Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@15:40:39 GMT

گزارش ایکنا از مناظره دو کاندیدای اصولگرا در مشهد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۹۵۸۰

گزارش ایکنا از مناظره دو کاندیدای اصولگرا در مشهد

نشست انتخاباتی «دانشجوی پرسشگر، مجلس پاسخگو» با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا خدابخشی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در نشست انتخاباتی «دانشجوی پرسشگر، مجلس پاسخگو» که شامگاه گذشته 27 بهمن‌ماه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس دهم در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای مجلس یازدهم درخصوص علت ناکامی طرح تحول سلامت و اصلاح آن بیان کرد: ما از سال ۱۳۴۷ مسیری در رابطه با طرح‌های حوزه سلامت طی کردیم و طرح‌هایی چون نظام شبکه، سازمان بهورزی، پزشک خانواده، طرح تحول سلامت و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تا به امروز مطرح شده‌است. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۰ طرحی را پایه‌ریزی کرد که از منظر عدالت افقی و عمودی، همه‌شهروندان باید از خدمات پایه سلامت که در ۱۴ عنوان طبقه‌بندی شده است؛ برخوردار باشند.

وی افزود: کانونی در فرهنگستان علوم پزشکی شکل گرفت و سه نفر در فرهنگستان مامور شدیم که با توجه به تجارب، منابع انسانی و مالی دراختیار و با توجه به تجربه ۴۰ ساله، یعنی ۱۰ سال قبل از انقلاب و ۳۰ سال پس از انقلاب، مدل سلامت کشور را بازطراحی کنیم. ما به یک مدل سه ضلعی رسیدیم که اولا ایرانیان واجد بیمه باشند و کسی در کشور فاقد بیمه نباشد، دوم اینکه خدمات به‌ورزی را ما در شهر بطور پیوسته ارائه کنیم و سه این که افرادی که بی‌بضاعت و فاقد خدمات درمانی هستند، برای بستری و جراحی آن‌ها پناهگاهی در نظر گرفته‌شود و بدون پناه نمانند و این سه ضلعی را با عنوان مراقب سلامت طراحی شد و از افراد با تحصیلات لیسانس حوزه سلامت دعوت شد تا با گذراندن دوره شش ماهه‌ای، مراقب سلامت در حوزه خدمات شهری شوند و متوسط براورد هزینه پنج ساله این طرح، ۷هزار میلبارد تومان پیش بینی شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص خاطرنشان کرد: در دوره دکتر هاشمی، فرهنگستان این طرح را عرضه کرد و در این مدت هم با متخصصین داخلی و هم با متخصصان بین‌المللی نشست‌هایی صورت گرفت؛ اما متاسفانه دو اتفاق باعث عدم موفقیت این طرح شد، یکی این‌که طرح به آن شکلی که طراحی شده بود، اجرا نشد و دو این‌که خدمات درمانی رایگان برای جذب مردم به ثبت‌نام در بیمه از طریق نظام اجرا انجام شد و قرار بر آن شد که پس از مدتی جذب افراد، این بیمه هزینه‌دار شود و به تصویب دولت هم رسید.

قاضی‌زاده تصریح کرد: مشخص بود که این طرح به شکست می‌انجامد، چرا که پیش از انجام این طرح ۶ و نیم میلیون نفر در کشور فاقد بیمه درمانی بودند و پس از انجام این طرح، ۱۱میلیون نفر در سایت ثبت‌نام کردند؛ یعنی از بیمه‌های خود انصراف دادند تا شامل بیمه رایگان شوند و در نتیجه این طرح با شکست مواجه شد.

مشکل اجرایی طرح تحول سلام

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم درخصوص مشکل اجرایی طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت، اهداف خوب و طراحی اولیه خوبی داشت؛ اما در اجرا همانند موضوع دیگری مانند مسکن مهر که هر فرد جدیدی که برروی کار می‌آید، طرح‌های گذشته را رها می‌کند، بد و غلط عمل شد.

