اصلا تئاتر برای شهرداری مهم است؟!
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۶۸۱۹
«ما بر سر گوری گریه میکنیم که مردهای در آن نیست.» این جملهای است که بارها در محافل تئاتری و از زبان هنرمندان این شاخه شنیدهایم اما گاهی این جمله به طرزی عجیب، سوالبرانگیز میشود که نمونه آن در چند ماه اخیر، برخورد دوگانه شهرداری با جشنوارههای تئاتر و سینما است.
به گزارش ایسنا، جشنوارههای فجر بویژه در حوزه تئاتر و فیلم، نوعی ویترین هستند؛ ویترینی که نشانگر وضعیت کلی تئاتر و سینمای ماست و به ما کمک میکند تا دریابیم که حال تئاتر و سینمایمان چگونه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با در نظر گرفتن این ابزار سنجش، در چند وقت اخیر برخورد دوگانه شهرداری تهران در برابر جشنوارههای تئاتر و فیلم فجر، برای جامعه هنری پرسش برانگیز شده است.
چند ماه پیش از آغاز به کار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، در گفتوگوهای رسمی و غیررسمی مطرح شد که در این دوره، شهرداری حامی این رویداد هنری است. در نشست خبری این جشنواره این موضوع بار دیگر به صورت رسمی اعلام شد و بعد از آن هم برخی از دستاندرکاران جشنواره بابت این همراهی، با رسانههای رسمی گفتگو کردند.
این حمایت حتما جای خوشحالی دارد که شهرداری با این همراهی، بخشی از وظیفه خود را در قبال فرهنگ و هنر انجام داده است اما در اینجا یک مساله وجود دارد؛ اینکه این حمایت تنها شامل حال جشنواره فیلم شده و تئاتر از آن بیبهره مانده است و این گمانه را در ذهن بسیاری از هنرمندان تئاتر ایجاد کرده که انگار بحث تبلیغاتی در بین است؛ موضوعی که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز به نوعی آن را تایید کرد.
او در جریان بازدید خود از جشنواره تئاتر فجر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سخن که شهرداری تهران حامی جشنواره فیلم شده ولی از تئاتر هیچ حمایتی نکرده است، بحث پروپاگاندا را مطرح کرد.
وزیر فرهنگ هم ابراز تاسف کرد که تئاتر به دلیل کم بودن پتانسیلهای تبلیغاتیاش، مورد توجه نیست.
صالحی در آن بازدید گفت، ظاهرا یکی از مشکلاتی که داشته و داریم این است که کارگزارانمان با هنرهایی ارتباط دارند که از پروپاگاندای بیشتری برخوردار هستند و این یک نقیصه است. ما هنرهایی داریم که ممکن است پروپاگاندا نداشته باشند اما تأثیرگذاری آرام و عمیقی دارند و میتوانند در فضای فرهنگی و هنری جامعه مؤثرتر باشند که از آن جمله هنرهای نمایشی است.
به فاصله چند روز بعد، شهردار تهران به اختتامیه جشنواره فیلم آمد و در این برنامه سخنرانی مفصلی کرد.
حمایت مالی یک بحث است و حمایت معنوی بحثی دیگر ولی جشنواره تئاتر فجر در این دوره، از نظر معنوی هم کمتر مورد توجه این نهاد بود.
در سالهای گذشته جشنواره تئاتر فجر به طور نسبی، از تبلیغات شهری برخوردار میشد. این تبلیغات در برخی دورهها بیشتر نمود داشت و در دورههایی دیگر کمتر اما شهر تهران در جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر، هیچ رنگ و بویی از این جشنواره به خود ندید. نه تنها کل شهر بلکه حتی در محدوده چهارراه ولیعصر به عنوان مکانی که نبض تئاتر پایتخت در آن جریان دارد، نیز هیچ نشانی از جشنواره به چشم نمیآمد، انگار نه انگار که تنها چند متر آن سوتر جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر در حال برگزاری است. نه بنری، نه هیچ نشانی. این خالی بودن، باز هم این ابهام را ایجاد کرد که واقعا تئاتر برای شهرداری چقدر اهمیت دارد.
این پرسش در وضعیتی ایجاد میشود که شهرداری تهران پیشتر در زمینه تئاتر فعالیتهای بارزتری داشت. درباره کیفیت آن فعالیتها سخن نمیگوییم اما به هر حال در دورههایی رپرتوار آثار نمایشی در فرهنگسراهای تهران برگزار میشد. پروژههایی که با حضور هنرمندانی همچون زنده یاد جواد ذوالفقاری یا مریم کاظمی و ... بویژه در حوزه تئاتر کودک و عروسکی، برپا میشد و فعالیتهای نمایشی فرهنگسراهای تهران را زنده نگه داشته بود اما بعد از توقف این پروژههای مقطعی، هنرمندان تئاتر به مواردی مانند برخی بنرهای نمایشی یا تبلیغات شهری در زمان برگزاری جشنوارهها رخ میداد، دلخوش بودند.
در این میان مرضیه برومند که به مدت سه دوره دبیری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک را بر عهده داشت، به خوبی شهرداری را همراه خود کرد و این جشنوارهها از تبلیغات محیطی بهرهمند شدند و از آنجاکه جشنواره عروسکی، مراسم شادپیمایی هم داشت، شهرداری و نیروی انتظامی هم این کارناوال شادی را در هر سه دوره، حمایت کردند.
اما این همراهیها همان اندازه که در زمان خود خوشحالکنندهاند، کاملا وابسته به اشخاص است و هیچ ضمانتی نیست جشنواره بعدی نمایش عروسکی هم از این همراهیها برخوردار شود زیرا ظاهرا در شهرداری تهران رویه مشخصی برای این گونه همکاریها وجود ندارد.
کماعتنایی شهرداری در یکی دو سال گذشته تنها به جشنواره تئاتر فجر محدود نمیشود. مدتهاست هنرمندان تئاتر از وضعیت اطراف تئاتر شهر گله دارند و آن را در شان مهمترین مرکز تئاتری پایتخت نمیدانند.
این مساله در زمان برگزاری جشنوارههای تئاتری بخصوص جشنواره فجر به عنوان مهمترین جشنواره نمایشی، بیش از پیش به چشم میآید.
در روزهایی که انتظار میرود محیط پیرامون تئاتر شهر برای برگزاری جشنواره فجر آماده شود، میبینیم فضا برای برگزاری این جشنواره که بخشی از نمایشهای آن در قالب تئاتر خیابانی و در فضای بیرونی اجرا میشوند، مهیا نشد.
کماعتنایی به تئاتر به مجموعه تئاترشهر خلاصه نمیشود. پهنه رودکی هم دیگر فضایی است که این کملطفی را ثابت میکند.
چند ماهی است اطراف تالار وحدت به منظور ساخت و ساز پهنه رودکی که قرار است مکانی برای فعالیتهای فرهنگی باشد، وضعیت ناخوشایندی پیدا کرده و رفت و آمد به تالارهای وحدت، فردوسی و حافظ با مشکلاتی همراه شده است و حال، سر و سامان دادن به این وضعیت به یکی از مطالبات جامعه هنری و مخاطبان تئاتر و موسیقی تبدیل شده است.
طولانی شدن روند این ساخت و ساز، صدای کسبه این خیابان را هم که کسب و کارشان درچار اختلال شده، درآورده است.
وزیر فرهنگ نیز در همان دیدار خود از جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نابسامان این پهنه گفت: «دوستان در شهرداری فعالیتهایی در این زمینه دارند و تلاش بر این است که هر چه سریعتر به نقطه مشخصی در زمینه پهنه فرهنگی برسند. این محیط باید برازنده هنر شود ولی در حال حاضر شرایط پهنه فرهنگی شرایط مناسبی نیست. امیدواریم کارهایی که در دست انجام است، با سرعت بیشتر تحقق پیدا کند. دوستان شهرداری هم علاقهمند به شکلگیری این اتفاق هستند و امیدواریم در دوران حضور آقای حناچی در شهرداری این فعالیت سرعت بیشتری به خود بگیرد.»
اما مساله فقط هم تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر نیست. پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه «سنگلج» هم از کمتوجهی شهرداری به این تماشاخانه قدیمی سخن گفته است که اتفاقا در همان خیابان دفتر شهرداری تهران قرار دارد.
او نیز چندی پیش یادآوری کرد که توسعه تماشاخانه «سنگلج» درگرو یک دیدار حضوری با شهردار تهران است و او به توصیه رییس شورای شهر، خواستار این دیدار شده است. اما بعد از گذشت چند ماه هنوز این دیدار دست نداده است و تماشاخانه قدیمی همچنان چشم به راه عنایت بیشتری از جانب شهردار است.
هنرمندان تئاتر البته در این سالها بابت مواردی دیگر هم پرسشهایی دارند؛ پرسشهایی بیپاسخ مثل اینکه واقعا ساخت و تجهیز پردیس تئاتر تهران در منطقه خاوران چه دردی از تئاتر ما دوا کرده است؟ این بنای عظیم با آن همه هزینهای که برای ساخت و سازش انجام شد، چه امکان ویژهای به تئاتر ما داده؟ آیا بهتر نبود این سرمایهگذاری در مکانی مناسب انجام میشد و به طور مثال یک مجموعه دیگر نظیر ایرانشهر ساخته میشد که بعد از راهاندازیاش، بخش مهمی از بار تئاتر را در کنار تئاتر شهر به دوش گرفت.
