Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:30:30 GMT

آب شور کام مردم رضا آباد بیارجمند را تلخ کرده است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۸۹۴۲

آب شور کام مردم رضا آباد بیارجمند را تلخ کرده است

قصه مشکلات آب آشامیدنی این روستا سر دراز دارد، هر از چندگاه این مشکل به نوعی مردم را می آزارد، روزی از کمی فشار، زمانی از خرابی لوله های شبکه و گاهی نیز سوختن پمپ آب و اکنون هم خرابی دستگاه تصفیه آب، برای مردم این منطقه داستان شده است.

 آب چاه های این منطقه عمدتا شور است، چاهی هم که آب آشامیدنی مردم روستای رضا آباد را تامین می کند از همین نوع است، برای همین استفاده از دستگاه تصفیه آب برای کاستن از میزان شوری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم رضا آباد می گویند از ۶ ماه پیش این دستگاه خراب شده و آب لوله کشی روستا قابل استفاده نیست ، مردم هم بناچار آب آشامیدنی خود را با طی مسافت های زیاد از روستاهای همجوار تهیه می کنند.

 این تصفیه خانه توسط یک خیر در چند سال پیش ایجاد شده است.خرابی پمپ هر از چندگاهی موجب قطعی کامل آب شده و دغدغه های اهالی این روستا را دو چندان می کند.

به گفته مردم  مدتی است که فیلترهای این دستگاه تصفیه آب تعویض نگردیده و آب دریافتی مزه بدی می دهد به طوری که کودکان از خوردن آن امتناع می کنند.

محمد اسماعیل حسین پور رییس اداره آبفار شاهرود هم در این باره می گوید: خدمات دهی این دستگاه بر عهده شورای روستاست. این دستگاه در چهار سال قبل توسط خیری اهداء شده، اکنون بعد از چند سال کار به خرج افتاده که هزینه بالایی برای نگهداری مورد نیاز است.

کارشناسان برای تعمیر و تعویض فیلترهای آن دستکم مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کرده‌ اند اما به گفته رییس آبفار شهرستان شاهرود  ردیف اعتباری برای این گونه موارد دیده نشده و باید از طریق خیران این مشکل حل شود.

رییس شورا در این باره می گوید: مبلغ ناچیزی در حدود یک میلیون ریال ماهانه برای خاموش و روشن کردن دستگاه تصفیه آب به فردی داده می شود که این وجه از سوی اهالی جمع آوری شده و کفاف تعمیر و نگهداری و تعویض فیلتر را نمی دهد.

به گفته علی پارسا، اکنون آب خروجی از این دستگاه کیفیت نداشته و تعویض فیلترهای آن ضروری است.

وی می گوید: هر ۲ هفته یکبار توسط کارشناسان خانه بهداشت از این آب نمونه گیری می کنند و تاکنون اظهار داشتند که آب شرب مشکلی ندارد.

پارسا می گوید: مشکلات آب این روستای موجب شده آمار حضور گردشگران نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کند.

یکی  از منابع درآمد مردم این روستا جذب گردشگر است، از دو دهه گذشته که خشکسالی موجب کاهش کشاورزی و باغداری شده، گردشگری رونق گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این باره می گوید: در نوبت های مختلف بار میکروبی و آلودگی آب این روستا سنجیده شده و اطلاع رسانی می شود.

به گفته احسان بینش، هر چند روز یکبار آب کلر سنجی شده و اکنون آب این تصفیه خانه هیچ مشکلی برای شرب ندارد.

وی تاکید کرد: آب لوله کشی روستا هم برای آشامیدن مشکلی نداشته و هر چند روز یکبار کلر سنجی شده و میزان بار میکروبی آن اندازه گیری می شود.

برغم اظهار نظر این مقام دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، هنوز هم برخی از اهالی روستای رضاآباد بر تاثیر نامطلوب آب آشامیدنی روستا تاکید دارند.

 اهالی این روستا از تلخی و شوری آب می گویند و مسوولان هم با بیان اینکه ردیف بودجه ای برای تعویض فیلترهای این تصفیه خانه که توسط خیری به این روستا اهداء شده، ندارند به قول معروف توپ را به زمین خیران انداخته و از آنان کمک می خواهند.

حال باید دید مسوولان بالادستی و خیران شهرستان برای رفع این مشکل چه کار می کنند تا مردم زحمتکش و رنج دیده این روستا از کمترین خدمات رفاهی خود بهره مند شوند.

این موضوع گزارش برای چندمین بار است که توسط خبرنگار ایرنا دفتر شاهرود پیگیری شده اما تاکنون مسوولان امر برای رفع این مشکل اقدامی نکرده اند.

روستای عشایر نشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۱۲۳ کیلومتری جنوب شرقی بیارجمند در شمال منطقه پارک وحش خارتوران واقع شده است.مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه تپه های ماسه ای، سیاه چادرهای عشایری و دست بافته های زنان است.

رضاآباد کویری و عشایرنشین با جمعیت بیش از یکصد خانوار دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سیاه‌چادرهای عشایری است که سالانه میزبان علاقه مندان و گردشگران بسیاری است.

شهر بیارجمند، مرکز بخش بیارجمند، در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار گرفته و تا سمنان ۳۱۰ کیلومتر فاصله داشته و این بخش با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت ۴۲ روستا دارد.

شهرستان شاهرود با حدود ۲۲۰ هزار تن جمعیت و ۵۳ هزار کیلومتر مربع مساحت پنج نقطه شهری و ۵۰ روستا دارد.

برچسب‌ها روستائیان شاهرود آب و فاضلاب بیارجمند آب آشامیدنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روستائیان شاهرود آب و فاضلاب بیارجمند آب آشامیدنی روستائیان شاهرود آب و فاضلاب بیارجمند آب آشامیدنی باره می گوید دستگاه تصفیه آب شهرستان شاهرود تعویض فیلترهای تصفیه خانه کیلومتری جنوب آب آشامیدنی رضا آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۸۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی ۲ دیدار مردمی در استان سمنان خواهد داشت

سید محمد رضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از مشخص شدن برنامه دیدارهای مردمی رئیس جمهور به استان سمنان در قالب سفر دوم هیأت دولت سیزدهم خبر داد و ابراز کرد: حجت الاسلام رئیسی دو دیدار مردم نیز خواهد داشت و در جمع مردم سخنرانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دو دیدار مردمی حجت الاسلام رئیسی در سمنان و شاهرود خواهد بود، افزود: به واسطه اینکه آغاز سفر استانی دوم هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان از سمنان خواهد بود، نخستین دیدار مردمی رئیس جمهور نیز در مرکز استان برنامه ریزی شده است.

استاندار سمنان با بیان اینکه این دیدار ساعت ۹ صبح پنجشنبه در مسجد امام (ره) سمنان برگزار می‌شود، تاکید کرد: رئیس جمهور بعد از ظهر به شاهرود سفر کرده و ساعت ۱۶ در استادیوم تختی در جمع مردم شرق استان سمنان سخنرانی خواهد کرد.

هاشمی با بیان اینکه ستاد استقبال با همکاری شهرداری‌های شاهرود و سمنان تمهیدات لازم را برای استقبال و سخنرانی رئیس جمهور از روزهای قبل انجام داده‌اند، افزود: استان سمنان آماده برگزاری سفر دوم استانی کابینه سیزدهم است.

کد خبر 6080624

دیگر خبرها

  • سیل راه ۴ روستای قلعه گنج را مسدود کرد
  • صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم
  • عکس/ حضور رئیسی در اجتماع پرشور مردم شهرستان شاهرود
  • حضور رئیس جمهور در بین مردم شاهرود
  • حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • تجهیز ۴۰ بیمارستان خوزستان به سامانه بی‌خطرساز پسماند
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • رئیسی ۲ دیدار مردمی در استان سمنان خواهد داشت
  • مهمترین نکات خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی