Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز یاریگل با تأکید بر اینکه باید در آئین‌نامه رشته ترتیل موارد اختلافی به صورت شفاف بیان شده باشد، گفت: آیا در آئین‌نامه این موضوع شفاف شده است؟ با توجه به اینکه دو ماه بیشتر تا مرحله بین‌المللی مسابقات قرآن ایران فرصت نداریم، باید سریع‌تر این کار انجام شود. مشکلات آئین‌نامه رشته ترتیل در رقابت‌های کشوری نیز ملموس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهروز یاریگل، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره افزوده شدن رشته ترتیل به صورت آزمایشی و برای نخستین‌بار در سطح رقابت‌های بین‌الملل ایران، گفت: در جهان اسلام به رشته ترتیل که البته صحیح آن تدویر است، نگاه ویژه‌ای دارند و حتی پر اهمیت‌تر از تحقیق است. برخی از کشورها چون عربستان و یا سایر کشورهای خلیج فارس به رشته تحقیق اهمیت نمی‌دهند و حتی تخصص و استعدادی در این زمینه ندارند، اما در کشور ما سال‌هاست که قاریان به اهمیت این رشته پی‌ برده‌اند، اما به جهت اهمیت موضوع، باید کار کارشناسی در این باره انجام شود و اساتید، کارشناسان و صاحبان فن و داوران کشوری و بین‌المللی به این زمینه ورود پیدا کنند و به تعبیر من، فکری به حال دوگانگی و نگاهی که میان مرتلان است، بشود.

تناقضات در نگاه به رشته ترتیل

یاریگل با تأکید بر اینکه باید اشکالات و تناقضات موجود در نگاه به رشته ترتیل رفع شود، بیان کرد: در بخش تجوید رشته ترتیل، اختلاف نظر‌های کمی وجود دارد، مثلا در توازن کشش‌ها در مدود پایان آیات، برخی از مرتلان خودشان را آزاد می‌دانند و برخی دیگر نیز می‌‌گویند توازن به‌طور کامل باید در مدود آخر و عارضی انجام شود.

این داور بین‌المللی کشورمان اضافه کرد: اما بیشتر نکات در رقابت‌های ترتیل مرتبط با بخش صوت و لحن است، چنانکه بین قراء، مرتلان و شرکت‌کنندگان اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد، برخی از قراء و چندی از اساتید و داوران، استاندارد ترتیل را بر مبنای ترتیل‌های محمدصدیق منشاوی و یا سبک عبدالباسط و یا خلیل الحصری می‌دانند و برخی به دنبال ابداع و نوآوری هستند، اینجاست که جنگ صوت و لحن در مسابقات تعیین‌کننده خواهد بود، لذا باید کار کارشناسی در این موارد انجام شود و تکلیف متسابق را روشن کند.

قانون‌مندی آئین‌نامه، اختلاف‌نظرها را بر می‌دارد

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه در رشته ترتیل، سلیقه داور حکم‌فرما است، بیان کرد: اگر قانون‌مند شود، این اختلاف نظرها در میان شرکت‌کنندگان و هم بین داوران و آئین‌نامه مسابقات برطرف می‌شود، مثلاً داوری می‌گوید این در آئین‌نامه مشخص شده است! بله، اما این قسمت‌هایی که می‌گویم، واقعا اختلاف نظر است؛ میزان و حداکثر اوج مرتل یکی از این موارد است، اینکه مرتل چه میزان می‌تواند، اوج بگیرد و آیا مقداری از این اوج گرفتن متداول است و یا خیر؟ آیا در ترتیل‌خوانی چنین مواردی داریم؟ اگر سبک‌های اساتید مصری را بشنوید، اوج زیادی در قرائت‌های ترتیل نداریم. اگر قاری شرکت‌کننده به همان سبک بخواند، داوران به آن نمره صوت نمی‌دهند و می‌گویند تو صوت نداشته‌‌ای و حدمعمول و قرائت متوسطی داشته‌ای و به اصطلاح اوج نگرفته‌ای، حال آن‌که مرتل این سبک را در ترتیل قاریان بزرگ مصری شنیده است، بنابر این این اختلاف نظرها وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

 

تأثیر رشته ترتیل قرآن بر مخاطب و جذابیت رسانه‌ای «احسان محمدی»؛ نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن

یاریگل با تأکید بر اینکه باید در آئین‌نامه این موارد به صورت شفاف آمده باشد و متسابق تکلیفش را در اختلاف نظر‌ها بداند، تصریح کرد: منظورم در میزان اوج است، نه اینکه مرتل مشخص کند به سبک کدام مرتل بخواند، مثلا اگر قاری در مقام جواب جواب، قرائت ترتیل داشته باشد با او مثل رشته تحقیق برخورد کنیم! همه اینها باید تکلیفش روشن باشد. آیا در آئین‌نامه سراسری این موضوع روشن شده است، اگر هم روشن است، به طور صد‌درصد شفاف نیست و با توجه به اینکه چند ماه بیشتر تا مرحله بین‌المللی فرصت نداریم، باید سریع‌تر این اصلاحات صورت گیرد.

