Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، نهاد کنترل مسائل مالی یوفا تصمیم گرفته منچسترسیتی را دو سال از رقابت‌های اروپایی محروم و این تیم را 30 میلیون یورو جریمه کند. آنها تشخیص داده‌اند باشگاه انگلیسی تخلفات بزرگ و متعددی مرتکب شده و در بین سال‌های 2016-2012 اطلاعات نادرست به یوفا ارائه کرده است ضمن اینکه از همکاری لازم با انجام تحقیقات خودداری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خب این به چه معنا است؟ آیا بازی هفته آینده با رئال مادرید در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان لغو می‌شود؟

نه. زودترین زمانی که این محرومیت می‌تواند اجرایی شود از فصل آینده است و این یعنی فصل 2021-2020 و 2022-2021 را از دست می‌دهند اما قبل از آن خیلی اتفاق‌ها باید بیفتد.

مثلا چه؟

سیتی فوراً اعلام کرده این پرونده را به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) در لوزان ارجاع می‌دهد. براساس قوانین یوفا و بازوی مالی‌اش، تصمیم CAS حرف آخر را در مورد پرونده می‌زند. CAS قدرت دارد که این حکم را تأیید کند، کاهش دهد یا به نهاد صادرکننده آن برگرداند. باید به سرعت تمام جوانب موضوع بررسی شود یعنی قبل از اواسط تیر آینده که مرحله دوم مقدماتی لیگ اروپا آغاز می‌شود و محرومیت احتمالی سیتی می‌تواند روی تیم‌های دیگر تأثیر بگذارد اما شاید موضوع به CAS ختم نشود.

چطور؟

سیتی می‌تواند این موضوع را به یک دادگاه غیرورزشی ببرد و در دادگاه عمومی مطرح کند. پیش فرض این است که دادگاه سوئیسی صلاحیت بیشتری درباره احکام یوفا دارد. باشگاه باور دارد تحقیقات معیوب است و یوفا از ابتدا بنای خود را بر مجرمیت این باشگاه گذاشته و خود به عنوان قاضی، هیأت منصفه و بازرس اقدام کرده است.

آیا با سیتی ناعادلانه رفتار شده؟

فکر می‌کنم گفتن از بیرون غیرممکن است و اگر از درون بخواهید حرف بزنید ناگزیر به یکی از دو طرف کشیده می‌شوید. بنابراین دادگاه باید تصمیم بگیرد. البته فکر نمی‌کنم رسیدگی به این موضوع خیلی کار نهاد مسئول باشد. پنج نفر از اعضای نهاد کنترل مالی قاضی‌های بسیار مسن هستند که از بیرون از دنیای فوتبال آمده‌اند و برخی از آنها در دادگاه عالی اروپا عضو هستند. آنها براساس شواهد حکم می‌کنند، عضو یوفا نیستند، قاضی‌های مستقل هستند که موضوع را بررسی می‌کنند و حکم می‌دهند.شواهد پرونده را «بازوی تحقیقاتی» فراهم کرده. سیتی همین اول کار از بازوی تحقیقاتی شکایت کرده که چرا اطلاعاتش را در اختیار رسانه‌ها گذاشته آنها هم رد کرده‌اند اما همین نشان می‌دهد رابطه تیره‌ای میان باشگاه و نهاد مالی یوفا برقرار است.

چرا سیتی الان مجازات می‌شود اگر این جرائم سال‌ها قبل رخ داده؟ آنها به خاطر این در سال 2014 مجازات نشده بودند؟

بله اما آن قبل از فوتبال لیکس سال 2018 بود. انتشار مدارک و ایمیل‌های خصوصی توسط مجله اشپیگل آلمان این پرونده را بازگشایی کرد. آنها مدعی بودند سیتی با سندسازی سعی در مخفی کردن هزینه‌ها داشته‌اند. این اسناد هک شده و فرصتی برای بازگشایی پرونده در اختیار یوفا قرار گرفته. یوفا به دنبال شواهد بیشتر برای تقویت اطلاعات موجود علیه سیتی بوده. برخی از این شواهد و اسناد مربوط به سال‌های 2015 و 2016 بوده که در آن محرومیتی دامنگیر سیتی نشده است.

آیا به همین دلیل است که چنین مجازات سنگینی در نظر گرفته شده؟

تا وقتی دلایل را به صورت مکتوب نبینیم نمی‌دانیم اما با قضاوت براساس بیانیه نهاد مالی یوفا، اینطور به نظر می‌رسد. این نهاد می‌گوید سیتی در اسناد دستکاری کرده و در مورد پرونده همکاری نکرده و اگر اسناد دستکاری شده باشند احتمالش هست که در فصل‌های بعدی هم تخلفاتی صورت گرفته باشد.

آیا سیتی می‌تواند یکراست سراغ دادگاه برود و مدعی شود همه مزخرفات قانون بازی جوانمردانه یوفا غیرقانونی و نمونه مداخله است؟

قطعاً می‌توانند اما اگر حتی برنده شوند، این سؤال به وجود می‌آید که چرا نزدیک به یک دهه هیچ نگفته‌اند و ادعای یوفا که «این تورنمنت ما است، این قوانین ما است و اگر شما می‌خواهید در آن بازی کنید باید به قوانینش احترام بگذارید» بسیار قوی است. هیچ کس سیتی را مجبور نکرده که در لیگ قهرمانان بازی کند.

خب اگر سیتی محروم شود، این موضوع به کجا می‌انجامد؟

در ابتدا با فرض اینکه سیتی در میان چهار تیم اول این فصل قرار گیرد، تیم پنجم سهمیه می‌گیرد. در حال حاضر این تیم شفیلدیونایتد است که اگر به لیگ قهرمانان برود، یک داستان فوق‌العاده می‌شود. علاوه بر آن ضربه مهلک مالی به باشگاه وارد می‌شود. علاوه بر جریمه 30 میلیون یورویی، دو فصل از درآمد لیگ قهرمانان محروم می‌شوند. به این بستگی دارد که تا کجای تورنمنت پیش بروند اما با توجه به اینکه فصل قبل 93 میلیون یورو درآمد داشتند و در این فصل درآمدها افزایش یافته، چیزی بیشتر از 200 میلیون یورو به ضرر سیتی خواهد شد. به اینها اضافه کنید درآمد فروش بلیت و کاهش درآمدهای تبلیغاتی (بعضی قراردادها به صورت اتوماتیک با راه نیافتن تیم به لیگ قهرمانان کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند) و در مجموع شاید تا 300 میلیون هم پیش برود. این چیزی بیشتر از 25 درصد کل درآمدهای احتمالی باشگاه در طول دو فصل آینده خواهد بود.

وای!

واقعاً، وای! اما این همه موضوع نیست. اگر شما 25 درصد درآمدتان را از دست بدهید، باید براساس آن هزینه‌هایتان را هم کم کنید. این می‌تواند به معنای قربانی کردن برخی بازیکنان باشد. این هم احتمال دارد که برخی بازیکنان بخواهند بروند چون نمی‌خواهند دو سال لیگ قهرمانان را از دست بدهند. این شاید برای مربیشان، پپ گواردیولا هم صدق کند. چند روز پیش خودش گفت چقدر برای بردن سومین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان مشتاق است.

من خیلی خوانده‌ام درباره اینکه اگر یوفا اینطور به سیتی سخت نگیرد اعتبار خود را زیر سؤال برده و این می‌تواند پایانی برای قانون بازی جوانمردانه مالی یوفا باشد.

فکر می‌کنم این کمی زیاده روی باشد. همانطور که گفتم سیتی به خاطر نقض قوانین مالی یوفا محروم نشده بلکه محرومیتش در اثر بیان نادرست حساب‌ها، دستکاری اسناد و همکاری نکردن بوده. اینها نقض قوانین مالی یوفا نیستند بلکه تخلفات حسابداری است. این کاملاً فراتر از آن چیزی است که ما دیده‌ایم. برعکس اگر CAS از سیتی حمایت کند و اینکه باشگاه همکاری مبتنی بر اطمینان داشته و یوفا از اطلاعات مخدوشی که شاید توسط رقبای سیتی فراهم شده استفاده کرده باشد و حساب‌ها درست و واقعی و منظم باشند، بله آن موقع قانون بازی جوانمردانه مالی یوفا در دردسر جدی می‌افتد، حداقل در شکل کنونی‌اش.

​گابریله مارکوتی / منبع: ESPN

منبع: ایلنا

کلیدواژه: منچسترسیتی محرومیت یوفا قانون بازی جوانمردانه سیتی می تواند لیگ قهرمانان میلیون یورو قوانین ما مالی یوفا سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۷۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام مدرک‌های مالی خود را بارگذاری کرد تا تاییدیه لازم را دریافت کند.

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع رسیدگی به مدرک‌های ارسالی با بررسی تمام پرونده‌های جاری و پیشین باشگاه در سطح طلبکاران داخلی و خارجی آنها را تأیید و نتیجه بررسی‌های خود را به AFC ارسال کرد.

همچنین خود اظهاری اعضای فصل جاری تیم مبنی بر دریافت مطالبات خود تا تاریخ دهم دی ماه ۱۴۰۲ نیز مورد تأیید کمیته صدور مجوز حرفه ای قرار گرفت و به AFC ارسال شد.

از این رو پرسپولیس هیچ پرونده جاری مالی ندارد و آنها تنها باید موارد مرتبط با واگذاری مالکیت به بخش خصوصی را تا عصر فردا بارگذاری کنند که مورد بررسی سه روزه کمیته صدور مجوز حرفه ای قرار بگیرد و نظر نهایی در این باره اعمال شود.

شایان ذکر است دوشنبه گذشته بلوک ۸۵ درصدی سهام باشگاه پرسپولیس بالاخره در تالار فرابورس به فروش رفت تا کنسرسیوم بانکی به عنوان صاحبان اصلی این مجموعه انتخاب شوند.

کد خبر 6086065

دیگر خبرها

  • حمله به ستاره بارسا: ادا و اصول‌ها چیه، تو مدافعی!‏
  • برای بردن سیتی باید از جان مایه بگذاریم
  • برای بردن سیتی باید از جام مایه بگذاریم
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا
  • مدارک مالی پرسپولیس از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تایید شد
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • ابراز تمایل ستاره سیتی برای حضور در عربستان