یا مثلا مرکز تئاتر صبا که تا به حال بارها درباره تکمیل و راهاندازیاش خبرسازی شده است، به چه دلیلی افتتاح نمیشود.
این قبیل پرسشها در حوزه فعالیتهای نمایشی شهرداری کم نیستند و البته همچنان هیچ پاسخ روشنی هم برای آنها وجود ندارد.
وقتی به گذشته برگردیم و تصرف پارکینگ تئاترشهر توسط شهرداری تهران در دوره محمود احمدی نژاد یا بهانهگیریهای سازمان زیباسازی برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی تئاتر و ... را به یاد آوریم، در می یابیم جایگاه تئاتر برای مسئولان شهری همچنان محل تردید و پرسش است.
این نکته را نیز به یاد داریم که این پرسش فقط متوجه شهرداری نیست، بلکه درباره عملکرد شورای شهر هم چنین سوالاتی وجود دارد بویژه با حضور احمد مسجدجامعی که خود وزیر فرهنگ و ارشاد دوره اصلاحات بوده است و همچنین محمدجواد حقشناس که زمانی معاون مسجدجامعی در وزارتخانه و این سالها هم رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهرا نبوده است، این انتظار بیشتر هم میشود.
این دغدغهها زمانی جدیتر مطرح میشود که عملکرد شهرداری خود را با کشورهای صاحب فرهنگ و هنر قیاس کنیم؛ چراکه در این کشورها یکی از مهمترین وظایف شهرداریها ایجاد فضاها و انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری است اما در کشور ما ظاهرا هنوز در تعریف این وظیفه دچار مشکل هستیم و برنامه تعریف شدهای در این زمینه نداریم و وضعیت ناخوشایند و پرسشبرانگیزی که در سطور بالا از آن سخن گفتیم، احتمالا ناشی از همین ابهامها است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تئاتر جشنواره تئاتر فجر 38 تئاتر شهر شهرداري تهران پهنه رودکی تالار وحدت جشنواره فیلم فجر 38 جشنواره تئاتر فجر جشنواره های تئاتر برگزاری جشنواره هنرمندان تئاتر شهرداری تهران وزیر فرهنگ جشنواره ها فعالیت ها تئاتر شهر شورای شهر دوره ها پرسش ها چند ماه سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام جدول اجرای عموم نمایشهای منتخب خیابانی تئاتر رضوی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، علیمحمد رادمنش دبیر بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر رضوی گفت: سومین جشنواره ملی تئاترخیابانی رضوی از یکم تا سی و یکم اردیبهشت با اجرای ۱۸ گروه در ۱۰ استان زنجان، تهران، ایلام، البرز، گیلان، سمنان، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی و کرمان افتتاح شد.
وی به جدول اجرای عموم نمایشهای منتخب این بخش اشاره کرد و افزود: نخستین اجرای جشنواره امروز یکم اردیبهشت با اجرای گروه نمایش «لکههای پاک» از استان زنجان آغاز شد که تا پایان این ماه نیز ادامه دارد.
به گفته رادمنش این نمایش با ایدهپردازی آرزو بهرامی و کارگردانی فرشته جعفری است که یکم، دوم و سوم اردیبهشت در صحن سبزه میدان، و هفدهم و هجدهم این ماه نیز در مدارس و دانشگاه زنجان به اجرای عموم میرود.
وی با بیان اینکه نمایش «دلتنگی» با ایدهپردازی و کارگردانی آرزو کرمیزند از تهران از دوم تا نهم اردیبهشت در محوطه تئاتر شهر و پهنه رودکی به اجرا میرود، گفت: نمایش «نذر مادر» نیز به قلم پژمان شاهوردی و کارگردانی مالک آبسالان هشتم تا پانزدهم اردیبهشت در مرکز شهر ، بازار، بیشه دراز و حاضرمیل دهلران به نمایش درخواهد آمد.
به گفته دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی، نمایش «وصیت» با ایدهپردازی و کارگردانی سیدسوران حسینی از مریوان کردستان نهم تا شانزدهم اردیبهشت در بازار و مرکز کرج به میزبانی استان البرز اجرا میشود.
وی با بیان اینکه نمایش «خواب شیرین صحن گوهرشاد» به قلم و کارگردانی سعیدخیرالهی چهاردهم تا بیست و یکم اردیبهشت در مرکز شهر و بازار ایلام اجرای عموم میکند، ادامه داد: نمایش «برجون شیطون لعنت» با ایدهپردازی احمد جولایی و کارگردانی شهاب راحله هفدهم تا بیست و چهارم اردیبهشت در محوطه تئاتر شهر و پهنه رودکی و پارک دانشجو تهران به اجرای عموم خواهد رفت.
رادمنش گفت: نمایش «وفای به عهد»، به نویسندگی و کارگردانی اکبر قهرمانی از رباط کریم نیز ۲۱، ۲۲ و ۲۷ اردیبهشت در صحن امامزاده عمادالدین، ۲۳ و ۲۶ این ماه در میدان استقلال و بیست و چهارم اردیبهشت در پارک فدک شهر پرند اجرای عموم میشود. نمایش «آهوبره» به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی از تهران، ۲۱ تا ۲۶ اردیبهشت به ترتیب در فرهنگسرای خاوران، بوستان فدک، بوستان پامچال، فرهنگسرای ولا، فرهنگسرای خانواده، بوستان رازی، بوستان نرگس و محوطه تالار شهر ، اجرای عموم را تجربه خواهد کرد. نمایش «رسم چادر» نیز با ایدهپردازی و کارگردانی وحید عبداللهی از همدان ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت به ترتیب در تئاتر شهر، بهار، پارک مردم، کوی خضر، بوعلی، تالار فجر، باغ بهشت و میدان امام استان همدان به اجرا میرود.
به گفته وی، نمایش «غلام شیپوری» با ایدهپردازی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی پویان عطایی ۲۱ تا ۲۶ اردیبهشت در پل خواجو، سی و سه پل، چهارباغ عباسی، میدان نقش جهان اصفهان و ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در نمایشگاه آه و آهو شهر کاشان اجرای عموم خواهد داشت. همچنین
نمایش «ساعت حرکت»، به قلم مهدی صالحیار و و کارگردانی حامد ترابی نهاد از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت به ترتیب در مجتمع الغدیر، ائل گلی، سنگفرش تربیت، مقبره الشعرا، مرکز خرید لاله پارک، آموزشگاه هنر ششم، موزه قاجار و عینالی به نمایش درخواهد آمد.
وی اضافه کرد: نمایش «یک سلام ناب» با ایدهپردازی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفیزاده، ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در آموزشگاه تیراژه، بوستان بازنشستگان و دبیرستانهای فاطمیه، راه زینب، سما، حقیقت و کوثر به نمایش درمیآید.
رادمنش همچنین اعلام کرد که نمایش «دختر شیرزاد یهودی و امام رضا (ع)»، به قلم و کارگردانی علی افسری نژاد، از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در فرهنگسرای عاشورا، تئاتر شهر، نصرت آباد، محمودآباد، حسین آباد، هماشهر، زیدآباد و پسوجان مرند سیرجان به اجرای عموم خواهد رفت و نمایش «چه سبزم امروز»، به نویسندگی و کارگردانی علیاصغر خطیبزاده از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در شاهرود فرهنگسرای بهمن، بسطام، دامغان شهرک امیریه، شهر دیباج، شهر کلاته، روستای عبدیا، تکیه ابولفضل دامغان و زینبیه دامغان اجرا میشود.
وی با بیان اینکه نمایش «ضامن» با ایدهپردازی و کارگردانی سید عباس میرمعنوی از رشت نیز از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان وآستانه اشرفیه اجرا خواهد داشت، گفت: نمایش «دخیل» با ایدهپردازی محسن پورنظری و کارگردانی مصطفی زحمتکش نیز از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت اجرا در شهرهای ؛ رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه اجرای عموم دارد.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی عنوان کرد: نمایش «در ... مانده» با ایدهپردازی محمدرضا جعفری لفوت و کارگردانی میلاد حسین زاده از آستانه اشرفیه از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت اجرا در شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان وآستانه اشرفیه و نمایش «آرزوی آرزو» با ایدهپردازی حیدر رضایی و کارگردانی امیر امینی و آرزو علیپور از لاهیجان نیز از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در شهرهای رشت، فومن، صومعهسرا، لنگرود، لاهیجان و آستانهاشرفیه اجرای عموم خواهد داشت.
آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی در تاریخ ۲۹، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت با حضور ۱۹ کارگردان جشنواره، همزمان با اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) به میزبانی شهر مشهد مقدس برگزار میشود.
کد خبر 6084201 فریبرز دارایی