Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به فرارسیدن ایام پر جنب‌وجوش انتخابات، اولین میزگرد تخصصی انتخابات با حضور آقایان مجللی فعال رسانه ای، جیریایی فعال فرهنگی و خلجی فعال دانشجویی برگزار شد و هر کدام از اعضا به بیان مطالبات و درخواست های خود از نمایندگان مجلس یازدهم پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ با توجه به فرارسیدن ایام پر جنب‌وجوش انتخابات، اولین میزگرد تخصصی انتخابات با حضور اقشار مختلف مردم در دفتر پایگاه خبری دیارآفتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزگرد با حضور آقایان مجللی فعال رسانه ای، جیریایی فعال فرهنگی و خلجی فعال دانشجویی برگزار شد و هر کدام از اعضا به بیان مطالبات و درخواست های خود از نمایندگان مجلس یازدهم پرداختند.

فعال رسانه ای:

وظایف نمایندگان فراتر از خانه و مدرسه ساختن است

مصطفی مجللی، فعال رسانه ای در این میزگرد با اشاره به وظیفه قانونی مجلس، گفت: برخی نمایندگان وعده های انتخاباتی مختلفی می دهند ولی باید این نکته را در نظر گرفت که زمانی که یک کاندیدا به نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی می رسد، صرفا نماینده یک شهر نیست، بلکه نماینده کل ملت ایران است و حداقل باید برای ۴ سال در مورد تصویب یا رد قوانین در موضوعات مختلف نظر دهد.

وی افزود: ولی بسیاری از مردم این مهم را نمی دانند و فکر می کنند وظیفه نمایندگان آسفالت کردن کوچه ها و ساخت مدارس و خانه برای مردم شهر و روستاست. در حالی که وظیفه این افراد زمانی که به این جایگاه می رسند بسیار بالاتر از انجام چنین کارهایی است.

معیشت، دغدغه امروز مردم

مجللی با بیان اینکه دغدغه امروز مردم جامعه، معیشت است، تصریح کرد: نماینده ای می تواند وضعیت بد معیشتی مردم را درک کند که خود در چنین شرایطی زندگی کرده باشد. کاندیداهایی که هزینه یک هفته اجاره بهای ستاد انتخاباتی اش چند صد میلیون تومان است، نمی تواند درکی از وضعیت بد معیشتی مردم داشته باشد؛ هر چند در شعارهای انتخاباتی اش ادعای "از جنس مردم بودن"، بکند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: لازم است تا داوطلبان انتخاباتی اول به سطح زندگی مردم پی ببرند تا زمانی که به خانه ملت راه پیدا کردند، برای وضعیت معیشتی امروز جامعه تصمیم گیری کنند.

وی یکی از زیرمجموعه های معیشت را اشتغال دانست و تشریح کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی که می تواند قسمتی از مشکلات کشور را برطرف کند، برای شهر و استان ما مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است که می توان به وضعیت امروز کارخانه های هپکو، آذرآب، ماشین سازی و ... اشاره کرد. مثال های زیادی از این دست وجود دارد که علیرغم ظرفیت عظیمی که دارد، سالهاست که رها شده و هیچکدام از نمایندگان حرفی از آن به میان نمی آورند.

لزوم بازنگری در اصل ۴۴قانون اساسی و واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی

خبرنگار باسابقه استان مرکزی، اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی را لازم دانست و گفت: باید این قانون اصلاح شود تا برای واگذاری های آینده به چنین مشکلاتی دچار نشد. حتی اگر بنابر این اصل، شرکتی واگذار شده، باید این واگذاری بررسی و مشکل آن برطرف شود. برای مثال باید به داد شرکت هپکو رسید و دید که این شرکت عظیم به چه مشکلاتی برخورده است.

مجللی با بیان اینکه بسیاری از نامزدها به وظایف نمایندگی آگاه نیستند، گفت: متاسفانه این ضعف در برخی نمایندگان وجود دارد و کمتر داوطلبی پیدا می شود که درک کامل و درستی از وظایف نمایندگی داشته باشد. اگر مجلس ما در دوره های مختلف بر اصل ۴۴ نظارت درستی داشت قاعدتا امروزه شاهد به این روز افتادن شرکت ها نبودیم. این اصل باید انقلابی در کشور ایجاد می کرد ولی آیا اینطور شد. نمونه اش شرکت های موجود در شهر اراک که بنا بر این اصل واگذار شدند و به جز یکی دو مورد بقیه شرکت ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت مشغول به کارند.

اطلاع از وظایف نمایندگی محوری‌ترین ویژگی کاندیدای اصلح

وی آگاه بودن به وظایف نمایندگی را محوری ترین ویژگی کاندیدای اصلح دانست و تاکید کرد: درک معیشت مردم خصوصا در شرایط کنونی دیگر ویژگی نماینده اصلح است تا بتواند قوانینی را به همراه دیگر نمایندگان به تصویب برساند تا مشکلات معیشتی مردم حل شود. این در حالی است که بسیاری از کاندیداها این ویژگی ها را نداشته و صرفا با هزینه های هنگفت به فکر راهیابی به مجلس هستند.

مجللی اضافه کرد: این در حالی است که اگر نماینده ای از درد مردم خبر داشته باشد می تواند تصمیمات راهگشایی برای برطرف شدن مشکلات بردارد. از طرف دیگر اگر مردم هم وظایف نمایندگی را بدانند تفاهم درستی شکل می گیرد و مردم به نمایندگانی رای می دهند که با تصمیمات خود گره ای از مشکلات آنان باز کند و نهایتا باعث استحکام رابطه مردم با مجلس می شود.

 

عدم درک صحیح مردم از وظایف نمایندگان خود

وی با اشاره به سخن برخی مردم، گفت: برخی افراد می گویند فلانی یک دوره در مجلس بود و کاری برای ما نکرد. باید اول از خود این افراد سوال کرد که آیا شما از وظایف نمایندگی خبر دارید که چنین حرفی می زنید؟ همین عدم درک متقابل باعث می شود تا حتی برخی مردم قید شرکت در انتخابات و رای دادن را به کلی بزنند، چرا که تصور می کنند نمایندگان برای آنان کاری انجام نمی دهند. همین امر نیز موجب لغزش ارتباط مردم با مجلس و به تبع آن با حکومت می شود.

این کارشناس رسانه ای با اشاره به تخریب های صورت گرفته در تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نباید در این شرایط کاندیداهای مجلس در جهت تخریب یکدیگر حرکت کنند بلکه باید با اتحاد و همدلی کشور را به سمت آینده ای بهتر به پیش برد.

وظیفه رسانه، آشنا کردن مردم با وظایف نمایندگان

مجللی یکی از مهم ترین وظیفه رسانه ها در موضوع انتخابات را آشنا کردن مردم با وظایف نمایندگان دانست و افزود: این مهم باید صورت بگیرد تا مردم با این وظایف آشنا شده و به کسی رای دهند تا به وظایف خود آشنا باشد.

رفع مشکل بیمه خبرنگاری و کاغذ، مهمترین انتظار جامعه رسانه ای از نمایندگان ملت

وی در پایان به برخی انتظارهای جامعه رسانه ای کشور از نمایندگان اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکلات جامعه رسانه ای کشور و استان، یکی کاغذ برای رسانه های مکتوب و دیگری بیمه خبرنگاری است که باید در کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه ریزی شود و نمایندگان دولت را مکلف کنند تا این مهم بررسی شده و رسانه ها سامان دهی شوند.

نماینده قشر فرهنگیان:

مجلس محلی برای اصلاح قوانین خاک گرفته

اسماعیل جیریایی، نماینده قشر فرهنگیان در این میزگرد؛ شاخصه مجلس کارآمد و در رأس امور را رعایت تقوا دانست و گفت: مقوله تقوا می تواند بسط پیدا کند و قابل توضیح است که این تقوا چگونه باید رعایت شود. تقوا به عنوان یک نکته کلیدی در همه ادیان مورد توجه قرار گرفته است اما سؤال مهم این جاست که چگونه ضمانت اجرایی پیدا می کند. دین برای رعایت یا عدم رعایت آن پاداش و یا مجازات در نظر گرفته و حتی لیبرالیست ها هم دنیا را دار مکافات می دانند. این یعنی همه افکار، نظام پاداش و تنبیه را پذیرفتند و براساس آن حرکت می کنند اما متاسفانه ما مقداری در این حوزه ضعیف عمل می کنیم.

جیریایی با تاکید بر اینکه نظارتی بر رعایت تقوا نداریم، عنوان کرد: ساز و کار دقیقی برای اینکه ببینیم چه کسانی مستحق پاداش و چه کسانی مستحق تنبیه هستند، وجود ندارد. البته این دست قوانین نظارتی در قانون اساسی دیده شده است اما در دو مورد می توان به آن ایراد وارد کرد. اولا؛ قانون های نظارتی از ابتدا رعایت نمی شود و وقتی فردی به نهایت انحراف می رسد، پیگیر او می شویم. ثانیا، متاسفانه قوانین نظارتی در مجلس به روز نشده است. به عنوان نمونه در قانون گمرک کسی که تخلفی انجام می داد و میلیاردها تومان سود می بُرد تنها ۲۰ هزار تومان جریمه پرداخت می کرد؛ مطمئنا اصلاح این موارد مرتبط با مجلس است.

وی با اشاره به ضعف نظارتی حاکم بر حوزه های مختلف، بیان کرد: مجلسی در رأس امور است که در حوزه نظارتی از عملکرد قوی ای برخوردار باشد. جلوی انحراف هر نماینده مجلسی از همان ابتدا بایستد و همه افراد مجموعه را به رعایت تقوای مورد نظر سوق دهد. ما اسم این را می گذاریم تقوا و در نظام های مختلف همین مسئله به صورت سازوکاری در جهت کنترل و مدیریت افراد تعریف شده است که متاسفانه این در کشور ما برقرار نیست.

نماینده فرهنگیان ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس را مهم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر چه نظام ارزیابی برقرار است که ببینیم کدام یک از نمایندگانِ فعلی موفق عمل کردند و یا این که کدام ضعیف؟ از طرفی آیا فرآیند مستمری برای نظارت بر یک نماینده داریم که اگر چهارسالش تمام شد گزارشی به مردم ارائه دهد و بگوید که این نماینده در چارچوب قانون تا این حد به وظایفش عمل کرده است.

وی ضمن بیان اینکه عدم نظارت دقیق را می توان به کلیت جامعه نیز نسبت داد، عنوان کرد: کلیت جامعه علاقه ای به نظارت ندارد و هر کس دوست دارد بدون نظارت پیش روی کند و به عبارتی علاقه ای به حضور آقابالاسر نداریم. این در حالی است که این نظارت است که می تواند مانع انحرافات شود.

نظارت مردمی اصلی ترین شاخه سیستم های نظارتی

جیریایی نظارت مردمی را یکی از اصلی ترین شاخه های نظارتی دانست و با تاکید بر اهمیت آن، عنوان کرد: تشکیل نظارت مردمی نیازمند پیش زمینه هایی است. ابتدا اینکه مردم به حقوق‌شان آگاه باشند و بدانند اگر جایی خواستند نظارت کنند اولا اینکه قانون چه می گوید و دوما، فرد مسئول چه کاری را باید انجام دهد که انجام نداده است. همچنین بعد از آن باید به حقوق عمومی خود نیز مسلط باشند که متاسفانه سطح تسلط حقوقی جامعه پایین است و می توان ابتدائیات مبانی حقوقی را به افراد آموزش داد.

وی لازمه فراگیر شدن مطالبه گری مردمی و اصولی از مجلس در جامعه را، برقراری امید دانست و اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در همه سخنرانی ها خطاب به جوانان از امید می گویند. باید گفت که به عنوان نمونه، یک معلم، چون امیدی به اصلاح ندارد وارد فاز مطالبه‌گری و فعالیت نمی شود. حتی اگر درصد کمی هم امید داشته باشد که این مطالبه گری، مسئله ای که با آن درگیر است را اصلاح می کند وارد این فضا خواهد شد. متاسفانه عملکرد مسئولین در چند سال گذشته و سم پاشی رسانه های غربی و بعضا خودی منجر به از بین رفتن این امید در جامعه شده است.

نماینده فرهنگیان نقش رسانه ها در امید آفرینی را مهم ارزیابی کرد و افزود: توقع این است که صدا وسیما به عنوان راهبر و هدایت گر مجموعه رسانه ای کشور در این امید آفرینی نقش ایفا کند که متاسفانه این اتفاق نمی افتد. باید بدانیم که در جنگ فرهنگی فعلی، سرباز فرهنگی ما در صدا و سیما مستقر است اما متاسفانه گاهی از اوقات این موضوع در نظر گرفته نمی شود. این درحالی است که حضور متخصصین حوزه رسانه می تواند از ظرفیت های موجود در آن بهره برداری کند.

وی نقش مسئولین در برقراری امید در جامعه را مهم دانست و گفت: همانطور که مسئولین تا به حال در از بین بردن این امید نقش پررنگی ایفا کرده اند در حال حاضر هم، این مسئولین هستند که باید امید را به مردم برگردانند. البته این سخن به معنای سلب مسئولیت از نهاد های فرهنگی فعال در جامعه نیست. افراد فعال در حوزه فرهنگی باید با هدایت نهادهای انقلابی در این زمینه حرکت کنند. دولت که در اختیار جریانی غیر انقلابی است پس این نهادهای انقلابی هستند که در این زمینه می توانند موثر باشند.

گروه های سیاسی تشکیل شده در هر انتخابات بهترین بستر سازان مطالبه گری

جیریایی با تاکید براینکه گروه های انقلابی شکل گرفته در هر انتخابات باید به سمت بسترسازی مطالبه گری حرکت کنند، تصریح کرد: به جای اینکه مجموعه ای را دور هم جمع کنیم و خروجی آن تنها لیست و یا اشخاصی باشد می توان از همین مجموعه‌ی ایجاد شده بستری را فراهم و در بلند مدت حفظش کرد تا اگر مردم کسی را انتخاب کردند و در این جایگاه قرار گرفت، این مجموعه نظارتش کند و مشاوره بدهد. منتهی نمی دانیم چرا این انگیزه وجود ندارد. متاسفانه شب امتحان که می شود فقط لیستی را ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: چرا مجموعه ای(جمنا) که قبل از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت از هم پاشید و به سمت ایجاد تشکیلات دیگر حرکت کردند. چرا همان به حرکت خودش با همان ظرفیتی که ایجاد کرده بود ادامه نداد. درست است که گزینه مورد نظر آنها در انتخابات رأی نیاورده بود اما می توانستند از گزینه ای که رای آورده بود مطالبه گری کنند. آن تشکیلات از همه قشرهای جامعه بود و ۲۲ کانون داشت. آیا این کانون ها نمی توانستند به صورت تشکیلاتی مطالبه گری را ادامه دهند؟ منتهی حتی برخی از جمع های به اصطلاح انقلابی هم درگیر این زد و بندها شده اند.

