه‌ای توسعه و رشد پایدار نیافت مگر آنکه این توسعه بر بستر هویتی و فرهنگی آن جامعه بنا شود و بدون توجه به اصالت هویتی و فرهنگی هیچ جامعه به توسعه متوازن نخواهد رسید.

شریف اسلامی افزود: امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته در کنار رشد و توسعه به هویت و فرهنگ خود ضریب می‌دهند و در حال معرفی آن به جامعه جهانی هستند در صورتی که خیلی از این کشورها حتی به اندازه بلادشاپور دهدشت عمر ندارند.

وی بیان داشت: امروز کشورهایی همچون کره جنوبی و ترکیه و … با تاریخ سازی از طریق سریال سازی در پی نفوذ فرهنگی خود در جهان هستند.

اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف فرهنگ عشایری گفت: مسئله این نیست که جامعه به سمت روش زندگی عشایری برگردد و این اصلاً نه امکان پذیر است و نه منطقی. بلکه تاکید براین این است که ارزشهای فرهنگی و میراث ناملموس فرهنگ عشایری که در زبان، موسیقی، آئین‌ها، باورها، رسوم و … نهفته است، تکثیر و ترویج شوند.

یک فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت فرهنگ عشایری، گفت: فرهنگ و سنت و عشایری که از گذشتگان به یادگار رسیده و نسل به نسل به ما منتقل شده باید ارج نهاده می‌شد اما در زندگی شهرنشینی امروز بخش زیادی از سنت‌ها را به فراموشی سپردیم.

علی سینا برقک افزود: فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر یک سنت بسیار مهم بود و به عنوان یک اصل محسوب می‌شد و هیچ گونه حسادتی نیز در بین عشایر نبود و همه با هم در اجرای کارها همکاری خوبی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های متناسب در بین همه ادوار عشایر وجود داشت و نسل به نسل ترویج شد اما ای کاش می‌توانستیم این فرهنگ‌ها را حفظ کنیم و به نسل آینده منتقل می‌کردیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این ویژه برنامه، با اشاره به کاهش جمعیت عشایری، گفت: به لحاظ آماری جمعیت عشایری رو به کاهش رفته و دو درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود و عوامل مختلفی مثل شرایط معیشتی و اقتصادی در این کاهش جمعیت دخیل بوده است.

احمد پهلوانی با بیان اینکه رشد جمعیت شهرنشینی و مدرنیته، باعث جذابیت زندگی عشایری شده، تصریح کرد: رسومات عشایری در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد اما متأسفانه باید بگویم هیچ نهادی وظیفه نگهداری و حفظ این فرهنگ اصیل عشایری را بر عهده نگرفته است.

یک فعال حوزه گردشگری نیز در این نشست گفت: ظرفیت فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایری در توسعه گردشگری در این استان مغفول مانده است.

مهدی پور انصاری ضمن اشاره به تاریخچه کوچ در ایران و جهان، به تعاریف پژوهشگران در رابطه با جوامع کوچ نشین و تشریح انواع گردشگری پرداخت و به پتانسیل‌های این سبک زندگی کم نظیر برای گردشگری فرهنگی اجتماعی و تجربه گرا، اشاره کرد و گفت: گردشگری و زندگی عشایری می‌توانند تأثیر متقابل بر کیفیت همدیگر داشته باشند.

پور انصاری اظهار داشت: امروزه سبک زندگی عشایری از جذابیت‌های کم نظیری برای گردشگران تجربه گرا و مردم شناسان برخوردار است که می‌تواند به عنوان نوعی از گردشگری، صنعت توریسم استان را متحول کند.

نایب رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان بیان داشت: هنوز زندگی کوچ نشینی در آسیا و شمال آفریقا جاری است و کشورهای این مناطق از این ظرفیت به خوبی در توسعه صنعت گردشگری خود استفاده کرده‌اند.

یک عکاس قوم نگار کهگیلویه و بویراحمد «اسحاق آقایی» نیز در این نشست به بررسی عکاسی مردم نگاری در عشایر پرداخت و برخی از عکس‌های ثبت شده از زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد و قشقایی را به نمایش گذاشت.

در این برنامه هنرمندان عشایر استان همچون سید محمد دژند نی نوازی و اردوان دوست شاهنامه خوانی اجرا کردند.

کد خبر 6084506

دیگر خبرها

  • هیات‌های ورزشی به حوزه فرهنگ ورود کنند
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • پلیس تراز به بازار نشر آمد
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد
  • برای بانوان بی‌حجاب پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود
  • برای زنان در طرح حجاب پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود
  • دادستان: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود / فراجا مراعات حد و حدود و حریم‌ها را داشته باشد
  • برای بانوان در عفاف و حجاب پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود