Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@20:44:49 GMT

افتضاح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۸۳۴۸

افتضاح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

یک دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه مشکلات اساسی در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حملات ادعایی سوریه وجود دارد، گفت بازرسان این سازمان حتی مدارک را داخل «یک کشور همسایه» دریافت می‌کردند.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با رد ادعاها و اتهام‌زنی کشورهای غربی به دولت سوریه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی، گزارش‌ها در این باره را نادرست توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولیانوف در صفحه توئیتر خود، ضمن اشاره به برخی ایرادات در گزارش‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حمله ادعایی به منطقه «خان شیخون»، نوشت:‌«تحقیقات درباره حمله شیمیایی به خان‌شیخون، مشکلات اساسی در روش کاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی را نشان داد که هنوز هم وجود دارد».

بیشتر بخوانید:

ویکی‌لیکس: حمله شیمیایی دومای سوریه ساختگی بود هشدار روسیه درباره صحنه‌سازی حمله شیمیایی ادلب

وی با بیان اینکه دبیرخانه فنی سازمان مذکور هرگز به‌صورت کامل از قوانین مقرر شده در کنوانسیون بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی تبعیت نکرد، توضیح داد: «تقریبا همیشه اصول مهم زنجیره حضانت را نقض کرد».

این دیپلمات روس ضمن اشاره به اینکه در بیشتر موارد، بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای جمع‌آوری اطلاعات و نمونه‌گیری محیطی، از سر زدن به مکان‌های حوادث شیمیایی اجتناب کردند، افزود: «آنها ترجیح دادند این کار را در یکی از کشورهای همسایه و با استفاده از "شواهد و مدارکی" که از گروه‌های معارض دریافت می‌کردند، انجام بدهند».

اولیانوف با بیان اینکه امتناع دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی از بازدید کردن از مکان‌های حوادث شیمیایی تصادفی نیست، اظهار داشت: «اگر بازرسان از این مناطق بازدید کنند، اطلاعات را که برایشان ناخوشایند است به دست می‌آورند، مانند چیزی که در سال ۲۰۱۸ در دوما رخ داد و باعث رسوایی در داخل و اطراف سازمان منع تسلیحاتی شیمیایی شد».

وی در ادامه اضافه کرد: «بلافاصله بعد از حمله شیمایی در چهارم آوریل ۲۰۱۷ در خان شیخون، روسیه درخواست کرد بازرسان جهت تحقیقات جامع به آن محل بروند. دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بهانه نگرانی‌های امنیتی، این را نپذیرفت. این سازمان لااقل از یک لحظه خاص، دروغ گفت».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پایان نوشت: «در چهارم اکتبر ۲۰۱۷، مدیر دپارتمان امنیتی سازمان ملل به شورای امنیت اطلاع داد که هیچ مانعی برای بازدید بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی از خان شیخون وجود ندارد و او همین مسئله را به اطلاع آن سازمان نیز رساند. دبیرخانه آنها این حقیقت را پنهان کرد و عامدانه کشورهای عضو را گمراه کرد».

پیشتر پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» فاش کرده بود که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تلاش کرده با دستکاری در یک گزارش در مورد حمله شیمیایی در سوریه، زمینه حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه را به این کشور فراهم کند. بر اساس سندی که این پایگاه منتشر کرده، گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد استفاده از بمب شیمیایی در "دوما" در سال ۲۰۱۸، دروغ بوده است. (جزئیات بیشتر)

آمریکا و متحدانش پیش از این دو باره به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله کرده‌اند.  اولین بار، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد. دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و  در ۲۵ فروردین سال گذشته توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند.

ادعاهای کشورهای غربی در حالی مطرح می‌شود که سوریه در سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافقی میان آمریکا سلاح‌های شیمیایی خودش را  زیر نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یا امحا کرده و یا به خارج از سوریه ارسال کرده است. مقام‌های سوری نیز بارها اعلام کرده‌اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا شورای امنیت خان شیخون وین سوریه ارتش سوریه پایگاه هوایی الشعیرات توئیتر دولت سوریه استان حمص تسلیحات شیمیایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سازمان منع سلاح های شیمیایی حمله شیمیایی خان شیخون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۸۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در این مرحله باذن الله با توان حداقلی بر ظرفیت حداکثری قرارگاه عبری و غربی غلبه کردیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، اظهار داشت: با تسلیحات قدیمی و توان حداقلی به مصاف دشمن صهیونیستی رفتیم.

وی تصریح کرد: در این مرحله از موشک های خرمشهر،سجیل،شهید حاج قاسم،خیبرشکن و هایپرسونیک 2 استفاده نکردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در این مرحله باذن الله با توان حداقلی بر ظرفیت حداکثری قرارگاه عبری و غربی غلبه کردیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • با تسلیحات حداقلی به سرزمین‌های اشغالی حمله شد
  • با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد/ در این مرحله از ۵ نوع موشک استفاده نشد
  • سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد
  • با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم
  • حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد
  • تسلیحات هوایی و زمینی ایران مقابل ارتش اسرائیل
  • سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل از کدام سلاح‌های خود استفاده نکرد؟
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • (ویدیو) افتضاح‌ترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال