Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پایداری، شانا، جهادگران، مردم، مداحان، پایان ماجرا، متخصصین، خانه ایران و عدالتخواهان نام فهرست‌هایی است که به فاصله سه روز تا انتخابات مجلس یازدهم از سوی جریان اصولگرا منتشر شده و بازهم امکان انتشار دارد. تبعات انتشار هر یک از این فهرست‌ها هم بگومگوهای توییتری و رسانه‌ای یکی علیه دیگری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هریک از این فهرست‌ها و افراد حاضر در آن یکی از طیف‌های اصولگرا را نمایندگی می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد در یک اقلیم نگنجیده و نخواهند گنجید. اصولگرایان نزدیک به ۱۲ سال یعنی از انتخابات مجلس هشتم در تلاش برای ارائه فهرست واحدی از کاندیداهای خود به سر می‌برند و این بار هم علیرغم تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های چند ماهه خود نتوانستند به فهرست مشترک دست یابند و وحدت در انتخابات همچنان رویا باقی مانده است.

دوقطبی‌های یک تشکل

نواصولگرایی نخستین واکنش بخشی از بازندگان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از جناح اصولگرا بود. روشی که قرار بود اصولی جدید در دیدگاه‌های اصولگرایان ایجاد کرده و طرحی نو دراندازد. این روزها اما حضور این طیف به رهبری شهردار اسبق تهران از سوی دیگر اصولگرایان برتافته نمی‌شود. شانا و نو اصولگرایان، بهاریون و نواصولگرایان، پایداری و نواصولگرایان یکی از انواع دوقطبی‌های اصولگرایی است که امکان حضور همزمان در فهرست ۳۰ نفره را ندارند و هریک به نوعی دیگری را زیر سوال می‌برد. حدادعادل درباره اختلاف شانا و قالیباف گفته است: «آقای قالیباف نظرشان درباره فهرست اولیه این بود که باید افراد اقتصادی حاضر در فهرست بیشتر شود و در حال حاضر هم اختلافی از این جهت وجود ندارد و  او هم در فهرست هستند. پس از توئیت وی، بررسی بیشتری به‌عمل آمد و با تعییراتی در لیست، نظر ایشان و سایرین تامین شد و اکنون اختلافی وجود ندارد.» نواصولگرایان با شعار نجات اقتصادی تعداد بیشتری از همراهان اقتصادی خود را در فهرست می‌خواستند، تا به این لحظه شانا تن به این خواسته داده و بار دیگر سرلیست خود را «محمدباقر قالیباف» معرفی کرده اما این معرفی به قیمت اعتراض جوانان انقلابی کنار گذاشته شده از فهرست تمام شده است.

موضوع اختلاف بهاریون با نواصولگرایان هم تازه نیست اما حضور پررنگ یاران قالیباف یاران محمود احمدی نژاد را وادار به ارائه لیستی جداگانه با نام ائتلاف مردم ساخت. موضوع اختلاف پایداری‌ها و نواصولگرایان به نظر عمیق‌تر از فهرست‌ها می‌رسد پایداری‌ها مبانی فکری نواصولگرایان را معتدل‌تر از آن می‌دانند که به شاخص‌های اصلح و صالح آن ها نزدیک باشد. به همین دلیل است که در فهرست آن‌ها اثری از شهردار اسبق تهران وجود ندارد.

از همان روزهای نخست شکل‌گیری سازوکار شانا، شواهد بسیاری از این واقعیت حکایت داشت که این شانا و سنتی‌های اصولگرا نمی‌توانند با پایداری‌ها زیر یک سقف به وحدت برسند. جدال‌ این روزهای «غلامعلی حدادعادل» رئیس شانا و «مرتضی آقاتهرانی» دبیرکل جبهه پایداری و کنایه‌های توییتری اعضای این دو تشکل به یکدیگر تاکیدی بر همین حکایت‌هاست.

عدالت‌خواهان و مداحین هم در میانه فهرست‌های مختلف اصولگرایی سربرآورده‌اند تا کلاف انتخاباتی برای اصولگرایان پیچیده‌تر از همیشه شود. عدالت‌خواهان گرچه در ابتدا خود را مطیع تصمیم جمع اعلام کردند اما این روزها به منتقد جدی اصولگرایان تبدیل شده‌اند، در فهرست منتشر شده خود نه پایداری راه داده‌اند و نه نواصولگرای نزدیک به قالیباف. جهادگران و متخصصان و پایان ماجرا هم گرچه چندان شناخته شده نیستند اما برای برهم زدن بازی فهرست یگانه اصولگرایان کافی هستند.

فهرست‌ها، نوک کوه یخ اختلافات اصولگرایان است

جبهه اصولگرایان دچار تشتت است اما آیا این تفرقه تنها بر سر فهرست است؟ شواهد نشان می‌دهد که بنیادهای فکری و اصول اساسی اصولگرایان دستکم در یک دهه گذشته دچار تغییرات بسیاری شده است. خطوط قرمز فکری از طیفی به طیف دیگر تغییر کرده و حتی در تضاد و تقابل با دیگری قرار گرفته است. گروهی با شعار عبور از دولت وارد کارزار شده‌اند در حالی که گروه دیگر حامی برخی سیاست‌های دولت هستند. گروهی راه نجات را در قطع ارتباط با دنیا تصویر می‌کنند و گروهی دیگر از مذاکره با جهان اما به سبک خود سخن می‌گویند. گروهی برای جامعه حق اعتراض و آزادی بیان قائل‌اند، گروهی دیگر اما این قبیل موضوعات را میراث غرب و یا تزیین و حاشیه می‌دانند نه اصل. هفتادودو ملت اصولگرایی تنها در فهرست و سرلیست اختلاف نظر ندارند بلکه اختلاف‌ها ریشه‌ای تر از این بهانه‌هاست و ایام انتخابات تنها محرک اختلافات و بستر سهم‌خواهی‌هاست. واقعیت آن است که پس از شخصیت‌های ثقیلی چون مرحوم آیت الله «محمدرضا مهدوی‌کنی» یا حتی حجت‌الاسلام «علی اکبر ناطق‌نوری» اصولگرایان برای نشستن زیر چتر وحدت بهانه‌ای ندارند. سازوکارهایی مانند شانا و جمنا و ... هم برای کاستن از سهم‌خواهی و تطبیق خطوط قرمز طیف‌ها به جایی نمی‌رسد.

لیست‌های متنوع و یک پرسش ثابت

همزمان با انتشار فهرست‌های متنوع اصولگرایان یکی از پرسش‌های مطرح شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این بود که وقتی طیفی نتواند در درون جبهه خود به توافقی برای ارائه یک فهرست برسد آیا می‌تواند برای اداره جامعه متکثر ایران توانایی لازم را داشته باشد؟ این پرسش درباره اصلاح‌طلبان هم مطرح می‌شود.  وقتی جریانی نتواند یک تصمیم درست گرفته و یکپارچه آن را عملی کند، آیا می‌تواند برای آینده کشور تصمیم درست و همه‌جانبه گرفته و عملی کند؟ شاید از منظر علم سیاست چه از نوع نظری و چه عملی میان این دو موضوع رابطه علمی وجود نداشته باشد اما ناخودآگاه جامعه ایران در پی این پرسش است بی‌آنکه پاسخی قانع کننده بیابد.

کد خبر 484840 برچسب‌ها مجلس - انتخابات اصولگرایان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجلس انتخابات اصولگرایان پایان ماجرا پایداری ها وجود ندارد فهرست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت

رئیس ستاد هیئت های رزمندگان اسلام گفت: پخش زنده دعای ندبه و کمیل در خارج از ایران، عراق و سوریه به تازگی شروع شده و اولین دعای کمیل در مسکو به صورت زنده پخش شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و هشتمین نشست هم‌اندیشی سالیانه و سراسری 700 هیئت رزمندگان اسلام در سراسر کشور در مشهد مقدس درحال برگزاری است.

علی اکبر مداحی رئیس ستاد هیئت‌های رزمندگان اسلام گزارشی از برنامه‌های هیئت رزمندگان ارائه کرد و گفت: پخش زنده دعای ندبه از سال 1378 تاکنون ادامه داشته و 1146 پخش زنده ندبه داشتیم. همچنین پخش زنده دعای کمیل از همان سال تاکنون ادامه داشته و حدود 430 برنامه زنده داشتیم. البته در مقطعی پخش دعا قطع شد، چرا که برخی از شبکه ها آماده پخش زنده از کربلا نبودند. 5-6 ماهی است که این اتفاق به صورت سیار در ایران دنبال می شود. اولویت ما پخش زنده دعا از مناطق محرومی است که تاکنون برنامه کمیل و ندبه زنده نداشته اند.

هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس

وی ادامه داد: در خارج از ایران و کشورهای سوریه، عراق و ... نیز پخش زنده دعاها را داشته ایم. خوشبختانه پخش زنده دعا در خارج از عراق و سوریه نیز به تازگی شروع شد و همانطور که دیدید اولین دعای کمیل در مسکو پخش زنده شد. این موضوع نیز از افتخارات هیئت رزمندگان است.

مداحی به برپایی موکب های اربعین اشاره کرد و گفت: برپایی موکب اربعین از سال 1390 تا به امروز به همت هیئت رزمندگان ادامه داشته و از حدود 70 موکب به 222 موکب رسیده است. در همه این موکب ها هیئت حضور دارد. تشکیل گروه های جهادی در سراسر کشور از دیگر برنامه های هیئت رزمندگان است و تاکنون 150 گروه در این عرصه فعالیت داشتند. تشکیل 85 خیریه، ساخت 15 باب خانه برای زلزله زدگان، 340 مورد اهدای جهیزیه و توزیع 224 هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان از جمله فعالیت های این گروه است. 150 میلیارد ریال پرداخت هزینه تحصیل و درمان به خانواده های نیازمند داشتیم و 1795 فقره وام از 200 هزار تومان تا 10 میلیون تومان به افراد نیازمند پرداخت شده است.

وی گزارشی از دیگر برنامه های برگزار شده ارائه کرد و گفت: برگزاری 1200 مراسم اعتکاف، اعزام 4730 سخنران و مداح به شهرستان ها، احداث 435 شعبه و برگزاری 191443 مراسم توسط این شعبه ها نیز به ما گزارش شده است. علاوه براین، 310 شعبه جوانان عاشورایی داشتیم که به صورت مستقل 57210 برنامه برگزار کردند. همچنین 350 شعبه پیروان عترت داشتیم که براساس گزارشات 77224 برنامه مستقل توسط خواهران برگزار شده است. فصلنامه های سیاسی بصیرتی که تاکنون توسط هیئت منتشر شده، 42 فصلنامه است و تاکنون 21 جلد کتاب شعر و نوحه منتشر شده است. 123 نشریه فرهنگی نیز تاکنون منتشر شده است.

هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس

رئیس ستاد هیئت های رزمندگان اسلام به برگزاری نشست های سالیانه با مداحان اشاره کرد و گفت: 15 نشست سالیانه با مداحان داشتیم که باید تاکید کنم رویکرد این جلسات عوض شده است؛ تاکنون مداحان نخبه و پیشکسوت را دعوت می کردیم و اکنون میخواهیم با تغییر رویکرد، به سمت مداحان جوان برویم. خوشبختانه استعدادهای بسیار خوبی در بین مداحان جوان و نوجوان داریم که باید شناخته و معرفی بشوند. با توجه به اینکه خانه مداحان و بقیه نهادها، مداحان پیشکسوت را دعوت می کنند و تعدادشان در حال افزایش است، ما تصمیم گرفتیم بیشتر از جوانان استفاده کنیم، اگرچه در لابه لای دعوت از جوانان، پذیرای مداحان پیشکسوت نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: 45 نشست مشورتی با علما در قم داشتیم که البته باید گله ای بکنم و آنهم این است که 20 مورد از این نشست ها، مهمانان کمی داشت. درخواست ما از شهرستان ها و استان ها این است که بیشتر تلاش کنند و سخنرانان نخبه خود که همکاری مستمری با هیئت دارند را به معاونت آموزش معرفی کنند تا در همایش های توجیهی دعوت بشوند. امسال 28 امین نشست مشورتی با مدیران را برگزار میکنیم اما 43 نشست با درنظرگیری همایش های استانی تاکنون داشته ایم.

او درباره فعالیت هیئت علمی هیئت رزمندگان گفت: این هیئت به صورت ماهانه تشکیل می شود و پذیرای حجج الاسلام سیدمهدی میرباقری، مهدی طائب، علیرضا پناهیان، مهدی ماندگاری، آقایان تویسرکانی و برادران است. تاکنون 52 جلسه تشکیل شده است که محور گفت وگوی آنها اصلی ترین مباحث سخنرانی خطبای سراسر کشور در مناسبت ها است.

وی درباره دوره های توانمندسازی و بصیرت افزایی مدیران هیات توضیح داد: تاکنون 30 دوره توانمندسازی و بصیرت افزایی مدیران برگزار شده است و باید از شهرستان های فعال در این زمینه تقدیر بکنم. تشکیل مجمع الذاکرین در مراکز استان ها و شهرستان ها فعالیت دیگر هیئت رزمندگان است و تاکنون 170 مجمع تشکیل شده است. علاوه براین، هیئت نوجوانان فاطمی با حضور نوجوانان دختر از سال 1400 زیرنظر «پیروان عترت» شروع به فعالیت کرده و تاکنون 189 واحد تشکیل شده است. 2550 جلسه هیئت اندیشه ورز در سراسر کشور تشکیل شده و 105 کانون قرآن در سراسر کشور تشکیل جلسه داده اند. البته برخی از کانون های قرآن ما فعال نیستند و بنده این گله را از شعبات دارم که فعالیت های قرآنی شان فعال نیست.

مداحی در پایان به سوگواری و جشنواره «نواها و اشعار آیینی» اشاره کرد و گفت: این رویداد ویژه نوجوانان و جوانان است که تاکنون 10 دوره از آن برگزار شده است. امسال نیز این رویداد برگزار خواهد شد و آقای محمد رسولی شاعر گرانقدر اهل بیت، مسئول آن است. در مناسبت های شادی به صورت جشنواره و در ایام عزا به صورت سوگواره خواهد بود. البته ممکن است که پیوندی بین این جشنواره با رویداد هوای نو برقرار بشود و در حال بررسی پیشنهادها هستیم. درخواست ما این است که همه هیئت ها نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد. اگر به فکر مداحان نوجوان و جوان نباشیم و آنها را حمایت و تقویت نکنیم، ممکن است مداحان و شعرای سکولار بار بیایند و نتوانیم پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • رونالدو نابغه نیست، فقط مسی، پله، مارادونا
  • رئیسی در پاکستان : رژیم صهیونیستی از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی