Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پس از حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در پست معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توسط او ایده تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز در استان‌های مختلف اجرایی شد. امری که پیشتر در این دانشگاه سابقه نداشت.

خسروپناه، عضو حقیقی شورای تحول و ارتقا علوم انسانی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر و نایب رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیگیری‌های او نقش مهمی در ترویج کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی در سطح کشور داشته است.

خسروپناه درباره فلسفه تأسیس هیأت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار مهر گفت: با پیگیری معاونت علوم انسانی و هنر در هر استانی یک هیأت اندیشه‌ورز راه اندازی شده که متشکل از اساتید دانشگاه آزاد در آن استان هستند. البته برخی از استادان دانشگاه‌های دولتی نیز در این هیأت‌ها حضور دارند. وظیفه این هیأت‌ها تفکر درباره وضعیت علمی و همچنین کیفیت تعالی و رشد علوم انسانی است. آنها درباره این موضوعات می‌اندیشند و راهکار ارائه می‌دهند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بیشتر دانشگاهی آموزش محور بوده و کمتر به پژوهش توجه داشته است. به همین دلیل نیز هم‌اکنون اساتید برخی دانشکده‌ها ارتقا علمی پیدا نکرده‌اند و همچنین بسیاری از پردیس‌ها و دانشکده‌ها نیز فاقد نشریات علمی و پژوهشی هستند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: وظیفه هیأت‌های اندیشه ورز این است که برای پژوهش محور شدن واحدهای مختلف راهکار ارائه دهند. به عبارتی آنها باید آموزش پژوهش محور را تبیین کنند. راهکارهای ارائه شده توسط این هیأت‌ها توسط معاونت‌های آموزشی و پژوهشی اجرایی می‌شود. یعنی این هیأت‌ها خود وارد حوزه اجرا نمی‌شوند، بلکه وظیفه آنها صرفاً اندیشیدن و طرح دادن است.

خسروپناه در ادامه با اشاره به زمان‌بر بودن ایجاد یک تحول علمی زاینده در حوزه‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی، توسط هیأت‌های اندیشه‌ورز گفت: مسیری طولانی برای این کار در پیش داریم. ما کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه‌های دولتی را راه اندازی کردیم. در این ۶ سال و نیمی که من مسئولیت این کار را بر عهده داشته و هنوز هم دارم، ۲۹۰۰ کرسی برگزار شد که بیش از ۲۶۰۰ کرسی متعلق به دانشگاه‌های دولتی بوده است. یعنی تاکنون سهم دانشگاه آزاد از این کرسی‌ها اندک بوده است.

نویسنده کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت حضور جدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی اشاره کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد نیز در دو حوزه فعال شود. البته منظور ما آزاداندیشی در حوزه‌های علمی است و نه سیاسی و حزبی. به عنوان مثال اگر از اساتید دانشگاه آزاد، استادی دیدگاه جامعه شناختی خاصی درباره مساله جمعیت دارد، او در این کرسی‌ها باید حرفش را ارائه دهد و دو نفر دیگر از اساتید هم آن را نقد کنند و دانشجویات علاقه‌مند حاضر در کرسی هم بتوانند سوالاتشان را مطرح کنند. پس از برگزاری نیز گواهی تأیید کرسی ترویجی با امضای دکتر طهرانچی و من به ارائه دهنده داده می‌شود. گواهی اساتید دانشگاه‌های دیگر را نیز من و رئیس آن دانشگاه امضا می‌کنیم.

نویسنده کتاب «فلسفه شناخت» در ادامه با اشاره به این نکته که برخی از کرسی‌های ترویجی به کرسی‌های نظریه پردازی می‌انجامد، گفت: هیأت‌های اندیشه ورز در دانشگاه آزاد روی این مسائل فکر می‌کنند. یعنی یکی از کارهای آنها این است که چگونه کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی هم رشد پیدا کنند؟ همچنین یکی دیگر از کارهای آنها ارائه طرح‌هایی برای راه اندازی اصولی و رشد صحیح مجلات علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد است. در دانشگاه‌های دولتی این نشریات متعددند، اما دانشگاه آزاد در این حوزه ضعف دارد.

همایش ابوریحان بیرونی در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به ضعف دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری همایش‌های با رتبه ISC اشاره کرد و گفت: این همایش‌ها در دانشگاه‌های دولتی به صورت مرتب برگزار شده‌اند، اما دانشگاه آزاد از ابتدا تاکنون شاید سه همایش با رتبه ISC هم نداشته است. یکی دیگر از کارهای هیأت‌های اندیشه ورز نیز تفکر روی این موضوع است که چه راهکارهایی برای برگزاری بیشتر این همایش‌ها وجود دارد؟

وی افزود: دکتر ولایتی پیشنهاد دادند که همایشی درباره ابوریحان بیرونی برگزار شود. به پیشنهاد من قرار است که واحد علوم و تحقیقات این همایش را با عنوان شخصیت علمی ابوریحان بیرونی با رتبه ISC برگزار کند. همچنین به واحد تهران مرکز نیز پیشنهاد دادم که همایش ملی ISC در موضوع رابطه حکمت اسلامی و الحاد مدرن بگذارند تا اساتید مختلف در حوزه‌های فیزیک، زیست شناسی، فلسفه و… بیایند و گفت‌وگوی علمی کنند.

نویسنده کتاب «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» اضافه کرد: همچنین پیشنهاد داده بودم که واحد علوم و تحقیقات نشستی درباره نسبت فقه و حقوق برگزار کند تا اساتید برجسته حوزه و دانشگاه چه موافق و چه مخالف بیایند و نظریاتشان را مطرح کنند. منتها این شور علمی هنوز راه نیفتاده است. انشالله هیأت‌های اندیشه ورز بتوانند این کارها را راه اندازی کنند.

کد خبر 4853407 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی عبدالحسین خسروپناه کرسی های آزاد اندیشی کرسی های نظریه پردازی علوم انسانی گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی تمدن نوین اسلامی نشست علمی سردار سلیمانی دهه فجر معرفی کتاب مسلمانان شبکه چهار سیما آیت الله جوادی آملی کرسی های نظریه پردازی نظریه پردازی و آزاد هیأت های اندیشه ورز دانشگاه های دولتی دانشگاه آزاد اسلامی علوم انسانی و هنر ابوریحان بیرونی دانشگاه آزاد اساتید دانشگاه نویسنده کتاب هیأت ها پژوهش محور راه اندازی رتبه ISC همایش ها کرسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عنایت اله ملکی تبار مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سعید صابونی رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، حسین جوادی خزانه دار دانشگاه آزاد اسلامی و سیدمرتضی شهیدی سرپرست مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با تأکید بر اینکه ۱۴۰۳، سال رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: نحوه و میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی متناسب با چارچوب‌های که در دولت مصوب شده است در اولین جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار جدی است، اظهار کرد: در بهمن سال گذشته در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت چندین هزار واحد مسکونی آغاز شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هر ۳ ماه یکبار کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی باید مصادیق عملی پروژه مسکن را مشاهده کنند. البته به دلیل بروکراسی‌های خارج از دانشگاه این پروژه تا حدودی کند پیش رفت.

طهرانچی با بیان اینکه در پروژه مسکن در نظرگرفتن ۴ نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: اختصاص زمین، انتخاب پیمانکار صنعتی انبوه ساز مناسب، مشارکت دانشکدگان صنعت ساختمان در پروژه و تأمین منابع از موارد بسیار مهمی هستند که همواره باید مورد توجه قرار بگیرند، به خوبی انجام شوند و موازی هم پیش بروند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت
  • تدوین دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد استان فارس
  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک صداوسیما و دانشگاه آزاد همدان
  • نشریه علمی «آموزش زبان دوم» دانشگاه آزاد مشهد مجوز انتشار گرفت 
  • نشریه علمی «آموزش زبان دوم» دانشگاه آزاد مشهد مجوز نشر گرفت 
  • عملیات «وعده صادق» نماد قدرت علمی کشور است