Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@23:15:17 GMT

جشنواره موسیقی فجر شب چهارم را چگونه گذراند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۱۴۸۳

جشنواره موسیقی فجر شب چهارم را چگونه گذراند؟

چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر با ۱۲ اجرا از ۱۱ گروه در شش سالن تهران به پایان رسید؛ در این شب اجراهایی با گستره‌ی اقلیم‌های ایرانی تا زبان‌های فراتر از مرزهای جغرافیایی به روی صحنه رفتند.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در چهارمین شب از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه یکشنبه (۲۷ بهمن ماه)، دو گروه بین‌المللی ضابط نبی‌زاده از آذربایجان و گروه جازبنفش از اتریش در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند، تالار وحدت میزبان گروه رستاک با آهنگ‌های محلی بود، سالن سوره از موسیقی نواحی و اجرای دو گروه «مُقام چیلر» و «تنبور دالاهو» میزبانی کرد، گروه «ترانه» در برج آزادی به روی صحنه رفت، ارکستر رتوریک و کُر اردیبهشت در تالار رودکی و امیرعباس گلاب و ماکان‌بند در میلاد نمایشگاه به روی صحنه رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آذربایجان تا اتریش در نیاوران

شبی که گذشت ضابط نبی‌زاده گلخان از کشور آذربایجان در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. اجرایی که موسیقی تنها زبان مشترک میان گروه موسیقی اجراکننده و حاضران در سالن بود. فضای شاد این اجرا که شباهت زیادی به موسیقی مناطق ترک‌نشین ایران داشت با استقبال خوبی از سوی حاضران در سالن مواجه شد. 

اجرای دیگر سالن نیاوران در بخش بین‌المللی جشنواره امسال به گروه کوارتت جاز بنفش اتریش اختصاص داشت. این گروه از شهر وین در حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و دو تن از اعضای سفارت اتریش به روی صحنه رفتند.

گشتی در ایران و کشورهای همسایه در تالار وحدت

در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، گروه رستاک به روی صحنه رفت. در این اجرا آهنگ‌های محلی از سرتاسر ایران نواخته شد که گاه با رقص‌های محلی نیز همراه می‌شد.

از نکات جالب توجه اجرای شب گذشته تالار حدت این بود که به دلیل خالی بودن صندلی‌های سالن اصلی، به هنگام ورود به تالار، به آنهایی که بلیط بالکن داشتند پیشنهاد دریافت بلیط‌های سالن اصلی داده می‌شد. 

تقدیم قطعه‌ای دیگر به جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی 

سانس اول تالار رودکی در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر به گروه ارکستر رتوریک اختصاص داشت که با حضور شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به روی صحنه رفت. 

در پایان این اجرا شاهین فرهت به روی صحنه رفت و در سخنانی اظهار کرد که این گروه، سمفونی ۲۵ را خیلی خوب زدند و آثار بزرگانی مثل موتسارت را به خوبی اجرا می‌کنند. این جوانان بااستعداد ایرانی به من نشاط می‌دهند.

همچنین گروه کر اردیبهشت گروه دومی بود که شامگاه گذشته به روی صحنه تالار رودکی رفت و امید داشت بتواند به واسطه موسیقی، نویدبخش صلح و عشق باشد و انرژی‌های منفی را به مثبت تبدیل کند.

در این اجرا نیز همانند برخی دیگر از اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر، قطعه‌ای به جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین تقدیم شد. عسگری پیش از اجرای این قطعه توضیح داد که این قطعه به مسافرانی که از آسمان راهی جاودانگی شدند تقدیم می‌شود؛ به ویژه به یکی از عزیزانی که در این پرواز حضور داشت و از گروه کر شهر تهران بود.

او همچنین پیش از اجرای قطعه «ما یکی هستیم» با اشاره به بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» که محتوای این قطعه را تشکیل داده بود، یادآور شد که ۷۰‌۰ سال است که ما با این شعر زندگی می‌کنیم. همین موضوع نشان می‌دهد ما جنگ‌طلب نیستیم و صلح‌طلب هستیم.

قطعه‌ای برای این روزهای ایران و نفوذ تبلیغات انتخاباتی به جشنواره

سالن سوره نیز در چهارمین شب از جشنواره موسیقی امسال و در سانس نخست میزبان خسروان خراسان بود. 

پیش از اجرای قطعه پایانی به نام «دل عاشق»،  احسان نریمانی ـ سرپرست گروه خسروان ـ گفت که این ترانه محلی شرح حال و روز این روزهایمان است و از تماشاچیان خواست که بیت «دل عاشق به دل خلق خدا پیونده / هر دل تیر منن سینه ما قال مره» را با گروه هم‌خوانی کنند.

اجراهای سانس نخست موسیقی مقامی و محلی جشنواره موسیقی فجر در شامگاه یکشنبه (۲۷ بهمن ماه) به موسیقی بومی ترکمن و کردی اختصاص داشت.

در اجرای نخست، گروه «مقام چیلر» در مدت کوتاهی چند قطعه از موسیقی محلی ترکمن صحرا را با لباس محلی و شعرهایی به زبان محلی، با سازهای زهی دوتار و کمانچه، به همراه قطعه‌هایی بدون کلام اجرا کردند.

در وقت تنفس بین این گروه و تنبورنوازان دالاهو وقتی مخاطبان حاضر در سالن، در فضای لابی، با تراکت‌های روی میز مخصوص بروشورهای گروه‌های موسیقی مواجه شدند، با همین تصور تصمیم گرفتند از آن‌ها استفاده کنند، اما واقعیت این بود که برگه‌های موجود، تراکت‌های تبلیغاتی یک ائتلاف خاص حاضر در انتخابات مجلس شورا اسلامی بود.

هر چند شواهد گویای آن نبود که این برگه‌های تبلیغاتی، سازمان یافته یا با اطلاع مسوولان سالن در آنجا قرار گرفته بودند اما به هر حال، نفوذ تبلیغات و سوء استفاده سیاسی، تا گلوگاه هنر و بیخ متن جشنواره موسیقی فجر، برای علاقه‌مندانی که با هدف استفاده از موسیقی مقامی در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی حضور یافته بودند، تعجب‌آور و ناخوشایند بود.

پس از وقت تنفس، علاقه‌مندان حاضر که تعداد آنان نیز افزایش یافته بود، با حضور در سالن، شاهد هنرنمایی گروه تنبور دالاهو شدند. این گروه نیز با لباس‌های محلی، موسیقی مقامی کردی را با ساز تنبور و خوانندگی شعرهایی به زبان کردی، در مدت زمانی طولانی تر به نمایش گذاشتند؛ البته این گروه در پایان قطعه ای را هم با شعری از ادبیات کلاسیک ایران به زبان فارسی اجرا کردند.

مشکلات فنی در سالن میلاد 

در پنجمین شب از اجرای بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر امیرعباس گلاب در سانس نخست در سالن میلاد نمایشگاه به اجرای پرداخت. در این اجرا تمامی صندلی‌ها توسط تماشاگران پر شده بود و او قطعاتی چون ساده‌س، گونه، بماند و .. را اجرا کرد. گلاب که سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر است که در این رویداد فرهنگی هنری شرکت می‌کند، در تمامی آهنگ‌ها مخاطبان را دعوت به هم‌خوانی کرد! این اجرا برای لحظاتی با مشکل فنی همراه شد.

او همچنین مهمان برخی اعضای گروه ماکان بند بود که در سانس بعدی اجرا داشتند. اجرای گروه ماکان بند هم که با استقبال خوبی مواجه شده بود، برای دقایقی با مشکل فنی همراه شد و اجرای قطعات را به تاخیر انداخت.

اجرای گروه مشهدی در برج آزادی تهران

بر اساس این گزارش ایسنا، در پنجمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، یک گروه موسیقی از شهر مشهد با نام «ترانه» کنسرتی را در برج آزادی تهران روی صحنه بردند.
این اجرا به سرپرستی و خوانندگی تورج امیر نظامی، از سوی علاقمندان به موسیقی با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود.

گروه ترانه در ابتدا یک قطعه بی‌کلام اجرا کرد و در مجموع قطعات این کنسرت شامل سه بخش عاشقانه، عارفانه و حماسی بود.
همچنین این گروه قطعات وقتی که اومدی، فصل پروانگی، نوبهار، قطعه محلی خراسانی یکه سوار، قایق تنها، منزل به منزل، مریم سپید، دلش مثل یک مرد و آخرین بهانه را اجرا کردند.

تورج امیرنظامی (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده گیتار)، محمد تفقدی جامی (نوازنده گیتار، گیتار الکتریک و همخوان)، شهاب محمودی (نوازنده درامز) خسرو صفری آهنی (نوازنده گیتار باس و همخوان)، گرشا زین اقلی (نوازنده کیبورد)، امیر اثنی عشری (نوازنده پرکاشن) و سروش مقدم (نوازنده فلوت) اعضای ارکستر گروه ترانه را تشکیل دادند.

 سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه به صورت رسمی اجراهای خود را آغاز کرده و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت. اختتامیه این جشنواره نیز یکم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر موسیقی گردشگری چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر چهارمین شب از جشنواره موسیقی پنجمین جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند استقبال خوبی روی صحنه رفت نوازنده گیتار موسیقی مقامی برج آزادی پیش از اجرای تالار رودکی تالار وحدت اجرا کردند سانس نخست ماکان بند سالن سوره مواجه شد قطعه ای آهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۱۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، سعید زمانی در این باره اظهار کرد: یکی از بخش‌های ششمین جشنواره روستایی آسمان هشتم مربوط به آئین‌های نمایشی و روستایی رضوی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، ۷ اثر مجوز حضور در هرمزگان برای رقابت با سایر گروه‌ها پیدا کرده اند. معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در همین راستا استان‌های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگلویه و بویراحمد و هرمزگان صاحب نماینده برای شرکت در این رقابت‌ها هستند. زمانی خاطر نشان کرد: گروه راد از صومای برادوست ارومیه، باغ انار از باغ انار لردگان، نبی اکرم از زرکی میناب، انگاره از شهوار میناب و ضامن آهو از سیله در کردر رضوی از توابع شهرستان میناب به رقابت خواهند پرداخت. وی ادامه داد: اختتامیه این رقابت‌ها از ۲۷ تا ۲۹ فروردین ماه در روستای کردر رضوی برگزار خواهد شد.

رقابت ۱۹ گروه سرود روستایی در کردر

رضوی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از رقابت ۱۹ گروه سرود در ۲ رده سنی زیر و بالای ۱۵ سال در ۲ بخش دختران و پسران خبرداد.

سعید زمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: جشنواره سرود روستایی رضوی که زیر مجموعه ششمین جشنواره روستایی آسمان هشتم محسوب می‌شود با حضور ۱۹ گروه در کردر رضوی به کار خود پایان می‌دهد.

وی افزود: این گروه‌ها در دو بخش پسران و دختران و در ۲ رده سنی زیر و بالای ۱۵ سال باهم به رقابت خواهند پرداخت. معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در همین راستا استان‌های کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، یزد، البرز و بوشهر صاحب نماینده برای شرکت در این رقابت‌ها هستند.

زمانی خاطر نشان کرد: در این جشنواره در بخش پسران، ۳ گروه در رده سنی بالای ۱۵ سال و ۸ گروه در رده سنی زیر ۱۵ سال باهم رقابت خواهند کرد، همچنین در بخش دختران، ۳ گروه در رده سنی بالای ۱۵ سال و ۵ گروه در رده سنی زیر ۱۵ سال باهم رقابت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اختتامیه این رقابت‌ها از ۲۷ تا ۲۹ فروردین ماه در روستای کردر رضوی برگزار خواهد شد.

گروه‌های منتخب سرود روستایی رضوی به شرح ذیل است: ۱- معراج ۲- سقای حسین(ع) ۳- نوای موعود ۴- خانه احسان حاجی آباد ۵- شهید جواد ناصری ۶- آفتاب ۷- نورالقائم ۸- میثاق یزد ۹- حمزه سیدالشهدا(ع) ۱۰- طریق القدس ۱۱- طپش ۱۲- شادینه بختیاری ۱۳- خانه احسان حاجی آباد ۱۴- دبیرستان هاجر ۱۵- مدرسه حضرت فاطمه(س) ۱۶- نورالهدی ۱۷- کنگ کهن ۱۸- دختران میثاق ۱۹- زهروان زینبی (س)

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896479

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • فوتبال امید‌های آسیا در قطر؛ استارت مدعیان با پیروزی، توقف استرالیا
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است