Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – فاطمه محمدی پور: همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در روزهای اخیر در استان‌های ادلب و حلب در شمال این کشور برای آزادی مناطق اشغالی در نزدیکی مرزهای ترکیه، تنش میان آنکارا و دمشق افزایش یافته است.

ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ توسط تروریست‌ها با حمایت برخی کشورهای همسایه سوریه، کشورهای غربی و عربی در جریان عملیات گسترده‌ای اشغال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنکارا هدف از اقدامات خود در ادلب و حمایت از تروریست‌ها را تقویت یک توافق آتش بس برای منطقه که در سال ۲۰۱۸ درباره آن مذاکره شد و همچنین جلوگیری از ورود موجی از آوارگان عنوان می‌کند. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که ارتش سوریه نیز در روزهای اخیر توانسته مناطقی را از تروریست‌ها پس بگیرد و به پیشروی خود همچنان ادامه دهد.

بحران ادلب همچنین موجب تشدید تنش‌ها بین روسیه و ترکیه نیز شده است و جمهوری اسلامی ایران نیز برای تسهیل گفت‌وگو بین دمشق و آنکارا اعلام آمادگی کرده است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*عملیات ادلب وارد مرحله جدی شده است و بیم درگیری میان نیروهای ترکیه و روسیه وجود دارد. اهمیت ژئوپلیتیک ادلب برای ترکیه و روسیه چیست؟

این جنگ در واقع جنگ ترکیه با سوریه است و روسیه از سوریه برای حفظ جایگاه خود در منطقه حمایت می‌کند. ترکیه در کنار شورشیان سوری غیر کرد ایستاده است.

*آمریکا به رغم اختلافات جدی با ترکیه، در خصوص عملیات ادلب تمام قد از ترکیه حمایت کرده است. دلایل این امر چیست؟

ایالات متحده آمریکا از ترکیه علیه سوریه و متحدان روسی و ایرانی آنکه همگی با ایالات متحده آمریکا مخالف هستند، حمایت می‌کند. پس دلیل حمایت آمریکا از ترکیه مقابله با دولت سوریه و متحدان آن می‌باشد.

*به نظر شما آیا ترکیه با نیروهای ارتش سوریه در ادلب وارد جنگ خواهد شد یا موضوع بین روسیه و ترکیه حل و فصل خواهد شد؟

اگر روسیه در این بازی درگیر نبود، من فکر می‌کنم ترکیه مایل به جنگ با نیروهای سوری و تصرف این منطقه بود. باید گفت هم روسیه و هم ترکیه می‌خواهند این موضوع را حل کنند و به تنش‌ها خاتمه دهند.

بدون شک تداوم تنش‌ها در ادلب منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه خواهد شد، بنابراین بازیگران درگیر در این بازی متمایل به حل و فصل اختلافات هستند.

کد خبر 4854593

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه سوریه ایالات متحده آمریکا روسیه ایالات متحده آمریکا سوریه عراق رژیم صهیونیستی ایران ادلب ترکیه معامله قرن دونالد ترامپ فلسطین ارتش سوریه روسیه ویروس کرونا لیبی آمریکا از ترکیه سوریه و متحدان تروریست ها ارتش سوریه خواهد شد تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی

سفیر ایران در سوریه در ظاسخ به گزافه‌گویی سفارت رژیم اسرائیل در آمریکا تاکید کرد: اگر باز هم خطا کنید، زلزله متوقف نخواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در پاسخ به تهدیدات توخالی سفارت رژیم اسرائیل در آمریکا در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: در تاریخ 17 اکتبر سال گذشته گفتم اگر مجددا خطا کنید طوفان الأقصی به زلزله الأقصى تبدیل می‌شود؛ خطا کردید و چند ساعت زلزله را دیدید.

وی همچنین نوشت: گفتید ما آماده‌ایم بیایید. آمدیم اما در پناهگاه بودید.

اکبری تصریح کرد: اگر باز هم خطا کنید، زلزله متوقف نخواهد شد.

حملات گسترده موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی 25 فروردین ماه صورت گرفت.

این عملیات با نام «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به‌همراه 6 نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

در این عملیات، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند.

تصاویر اصابت پی‌درپی و دقیق موشک‌های بالستیک به اهداف خود و اذعان رسانه‌های اسرائیلی به انهدام پایگاه هوایی این رژیم در صحرای نقب بیانگر توانمندی تجهیزاتی و تاکتیکی ایران و ناتوانی سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با آنان است.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیمهشدار ایران به گروه 7؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • نتانیاهو؛ آقای شکست
  • عملیات «وعده صادق» مهمترین گام ضد اسرائیل بعد از انقلاب بود
  • پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد
  • واکنش کاخ سفید به احتمال حمایت آمریکا از اوکراین
  • مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران
  • واکنش کاخ سفید به احتمال حمایت مشابه آمریکا از اوکراین