Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@03:12:25 GMT

بازار گواهی ظرفیت راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۱۵۴۰

بازار گواهی ظرفیت راه‌اندازی شد

بازار گواهی ظرفیت صبح امروز(دوشنبه) با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه و مدیران صنعت برق کشور راه اندازی شد. ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار گواهی ظرفیت صبح امروز(دوشنبه) طی مراسمی رسمی در پژوهشگاه نیرو با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه و مدیران صنعت برق کشور راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم سید علی حسینی گفت: بازار سرمایه  یکی از موفق ترین ارکان اقتصادی کشور است و نیروی جوان و متخصص نقطه قوت آن محسوب می شود.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در زمینه زیرساخت‌ها، امکانات فنی و فن آوری اطلاعات در منطقه پیشرو است، گفت:صمیمانه از همه افرادی که برای رشد و اعتلای اقتصاد کشور تلاش می کنند قدردانی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی بازار گواهی ظرفیت، اقدامی ارزشمند در اقتصاد ملی است، افزود: گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکاء جدید یا کاهش قدرت قراردادی مشترکین موجود صادر می شود؛ واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود باشد. واگذاری اشتراک جدید در شبکه سراسری برق کشور یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه اوراق گواهی ظرفیت به دو نوع نقدی و آتی قابل تقسیم است، ادامه داد: اوراق گواهی ظرفیت سر رسید شده یا نقدی در قالب بازار نقدی معامله می شود و از طریق نیروگاه های موجود یا مشترکینی که مایل به کاهش قدرت قراردادی هستند منتشر می شود. معمولا خریداران این اوراق متقاضیان اتصال به شبکه یا افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، نیروگاه‌های مواجه با افت ظرفیت و بازنشستگی وسرمایه گذاران عادی هستند.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: درحال حاضر پیش نیاز حضور متقاضیان جدید با قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات خرید بسته های ظرفیت از بازار گواهی ظرفیت بوده و پس از آن می توانند انرژی مورد نیاز خود را از بازار برق بورس انرژی ایران خریداری کنند.

سید علی حسینی به اوراق گواهی ظرفیت سررسید دار(آتی) نیز اشاره کرد و افزود: این اوراق بر مبنای تعهد نیروگاه مبنی بر ایجاد ظرفیت مطمئن نیروگاه برای تاریخ مشخصی درآینده منتشر می‌ شود. با توجه به این موضوع، اوراق گواهی ظرفیت مذکور را می‌توان به صورت سررسیددار و در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد منتشر کرد. در این حالت نیروگاهی که متقاضی تامین مالی جهت احداث نیروگاه‌ و تامین ظرفیت در آینده است با این اوراق تامین مالی کرده و در سررسید ظرفیت تعهدی را تامین می کند.

مدیر عامل بورس انرژی ایران مزایای ایجاد بازار گواهی ظرفیت و مزایای اقتصادی آن را برشمرد و گفت: کشف صحیح قیمت هزینه برقراری انشعاب بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا در بازار، ارایه چشم انداز مناسب به تصمیم گیران دولتی و سیاست گذاران جهت توسعه ظرفیت تولید و ارسال سیگنال اقتصادی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، حصول  اطمینان از تناسب افزایش ظرفیت تولید برق با رشد مصرف در کشور تسهیل و تسریع تأمین مالی صنعت برق،  تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق و سرمایه گذاری در آن،  کاهش دغدغه وزارت نیرو جهت توسعه ظرفیت تولید جدید و احداث نیروگاههای جدید ، کاهش  بروکراسی و طی روال اداری به منظور دریافت انشعاب برق توسط مشترکین جدید و جمع آوری و کاهش ظرفیت موجود توسط مشترکین فعلی، افزایش نقدشوندگی و سیالیت بازار به واسطه عرضه ظرفیت بلااستفاده برق توسط متقاضیان کاهش قدرت قراردادی،  تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه ها از مهمترین مزایای  راه اندازی این بازار جدید است.

شاخص بورس 4062 واحد رشد کردصعود پرقدرت شاخص بورس به کانال 470 هزار واحد

انتهای پیام/

R32365/P1012122/S7,84/CT12 واژه های کاربردی مرتبط بازار سرمایه بورس تهران بورس انرژی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس تهران بورس انرژی بازار سرمایه بورس تهران بورس انرژی مدیرعامل بورس انرژی بازار گواهی ظرفیت اوراق گواهی ظرفیت بورس انرژی ایران راه اندازی شد بازار سرمایه ظرفیت تولید صنعت برق برق کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از فایننشال تایمز، این ساختمان که در پاییز ۱۶۲۴ به عنوان یک مرکز تجارت کالا افتتاح شد و تا سال ۱۹۷۴ خانه بورس اوراق بهادار پایتخت دانمارک بود، روز سه‌شنبه آتش گرفت و مناره نمادین دم اژدها آن در عرض چند ساعت فرو ریخت.

یاکوب انگل اشمیت، وزیر فرهنگ دانمارک در پستی در X نوشت: ۴۰۰ سال میراث فرهنگی دانمارک در آتش است.

علت آتش سوزی هنوز مشخص نشده است. این ساختمان با داربست و روکش فلزی برای بازسازی قبل از جشن‌های ۴۰۰ سالگی آن پوشانده شده بود.

آتش سوزی بعد از ظهر سه شنبه هنوز خاموش نشده و آتش نشانان برای مهار آتش از بندر کپنهاگ آب برمی دارند. آتش نشانان گفتند که انتظار دارند عملیات تا شب طول بکشد که تا حد زیادی به دلیل مقدار زیاد چوب استفاده شده در ساختمان است.

این ساختمان که ساختنش بیش از دو دهه طول کشید و در سال ۱۶۴۰ تکمیل شد، در مجاورت کاخ کریستینزبورگ، خانه پارلمان دانمارک و دفتر نخست وزیری قرار دارد.

این ساختمان بورس که در اسکله کپنهاگ واقع شده است، در ابتدا پس از ساخت به دستور پادشاه کریستین چهارم برای کمک به توسعه تجارت در کشورهای اسکاندیناوی پس از دو جنگ بزرگ با اتحادیه هانسی، خانه ده‌ها غرفه بازار بوده است.

در قرن نوزدهم به خانه بورس اوراق بهادار تبدیل شد. این ساختمان که به سبک رنسانس هلندی ساخته شده است متعلق به اتاق بازرگانی دانمارک است و به عنوان محل برگزاری کنفرانس استفاده می‌شود.

کد خبر 6080164

دیگر خبرها

  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از چهارشنبه
  • محدوده نوسان صندوقهای طلا مثبت و منفی ۱۰ درصد شد