وی در ارتباط با لزوم درنظرگرفتن تمام جوانب جهت محاسبات اقتصاد سلامت تصریح کرد: طرح تحول سلامت تماما مربوط به درمان نیست که از بیمه‌ها اخذ شود، بلکه قسمتی از هزینه‌ها مربوط به پیشگیری است و پیشگیری قطعا مهم تر از درمان است و سهم پیشگیری را ارگانی بجز وزارت بهداشت نمی‌تواند پرداخت کند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: عده‌ای از دوستان از بیرون و براساس مبادی کلی اقتصادی به حوزه سلامت نگاه می‌کنند، درحالی‌که مقوله اقتصاد و سلامت با سایر مقوله‌های اقتصادی کاملا تفاوت دارد و در مقوله سلامت ما با کمبود منابع مواجه هستیم و نسبت سهم منابع به تولید ناخالص داخلی در مقایسه با آمار جهانی درکشور ما بسیار پایین است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص علت حمایتش از لاریجانی که در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، گفت: در ارتباط با قضاوت اشخاص، نیاز به انصاف وجود دارد. من نه در دوره هشتم و در دوره نهم به اقای لاریجانی رای نداده‌ام؛ زیرا در مقابل ایشان، آقای حداد را دیدم. دکتر لاریجانی با تسلط صحن مجلس را اداره می‌کند و مدیر قوی‌ و فرد باتجربه‌ای است، ولی بنده با مواضع ایشان موافق نیستم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: آقای لاریجانی در تمام مدت تلاش می‌کند تا از دولت حمایت کند، نه به دلیل عهد سیاسی که با آن بسته؛ بلکه به دلیل این‌که تصمیمات دولت را درست می‌داند، برای مثال ایشان اصرار زیادی داشت تا خواست رئیس‌جمهور مبنی بر جداشدن وزارت بازرگانی از وزارت صنعت،معدن و تجارت اتفاق بیافتد و ما در هیئت رئیسه با تمام وجود با این مسئله مخالفت کردیم و مانع رای اوردن این طرح شدیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا علیه دکتر ظریف توئیتی منتشر کرده است، بیان کرد: من به این دلیل که پس از شهادت حاج قاسم که مردم ایران داغدار بودند، ایشان با اشپیگل آلمان مصاحبه کرد، آن توییت را زدم. در همین رابطه ما پرونده‌ای علیه ایشان به قوه قضاییه نیز فرستادیم.

تشبیه انتخابات به هیئات امام حسین(ع)

وی درخصوص نحوه تامین هزینه‌های انتخاباتی‌اش با تشبیه انتخابات به هیئات امام حسین(ع) گفت: همان‌طور که برای هیئت امام حسین(ع)، صاحب مجلس به تنهایی هزینه مراسم را نمی‌دهد؛ در انتخابات نیز هزینه با کمک دوستان و علاقه‌مندان پرداخت می‌شود، اما در پایان انتخابات، این هزینه به وزارت کشور از سمت تمامی کاندیداها اعلام خواهد شد. هم‌چنین وزارت کشور اجازه دارد که این مقادیر را به‌صورت علنی اعلام کند.

در ادامه این مناظره علیرضا خدابخشی کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم، با انتقاد از سخنان قاضی‌زاده در خصوص علل ناکارآمدی طرح تحول سلامت بیان کرد: اگر ما امروز در بخش سلامت با مشکل مواجه هستیم، مشکل مالی نیست؛ بلکه انبوه تخلفات نسبت به اسناد بالادستی و قوانین کشور است. در سیاست‌های کلی سلامت به صراحت آمده‌ که مدیریت منابع درمان، از طریق بیمه‌ها انجام گیرد و بقیه نظام به صورت خودکار و اقتصادی عمل کند. متاسفانه این موضوع در کشور اجرا نشده‌ و طبق محاسبات بنده، در سال ۹۶ اگر ما منابع سلامت کشور را از طریق سیاست اعمال و مدیریت می‌کردیم؛ بودجه صرف شده برای بیمه پایه و تکمیلی‌شدن کل ایرانیان کافی بود.

وی اضافه کرد: ما در وزارت بهداشت با انبوهی از تخلفات قانونی مواجه هستیم که اگر ناظران ما درمجلس به آن نپردازند، به وضعیت کنونی دچار می‌شویم، به عنوان مثال پرونده الکترونیک سلامت جزو اسناد بالادستی‌ است که چندین بار قانون شده و دولت‌های کنونی و گذشته از آن تخلف کردند.

خدابخشی اظهار کرد: چیزی که از همه تخلفات بدتر است و آینده را نیز کمی ناامید می‌کند، انحصار و رانت‌هایی است که به شکل نامطلوبی در نظام بهداشت ما وجود دارد. نظام بهداشت و درمان ما مصداق بارز نظام انوشیروانی است، یعنی اگر شما بخواهید آموزش پزشکی بگیرید، حتی در صورت پرداخت پول این امکان را ندارید و ظرفیت‌های پزشکی در سال‌های گذشته کاهش پیداکرده‌است.

این کاندیدای مجلس یازدهم در خصوص کمبود ظرفیت‌های پزشکی بیان کرد: طبق محاسبات، نیم میلیون جوان ایرانی از اشتغال و آموزش در بحث‌های آموزش پزشکی محروم هستند؛ یعنی طبق مقیاس‌های جهانی، ما ۳۰۰ هزار پرستار و ۲۰۰هزار پزشک در کشور کم داریم. نتیجه این کاهش ظرفیت، درآمدهای آن‌چنانی پزشکان است و رقابتی در بازارکار آن‌ها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در بحث مجوزهای نظام پزشکی نیز همین سخت‌گیری‌ها وجود دارد؛ برای مثال مجوز داروخانه برای یک داروساز چیزی حدود ۲۰ سال طول می‌کشد، شما فرض ‌کنید که چقدر باید کشور مسئله‌ای را رها کرده باشد که فردی جرات کند به جوان داروساز ایرانی بگوید که برای صدور مجوز داروخانه ۲۰ سال زمان نیاز است.

توزیع ناعادلانه یارانه

خدابخشی درارتباط با توزیع ناعادلانه یارانه تصریح کرد: طبق آماری که دولت ارائه کرده‌است، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و اشکار درکشور وجود دارد و با درنظرگرفتن این مقدار، سالانه ۱۵ میلیون‌تومان یارانه به هرایرانی می‌رسد، اگر احساس می‌کنید که دولت‌ سالیانه این مقدار را برای شما هزینه می‌کند؛ شما از کسانی هستید که به حق خود رسیده‌اید و طبق آمار دولتی، بین ۷ تا ۱۲ برابر، ثروتمندان بیش‌تر از افراد بی‌بضاعت از این یارانه بهره‌مند هستند؛ لذا ما باید به سمت توزیع عادلانه یارانه ها پیش برویم.

این کاندیدای مجلس یازدهم ادامه داد: قانون هدفمندی در این زمینه تصویب شده‌است، اما مسکوت مانده و دوباره باید بازبینی شود و فیش حقوقی برای تک تک ایرانیان صادر شود تا این احساس بی‌عدالتی در کشور ما که معمولا از خود بی عدالتی بیش‌تر است، کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مناظره انتخابات مجلس شورای اسلامی قاضی زاده هاشمی خدابخشی کاندیدای مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی قاضی زاده هاشمی طرح تحول سلامت مواجه هستیم امام حسین ع حوزه سلامت بیمه ها طرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ صفورا منصف با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در گیلان، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۷۴۶ هزار رأس دام سبک علیه بیماری طاعون واکسینه شوند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان با اشاره به تعداد دام‌های تحت پوشش این طرح، افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیردار گوسفند و بز بوده و تلفات و خسارت اقتصادی فراوانی به همراه دارد.
وی ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علائم تنفسی و اسهال را از علائم بیماری طاعون دانست و افزود: این بیماری نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش شد و این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران بیشتر دیده می‌شود و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان از دامداران خواست برای پیشگیری از سرایت بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ رو بودن بخش عمده دام سبک استان، همکاری لازم را با تیم واکسیناسیون داشته باشند و قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • پوشش بیمه‌ای رایگان خانواده‌های پنج دهک درآمدی اول جامعه
  • بیش از ۸۰۰ هزار نفر در کرمانشاه بیمه سلامت رایگان دارند
  • کشف بیش از ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در خراسان رضوی
  • ضرورت ساخت همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌های پایتخت
  • ۲۲ مرکز متخلف فرآورده های خام دامی در خراسان رضوی پلمب شد
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • ۱۳۰ تیم نظارتی در طرح سلامت نوروزی خراسان رضوی فعال هستند
  • فعالیت ۱۳۰ تیم نظارتی با ۳۸۰ بازرس در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد