Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@14:28:04 GMT

تاثیر فروش تعهدی بر بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۱۰۰۳

تاثیر فروش تعهدی بر بازار سرمایه

ایران اکونومیست- نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه اندازی فروش تعهدی در اسفند ماه، تاثیر این ابزار مالی در بازار سرمایه را بررسی کرد. حسن امیری، با بیان اینکه فروش تعهدی یکی از ابزارهایی است که در بازارهای مختلف تحت عنوان short sell مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این ابزاری است که تا کنون در بازار سرمایه ایران به دلیل ملاحظات فقهی عملیاتی نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مصوبه‌ای که کمیته فقهی داده است ساز و کار مربوط به این موضوع از طریق وکالت فراهم شده است و می‌توان این ساز و کار را در بازار سرمایه عملیاتی کرد.
وی درمورد تاثیر فروش تعهدی بر بازار سرمایه توضیح داد: در بازار سرمایه پیش‌بینی‌های مختلفی درمورد افزایش یا کاهش یک سهم خاص وجود دارد و افراد مختلف با نگاه‌های متفاوت می توانند موقعیت بگیرند. با راه اندازی فروش تعهدی یک سهام‌دار می‌تواند آپشن خرید را انتخاب کند، یک سهام‌دار آپشن فروش و یکی دیگر هم آپشن فروش تعهدی.
نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با راه اندازی فروش تعهدی کلکسیون ابزارها کامل شد و اینکه یک نفر می‌خواهد از این ابزار استفاده کند یا خیر به خودش مربوط است. مهم این است که ساز و کار همچین ابزاری فراهم شده است.
امیری درمورد اینکه گفته می‌شود راه اندازی فروش تعهدی باعث ریزش بازار می‌شود نیز توضیح داد: این موضوع به ریزش بازار ربطی ندارد و کسی که می گوید باعث ریزش بازار می شود به دلیل از عدم شناخت این ابزار است.
بر اساس این گزارش، زمزمه‌های راه‌اندازی اختیار معاملات و خرید و فروش استقراضی از سال ۱۳۹۵ به گوش می‌رسد و از آن زمان تاکنون نه تنها زمان راه‌اندازی آن از زبان مسئولان متغیر بوده، بلکه ماهیت آن نیز به چالش کشیده شده و در برهه‌ای از زمان مطرح شد که کمیته فقهی سازمان بورس فروش استقراضی را مشروع نمی‌داند و قرار است ابزاری با نام فروش تعهدی جایگزین فروش استقراضی شود؛ اتفاقی که اظهارات اخیر شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - بر آن صحه گذاشت و اعلام کرد فروش تعهدی به صورت رسمی جایگزین فروش استقراضی شده است. وی همچنین اعلام کرد که  فروش تعهدی تا آخر بهمن‌ماه راه‌اندازی خواهد شد.
فروش تعهدی چیست و چه زمانی راه اندازی خواهد شد؟
فروش تعهدی منجر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران در هر دو شرایط مثبت و منفی بتوانند در بازار سرمایه فعال باشند و کسب درآمد کنند. براین اساس، با به کارگیری این ابزار در بازار سرمایه، سرمایه گذاری که تصور می‌کند قیمت سهام یک شرکت بیش از اندازه رشد کرده یا در آینده احتمال کاهش قیمت آن سهم به دلایل بنیادین و یا تحلیل شخصی او وجود دارد می تواند یک استراتژی معاملاتی انتخاب کند؛ به طوریکه می تواند سهام را به وکالت از شخص دیگر (مالک سهام) بفروشد و هر زمان که خود یا مالک سهام اراده کرد مثل اوراق فروش رفته را برای مالک خریداری کند.
البته شرایط و ضوابط وکالت باید بین طرفین مشخص و تعهدات هر طرف در قرارداد فروش تعهدی تعیین شده باشد. در نتیجه با افت قیمت سهم که بر اثر بررسی شرایط و تحلیل ارزش سهام با عملکرد یک شرکت صورت گرفته کسب منفعت می کنند.
درحالی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده راه‌اندازی فروش تعهدی پیش از پایان بهمن‌ماه را داده، مدیریت نظارت بر بورس‌ها اخیرا اعلام کرد که این ابزار جدید مالی اسفندماه راه اندازی خواهد شد.

ایسنا برچسب ها: سازمان بورس و اوراق بهادار ، فروش تعهدی ، بازار سرمایه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان بورس و اوراق بهادار فروش تعهدی بازار سرمایه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی فروش تعهدی راه اندازی خواهد شد بازار سرمایه فروش استقراضی ریزش بازار ساز و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورق بازار سرمایه برگشت

پس از افت هیجانی شاخص بورس در دو روز گذشته، امروز این بازار سبزپوش شد؛ به طوری که شاخص کل با رشد بیش از ۱۰ هزار واحد به رقم دو میلیون و ۲۰۶ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، از ابتدای صبح امروز حال و هوای بازار سرمایه مثبت شد اغلب نمادها با صف خرید مواجه بودند.

در پایان معاملات جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 10 هزار و 140 واحد افزایش پیدا کرد و به دو میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۰۷ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز ۲۴۵۸ واحد رشد کرد و در عدد ۷۲۶ هزار واحد ایستاد.

روز دوشنبه بیش از ۱۶۲ هزار معامله در بازار بورس انجام شد که ارزش آن بالغ بر ۲۹۵۰ میلیارد تومان بود. حجم معاملات نیز به بالای ۶.۲ میلیارد رسید.

فملی، فارس و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوق، فاذر و شستا اشاره کرد که بجز فاذر بقیه نمادها سبز شدند.

در سومین روز معاملات هفته بازار فرابورس نیز ۶۳ واحد رشد کرد و به رقم ۲۴ هزار و ۷۰۸ رسید. تعداد معاملات امروز فرابورس بیش از ۸۸ فقره بود که ارزش آن ۳۹۳ هزار میلیارد تومان شد.

آریا، هرمز و شگویا بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند که به جز آریا دو نماد دیگر مثبت شدند. همچنین فصبا، نخری و بیوتیک از نمادهای پرتراکنش امروز فرابورس بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • افت ۴۹۹۹ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص بورس در سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ماند
  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟
  • شاخص بورس سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را پس گرفت
  • ورق بازار سرمایه برگشت
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/ خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید