Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی گفت: کلات جمعیت 40 هزار نفری دارد و حدود 10 هزار خانوار در این شهرستان زندگی می‌کنند اما انبار امدادی جمعیت هلال‌احمر کلات در مواقع بحرانی فقط جوابگوی 100 خانوار است.

مهدی رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر حادثه را یک فرصت می‎دانیم که باید از آن درس بگیریم، و یکی از درس آموخته‎های این حوادث پیشگیری و آمادگی است، در همین راستا اجرای برنامه عملیاتی سیلاب در شهرستان آغاز شده و تمامی دستگاه‎های بحران مدار نیز تلاش می‏‌کنند بتوانند در حوادث و سیلاب پاسخگویی سریع و به موقع را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر کلات نیز تلاش می‌‏کند تا بهتر از گذشته در عملیات سیلاب موفق باشد، باتوجه به اینکه در سیلاب‏‌های گذشته نقاط قوت و ضعفی بوده تلاش می‌‏کنیم بتوانیم با استفاده از پتانسیل‌های موجود شهرستان و منابع انسانی در حوادث آمادگی بیشتری را نسبت به گذشته داشته باشیم.

رفیعی بیان کرد: افرادی در طبیعت وارد می‌شوند و بخش‎هایی را از بین می‌برند و حوزه‎های آبریز در معرض آسیب انسان‌ها قرار گرفته‎اند؛ این اقدامات باعث شده شهرستان کلات مستعد سیلاب باشد، ضمن اینکه باید برای پیشگیری پروژه‎های تحقیقاتی آبخیزداری تهیه کرد تا خسارت‎های سیلاب به حداقل برسد.

وی گفت: به طور میانگین هر ساله یک یا دو سیلاب با شدت تخریب بیشتر در شهرستان داریم، اما برخی دستگاه‌ها آمادگی کامل را برای رویارویی با سیلاب ندارند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کلات مطرح کرد: کلات شهرستان محرومی است برخی دستگاه‌ها هنوز امکانات لجستیکی کامل را ندارند و از سویی برخی زیرساخت‏‌ها تکمیل نشده که می‎طلبد مسئولان استان به این شهرستان به خصوص دستگاه‌های بحران مدار توجه بیشتری داشته باشند.

رفیعی افزود: کلات و برخی روستاها در معرض سیلاب قرار دارند در مجموع می‌توان گفت که بیش از 30 درصد شهرستان کلات در معرض سیلاب است.

وی بیان کرد: از زمانی که هلال‌احمر کلات تاسیس شده تلاش بر برگزاری کلاس‎های آموزشی آمادگی در برابر مخاطرات در شهر و روستا بوده است، طی دو سال اخیر بالغ بر یک هزار نفر از شهروندان و دانش‌آموزان آموزش‎های لازم را فرا گرفته‎اند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کلات افزود: به رغم اینکه شعار ما هر خانواده یک امدادگر است اما برای رسیدن به این شعار زمان بسیاری را نیاز داریم، ضمن اینکه بافت جغرافیایی شهرستان کلات خاص بوده و اکثرا هم دامدار و کشاورز هستند و این خود مشکلاتی را به وجود آورده و سطح دسترسی به مردم کمتر است.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌‏شود بتوانیم به 5 یا 6 درصد مردم آموزش‎های لازم را فرا دهیم، ضمن اینکه کلاس‌های آموزشی لازم برای تمامی دهیاران و ده مدرسه برگزار شده است.

رفیعی ادامه داد: با توجه به سیل خیز بودن شهرستان کلات در داشتن امکانات لازم با کمبودهایی مواجه هستیم البته استان در زمان بحران‎ها کمک‎هایی را داشته است ولی در مجموع در تجهیزات لجستیکی کمبودهایی را داریم و نیازمند نگاه ویژه‎تری هستیم.

