Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@20:23:37 GMT

تلاش پشت پرده واشینگتن برای بقا در عراق

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۲۶۶۷

به گزارش اعتمادآنلاین، برخی اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی حکایت از آن دارند که به رغم تصویب مجلس عراق، توافق اولیه بین محمد علاوی و مسئولان آمریکایی برای ادامه حضور ارتش آمریکا در عراق انجام گرفته است.

 

در این توافق، که گفته می‌شود در مقر اقامت سفیر کانادا در بغداد حاصل شده، قرار است ارتش آمریکا تحت پوشش سازمان آتلانتیک شمالی ناتو به حضور خود در خاک عراق ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گفته می‌شود قرار است ارتش آمریکا تحت پوشش سازمان آتلانتیک شمالی ناتو به حضور خود در خاک عراق ادامه دهد.

 

در این نشست که با حضور سفیر آمریکا در بغداد، مسئولان نظامی آمریکایی و ناتو و نیز شماری از شخصیت‌های عراقی انجام گرفته، شیوه ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق بررسی و در مورد آنها توافقاتی حاصل شده است.

 

حاضران توافق کرده‌اند بررسی مساله عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق به بعد از انتخابات زودرس این کشور موکول شود.

 

در حالی این خواسته آمریکا مورد توافق قرار می‌گیرد که به گفته سازمان ملل، آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات در عراق دست‌کم 9 ماه زمان می‌برد.

 

در این جلسه همچنین مقرر شده تخلیه پایگاه عین‌الاسد به عنوان خط قرمز آمریکا در هیچ مذاکره‌ای مورد بحث و بررسی قرار نگیرد.

 

علاوه بر آن، مقرر شده حتی عقب‌نشینی شکلی و رسانه‌ای هم از مناطق سنی‌نشین و کردنشین عراق انجام نشود و فقط این عقب‌نشینی از پایگاه‌هایی که در مناطق شیعه‌نشین عراق قرار دارند (بلد، تاجی و تل‌عفر) صورت گیرد و نیروها و تجهیزات مستقر در این مکان‌ها به پایگاه‌های احداث‌شده آمریکا در منطقه کردنشین عراق و به ویژه اربیل انتقال پیدا کنند.

 

طرح تقسیم عراق به سه اقلیم دوباره زنده می‌شود؟

 

پافشاری آمریکا بر ادامه حضور در مناطق کردنشین و سنی‌نشین عراق مساله طرح تقسیم عراق به سه اقلیم را بیش از گذشته تقویت می‌کند.

 

در کنار آن مقرر شد حضور نظامی آمریکا این بار تحت پوشش و نام نیروهای ناتو ادامه پیدا کند.

 

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش موافقت اصولی با ادامه حضور نیروهای ناتو در عراق حاصل شده و تصویب نهایی آن در انتظار رأی اعتماد دولت علاوی است.

 

به اعتقاد کارشناسان، موافقت علاوی با این طرح به مثابه پیش‌شرطی برای کسب حمایت بین‌المللی از کابینه‌اش بوده و طرف‌های حاضر قول داده‌اند نه تنها برخی از مشکلات اقتصادی و مالی دولتش را حل کنند بلکه قول‌هایی برای برچیدن موج اعتراضات از طریق فشار بر جریان‌های تحت‌ حمایت هم داده شده است.

 

چند روز پیش موافقت اصولی با ادامه حضور نیروهای ناتو در عراق حاصل شده و تصویب نهایی آن در انتظار رأی اعتماد دولت علاوی است.

 

در همین راستا خبر رسید مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق طی دیداری در مورد سیاست‌گذاری‌های خود برای مرحله پیش‌ رو به توافقاتی رسیده‌اند.

 

بر اساس بیانیه 6 ماده‌ای صادرشده در پایان این نشست که رسانه‌های عراقی آن را منتشر کردند، همکاری با تمامی نیروهای سیاسی برای خروج از بحران فعلی در عراق، لزوم برگزاری انتخابات زودرس در سریع‌ترین زمان ممکن در چارچوب خواست معترضان‌، لزوم فراگیر بودن کابینه جدید‌، لزوم بازسازی و بازنگری در ساختار موسسات دولتی‌، پایان دادن به دخالت‌های خارجی و حصر سلاح در دست دولت برخی از بخش‌های این بیانه است.

 

پنجمین بند این بیانیه بر اهمیت ادامه همکاری با ائتلاف بین‌المللی (بخوانید نیروهای آمریکایی) برای کمک به عراق در مقابله با خطر تروریسم و بقایای داعش و ششمین بند هم بر همکاری بین 2 طرف به عنوان 2 شریک در هماهنگی مواضع در مسائل پیش رو تاکید کرده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ادامه حضور نیروهای نیروهای آمریکایی نیروهای ناتو ارتش آمریکا نشین عراق عقب نشینی تحت پوشش حاصل شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو

نوسانات قیمتی در بازار خودرو برای روز‌ها نزولی بوده‌است؛ توقف رشد قیمت دلار و حتی نزولی شدن روند قیمت آن از یک سو و از سوی دیگر آرامش سیاسی در فضای کشور منجر به رکود در بازار خودرو و ریزش قیمت‌ها شده‌است؛ با این وجود طبق گفته فیروز نادری کارشناس بازار خودرو، خودروسازان با اقدامی که برای بالا بردن قیمت کارخانه خودرو‌ها انجام داده‌اند، جلوی ریزش قیمت برخی از خودرو‌ها را کشیدند.

به گزارش خبر آنلاین، برای اطلاع از میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش زیر را بخوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگاران و در خصوص روندی که بازار خودرو در پیش گرفته‌است؛ گفت: «کاهش قیمت خودرو خیلی جزئی است. بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تنش‌ها به حداقل رسیده‌است و قیمت دلار نیز ثابت شده‌است و از طرفی روند نزولی نیز گرفته‌است. در این بین، اما خودروسازان از جمله ایران‌خودرو سایپا و قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها را بالا برده‌اند، به عنوان مثال این کارخانه قیمت کارخانه پژو پارس معمولی را از ۳۰۸ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌است که به معنای ۵۰ درصد افزایش قیمت است.»

او در ادامه گفت: «این اقدام به التهابات بازار خودرو دامن می‌زند و شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو است؛ اگر خودروساز این اقدام را صورت نمی‌داد، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار بود، اما با این کار جلوی افت قیمت خودرو را گرفت.»

دیگر خبرها

  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • روایت قهر و آشتی «بایدن» و «بی‌بی»؛ یک قاتل در دو بدن!
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل
  • سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل حمله به پایگاه حشد شعبی هستند
  • حملات تلافی‌جویانه الحشدالشعبی در راه است/ اسرائیل رفتنی است
  • عطوان: حملات تلافی‌جویانه حشدالشعبی در راه است