Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@15:30:34 GMT

روش‌هایی موثر برای کنترل سطح قند خون

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۵۸۹۱

گلوکز یا قند خون به طور طبیعی در تولید سلول نقش دارد و همچون سوخت برای سلول‌ها عمل می‌کند هرچند وجود میزان مازادی از آن آسیب زننده است.

به گزارش ایسنا، وجود سطح بالایی از گلوکز با گذشت زمان و به تدریج به بدن آسیب وارد کرده و به بروز بیماری‌هایی از قبیل دیابت منجر می‌شود. این درحالیست که با کنترل سطح قند خون می‌توان از بروز بیماری‌هایی همچون دیابت پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به برخی راهکارهای موثر در کنترل سطح قند خون پرداخته است:

به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی فرآوری شده: یکی از گام‌های اساسی در کنترل سطح قند خون کاهش میزان مصرف خوراکی‌های فرآوری شده و تمرکز بر مصرف سبزیجات، غلات، خشکبار، حبوبات و گوشت ماهی و گوشت قرمز است.

مصرف فیبر خوراکی، پروتئین و چربی‌های سالم: از آنجایی که فیبر خوراکی روند هضم کربوهیدرات و جذب مواد قندی را کند می‌سازد مصرف مواد غذایی حاوی فیبر گزینه مناسبی به حساب می‌آید. همچنین وعده غذایی صبحانه که حاوی مواد پروتئینی باشد گزینه مناسبی برای شروع روز است. پروتئین نیز همچون فیبر ترشح انسولین را تعدیل کرده و روند افزایش سطح قند خون پس از وعده غذایی را کند می‌سازد. چربی‌های سالم نیز نه تنها روند بالا رفتن قند خون را کند می‌سازد بلکه طبق نتایج یک بررسی، در بهبود مقاومت انسولین مؤثر است.

مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم: این ترکیب در حفظ سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین موثر است و در بیش از ۳۰۰ واکنش زیست شیمیایی بدن نقش دارد.

سرکه سیب: ترکیب آب و سرکه سیب و مصرف آن پیش از غذا خوردن به کنترل نگه داشتن قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا میزان قند مازاد در خون را از طریق ادرار دفع کند. نتایج یک بررسی نشان داد افرادی که میزان کافی آب مصرف می‌کنند کمتر در معرض قند خون بالا قرار دارند.

خواب: کمبود خواب و استرس سطح کورتیزول و قند خون را افزایش می‌دهد. برای کاهش سطح قند خون ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز و انجام فعالیت‌های کاهنده استرس از قبیل ورزش و مدیتیشن توصیه می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر کنفرانس مونیخ دادگاه روح الله زم آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قند خون سرکه سیب منیزیم جشنواره موسیقی فجر کنفرانس مونیخ دادگاه روح الله زم آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کنترل سطح قند خون مصرف مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید بیان می‌کند که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی را در افرادی که تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته اند، کاهش دهد.

محققان داده‌های ۳۴۱۵ زن مبتلا به سرطان تهاجمی سینه را برای بررسی ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی و حوادث قلبی عروقی بررسی کردند.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۶۰ سال بود. زنان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند و تا سال ۲۰۲۱ تحت نظر بودند.

دانشمندان از یک سیستم امتیازدهی بر اساس پنج شاخص کیفیت رژیم غذایی استفاده کردند:

• رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH).

• دستورالعمل‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان از انجمن سرطان آمریکا

• شاخص رژیم غذایی مدیترانه ای

• شاخص غذایی گیاهی سالم

• شاخص تغذیه سالم ۲۰۲۰ از وزارت کشاورزی ایالات متحده

محققان گزارش دادند زنانی که رژیم غذایی آنها در زمان تشخیص سرطان سینه بیشتر مطابق رژیم غذایی DASH بود، خطر ابتلاء به بیماری قلبی در آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود.

رژیم غذایی DASH بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب تاکید دارد. این رژیم همچنین مصرف سدیم، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر را محدود می‌کند.

به گفته محققان، «افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه حداقل تا حدی می‌تواند با تغییرات بالقوه رژیم غذایی بهبود یابد.»

محققان گزارش دادند که در مقایسه با زنانی که رژیم غذایی آنها کمترین شباهت را به رژیم غذایی DASH داشت، زنانی که از رژیم غذایی DASH پیروی می‌کردند، دارای شرایط زیر بودند:

• خطر نارسایی قلبی ۴۷ درصد کمتر

• ۲۳ درصد کمتر خطر آریتمی قلبی

• خطر ایست قلبی ۲۳ درصد کمتر

• ۲۱ درصد کمتر خطر ابتلاء به بیماری دریچه‌ای قلب

• خطر ابتلاء به بیماری ترومبوآمبولیک وریدی ۲۵ درصد کمتر

دانشمندان همچنین گزارش دادند که مصرف بیشتر لبنیات کم چرب خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

محققان همچنین دریافتند نوع شیمی درمانی یک زن می‌تواند رابطه بین رژیم غذایی و بیماری قلبی عروقی را تغییر دهد.

کد خبر 6085947

دیگر خبرها

  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • اجرای طرح تشدید کنترل کیفی آب و کیفیت مواد غذایی در اهواز
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است