این مدرس قرآن با تأکید بر میزان تنوع مقامات، افزود: به طور مثال اگر قاری، فرصت دارد یک یا دو صفحه را بخواند باید مشخص شود که حداقل می‌تواند چند مقام را بخواند و این مقامات را چه میزان باید تنوع دهد؟ این خیلی مهم است. مورد دیگر میزان سرعت قرائت و تحریرها است، اینکه یک مرتل چه میزان می‌تواند تحریر بزند؟ نکته دیگر این است که اگر مرتل شرکت‌کننده این تحریر را بزند و از حد معمول خارج شود و این تحریرها بیش از اندازه و اغراق صورت گیرد، موجب کسر امتیاز می‌شود و یا اینکه امتیازش را بیشتر می‌‌کند؟

زرنگی برخی از مرتلان در گرفتن نمره صوت و لحن

وی افزود: مواردی که عرض شد از نکاتی است که در آئین‌نامه باید  قید شود. تکلیف مرتل در مسابقات سطوح کشوری و بین‌المللی باید کاملاً روشن باشد؛ چرا که گاهی با مرتلانی روبه‌رو می‌شویم که می‌گویند از اساتیدی چون منشاوی و عبدالباسط ترتیل را شنیده و با تجوید زیبا آن را می‌خوانند، اما داوران به آنها نمره صوت و لحن نمی‌دهند. البته برخی از شرکت‌کنندگان زرنگ هستند و در مسابقات اوج‌ها و تحریر‌های آن‌چنانی می‌زنند و سریع مقاماتشان را تغییر می‌دهند تا نمره صوت و لحن بیشتری بگیرند، این موضوع چه میزان در آئین‌نامه اشاره شده تا قاری بتواند طبق آئین‌‌نامه کارش را دقیق انجام دهد؟

یاریگل گفت: حتی باید کلیات آئین‌نامه ترجمه و برای متسابقان خارجی ارسال شود و معتقدم باید از نظر اکثر اساتید و کارشناسان و پیشکسوتان قرآنی برای بازنگری آئین‌نامه رشته ترتیل استفاده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از صاحب نظران معتقدند هنگامی که محفوظات یک حافظ قرآن به صورت ترتیل ارائه می‌شود، چه لزومی به افزودن رشته ترتیل به صورت مجزا است؟ افزود: این باب خوبی است که باید کارشناسی شود. قاعدتاً در رشته حفظ معمولا توجه حافظ بیشتر به ارائه محفوظات و دریافت بالاترین امتیاز حسن حفظ است، اما مرتل از مصحف شریف می‌خواند و دغدغه حفظ را ندارد و تمام قدرت و استعدادش را به ارائه خوب نکات تجویدی و صوت و لحن می‌گذارد و می‌تواند طبق آئین‌نامه، کامل و بدون نقص، اظهار وجود کند. بنابر این، معتقدم مرتل به دلیل اینکه دغدغه حفظ را ندارد، بهتر از حافظ می‌تواند به ارائه قرائت خوب بپردازد، اما حافظ قرآن نمی‌تواند آمادگی، شادابی و هنرنمایی مرتل را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مسابقات بین المللی قرآن شفافیت آیین نامه رشته ترتیل رشته ترتیل شرکت کنندگان اختلاف نظرها آئین نامه اختلاف نظر انجام شود باید کار اگر قاری چه میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حداکثر ۴۵ درصدی نرخ تاکسی در تهران/ شهروندان آنلاین پرداخت کنند

شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به ماده ۱۵ لایحه نرخ تاکسی ۱۴۰۳ گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در خصوص نرخ کرایه تاکسی‌ها به سامانه ۱۳۷ پلاس گزارش دهند.

وی با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند گفت: بهتر است شهروندان عزیز برای حصول نتیجه موردنظر و همچنین سهولت کار، پرداخت‌ها را الکترونیکی انجام دهند و با اسکن QR کد روی شیشه تاکسی‌ها و اطلاع از نرخ کرایه‌ها، از طریق اپلیکیشن شهرزاد، کرایه را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه امسال میانگین افزایش نرخ کرایه‌ها ۴۵ درصد است و این رقم در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ همین مقدار افزایش داشت.

سرپرست سازمان تاکسیرانی درخصوص روند نوسازی‌ها هم گفت: امسال هم تسهیلات نوسازی ناوگان شرایط مناسبی دارد و درصدد افزایش سقف تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید هستیم تا تاکسیرانان کارمزد پایین‌تر و اقساط با زمان بیشتر داشته باشند و خیال‌شان از جایگزینی راحت باشد. همچنین برقی‌سازی ناوگان هم در دست اقدام است و به‌زودی فراخوان‌هایش اعلام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • لزوم انجام اقدامات مضاعف برای مدیریت پسماندهای صنعتی، ویژه و پزشکی
  • ترتیل صفحه 235 کلام الله مجید+ صوت
  • درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
  • معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز
  • ماهانه حداکثر ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است
  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • روسیه خواستار حداکثر خویشتن‌داری در خاورمیانه شد
  • آسمان قم امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین صاف تا کمی ابری است
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • افزایش حداکثر ۴۵ درصدی نرخ تاکسی در تهران/ شهروندان آنلاین پرداخت کنند