Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@12:56:25 GMT

ثبت رکورد ٧ میلیون کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی در کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۹۷۱۰

ثبت رکورد ٧ میلیون کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیم زاده در دیدار وزیر آموزش‌وپرورش با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی که در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد، اظهارکرد: معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلی‌ترین سرمایه‌های کشوراست که از سرمایه نفت، معادن و … مهم‌تر است و ١٠میلیون دانش‌آموز و نوآموز پیش‌دبستانی و دبستانی داریم که امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن قدردانی از حضور وزیر آموزش‌وپرورش در جمع همکاران معاونت آموزش ابتدایی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیش‌دبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت کارها را پیگیری می‌کنند.

حکیم زاده گفت: در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تأکید شده است و انتظار داریم این تأکید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مثل بودجه‌ریزی این مهم در نظر گرفته شود.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: با کمک همکاران تلاش می‌کنیم تا موضوع مهم پاسداشت کودکی و اهمیت دادن به دوران کودکی را به گفتمان تبدیل کنیم و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم.

با جداسازی‌ها و غربالگری کودکان مخالف هستیم

وی بابیان اینکه در دوره ابتدایی سه رویکرد اصلی داریم که نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: کودک به‌عنوان انسان ارزشمند دارای کرامت است، بنابراین نیازمند تحول در نگاهمان به کودکان هستیم چراکه روش‌ها، رفتارها و تعاملات ما نباید کرامت کودکی را خدشه‌دار کند. در راستای این رویکرد تمامی کودکان برای ما مهم هستند و بر این اساس با جداسازی‌ها و غربالگری‌ها مخالف هستیم چراکه پیامدهای اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.

حکیم زاده تصریح کرد: پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر مبنای آیات قرآن و کار گروهی به‌جای رقابت می‌تواند محیط مدارس ما را بانشاط کند و معضلات اساسی جامعه بشری را حل کند چراکه بسیاری از مشکلات و نزاع‌ها از تأکید بر من و فرد شروع می‌شود درحالی‌که توفیق خواهی کاری جمعی است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجراشده است، اظهار کرد: به این دلیل که ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا ازجمله روش‌های تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است بسته تحولی تدوین‌شده که همه حلقه‌ها را با همدیگر در نظر گرفته است.

مصوبه ٩۵١ شورای عالی آموزش و پرورش به حذف آزمون‌های زائد منجر شد

حکیم زاده بابیان اینکه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی مصوبه ٩۵١ شورای عالی آموزش‌وپرورش است، گفت: برای اولین بار تمام متخصصان در عرصه آموزش‌وپرورش در این خصوص کنش داشتند و با این مصوبه حذف آزمون‌های زائد را داشتیم. چراکه آزمون‌های زائد تربیت را به آموزش تقلیل می‌داد و این دستاورد مهمی است و مراقبت می‌کنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با ما همراه شوند.

معاون آموزش ابتدایی اذعان کرد: رویکرد بعدی ما، تأکید بر هماهنگی آموزش‌ها با ویژگی‌های رشد کودکان است بنابراین در دوره ابتدایی تلاش می‌کنیم تا از بستر هنر، ورزش و فعالیت‌های دست‌ورز استفاده کنیم و فعالیت‌هایی همچون قصه‌خوانی، اتاق‌بازی یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در این رویکرد حذف پیک‌های نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان در نظر گرفته‌شده است، اظهار کرد: در این برنامه ٧ میلیون رکورد کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی در کشور به ثبت رسید که با استقبال بسیار خوبی از طرف جامعه علمی کشور مواجه شد.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: از دانش آموزان خواستیم به قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصه‌نویسی داشته باشند و این رویکرد در پرورش مهارت‌های نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.

وی با اشاره به جایگزینی برنامه‌های تکالیف مهارت محور با مشق شب گفت: درگذشته جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب معمول بود که با برنامه تکالیف مهارت محور دانش آموزان یاد گرفتند در حساب‌های زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل کنند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: در این برنامه انتظار خود را از مدارس بیان کردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا با خلاقیت این رویکرد اتفاق بیفتد و خوشبختانه فراتر از تصور ما مشارکت معلمان بروز پیدا کرد.

حکیم زاده بابیان اینکه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیکی مدرسه وابسته نیست، گفت: باید این فکر به دانش آموزان منتقل شود که علیرغم تفاوت‌های موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و به همین دلیل برنامه پرهیز از خشونت را طراحی کرده‌ایم تا به آنان این پیام را بدهیم که شما انسان‌های با ارزش و با احترامی هستید.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را می‌سازد، اظهار کرد: در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف کرده‌ایم تا از لحظه ورود به کلاس به این باور رسیده باشند که کار تربیتی و پرورشی دانش آموزان یکی از وظایف مهم آنان است.

کد خبر 4855008

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن حاجی میرزایی وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران شورای شهر تهران 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن وزارت آموزش و پرورش شهر تهران قوه قضاییه محسن هاشمی سازمان تامین اجتماعی محسن حاجی میرزایی آتش نشانی قوه قضائیه انقلاب اسلامی ایران پلیس راهور معاونت آموزش ابتدایی معاون آموزش ابتدایی تکالیف مهارت محور دوره ابتدایی آزمون های زائد آموزش وپرورش دانش آموزان قصه نویسی حکیم زاده مشق شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۹۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد

 «عالیجناب بو»، رمان کوتاهی مبتنی بر دیالوگ است و تمام جزئیات در خلال گفت‌وگوی شخصیت اصلی با دیگران برای خواننده روشن می‌شود. یکی از نکات مهمی که نویسنده سعی داشته است تا با زبان طنز و کنایه برای مخاطب آشکار کند وضعیت مشاغل سخت و توانفرساست و همچنین، نحوه نگرش ما به صاحبان این مشاغل.

در معرفی داستان این کتاب آمده است: «بویی شما را تعقیب می‌کند. بویی که پیدا نیست از عصر دایناسورها باقی مانده، یا از همین نزدیکی می‌آید. بوکِشان باید دنبال بو برویم تا عالیجناب را بشناسیم. عالیجنابی که زندگی و تاریخ و دودمان ما را به بازی گرفته، با داستان از پی عالیجناب بو بیایید.».

محمدرضا یوسفی، نویسنده این اثر از نویسندگان باسابقه ادبیات کودک و نوجوان ایران است. اولین اثر داستانی او «سال تحویل شد» بود که در سال ۱۳۵۷ منتشر شد. یوسفی علاوه‌بر داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز مشغول است؛ اما فعالیت‌های اصلی او نویسندگی برای کودکان است. تا کنون بیش از ۲۰۰ اثر از او منتشر شده است که عناوین برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مجموعه ۱۲ جلدی «قصه‌ای نو از افسانه»، «وقت قصه من را صدا کن»، «داستانک‌های شاهنامه»، «گرگ‌ها گریه نمی‌کنند» و «ستاره‌ای به نام غول».

کتاب «عالیجناب بو» اثر محمدرضا یوسفی با تصویرگری شیرین فتح‌الهی در ۱۲۸ صفحه مصور و به بهای صد هزار تومان، برای مخاطبان ۱۱ سال به بالا از سوی کتاب‌های مهتاب (کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم) منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  • اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است
  • اولین کنفرانس ملی مهارت ایران برگزار می‌شود
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از چند روز آینده
  • توزیع شیر رایگان در مدارس تا چه وقت ادامه دارد؟
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای
  • معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: آزمون های شبه نهایی از ۹۰ درصد محتوای برنامه و کتاب درسی است