آماده سازی بستر مطالبه گری مردمی، اصلی ترین کار مجلس انقلابی

نماینده فرهنگیان در این میزگرد ضمن تاکید بر لزوم کادرسازی در سیستم مطالبه مردمی، بیان کرد: اگر مجلس آینده مجلسی انقلابی باشد، باید یکی از کارهایش آماده سازی بستر مطالبه گری باشد که مطالبه گری مردمی در یک چارچوب قانونی اتفاق بیفتد تا اگر فعالیت جریان مطالبه گر برای مسئولی که نفوذ زیادی هم دارد خیلی خوش نیامد و پاپوش درست کرد، بقیه را متوقف نکند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد بستر قانونی برای ترویج مطالبه گری عمومی تشریح کرد: این حرکت نباید تنها قائم به شخص باشد چرا که با عدم حضورش متزلزل می شود.

شفافیت کلیدی ترین لازمه شکل گیری مطالبه مردمی

جیریایی کلیدی ترین لازمه مطالبه گری مردمی را شفافیت برشمرد و بیان کرد: اگر ما بتوانیم همه دستگاه ها را به درجه ای از شفافیت برسانیم این مطالبه گری هم شکل می گیرد. شفافیت اصلی ترین اهرمی است که به رعایت تقوا برای مسئولین کمک می کند منتهی متاسفانه، نمایندگان مجلسی هم که باید این را از طرف مردم مطالبه کنند خودشان به این شفافیت تن نمی دهند.

کلیدِ قفل شوراهای عالی در مجلس

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشکیل شوراهای عالی مختلف و نقش مجلس در بررسی مشکلات آنان اشاره کرد و افزود: قانون پیش بینی کرده است که شوراهای عالی برقرار باشد ولی متاسفانه قانون زیر نظام های این شوراها و ضمانت اجرایی مصوبات این ها را آن طور که باید ندیده است. از طرفی برای شورای های عالی فعال، جایگاه نظارتی دیده نشده است. به عنوان نمونه آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند به مصوبات خودش که برای دستگاه های مختلف تدوین کرده است، نظارت کند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در همان شورا تدوین شده و چند سال است که این سند در حال خاک خوردن است. هر سال رهبری در دیدار با فرهنگیان این را مطرح می کنند. در پاسخ یک بار می گویند زیر نظام ها تدوین نشده است، یک بار می گویند بودجه تامین نشده است، یک بار می گویند ساختار آموزش و پرورش برای اجرای سند مناسب نیست. تا کی قرار است این مسیر ادامه پیدا کند. این همه هزینه گذاشته شده است چرا نباید این سند اجرا شود. خواست همه اقشار هست ولی انجام نمی شود. وقتی مشکلات را ریشه یابی می کنیم می بینیم که همه این مشکلات باید در مجلس کارآمد و در رأس امور حل شود.

همه از جایگاه معلمی می گویند اما هیچ کس اعتقاد و باور به آن ندارد

جیریایی به بیان برخی از مطالبات فرهنگیان پرداخت و علی رغم اشاره به مطالبات معیشتی این قشر، مطالبات فرهنگی فرهنگیان را بیشتر از مطالبات معیشتی دانست و عنوان کرد: متاسفانه به خاطر کلیشه معیشتی که در جامعه درست شده است تا نام مطالبات فرهنگیان می آید همه ذهن‌ها به سمت مطالبات معیشتی می رود.

وی با اشاره به اینکه ساختار نظارتی درستی بر عملکرد فرهنگیان وجود ندارد، ادامه داد: با تغییر هر وزیر نظام های ارزشیابی و نظارتی تغییر می کند. باید پرسید  چه کسی چنین قدرتی را به وزیر داده است که با تغییرش، در سیستم ارزشیابی معلم هم وارد می شود. آیا با این مسیر انگیزه ای برای آن معلمی که واقعا دلسوزانه در حال فعالیت است باقی می ماند و ضربه ای به انگیزه او وارد نمی شود؟

نماینده قشر فرهنگیان در این میزگرد با انتقاد از عملکرد رسانه ها در نشان دادن معلم، اظهار کرد: در روز معلم حتی رسانه ها هم آن طور که باید و شاید به این موضوع نمی پردازند، آیا این انگیزه را از بین نمی برد؟ ترسیمی که رسانه از معلم در اذهان مردم به واسطه سریال ها دارد چگونه است؟ شأن و منزلت معلم را در جامعه پایین می آورد و به دلیل اینکه قشر فرهنگیان تریبون ندارد و نمی تواند مطالبه کند هر وقت صحبت از مطالبات فرهنگیان صورت می گیرد بحث معیشتی مطرح می شود. به عبارتی همه از جایگاه معلمی می گویند اما هیچ کس اعتقاد و باور به آن ندارد.

تاثیر نظام تعلیم و تربیت بر تربیت افراد مطالبه گر

وی با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت در راستای تربیت افراد مطالبه گر موثر است، اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت فوندانسیون جامعه آینده را شکل می دهد. اگر فکری برای نظام تربیتی نکرده باشیم نتیجه این می شود که نوجوان نسبت به باید های ملی هم ارقی ندارد. البته یکی از دلایل آن هم این است که چون انگیزه را از معلم گرفتیم نتوانسته است رسالت خودش را درست ایفا کند.

جیریایی تشریح کرد: نظام آموزش و پرورش در حال حاضر درگیر روزمرگی شده است. یعنی حتی مسئولین ارشد آموزش و پرورش هم می گویند فقط یک جایی باشد و معلمی هم سر کلاس باشد که خانواده بگویند دانش آموز در حال حاضر، مدرسه است. یعنی کارایی آموزش و پرورش تا این حد تنزل پیدا کرده است چون نگاه درستی به آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم که مردم هوشمند هستند و حواسشان جمع است و داوری و قضاوتی که در مورد مردم می شود که آنها عوام هستند را نمی پذیرم. مردم خیلی وقت ها حواسشان از بعضی از مسئولین و حتی برخی از نخبگان بیشتر جمع است و می دانند چه می کنند. اگر نهادی بتواند برادری خود را اثبات کند و تقوا را رعایت کرده باشد مطمئنا مردم به سمت آن حرکت خواهند کرد.

فعال دانشجویی:

عدالت مجلس را در رأس امور قرار میدهد

مهدی خلجی فعال دانشجویی در این میزگرد با بیان اینکه عدالت مهم ترین ویژگی های نماینده مجلس است، گفت: مجلس برای اینکه در رأس امور قرار بگیرد باید سعی در برقراری عدالت در سطح جامعه کرده و با فساد مبارزه کند. این در حالی است که برخی کاندیداهای مجلس از این اصل مهم فاصله داشته و به دنبال زد و بند های سیاسی هستند.

وی افزود: اصل دیگری که می تواند باعث شود تا مجلس در رأس امور قرار بگیرد این است که نمایندگان مجلس به مردم نزدیک تر شوند. در واقع اگر مجلسی تشکیل شود تا نمایندگان آن اصول اساسی نظام را حفظ کنند و برخلاف مشی اصلی آن حرکت نکنند، چنین مجلسی می تواند ارتباط نزدیک تری با مردم داشته و در رأس امور قرار بگیرد.

خلجی رعایت قانون را اصل دیگری دانست که می تواند مجلس را در رأس امور قرار دهد و ادامه داد: رعایت قانون و از همه مهمتر اصل اساسی ولایت فقیه توسط نمایندگان باعث روی کار آمدن مجلسی می شود که همواره در رأس امور قرار دارد.

این فعال دانشجویی ضمن انتقاد از نحوه برخورد نمایندگان مجلس با مردم، گفت: متاسفانه رسم بدی میان نمایندگان جا افتاده که صرفا زمان انتخابات و چند ماه قبل از آن با مردم در ارتباطند ولی به محضی که رای آوردند دیگر خبری از آنان نیست و همین مردم را نسبت به مجلس، نمایندگان و رأی دادن دچار بدبینی می کند.

همراهی با مستضعفان ویژگی نماینده واقعی مردم

وی همراهی با قشر ضعیف جامعه را یکی از ویژگی های نماینده واقعی مردم دانست و تشریح کرد: به واقع باید دید چند نفر از نمایندگان مجلس تا به حال درک درستی از وضعیت یکی از اقشار ضعیف جامعه داشته اند. مجلس باید در کنار مردم باشد و دغدغه مردم را دغدغه خود بداند تا مشکلات مردم حل شود.

خلجی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم مطالبه گری از نمایندگان مجلس، گفت: مطالبه گری و نظارت مردمی بر رفتار و عمل نمایندگان می تواند افراد با تقوا تری را وارد مجلس کند و نهایتا منتج به این می شود که مجلسی در طراز انقلاب اسلامی تشکیل شود.

فضای مجازی، انقلابی را درون انقلاب ایجاد می کند

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمود "اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است"، گفت: ما می توانیم با استفاده از فضای مجازی انقلابی را درون انقلاب ایجاد کنیم و باید از این پتانسیل استفاده شود. رسانه باید مهم شمرده شود و تنها هم منتظر رسانه ملی نماند چرا که کارهای روی زمین مانده بسیاری است که می توان در قالب رسانه اینترنتی و از طریق فضای مجازی آن را انجام داد.

صراحت کلام ویژگی دانشجوی انقلابی

این فعال دانشجویی صراحت در کلام با حفظ خطوط قرمز نظام را ویژگی دانشجوی خط انقلاب دانست و تصریح کرد: دانشجوی انقلابی نباید محافظه کاری و ملاحظات سیاسی را در نظر بگیرد بلکه باید با صراحت کلام جریانات سیاسی درون نظام را نقد کند. دیگر ویژگی دانشجوی انقلابی این است که اگر مرتکب اشتباهی شد آن را بپذیرد. در واقع این دو ویژگی در کنار ویژگی های دیگر باعث می شود تا عموم مردم شما را از خودشان و حرف شما را حرف خودشان بدانند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رأس امور قرار بگیرد نظام تعلیم و تربیت وظایف نمایندگی نمایندگان مجلس نماینده فرهنگیان مطالبات فرهنگیان مطالبه گری مردمی وظایف نمایندگان دانشجوی انقلابی مطالبات معیشتی دانشجوی انقلاب مطالبات فرهنگی یک بار می گویند جامعه رسانه ای عنوان نمونه ویژگی دانشجوی آموزش و پرورش رسانه ای کشور فعال رسانه ای رأس امور شوراهای عالی قانون اساسی معیشتی مردم نظارت مردمی حال حاضر دانست و گفت رسانه ها نظر گرفت وجود ندارد رعایت تقوا برگزار شد مطالبه گر حرکت کنند اگر مجلس ویژگی ها نظام ها آن حرکت شرکت ها اصل ۴۴ حل شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه‌ای با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و نمایندگان منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برگزار و دانشگاهیان مطالبات خود را از منتخبان مردم مشهد مطرح کردند.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با ارائه گزارشی مختصر از عملکرد این دانشگاه به بیان برخی از مسائل پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی استان پرداخت و با تأکید بر ضررورت همراهی هر چه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بدنه دانشگاهی، مسائلی از جمله مطالبات بیمه‌ای، مسائل پیرامون تأمین مسکن استادان، کارکنان و ضرورت رفع وجود تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های دولتی در زمینه جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی را مطرح کرد.

ضرورت توجه ویژه نمایندگان مجلس به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش مؤثر نهاد‌های پژوهشی و دانشگاهی در عرصه برطرف کردن مشکلات جامعه در حوزه‌های تخصصی گفت: در کنار مجموعه متمرکز پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های دانشگاهی و پژوهشی محلی نیز می‌توانند نقش مهم و مؤثری را ناظر به نگاه‌های سیاستگزارانه و تبدیل تولید علم به گزاره‌های علمی برای سیاستگزاری ایفا کنند از این رو، ضروری است نمایندگان مجلس برای تأمین پشتوانه‌های فکری در قانونگذاری با بدنه دانشگاهی ارتباط مؤثر و مداوم داشته باشند.

میثم ظهوریان‌ابوترابی از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی محلی به‌عنوان راهکاری برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت دانشگاهی در حوزه سیاستگزاری نام برد و افزود: تلاش می‌کنیم این موضوع را تا حد ممکن مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: نهاد‌های آموزشی غیردولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل محدودیت‌های دولت در عرصه تأمین نیاز‌های آموزشی به وجود آمده و در حقیقت برخی از بار‌های به زمین مانده دولت را برداشته‌اند؛ بنابراین نباید دولت با نگاه رقیب به آنها نگاه کرده و این نگرش باید تغییر کند.

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس با تأکید بر ضرورت ایجاد تغییرات در زمینه تعیین حقوق و دستمزد در قانون خدمات کشوری درباره ضرورت توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد: این موضوع از جمله مسائل هویتی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد. مصوبه حجاب و عفاف مصوب مجلس که در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت و برگشت بوده نیز به نسبت قوانین گذشته، قانون پخته‌تری است که بخش‌های مختلف در آن مورد توجه قرار گرفت.

ضرورت توجه به دو کلیدواژه «تحول» و «وحدت»

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی باید نصب العین نمایندگان مجلس دوازدهم قرار بگیرد، عنوان کرد: سال‌هاست در کلام رهبر انقلاب اسلامی، موضوع اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح نمی‌شود و مهم، انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور بوده، ایشان دو کلیدواژه جدی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد و این کلیدواژه‌ها «تحول» و «وحدت» است.

احسان عظیمی‌راد توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی در کشور دچار برخورد دوگانه سیاسی است که نقات قوت آن را به حاشیه برده؛ بنابراین مورد کم توجهی وزارت علوم نیز قرار گرفته از این رو، برقراری عدالت در این زمینه باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی نیز قرار بگیرد. نظارت بر اجرای قوانین از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس بوده و این موضوع باید در مجلس دوازدهم به صورت جدی مورد توجه نمایندگان باشد تا آیین نامه‌های وضع شده در وزارتخانه ها، مانع از اجرای قوانین نشود.

وی از تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی در مشهد خبر داد که قرار است با حضور متخصصان در حوزه‌های مختلف به نمایندگان مجلس کمک کنند. همچنین نمایندگان نیز با تشکیل مجلس دوازدهم، در کنار برقراری ارتباط مداوم با بدنه مردمی، جلسات ثابت را با جوامع نخبگانی دانشگاهی برگزار خواهند کرد تا نگاه تخصصی بتواند برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس بر مطالبه مردمی از نمایندگان مشهد و کلات برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های شهرستان کلات تأکید کرد.

به گزارش آنا، اعتقاد نمایندگان به این که مجلس باید در رأس امور قرار داشته باشد، توجه نمایندگان به مأموریت اصلی خود یعنی تقنین و نظارت بر اجرای قوانین، حضور فعال نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی که تحصیلات دانشگاهی آنها در آن زمینه بوده، حضور فعالانه نمایندگان در مجلس، استفاده از ابزار‌های قانونی مانند سوال و استیضاح در موارد ضروری و بدون رعایت تعارفات با افراد، توجه به این که آثار فعالیت نمایندگاه در سال‌های پس از پایان دوران نمایندگی آنها نیز در جامعه باقی می‌ماند، حمایت نمایندگان از جامعه دانشگاهیان، توجه به قوانین و مسائلی از جمله موضوع عفاف و حجاب، تلاش برای تحقق شعار سال، حمایت از تولیدکنندگان، توجه به مسائل و مشکلات زنان شاغل و ... از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند/ ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ثروت‌های ملی در استان
  • درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن
  • مردم استان سمنان مطالبات را به اطلاع رئیس جمهور برسانند
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند
  • مردم مطالبات را به اطلاع رئیس جمهور برسانند