Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین شب از اجرا‌های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تهران در حالی به پایان رسید که ۱۱ گروه موسیقی با مخاطبان خود در شش سالن مربوط به برگزاری مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور دیدار کردند و در یکی از این اجرا‌ها سفیر لهستان ماچی فائوکفسکی در تالار رودکی به تماشای برنامه گروه کر اردیبهشت نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوای ساز‌های ترکمن با «مُقام چیلر»

در نخستین سانس از پنجمین روزِ سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه گذشته (یکشنبه ۲۷ بهمن) گروه‌هایی از بندر ترکمن و کرمانشاه با ساز‌های دوتار و تنبور روی صحنه تالار سوره رفتند.

در نخستین سانس از چهارمین روزِ این دوره از جشنواره موسیقی فجر گروه «مُقام چیلر» با لباس‌های اقوام ترکمن روی صحنه رفتند.
گروه «مُقام چیلر» فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ به سرپرستی غفور امانیان شروع و تاکنون در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرده است.
ساز دوتار، جزء لاینفک روح و هویت مردم ترکمن است. «باغشی» یا «بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در میان ترکمن‌ها داده می‌شود.
پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در کلمبیا و در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
طواق سعادتی، امین سعادتی، لقمان امانیان اعضای این گروه بودند که به سرپرستی غفور امانیان روی صحنه رفتند.

تنبور نوازان دالاهو روی صحنه رفتند

در سانس دوم تالار سوره از ساعت ۲۱:۳۰ نیز گروه «تنبورنوازان دالاهو» از کرمانشاه روی صحنه رفتند.

این گروه موسیقی فعالیت خودش را در سال۱۳۶۹ توسط هوشنگ امیریان در کرمانشاه شروع کرده است.

این گروه چهار نوازنده تنبور داشت که به صورت گروهی تنبور نوازی می‌کردند. تنبور از خانواده دوتار یا به عبارت دقیق‌تر، نام قدیمی و باستانی دوتار است. در بین ساز‌های خانواده دوتار، تنبور تنها ساز زهی زخمه‌ای رایج در منطقه غرب است. تمرکز عمده این ساز در حال حاضر در استان کرمانشاه و در نواحی شمالی استان لرستان است.

گفته می‌شود ساز تنبور در مناطق مختلف کرمانشاه و لرستان به نام‌های مختلفی معروف است. این ساز در جامعه اهل حق از حرمت و قداست خاصی برخوردار است.

اجرای این گروه با نواختن و خواندن قطعه‌ «ملکا ذکر تو گویم» سروده سنائی غزنوی ادامه یافت.

تیمور مهرابی، پوریا فتاحی، برزو امیریان، جبار محمدی اعضای این گروه بودند که به سرپرستی هوشنگ امیریان به روی صحنه رفتند.

محمد اله یاری فومنی، مدیر کل دفتر موسیقی، مهمان ویژه اجرای این دو گروه موسیقی اقوام بود.

میزبانی نیاوران از ضابط نبی زاده

فرهنگسرای نیاوران در شب پنجم این جشنواره میزبان مهمانان اجرای موسیقی کشور‌های آذربایجان و اتریش بود.

در سانس اول این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، گروه ضابط نبی زاده از کشور آذربایجان به دیدار مخاطبان خود رفت.
ضابط نبی زاده، علی اصغر ممداُف و خیام ممداُف سه عضو این گروه آذربایجانی بودند که پس از پخش تیزر جشنواره و تشویق حاضران، روی صحنه حضور پیدا کردند.

سپس کنسرت خود را با قطعه‌ای گرم و پرشور آغاز و سالن را با ریتم موسیقی خود همراه کردند. قطعات یکی پس از دیگری نواخته شدند. انتخاب قطعات در نظر گرفته شده در رپرتوآر این گروه را می‌توان هوشمندانه دانست چرا که توانسته بود تنوع، شور و اصالت را در بستری مناسب کنار یکدیگر قرار دهد.

همنوازی نوازندگان و همراهی صدای خواننده به خوبی رقم خورد و فضای سالن را به موسیقی آذربایجان نزدیک کرد. تشویق مخاطبان در انتهای این اجرا نشان از رضایت آن‌ها داشت.

ضابط نبی زاده نزد استادانی مانند حاجی بابا حسین اف، جانعلی اکبر اف و عالیم قاسم اف آموزش دیده است.

این معلم تخصصی آواز در ۳۰ کشور جهان از جمله هلند، بلژیک، فرانسه، سوئیس، گرجستان، روسیه، ... کنسرت برگزار کرده است.

وی در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت بورسیه حیدر علی اف شده و در سال های۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ به ترتیب عناوین هنرمند مردمی و هنرمند افتخاری را کسب کرده است.

محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره موسیقی فجر، مهمان این اجرا بود.

حمید عسکری پیش از آغاز اجرا ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران گفت: موسیقی حال بد آدم‌ها را به حال خوب تبدیل می‌کند. موسیقی حتی بر زندگی و سرنوشت آدم‌ها تاثیر می‌گذارد. موسیقی یعنی صلح و آرامش و ما نیز امشب از صلح خواهیم خواند زنده باد صلح و زندگی.

گروه کر «اردیبهشت» در سال ۱۳۸۸ توسط حمید عسکری تاسیس شده است. اردیبهشت در زبان پهلوی به معنای بهترین راستی است و کر «اردیبهشت» تجلی مفهوم فعالیت آوازی‌اش را در آن یافته و اعتقاد دارد آواز گروهی، شیوه نیکوی زیستن است، زیرا سخن زیبا و موسیقی والا در حنجره‌های رهیده از فردیتی طنین می‌افکند که لبریز از حضوری مواج در آرمانشهری آهنگین‌ هستند.

صدای اردیبهشت مبتنی بر طرحی نو و آرمانش، اعتلای موسیقی کرال ایران است.

اعضای گروه کر «اردیبهشت» حین کنسرت قطعات متعددی را اجرا کردند. 

وارطان ساهاکیان (موسیقیدان و آهنگساز ایرانی)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره)، ماچئی فایوکوفسکی (سفیر لهستان)، حمیدرضا دیبازر (آهنگساز و مدرس دانشگاه) مهمانان اجرای کر «اردیبهشت» به سرپرستی و رهبری حمید عسکری نشستند.

نغمه‌های سرزمین مادری به روایت رستاک

گروه موسیقی رستاک در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در دو نوبت در تالار وحدت به صحنه رفت و مجموعه‌ای از قطعات محلی و فولکلوریک سراسر ایران و کشور‌های همجوار را با روایت خود اجرا کرد.

گروه رستاک در اجرای خود درسی و پنحمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه یکشنبه۲۷ بهمن با انتخاب قطعه کردی «بهاران» به عنوان قطعه آغازین، کنسرت خود در مهمترین رویداد موسیقی را آغاز کرد، قطعه آذری «لاله لر» قطعه بعدی رستاک بود که با حرکات موزون اجرا شد.

فرزاد مرادی از اعضای این گروه در بخشی از این کنسرت گفت: از اینکه در بین اجرا‌های امروز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه رستاک را انتخاب کردید از شما سپاسگذارم؛ در رپرتوار امشب قطعات جدید رستاک را برای نخستین بار در کنار قطعات قدیمی اجرا می‌کنیم.

مرادی سپس به معرفی قطعه‌ای تازه از این گروه که برگرفته از موسیقی جنوب کرمان بود، پرداخت و گفت: این قطعه تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب کرمان است که در آن به دنبال تجربه فضا‌های فانتزی جدیدی بودیم.

قطعه بعدی «رعنا»، قطعه‌ای از منطقه اشکور گیلان بود که گروه رستاک با همراهی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه و خواننده، روایت تازه‌ای از داستان عشق رعنا را به صورت پرفورمنس برای مخاطبان اجرا کرد.

قطعات بعدی رستاک «بارو بارو» از قطعات معروف موسیقی لرستان و «لیلا در واکن مویوم»از موسیقی محلی خراسان و تربت جام بود.

مرادی پس از اجرای این قطعه با معرفی حامد بلند همت نوازنده این گروه که خود اصالتی خراسانی دارد، گفت: اعضای گروه رستاک در واقع یک خانواده هستند و حامد بلند همت چهار سال است که عضو این گروه شده است و از نوازندگان خوب رستاک است.

این خواننده و نوازنده گروه رستاک سپس به پروژه «در خانه بی مرز» گروه اشاره کرد و گفت: ما در طول ۲۲ سال فعالیت در این گروه نقشه از پیش تعیین شده نداشتیم و تنها در مسیر رشد و شکوفایی گروه، کارمان را پیش می‌بردیم تا اینکه پروژه‌های ما تنها در مسیر رشد رستاک قرار گرفت.

وی افزود: در پروژه در خانه بی مرز، به موسیقی کشور‌های اطراف ایران می‌پردازیم، در این پروژه تاکنون قطعاتی از موسیقی محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته ایم و موسیقی افغانستان را هم در دست ساخت داریم.

سپس گروه موسیقی رستاک قطعه‌ای از موسیقی محلی کشور آذربایجان را در این کنسرت اجرا کرد.

قطعه بعدی قطعه شاد «هله مالی»از موسیقی جنوب ایران و موسیقی محلی بوشهر بود که با همخوانی تماشاگران همراه شد.

جینگ و جینگ ساز، قطعه‌ای از قطعات شیرازی بود که در زبان محلی به آن واسونک گفته می‌شود، قطعه کردی «سوزله» آخرین قطعه این کنسرت بود.

ترانه ای سرشار از عشق و عرفان 

گروه موسیقی «ترانه» در سالن برج آزادی روی صحنه رفت. در دیگر اجرای شب گذشته جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی «ترانه» به سرپرستی و خوانندگی تورج امیر نظامی در سالن برج آزادی روی صحنه رفت.

در ابتدای این کنسرت، گروه یک قطعه بی کلام اجرا کرد و پس از آن، امیرنظامی لحظاتی به گفت و گو پرداخت و از حضور هواداران در این کنسرت تشکر کرد. قطعات این کنسرت شامل سه بخش عاشقانه، عارفانه و حماسی بود.

پس از صحبت‌های تورج امیرنظامی، گروه قطعات وقتی که اومدی، فصل پروانگی، نوبهار، قطعه محلی خراسانی یکه سوار، قایق تنها، منزل به منزل، مریم سپید، دلش مثل یک مرد و آخرین بهانه را اجرا کرد.

تورج امیرنظامی (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده گیتار)، محمد تفقدی جامی (نوازنده گیتار، گیتار الکتریک و همخوان)، شهاب محمودی (نوازنده درامز) خسرو صفری آهنی (نوازنده گیتار باس و همخوان)، گرشا زین اقلی (نوازنده کیبورد)، امیر اثنی عشری (نوازنده پرکاشن) و سروش مقدم (نوازنده فلوت) اعضای ارکستر گروه ترانه را تشکیل دادند.

گروه موسیقی پاپ «ترانه» در سال ۱۳۸۱ توسط تورج امیرنظامی تاسیس شد و اجرا‌هایی را در شهر مشهد روی صحنه برد. در سال ۱۳۹۷ این گروه با ترکیب جدید فعالیت‌هایش را از سر گرفت و با حمایت انجمن موسیقی خراسان اجرا‌هایی را روی صحنه برد.

نوستالژی‌های ماکان در جشنواره موسیقی فجر

این کنسرت سومین اجرای گروه ماکان در قالب جشنواره موسیقی فجر بود. پس از لحظاتی رهام هادیان و امیر مقاره دو خواننده گروه «ماکان» با پوشش متفاوت نسبت به همیشه که تیپ کاملاً مشکی بود وارد صحنه شدند و گروه نوازندگان هم با رهبری امیرمیلاد نیکزاد این دو خواننده را همراهی کردند. آن‌ها برای شروع آهنگ «نرو» را اجرا کردند تا نوید یک شب پر هیجان را به مخاطبان خود بدهند.

در ادامه قطعه «دیوونه بازی» یکی از قطعاتی بود که ماکان بند پس از مدت‌ها در کنسرت خود اجرا کرد و مخاطبان را به وجد آورد. «کام» نام قطعه بعدی بود که برای اولین بار توسط ماکان بند در کنسرت‌ها اجرا می‌شد. اجرای این قطعه و قطعه احساسی «این خیابونا» باعث شد که میزان رضایت مخاطبان حاضر در سالن بالا برود.

«دلمو دزدید»، «عاشق که میشی»، «احساسی میشم اگه»و «ناخدا» دیگر آهنگ‌هایی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.

در بخشی از این کنسرت، امیر مقاره از پخش آهنگ جدید «دلمو دزدید» در عید نوروز خبر داد که رهام هادیان به شوخی در واکنش به این خبر به هواداران گفت که با این تشویق‌ها بعید می‌دانم عید هم پخش شود.

یاشار خسروی (سرپرست گروه و نوازنده ساکسیفون)، امیرمیلاد نیکزاد (درامز)، علیرضا حق‌جو (گیتارالکتریک و آکوستیک)، رضا آذرنجات (ترومپت)، علی الماسی (گیتار الکتریک)، مهران فرشباف (پرکاشن)، رامین براتی (ساکسیفون و ترومپیت) کسری خدیور (ویولن) و مجتبی ضیایی‌فر (کیبورد و پیانو) در این کنسرت نوازندگی می‌کردند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های فرهنگی هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر موسیقی محلی اعضای این گروه روی صحنه رفتند نوازنده گیتار تالار وحدت روی صحنه رفت موسیقی کشور گروه موسیقی دفتر موسیقی مخاطبان خود تالار سوره گروه رستاک حمید عسکری قطعه ای تورج امیر برج آزادی قطعه بعدی کنسرت خود اجرا ها گروه کر گروه م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر سطح اجرا‌ها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی

دبیر جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی گفت: در دوره اخیر این جشنواره سطح برگزاری و کیفیت اجرا‌ها به شکل قابل توجهی ارتقاء یافته است که این پیشرفت، نتیجه تلاش‌های مستمر و جذب مربیان تراز اول کشور برای کار در روستا‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سید مجتبی ذبیحی، دبیر جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی با اشاره به اینکه جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی که هر ساله با هدف حفظ و ارتقاء فرهنگ و هنر روستایی و عشایری برگزار می‌شود، امسال شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بود، اظهار کرد: امسال ۵۰ گروه فیلم برای شرکت در جشنواره ارسال کردند که از این تعداد، ۲۳ اثر برای مسابقه در روستای کردر رضوی انتخاب شدند.


وی با بیان اینکه پیشرفت گروه‌ها بسیار خوب بود و سطح برگزاری نیز بسیار بالا بود، افزود:. این پیشرفت به دلیل متقاعد کردن مربیان تراز اول کشور برای کار در روستا‌ها بود. همچنین، برای اولین بار شاهد حضور دختران در این بخش جشنواره بودیم که باعث ایجاد انگیزه شد.


دبیر جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی تأکید کرد که پخش زنده تلویزیونی اجرا‌ها از شبکه استانی خلیج فارس، باعث شد که بعضی از مسائل فنی گروه‌ها انجام نشود و اشاره کرد: اگر این پخش زنده قرار است طی سال‌های آینده نیز باشد، باید این مسائل حل شود و مسائل فنی را فدای پخش تلویزیونی نکنیم.
در ادامه، دبیر جشنواره به جوایز اشاره کرد و گفت: اعزام‌ها با کمک استانداری‌ها، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شد و اسکان گروه‌ها توسط مردم مهربان و خونگرم روستای کردر رضوی بر عهده داشتند.

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • افزایش چشمگیر سطح اجرا‌ها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد