Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین ، پس از منتشر شدن لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و انتقاداتی که به این حزب بخاطر ارائه لیست مستقل وارد شد، صبح امروز نشست خبری این حزب اصلاح طلب در مجموعه تلاش با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی دبیرکل و حسین مرعشی سخنگوی این حزب برگزار شد. اهم سخنان بیان شده در این نشست به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

کرباسچی: انتخابات، ناموس دموکراسی است و نباید نادیده گرفته شود

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما به هیچ وجه نباید نهاد انتخابات که ناموس دموکراسی است را نادیده بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی  در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد فراکسیون امید و مجلس دهم که انتقادات زیادی را به همراه داشته است، برنامه کارگزاران برای حضور در عرصه انتخابات چیست؟ گفت: ما نمایندگانی چون مطهری و رحیمی را که گرفتار بررسی صلاحیت ها شدند و از این مرحله عبور نکردند را شهید عرصه انتخابات می‌دانیم، ولی در همین سختگیری‌هایی که در این دوره‌های از انتخابات شده نیروهای ارزشمند دیگر از جمله دوستانی که در این جلسه حضور دارند، هستند که قادرند عملکرد قابل قبولی در مجلس داشته باشند. 

وی افزود: ما بین تکلیف شرعی و تکلیف انسانی احساس می کنیم باید بن بست هایی که وجود دارد را بشکنیم. ما نمی‌توانیم مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنیم ولی علی‌رغم تایید صلاحیت حدود ۷۰۰۰ نفر از واجدین شرایط به دلایل مختلف در عرصه انتخابات حضور نداشته باشیم.  کرباسچی گفت: ما در اطلاعیه حزب برای انتخابات ۱۰ سرفصل کلی را در صورت حضور کاندیداهای معرفی شده ارائه داده ‌ایم که برای طولانی نشدن سخنانم خبرنگار سوال کننده درباره برنامه های حزب را به این سرفصل ها ارجاع می دهم. 

وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه نباید نهاد انتخابات که ناموس دموکراسی است را نادیده بگیریم و باید با تمام توان و با کمک احزاب اصلاح طلب و به کمک کاندیداهای اصلاح طلبی که در این عرصه حضور دارند، بتوانیم شرایط کنونی را با پیاده سازی سرفصل های اعلام شده بهبود ببخشیم. ما نمی‌توانیم مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنیم ولی علی رغم تایید صلاحیت حدود ۷۰۰۰ نفر از واجدین شرایط به دلایل مختلف در عرصه انتخابات حضور نداشته باشیم.

محسن هاشمی: وظیفه داشتیم لیست بدهیم | عنوان یاران هاشمی انتخابی ژورنالیستی بود

محسن هاشمی، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم در این نشست خبری با بیان اینکه انتخاب اسامی لیست انتخاباتی از سوی شورای مرکزی به کمیته سیاسی و سپس به کمیته انتخابات داده شد در نهایت به لیست یاران هاشمی رسیدند، گفت: کاندیداهایی که در این لیست حضور دارند اگر نتوانند به مجلس راه پیدا کنند نباید ناراحت شوند؛ چون وظیفه ما این بود لیستی بدهیم تا کسانی که به مشی حزب کارگزاران اعتقاد دارند به آن رای دهند.

 وی افزود: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده است و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. پیام حضور ما گفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است، ما نمی‌خواهیم عرصه را در داخل به حاکمیت تندروها بسپاریم و این در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت به فرصت تبدیل شود.

 همانطور که مستحضر هستید در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم مجلس نخستین نهادی بود که بعد از انقلاب اسلامی برای مردم‌سالاری پایه‌گذاری شد. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت و حساسیت مضاعف برای کشور است.

امروز کشور با چالش‌های مختلفی رو به رو است، مهم‌ترین موضوع که نظام و حاکمیت را با چالش روبه‌رو کرده است، افزایش فشارهای اقتصادی است که دلیلش تحریم‌هاست که به  کاهش شدید ارزش پول ملی انجامید، این امر باعث شده است معیشت مردم با مشکل رو به رو شده و منجر شده  سفره مردم کوچک شود. هفت یا هشت دهک جامعه درگیر همین مشکلات معیشتی است و انتظار مردم برای رفع این مشکلات به حق است و باید مسائل معیشتی مردم حل شود.

وی { با اشاره به این‌که مجلس امروز اثرگذاری کمتری دارد}: چالش بعدی خود مجلس شورای اسلامی است که با مجموعه اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته افتاده است، مشخص شده اثر گذاری‌اش کمتر شده است، باید کاری کرد که بار دیگر مجلس در راس امور قرار گیرد.

 چالش بعدی پیش روی اصلاح‌طلبان این است که عملکرد، کارنامه و دستاوردی که باید برجای می‌گذاشتیم، نگذاشتیم، این مساله مخصوصا به فراکسیون یکصد نفره‌ای که در مجلس داشتیم بازمی‌گردد.

 نکته دیگر بحث رد و تایید صلاحیت‌ها است که باعث شد بخش عمده‌ای از نیروهای خودمان را از دست دادیم‌. مشاهده کردید شورای عالی اصلاحات تصمیم گرفت فهرست رسمی ندهد اما تصمیم گرفت احزاب اصلاح‌طلب با اختیار خوشان لیست انتخاباتی دهند.

 ما تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتیم و باید بگویم فعالیت کارگزاران منحصر به این انتخابات نیست و همیشه فعال بوده است. گذشت زمان ثابت کرده است احزاب فعال به صورت زیکزاکی حرکت نمی‌کنند و همیشه حضور دارند. امروز بحث حضور مردم مطرح است گفته‌ می‌شود مردم شرکت نکنند و یا اقبال عمومی کم باشد اما ما امیدواریم نظر مردم را به سمت لیست یاران هاشمی برگردانیم.

 عمده دلیل این فهرست حضور فعال در انتخابات بود و اسامی کاندیدا در درجه برای ما مساله بود، امروز برای ما حضور در انتخابات مهم است و مشاهده می‌کنید افرادی انتخاب شدند ارتباط تشکیلاتی با کارگزاران نداشتند.

مرعشی: در سال۷۶، مردم با وجود ناطق نوری، خاتمی را برگزیدند

 حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، نیز در نشست خبری با کنایه به احزاب اصلاح طلبی که به نوعی به بهانه رد صلاحیت‌ها انتخابات را تحریم کرده‌اند، اظهار داشت: ما ضمن احترام به دوستانی که در انتخابات حضور ندارند باید بگوییم که نیامدن به عرصه انتخابات شرایط را سخت‌تر می‌کند و اگر به میدان نیاییم مشخص نیست در آینده این نیامدن  چه مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط اصلاح طلبان باید در انتخابات شرکت کنند؟، گفت: آینده ایران به زمین بلندشدن و زمین خوردن ها بستگی دارد. قبول ندارم چون نهادهای قدرت کار خود را می کنند، ما باید صحنه سیاسی را ترک کنیم. درست نیست رای مردم بی اثر نیست. در سال۷۶، مردم با وجود ناطق نوری، خاتمی را برگزیدند. در سال۸۴ همه می گفتند قالیباف انتخاب می شود اما احمدی نژاد انتخاب شد. در تمام این سال ها، رای مردم اثرگذار بوده است. قرار نیست همیشه ما پیروز باشیم بلکه باید در این روند، رشد کنیم. باید از همین انتخابات محدود استفاده هم کنیم. خردورزی حکم می کند از همین شرایط هم استفاده کنیم.

 باید بدانیم در جمهوری اسلامی نه نهاد کاملا انتصابی داریم و نه نهادهای خیلی انتخابی، بلکه هر دو دسته نهاد محدود به دیگری هستند. بنابراین از تاثیر رای مردم در آنها نباید غافل شد.

وی  ‌درباره استدلال مخالفان ارائه لیست در انتخابات پیش رو هم گفت: گفته می شود اگر حاکمیت یکپارچه شود، کارهای مملکت راه می افتد. اما شما دیدید که در شرایطی که اصولگرایان احتمال می دادند اصلاح طلبان در انتخابات حاضر نخواهند شد، چگونه اختلافات میان اصولگرایان بروز کرده است و امروز به حداقل ۴ لیست تقسیم شده‌اند. در چنین شرایطی خردورزی حکم می کند تا از فرصت های ممکن برای تاثیر گذاری رای مردم استفاده کرد.

 سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نسبت لیست ارائه شده با بدنه اصلاح طلبان چیست؟  گفت: مصوبه اولیه حزب ما این بود که در تهران تابع شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باشیم اما بعداز اینکه شورا تصمیم گرفت لیست ندهد، ما بحث و بررسی کردیم که لیست بدهیم یا خیر که تصمیم بر دادن لیست شد.

وی تاکید کرد: ما تحت تاثیر هیچ لابی قرار نگرفتیم و برای ما شاخصه سلامت اخلاقی و پاک دستی، تخصص و پایبندی به‌ اصلاح طلبان  مهم  بود.

مرعشی افزود: دستاورد برای ما مهم است ما دوستانی را انتخاب کردیم که در مجلس شاخصه های اصلاح طلبی را نشان دهند و اولین اصل ما قبول نظام  و اصلاحات در چارچوب نظام  است. مرعشی همچنین در پیش بینی خود از موفقیت لیست کارگزاران در انتخابات، تصریح کرد: پیش بینی ما براساس نظرسنجی هایی است که هرسه روز یکبار در تهران انجام می شود. براساس این نظرسنجی ها الان مشارکت در تهران، سی و پنج درصد است. امید ما این است که حداقل  پنجاه درصد لیست کارگزاران موفقیت بدست آورد. اگر انتخابات به مرحله دوم برود شانس ما بیشتر است ولی انتخابات تهران به مرحله دوم نمی رود.
مرعشی درباره این چرا کارگزارن سازندگی از ۸ حزب دیگر اصلاح طلب جدا شد و خودش لیست داد، گفت: ما هیچ پیش شرطی برای حضور نداشتیم اما دوستان گفتند که هر ۱۳ نماینده حاضر در مجلس در لیست باشند که ما نپذیرفتیم و امروز همه مسولیت این لیست را می‌پذیریم.

وی تاکید کرد: لیست کارگزارن سازندگی مورد اقبال مردم قرار گیرد پیروزی اصلاح طلبان خواهد بود اما اگر شکست خورد آن را هم می پذیریم. به دنبال جدایی نیستیم اما به دنبال آموزه‌های جدید هستیم.
مرعشی درباره این‌که رییس دولت اصلاحات از لیست کارگزاران حمایت خواهد کرد و کارگزاران لیستی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد داشت یا خیر، گفت:حزب کارگزاران با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیستی نخواهد داد. حمایت کردن رییس دولت هم بر عهده خودشان است.

کرباسچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در لیست ارائه شده از سوی کارگزاران سازندگی افرادی حضور دارند که سابقه قانون گذاری ندارند و آیا این ضعف محسوب نمی‌شود، گفت:درست است که در لیست کارگزاران افرادی هستند که  تجربه کار در مجلس ندارند  یا کسانی هستند که نماینده فعلی مجلس هستند اما بحث جوان‌گرایی می‌شود یک وقتی باید حلقه مجلس باز شود،  این همه صحبت برای همین است.باید تمهیداتی را در سازماندهی مجلس قرار دهند تا گردش نخبگانی اتفاق بیفتد. اگر می‌خواهیم نسل دوم  و سوم انقلاب جایی را پیدا کنند، راهش باز کردن این حلقه است. جوان گرایی برای چه می‌شود؟ قطعا  توانایی‌های علمی می‌تواند به قانون‌گذاری کمک کند.
 مرعشی درباره برنامه حزب کارگزاران برای مجلس یازدهم، افزود: ما ده برنامه را اعلام کرده ایم. احیای کارآمدی، مبارزه با فساد، ساماندهی رابطه نظارت و اجرا بین مجلس و دولت از جمله برنانه های حزب است.

سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که آیا به فکر انتخابات۱۴۰۰هستسد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری که می خواهد در۱۴۰۰ می آید باید باید قادر باشد کل توان کارشناسی کشور را به صحنه بیاورد یعنی همان کاری که آیت الله هاشمی انجام می داد. رییس جمهور همچنین باید بتواند با رهبری تعامل خوبی داشته باشد. ما دنبال کسی هستیم که این دو ظرفیت را داشته باشد ولی هنوز او را نیافته ایم.

 مرعشی درباره انتقاد محمود صادقی به بیانیه انتخاباتی حزب کارگزاران تصریح کرد: بهترین پاسخ ما در برابر این انتقاد سکوت است.
 سخنگوی حزب کارگزاران درباره حضور  یکی از اعضای حزب اتحادملت در لیست کارگزاران گفت: ما برای تمام احزابی که لیست دادند و ندادند احترام قایل هستیم. آن چه که ما می‌گوییم، موضع حزب است و طعنه‌ای به کسی نمی‌زنیم. لیستی بهتر از کارگزاران وجود ندارد. فرید موسوی عضو حزب اتحادملت است و چون کارکرد مثبتی داشت، در لیست ما قرار گرفت. بله ایشان عضو حزب اتحاد است اما اینجا شخص مهم است.

انصاری: جلسه مشورتی با آقای خاتمی داشتیم

مجید انصاری هم درباره چرایی حضور اصلاح طلبان در انتخابات با وجود همه مشکلات گفت: مجموعه جریان اصلاحات از ماه ها قبل، جلسه مشورتی با آقای خاتمی داشت. مرتب درباره انتخابات بحث شد و تصمیم گیری نهایی این بود که همه کسانی که احساس می کنند در مجلس موثر هستند، ثبت نام کنند حتی لیستی از شخصیت‌های مهم هم تهیه شد، ولی متاسفانه جمع زیادی از آنها ثبت نام نکردند که مورد گلایه آقای خاتمی هم بود. من با وجود اینکه احساس می‌کردم حضورم ضرورت ندارد، ولی به توصیه بزرگان اصلاحات احترام گذاشته و ثبت نام کردم اما  شجاعت و صداقت و صراحت برخی نمایندگان از جمله علی مطهری موجب ردصلاحیت وی شد. در مجموع در  شورای عالی اصلاح طلبان تصمیم گرفته شد هر حزبی که مایل است، لیست بدهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز با عزاداری مشکل حل نمی شود، تصریح کرد: جامعه مشکلات اقتصادی و معیشتی دارد. از سوی رسانه های ضدانقلاب هم یاس پمپاژ می شود. در این شرایط نقش احزاب و رسانه های اصلاح طلب ایجاد امید است یا دمیدن در فضای یاس؟ رها کردن مردم در این مقطع درست نیست. اصلاح طلبان بر فضای یاس آلود اضافه نکنند. سکوت علاج کار نیست. آقای خاتمی از من خواست که کنار نروم و جدی در صحنه انتخابات بمانم. رها کردن مردم موجب فراموشی اصلاحات و باز کردن راه برای جریان برانداز می شود. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید انسجام و ارتباط تشکیلاتی خود را حفظ کنیم.

وی گفت: خروج مجلس از انفعال، استفاده درست قوه مقننه از ابزارهای نظارتی خود، بازگرداندن مجلس به ریل اصلی خود ایجاد آرامش در روابط خارجی و تنش زدایی با همسایگان از برنامه های اصلاح طلبان در مجلس یازدهم است. ما با هیچ جناحی در مجلس دعوا نداریم و برنام های خوبی داریم که اکثریت را در مجلس می توانیم همراه خود کنیم.

کد خبر 484899 برچسب‌ها مجلس - انتخابات اصلاح‌ طلبان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجلس انتخابات اصلاح طلبان حزب کارگزاران سازندگی سخنگوی حزب کارگزاران ناموس دموکراسی حضور در انتخابات عرصه انتخابات احزاب اصلاح طلب لیست انتخاباتی لیست کارگزاران اصلاح طلبان انتخابات حضور اصلاح طلب مرعشی درباره تایید صلاحیت یاران هاشمی شورای مرکزی تصمیم گرفت حضور دارند محسن هاشمی شورای عالی اصلاح طلبی آقای خاتمی صلاحیت ها نشست خبری رای مردم ثبت نام برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود

لیست ۱۶ نفره شورای ائتلاف برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، اوایل هفته آتی منتشر می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) در جلسه‌‌ای اخیری که داشت درباره نحوه ورود به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران به جمع بندی رسید.

توضیحات عضو جبهه پایداری درباره ائتلاف با شانا

 

بر پایه این خبر، از بین 32 نفری که به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران راه‌ یافته‌اند، 13 نفر در لیست اولیه شانا حضور داشتند؛ شورای ائتلاف تصمیم گرفته است برای دور دوم، یک لیست 16 نفره برای تهران ارائه کند.

برابر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، برخی کاندیدا رایزنی‌های با شورای ائتلاف داشتند تا به عنوان سه عضو جدید به لیست شورای ائتلاف اضافه شوند که گفته می‌شود تاکنون درباره دو نفر آنها تصمیم نهایی گرفته شده است. لیست 16 نفره شورای ائتلاف که 13 نفر آن مشخص است اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، 16 نماینده دیگر تهران مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • رائفی پور برای دور دوم انتخابات مجلس لیست می‌دهد؟
  • رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد!
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است