Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@16:48:42 GMT

دختران جامعه را دریابید

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۶۴۹۶

دختران جامعه را دریابید

در چند سال گذشته، وقایعی رخ داد که نشان از روزهایی سخت برای دختران نوجوان و جوان ایرانی داشت. وقوع برخی موارد خودکشی، خودسوزی، خودزنی و انتشار اخباری از مشکلات و مسائل مربوط به دختران نوجوان، نشان از آن دارد که این بخش از جامعه ایرانی، شرایط مساعدی ندارند. هرچند آمار دقیقی از میزان خودکشی‌ها، قتل‌ها، آزارها و فشارها بر دختران نوجوان در کشور منتشر نشده است و نمی‌توان با صراحت از افزایش آمار در این ارتباط سخن گفت، اما مشکلاتی همچون افزایش میانگین سن ازدواج، افزایش تجرد قطعی دختران، افزایش آمار طلاق در میان دختران ایرانی و مانند آن، قابل کتمان نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمارها در پس زمینه بزرگ‌تر برخی تحولات اجتماعی قابل فهم خواهند بود. جامعه ایرانی در دو دهه‌ی گذشته تحولاتی عمیق و جدی را تجربه کرده است: از یکسو سطح سواد دختران جوان نه تنها نسبت به دختران جوان نسل‌های قبل بسیار افزایش یافته است که حتی میزان قبولی دختران در کنکور سراسری از میزان قبولی پسران نیز پیشی گرفته است. بطور حتم در سال‌های آینده، دختران خواهند توانست گوی سبقت در درصد جمعیت تحصیل‌کردگان را از پسران بربایند. اما این تغییر با تغییر محسوس در میزان اشتغال یا نرخ تصدی پست‌های مدیریتی توسط زنان همراه نبوده است. در واقع زنان به رغم افزایش سطح تحصیلات، نتوانسته‌اند از این تحصیلات برای یافتن شغل مناسب یا تصدی مسوولیت‌های قابل توجه، استفاده کنند.

از سوی دیگر این نکته غیرقابل انکار است که افزایش آمار طلاق در جامعه و یا افزایش سن ازدواج یا درصد افراد دارای تجرد قطعی، بیش از هر گروه دیگری بر دختران جامعه فشار وارد می‌کند. دختران مطلقه به مراتب آسیب‌ها و پیامدهای بیشتری را نسبت به همسران پیشین خود تحمل خواهند کرد و تجرد قطعی برای دختران مسائل و مشکلات بسیار بیشتری را نسبت به پسران به همراه خواهد آورد. تحقیقات نشان می‌دهند در اینگونه موارد میزان حمایت اجتماعی از دختران به مراتب کمتر از میزان حمایت اجتماعی از پسران است.

از همین رو است که می‌توان دریافت افزایش جمعیت دختران مطلقه یا مجرد قطعی، بطور حتم با میزان آسیب‌های اجتماعی بیشتری برای آنان همراه است و به همین دلیل است که متاسفانه روز به روز شاهد بروز مسائل و مشکلات بسیاری برای دختران جوانی هستیم که به رغم بالاتر رفتن انتظارات اجتماعی از آنان، فرصت برآورده ساختن این انتظار از این گروه فراهم نشده و آنها فشار روانی و اجتماعی بیشتری را نسبت به پسران تجربه خواهند کرد.

اما چه باید کرد و چگونه می‌توان از میزان این پیامدها کاست؟ واقعیت آن است که تصویب قوانین حمایتی بیشتر برای افزایش هرچه بیشتر مشارکت زنان در امور اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی، یک امر ضروری به نظر می‌رسد. زنان طبق قوانین اسلامی از حقوق برابر نسبت با مردان برخوردارند و اسلام برای زنان (حتی با اعطای برخی امتیازات خاص) فرصت‌هایی را فراهم کرده است تا آنان بتوانند در زندگی خود به موفقیت و شادکامی دست یابند. اما به نظر می‌رسد هم اکنون پیامدهای برخی مشکلات موجود باعث شده است تا زنان نتوانند آنطور که شایسته ایشان است، از فرصت‌ها برخوردار شوند.

از سوی دیگر بایستی پذیرفت زنان و به ویژه دختران جوان، در شرایط خاص و دشواری که ممکن است در زندگی آنان رخ دهد، نیازمند حمایت‌های جدی مشاوره‌ای، روانی، مالی و اجتماعی هستند و بایستی از آنان در برابر آسیب‌های ناشی از برخی تحولات اجتماعی، حمایت کرد.

اگر هدف در جامعه اسلامی- ایرانی آن است که زنان تبدیل به بانوان فرهیخته‌ای شوند که ضمن رعایت شعائر و احکام اسلامی، مشارکتی فعال در جامعه داشته باشند و در عین حال بتوانند فرزندانی صالح و شایسته را تربیت نمایند و نمونه کامل یک بانوی مسلمان باشند، بایستی امکانات و بسترهای لازم برای این امر را مهیا نمود.

ایجاد برخی حمایت‌های قانونی و اعطای برخی تبعیض‌های مثبت براساس مصالح جامعه، در عین پشتیبانی روانی و اجتماعی همه جانبه، خواهد توانست این آرزوی دیرینه در جامعه ایرانی را فراهم نماید. اما نکته بساری مهمی که نباید مغفول بماند، آن است که این حمایت نباید تنها از دختران تحصیل‌کرده و مرکزنشین به عمل آید. هم اکنون دختران جوان و نوجوان بخش‌های حاشیه‌ای جامعه و شهرها و روستاهای دور از مرکز، دچار مشکلاتی هستند که باعث می‌شود تا آنان شرایط سخت و دشواری را از سر بگذرانند. این بخش از جامعه با خطراتی همچون تعصبات غیردینی، ازدواج بسیار زودهنگام، خشونت خانگی، برخی کمبودهای خاص بهداشتی و مانند آن مواجه هستند و بایستی برنامه‌هایی ویژه برای این قشر از جامعه ایرانی تدارک دید. برنامه‌هایی که تنها با انجام تحقیقات ملی و گردآوری منظم آمار و تحلیل آن توسط متخصصان قابل طراحی است. ضرورت و فوریت انجام این امر امروز بیش از هر زمان دیگری در جامعه احساس می‌شود. اهمیت تسریع در این خصوص تا حدی است که باید گفت، گاه آن آمد و از آن نیز گذشت.

برچسب‌ها حقوق زنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حقوق زنان حقوق زنان بیشتری را نسبت دختران نوجوان جامعه ایرانی برای دختران افزایش آمار دختران جوان تجرد قطعی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۶۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب حافظ حریم افراد

انسان به عنوان عضوی از جامعه، باید تابع ضوابط روابط اجتماعی باشد تا وظیفه فردی خود را در برپا کردن آرامش و امنیت در جامعه انجام داده باشد.

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی اکبر سربازشندی-خبرنگار؛ انسان به عنوان عضوی از جامعه، باید تابع ضوابط روابط اجتماعی باشد تا وظیفه فردی خود را در برپا کردن آرامش و امنیت در جامعه انجام داده باشد. بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند که حجاب و حفظ آن موجب سلامت اخلاقی جامعه می‌شود و رعایت آن تنها شامل دین اسلام نیست، بلکه در همه ادیان به‌گونه‌ای به حفظ آن و حدود آن سفارش شده است.

حجاب امری شخصی نیست بلکه یک مقوله اجتماعی است که رعایت آن از سوی افراد علاوه بر حفظ سلامت و امنیت شخص، سلامت و امنیت جامعه را نیز تضمین و به دنبال دارد؛ البته که جنبه مهم و قانون بودن عفاف و حجاب را نباید از نظر دور داشت.

حجاب و پوشش اسلامی برای مردان و زنان، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست، بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است؛ حجاب بر تحکیم نظام خانواده می‌افزاید و امنیّت اجتماعی را فراهم می‌سازد. بنابراین، پوشش اسلامی به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد، قلمداد می‌شود که مصونیت اخلاقی، خانوادگی و از همه مهم‌تر امنیّت اجتماعی را فراهم می‌سازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چرا که پوشش و لباس هر بشری، پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که وی بر خانه وجودش نصب کرده است و با آن اعلام می‌دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند. 

حفظ و نگهداری حجاب یکی از نیاز‌های مهم و اساسی حفظ حریم خانواده در اجتماع به شمار می‌رود و به عنوان یک امر اجتماعی و ارزش اخلاقی است از این رو بسیاری از صاحب نظران حوزه‌های اجتماعی معتقدند با توجه به اینکه حجاب یک امر هویتی است و در حفاظت و امنیت و رشد زن و خانواده نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به همین دلیل افراد در جامعه باید به حجاب نگاهی به حافظ حریم افراد داشت حجاب امری شخصی نیست و نمی‌توان به آن با دید شخصی نگاه کرد بلکه یک مقوله اجتماعی است که رعایت آن از سوی افراد علاوه بر حفظ سلامت و امنیت شخص، سلامت و امنیت جامعه را نیز تضمین و به دنبال دارد. 

از دیرباز موضوع پوشش مناسب توأم با شأن و شخصیت بانوان در کشور ما همواره یک موضوع مهم و جدی بوده و زن ایرانی با حفظ پوشش و حریم کیان خانواده به عنوان یک الگو ظاهر شده و درخشیده است. ما باید این مفهوم را به جامعه منتقل کنیم که پوشش مناسب مساوی با حفظ حریم خانواده و حضور اجتماعی موثر و گسترده بانوان و استفاده از استعداد و خلاقیت آن‌ها در راستای پیشرفت کشور است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • نسبت میان علم و فلسفه
  • اطلاعیه شماره ۲ فراجا در خصوص طرح نور
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • آمار بالای بازماندگی از تحصیل در نوجوانان / ۷۰ درصد در دهک یک تا پنج قراردارند
  • زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را دریابید
  • چرا زوجین برای فرزند دوم دچار تردیدهای جدی می‌شوند؟
  • انتشار اطلاعیه جدید پلیس درباره برخورد با کشف حجاب
  • واکنش تند انسیه خزعلی به جنجال حضور دختران در استادیوم