وی اظهار کرد: اکنون با کمبود نیروی متخصص در زمان حوادث کوهستان مواجه هستیم، حدود 200 نفر نیروی افتخاری داریم که براساس آموزش‎هایی که دیده‎اند در مواقع بحران فراخوان می‌‏شوند. اگرچه در حال حاضر یک پایگاه امداد و نجات بین شهری در 10 کیلومتری شهر کلات داریم اما وجود یک پایگاه دیگر امداد و نجات بین شهری و پایگاه امداد و نجات کوهستان در شهرستان ضروری است.

رفیعی در ادامه از وجود یک انبار امدادی در شهرستان که تنها جوابگوی 100 خانوار است خبر داد و گفت: یک انبار جدید دیگر با مساحت 60 متر مربع نیز در حال احداث است که امیدواریم با به نتیجه رسیدن این مکان بتوانیم یک درصد از جمعیت شهرستان را در مواقع بحرانی پوشش دهیم.

وی بیان کرد: اعتبار ساخت انبار امدادی از مصوبات سیل سال 96 بوده اما تاکنون اجرا نشده ولی امسال بخشی از اعتبار به شهرستان آمده که امیدواریم اقدامات اولیه را بتوانیم انجام دهیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کلات گفت: متاسفانه در هیچ کدام از روستاها اتاق بحران نداریم اما تلاش می‎شود با راه‎اندازی خانه‎های هلال بتوانیم اتاق آماده عملیات روستایی را فعال کنیم، متاسفانه با کمبود اعتبارات مواجه هستیم. با توجه به اینکه شهرستان به خصوص روستاها بافت فرسوده دارند در زیرساخت منازل دچار آسیب‌دیدگی بسیار جدی هستیم و در بارندگی امسال در برخی روستاها 30 تا 40 منازل مسکونی تخریب شدند.

رفیعی بیان کرد: پیش‌بینی می‏‌شود بافت مسکونی هر روستای شهرستان کلات بین 20 تا 25 درصدشان در برابر سیل و زلزله آسیب‌پذیر باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هلال احمر بحران کلات مواقع بحران انبار امدادی شهرستان کلات امداد و نجات مواجه هستیم دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۰۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب در محور خاش به ایرانشهر جان ۳ نفر را گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، سید محمد مهدی سجادی در تشریح این خبر، افزود: در پی گیر افتادن یک دستگاه لودر در سیلاب در کیلومتر ۷۵ محور خاش به ایرانشهر سه نفر جان باختند.

وی افزود: بلافاصله نیروهای عملیاتی پایگاه امداد و نجات بین شهری پلیس راه خاش به محل حادثه اعزام شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان، اظهار کرد: این حادثه، سه جان‌باخته داشت که نیروهای عملیاتی این جمعیت پس از ارزیابی و انجام اقدامات رهاسازی افراد جان‌باخته را به عوامل قضائی حاصل در محل حادثه تحویل دادند.

این سه نفر اهل خراسان شمالی، قم و طبس بودند که به منظور کمک به همکاران گرفتار در سیل با یک دستگاه لودر رفته بودند و در اثر شدت سیل لودر واژگون شد و هر سه نفر جان باختند.

کد خبر 6079790

دیگر خبرها

  • سیل و آب‌گرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده
  • سیل و آبگرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده
  • اعزام ۱۰ تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان
  • ۷ نفر از سیلاب رودخانه‌های خراسان جنوبی نجات یافتند
  • اعزام ۱۰ تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • ارائه آموزش‌های امدادی هلال‌احمر بیرجند به بیش از ۱۱ هزار نفر از نیرو‌های مسلح
  • تشریح آخرین خدمات هلال احمر در سیل هرمزگان/ برپایی ۵ کمپ اسکان اضطراری
  • ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱ هزار نفر از نیروهای مسلح
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور/ امدادرسانی به هزار نفر و تداوم آماده‌باش
  • سیلاب در محور خاش به ایرانشهر جان ۳ نفر را گرفت