Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا که یکشنبه برای یک دیدار رسمی وارد کشور آفریقایی سنگال شد، در آنجا نیز به تهدید از جانب ایران اشاره کرد.

به نوشته وبگاه «وزارت خارجه آمریکا» «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با «ماکی سال» در «داکار» پایتخت سنگال دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور سنگال در زمینه افزایش روابط تجاری دوجانبه و پیشبرد سرمایه گذاری مشترک و سودمند گفت‌وکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پامپئو در این دیدار علاوه بر بحث در زمینه همکاری‌های امنیتی با سنگال و ستایش از این کشور بابت عملیات ضدتروریسم در منطقه ساحل، از تهدید‌های ایران و کره شمالی و نحوه مواجهه با آن‌ها سخن گفت.

این وبگاه به جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی این دو در خصوص ایران و کره شمالی اشاره‌ای نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا امروز نیز در گفتگو با یک روزنامه سعودی نیز بر فشار حداکثری بر ایران تأکید کرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مایک پمپئو مناقشه ایران و آمریکا تهدید ایران آمریکا عربستان سعودی وزیر خارجه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۴۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالی امروز وارد چین شد که مسائل حل نشده همچنان روابط بین واشنگتن و پکن را تهدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالی امروز وارد چین شد که روابط بین دو کشور اندکی بهبود یافته اما همچنان مسائل حل نشده فی مابین، ثبات در روابط بین این دو قدرت جهانی را تهدید می کند.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به چین ابتدا وارد شانگهای شد تا با مقامات و مسئولان تجاری این کشور دیدار کرده و سپس برای دیدار با وانگ یی همتای چینی خود در روز جمعه و دیدار احتمالی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، راهی پکن خواهد شد.

سفر امروز بلینکن به چین، در کنار گفتگوهای گروه های کاری در مورد موضوعاتی از جمله تجارت جهانی و ارتباطات نظامی، آخرین تماس در سطح عالی بین دو کشور است. اما واشنگتن و پکن پیشرفت اندکی در زمینه محدود کردن منابع مواد شیمیایی چین در تولید فنتانیل، موضوع استقلال تایوان داشته اند و تنش های بین دو کشور بر سر حمایت چین از روسیه در جنگ علیه اوکراین همچنان به قوت خود باقیست.

براساس این گزارش، در حالی که پیشرفت چشمگیر در جریان این بازدید غیرمحتمل است اما هر دو کشور خواستار خطوط باز ارتباطی برای پرهیز از سناریوهای ناخوشایند هستند.

در این گزارش آمده است بلینکن در این سفر، چین را برای توقف تامین تسلیحاتی روسیه در جنگ با اوکراین، تحت فشار قرار می دهد.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم های بانک های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفتگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.  

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت می گیرد که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. جو بایدن نیز اعلام کرده که امروز این لایحه را امضا خواهد کرد ا روند اجرایی شدن آن آغاز شود. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

از سویی دیگر این سفر در حالی انجام می شود که لایحه ممنوعیت یا واگذاری شبکه اجتماعی تیک تاک نیز به تصویب قانون گذاران و سناتورهای آمریکایی رسید. بر این اساس، سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

درگیری بین شرکت تیک‌تاک و دولت آمریکا به یک زمینه بین‌المللی گسترده تبدیل شده است. این درگیری، به دلیل موارد مختلف از جمله حفظ حریم خصوصی، امنیت ملی و رقابت اقتصادی به وجود آمده است.

علاوه بر این، انجام این سفر در حالی است کمتر از یک ماه پیش لای چینگ ته رئیس جمهور جدید و قانونی تایوان کار خود را آغاز کرد. او نیز مانند رئیس جمهور قبلی مخالف اتحاد با چین و ادعای این کشور بر حاکمیت بر تایوان است. این موضوع نیز یکی از موضوعات بحث برانگیز و چالشی در روابط فی مابین پکن و واشنگتن است. واشنگتن ضمن آنکه بر اصل چین واحد تاکید دارد اما همچنان حامی کلیدی تایپه باقی مانده و همواره از این کشور در برابر چین حمایت می کند.

همچنین انتظار می رود بلینکن در این سفر در مورد موضوعات حقوق بشری از جمله رفتار دولت پکن با مسلمانان این کشور در منطقه شین جیانگ گفتگو کند.

در همین حال چند روز پیش تنها ساعاتی پس از گفتگوی وزاری دفاع آمریکا و چین،  یک فروند هواپیمای گشت دریایی آمریکا بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمد.

دولت چین نیز در واکنش به پرواز این هواپیما بر فراز تنگه تایوان، بلافاصله چند فروند جت جنگی خود را برای تعقیب و رهگیری و اعلام هشدار علیه این هواپیما، بر فراز تنگه به پرواز در آورد.

تایوان از سال 1949 توسط دولت محلی اداره می‌شود، از آن زمان تایوان پرچم و برخی دیگر نشانه‌های جمهوری خلق چین را که در سرزمین اصلی چین وجود داشت، تا پیش از به قدرت رسیدن حزب کمونیست در چین حفظ کرده بود. پکن همواره این جزیره را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین مادری چین می‌داند و این موضع مورد حمایت بسیاری از کشورها از جمله روسیه است.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از سه سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

در همین حال پکن بارها از واشنگتن به عنوان بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی تایوان خواسته تا به منظور کاهش تنش های فیمابین، از فروش و ارسال سلاح به این جزیره خودداری کند.

مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیهپرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بلینکن وارد چین شد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • بلینکن با دعوت وزیر خارجه چین راهی پکن می‌شود
  • فیلم| دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • قدردانی وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین
  • وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین قدردانی کرد
  • ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان