Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@05:33:04 GMT

«سوختگی» ششمین علت مرگ در ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۱۸۹۳

«سوختگی» ششمین علت مرگ در ایران

ایران اکونومیست-دبیر اجرایی نهمین کنگره سوختگی با بیان اینکه سوختگی ششمین علت در بین مرگ‌های شایع در ایران است، گفت: آمار سوختگی در ایران بالاتر از نُرم جهانی است.

سیامک فرخ فرقانی فوق تخصص جراحی پلاستیک و دبیر اجرایی نهمین کنگره سوختگی با اشاره به برگزاری این کنگره با عنوان «آسیب های الکتریکی و چالش های پیشرو» در روز اول و دوم اسفند در مرکز همایش های رازی، اظهار داشت: آمار سوختگی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سوختگی ششمین علت مرگ های شایع در ایران و نهمین عامل اختلال روانی عملکردی در ایران است.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی افزود: سوختگی بیشتر در افراد در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال را درگیر می‌کند؛ ضمن اینکه سوختگی الکتریکی در جهان یک تا ۵ درصد است اما در ایران شایع تر از جهان است.

فرقانی بیان داشت: ۱۰ درصد افراد دچار سوختگی‌ بستری شده و ۹۰ درصد درمان سرپایی می‌شوند.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۵۰۰ نفر در اثر سوختگی به اورژانس بیمارستان سوختگی شهید مطهری مراجعه کرده‌اند.

وی متذکر شد: ۳۳۰۰ نفر از این تعداد بستری شده و ۱۸۷ نفر فوت کرده اند؛ ضمن اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۳۵ مورد مراجعه کننده برق گرفتگی در این بیمارستان داشته ایم.

فرقانی گفت: از این تعداد برق گرفتگی، ۴۲ درصد افراد ۳۰ تا ۴۰ سال داشته و یک درصد افراد بالای ۷۰ سال داشته‌اند.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با اشاره به اینکه سوختگی الکتریکی از عمق به سطح بدن است،افزود: سوختگی در عمق بیشتر آسیب می‌رساند.

وی ابراز داشت: از ابتدای امسال ۳۳۴ مورد سوختگی با آب جوش، ۱۲۷ مورد سوختگی با انفجار گاز شهری، ۲۹۷ مورد سوختگی با کپسول گاز و ۱۳۵ مورد سوختگی الکتریکی با برق در بیمارستان شهید مطهری داشته‌ایم.

فرقانی اظهار داشت: در کشور ۳۵ مرکز و بیمارستان سوختگی داریم؛ ضمن اینکه بیشترین آمار سوختگی مربوط به تهران و بعد از آن مربوط به خوزستان و مشهد است.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با اشاره به اینکه سوختگی بیشتر مربوط به طبقه ضعیف جامعه است، خاطرنشان کرد: در کشور ۱۵ درصد ساختمان های بالای ۶ طبقه مجوز آتش نشانی را دارند اما همین تعداد نیز سیستم حفاظتی آنها توسط آتش نشانی کنترل نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش آشپزخانه ها و خودروهای غیر استاندارد در بروز سوختگی ،یاد آور شد: در ایران ۲۵ تا ۳۰ هزار بستری سوختگی در سال داریم؛در حالی در آمریکا با توجه به چند برابر بودن جمعیت نسبت به ایران ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر بستری سوختگی داریم.

فرقانی اضافه کرد: در سال ۱۸۰ هزار مراجعه کننده سرپایی سوختگی داریم که از این تعداد۳۰ هزار نفر بستری می شوند.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با بیان اینکه اکنون ۱۵۰۰ تخت سوختگی در کشور داریم،گفت: قرار بود تا سال ۹۴، ۲۴۰۰ تخت بیمارستانی سوختگی داشته باشیم اما اکنون با کمبود تخت سوختگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در ایران نسبت به آمریکا تعداد بیماران سوختگی بیشتر از بین می روند ؛به طوری که تا ۶۰ درصد یعنی از هر دو نفر ببمار سوختگی بستری در بیمارستان شهید مطهری یک نفر جان خود را از دست می دهد.

فرقانی با بیان اینکه درمان سوختگی بسیار هزینه بر است،گفت:هر درصد سوختگی هزینه درمانی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دارد.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با انتقاد از عدم وجود مراکز درمان سوختگی در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی،افزود: تنها دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز درمان سوختگی دارد.

طیب قدیمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز بیان داشت:در سال ۱۶۰۰ مورد مرگ ناشی از سوختگی در کشور داریم .

وی با اشاره به نقش مهم آگاه سازی جامعه در موضوع سوختگی و استاندارد سازی وسائل مختلف در کاهش میزان سوختگی،خاطرنشان کرد:اگر آمار سوختگی الکتریکی را ذر کشور پایین بیاوریم می توانیم به سطح کشورهای پیشرفته برسیم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی افزود: ۸ بیمارستان تخصصی سوختگی در کشور داریم؛ ضمن اینکه پیشگیری و توانبخشی دو عامل بسیار مهم در جلوگیری از سوختگی است.

قدیمی با بیان اینکه نقش آگاهی مردم در حوزه جلوگیری از سوختگی از سطح اقتصادی بالای افراد مهمتر است،گفت:بهترین راه درمان سوختگی،پیشگیری از سوختگی است.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب و قابل توجه درمان سوختگی در ایران و تقریبا برابر با کشورهای مطرح دنیا،افزود: درمان سوختگی اعم از سوختگی حاد و درمان عوارض بعدی آن تحت پوشش بیمه است.

وی اضافه کرد: بیماران نیازمند دچار سوختگی برای درمان خود جدای استفاده از بیمه از حمایت وزارت بهداشت در درمان نیز برخوردار هستند.

فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سوختگی الکتریکی سوختگی در ایران ابتدای امسال مورد سوختگی سوختگی داریم سوختگی بیشتر درمان سوختگی آمار سوختگی علوم پزشکی درصد افراد شهید مطهری ششمین علت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۱۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO )

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO ) شرکت می‌کند.

صمد یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: اتاق بازرگانی به‌عنوان کانون بخش‌خصوصی استان به‌منظور معرفی هر چه بهتر ظرفیت‌های اقتصادی و توانمندی‌های صادراتی زنجان، در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ) که با هدف ترویج الگوی توسعه زنجیره ارزش کسب‌وکارهای تولیدی و خدماتی و با محوریت طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی برگزار می‌شود، حضور پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که روزهای هشتم الی دوازدهم اردیبهشت سال‌جاری با حضور مدیران ارشد، صنعتگران و تجار و بازرگانان خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

یوسفی‌اصل گفت: یکی از مهمترین فرصت‌های پیش‌روی فضای اقتصادی کشور است تا با عرضه کردن محصولات صادرات غیرنفتی و معرفی زنجیره‌های ارزش صادرات‌محور ضمن ارائه مستقیم ظرفیت‌ها و چالش‌ها، اهمیت حضور خود در نقشه تجارت جهانی را نمایان کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های تمرکز ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ شامل صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، تولیدات صنعتی، فرش دستبافت، صنایع دستی و گردشگری، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی و صنعت پتروشیمی است، اضافه کرد: اتاق بازرگانی زنجان نیز با اتکا بر رویکرد نمایشگاه، پیشبرد و ارتقای مبادلات تجاری کشور از طریق ارائه محصولات با کیفیت صادراتی و شناخت نیاز بازارهای جهانی، تلاش خواهد کرد با زبانی ساده و با الگوبرداری از ساختار اکسپوها، گذشته، حال و چشم‌اندازهای آینده ظرفیت‌های ذاتی و فضای اقتصادی استان را به نمایش بگذارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی زنجان در این نمایشگاه که بیش از دو هزار تاجر خارجی از آن بازدید می‌کنند، مساعی خود را متمرکز در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، نمایش محصولات زنجیره‌های ارزش استان، معرفی سبد صادرات غیرنفتی استان، میزان تعامل با بخش خصوصی (G2B)، فرصت‌سازی برای تعاملات با بخش خصوصی (B2B)، امضای تفاهنامه‌های تجاری و مذاکرات تجاری خواهد کرد.

کد خبر 746839

دیگر خبرها

  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • اینترنت فردا قطع می‌شود؟
  • ۱۹ بازیکن به اردوی والیبال دختران نوجوان فراخوانده شدند
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت
  • نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت/ تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟ (+عکس)
  • حمله اسرائیل به سایت اس۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت | تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟
  • حضور اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO )
  • تأمین پنج درصد برق اداره‌های فارس با تجدیدپذیر‌ها