Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری نشست‌های «ایدئولوژی و اتوپیا» و «ظرفیت‌شناسی کلام مأثور»، انتشار ششمین شماره «نامه فرهنگستان علوم» و برگزاری آئین نکوداشت «مهدی گلشنی» از مهمترین اخبار حوزه اندیشه در ۲۸ بهمن ماه جاری است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان،، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و هشتمین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

آئین نکوداشت «مهدی گلشنی» برگزار می‌شود

 

 

 

آئین نکوداشت استاد مهدی گلشنی به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بعد از ظهر دوشنبه، ۵ اسفند در تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«حمید امیرچقماقی» ضمن اعلام این خبر گفت: در این مراسم که با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی کشور و با حضور اندیشمندان برگزار می‌شود پیام آیت الله جعفر سبحانی نیز قرائت خواهد شد.

 

دبیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی افزود: سخنرانی آیت الله «علی اکبر رشاد»، «غلامرضا اعوانی»، «رضا امراللهی»، «حمید تنکابنی»، «رحیم شاهدی» و «علیرضا قائمی نیا» از بخش‌های دیگر این مراسم است.

 

چقماقی در پایان یادآور شد: این آین نکوداشت یک محفل علمی است که با همکاری مشترک قطب فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، بنیاد علمی نخبگان، مرکز پژوهش‌های صدرا، مجمع عالی حکمت، کانون اندیشه جوان، انجمن کلام اسلامی حوزه، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران و پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. لذا از جامعه علمی کشور، علما فضلا، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش پژوهان برای شرکت در این محفل علمی دعوت به عمل می‌آید.

 

مهدی گلشنی استادتمام، استاد ممتاز و نمونه دانشگاه صنعتی شریف و پایه گذار گروه فلسفه علم این دانشگاه است. وی برگزیدهٔ همایش چهره‌های ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ دو جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

 

گفتنی است، آئین نکوداشت استاد مهدی گلشنی بعد از ظهر دوشنبه، ۵ اسفندماه از ساعت ۱۴ در تالار علامه جعفری (ره) سازمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس تهران: خیابان شهید بهشتی، ابتدای خیابان شهید احمدقصیر، کوچه پژوهشگاه (شماره ۲) برگزار می‌شود.

 

حضور در این مراسم برای علاقمندان و دانش پژوهان بلامانع است.

 

ششمین «نامه فرهنگستان علوم» منتشر شد

 

 

 

شماره ششم «نامه فرهنگستان علوم» مجله علمی تخصصی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به مدیرمسئولی، «رضا داوری اردکانی» و سردبیری آیت‌الله «سید مصطفی محقق داماد»‌ منتشر شد. مجله با یادداشت کوتاهی از سردبیر آغاز می‌شود و با مقاله بلندی تحت عنوان «علم و ارزش» نوشته داوری اردکانی ادامه پیدا می‌کند.

 

رئیس فرهنگستان علوم در این مقاله با طرح این سوال که چرا نسبت آدمی با علم نسبتی دشوار و پیچیده است؟ می‌نویسد: «دانشمند علم را وسیله نمی‌انگارد اما علمش علم بی اثر و بدون سود و ثمر در زندگی مردمان نیست. دانش هر وقت و هرجا باشد جایگاه تاریخی خاص دارد و تابع مصالح و منافع گروهی و شخصی نیست پس آن را تابع علایق اخلاقی هم نمی‌توان دانست توأم بودن و تابع بودن را با هم اشتباه نکنیم. اگر در جهان قدیم از فضیلت و شرف علم سخن گفته می‌شد برای توجیه بی اثر بودن و کارساز نبودن علم نبود پژوهش‌هایی هم که در زمان ما برای رفع نیازهای هر روزی صورت می‌گیرد و نتیجه اش قدرت تسخیر و تصرف و گاهی ویرانگری است ربطی به شرف ذاتی علم ندارد بلکه به اقتضای اجرای برنامه علم انجام می‌شود این پژوهش‌ها باید کارساز باشند و اگر نباشند پرداختن به آنها را به هیچ وجه دیگر توجیه نمی‌توان کرد و مخصوصاً توجیه اخلاقی برای علمی که باید کارساز باشد و کارساز نیست هرچه باشد اخلاقی نمی‌تواند باشد

 

میزگرد این شماره نامه فرهنگستان علوم تحت عنوان «سنت یا نص؟» به نقد و بررسی آثار تألیفی داود فیرحی در گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم اختصاص دارد که با حضور رضا داوری‌اردکانی، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، سید مصطفی محقق‌داماد، غلامرضا اعوانی، رسول جعفریان، داود فیرحی و مصطفی بروجردی برگزار شده است. داود فیرحی در این میزگرد و در مقام دفاع از پروژه تألیفی خود می‌گوید: «تاکیدم بر فقه به معنای نادیده گرفتن حکمت و فلسفه نیست. بلکه دو دلیل عمده از نظر من داشت؛ نخست این که فقه قرینه فلسفه عملی یونان در جهان اسلام است و چنان که فارابی و دیگران توضیح داده اند، مهم‌ترین علم عمل مسلمانی تلقی شده است؛ دوم این که تمرکز پژوهشی بنده روی سنت سیاسی مسلمانان است و عملاً فقه میدان دار برجسته آن بوده و هست. سخن معروفی است که اثبات شیء، نفی ماعدا نیست. از دقت نظر و عنایت اساتید محترم نهایت سپاس و امتنان دارم.»

 

بخش سوم مجله به مقالات دینی اختصاص یافته است که در آن دو مقاله «صلح وگذشت» از سید مصطفی محقق‌داماد و همچنین «ادعای اصلاح‌طلبی دینی» از «رسول جعفریان» آورده شده است. مقاله نخست متکفل نگاهی تاریخی و فکری به سیاست نبوی و مقاله دوم متکفل ارائه مقدمه‌ای در باب اصلاح‌گری شیعی در دوره رضاشاه است. بخش چهارم مجله به مقالات علمی اختصاص یافته است و در آن دو مقاله «ضرورت آینده‌اندیشی» نوشته عبدالرحیم گواهی و همچنین «ایجاد یک کویر جدید» نوشته علی درویش زاده آورده شده است. مقاله نخست گزارش یک طرح پژوهشی با عنوان «الزامات و ویژگی‌های دانشگاه‌های آینده» است که در گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم انجام شده است و مقاله دوم به نقد و بررسی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان پرداخته است.

 

پرونده ویژه شماره ششم نامه فرهنگستان علوم به دانش دامپزشکی اختصاص داده شده است. در این پرونده مقالاتی نظیر «پزشکی اساطیری هند و تأثیر آن بر پزشکی ایران» از حسن تاج‌بخش، «ایمنی شناسی دامپزشکی و نگرشی دیگرگون به بیماری» از غلامرضا نیکبخت بروجنی، «طب بازساختی و بعضی از کاربردهای آن در دامپزشکی» از سید مهدی قمصری، «مروری بر وضعیت شیلات و آبزیان کشور» از عباسعلی مطلبی و «تب برفکی و وضعیت آن در ایران» از صمد لطف اله زاده آورده شده است.

 

مجله در بخش گزارش تاریخی خود مطلبی با عنوان «نیم قرن تلاش پرثمر» نوشته مسعود آرین‌نژاد را منعکس کرده است که در واقع گزارشی به مناسبت گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس «انجمن ریاضی ایران» (۱۳۹۹-۱۳۴۹) است. در بخش یادداشت‌های علمی نیز دو نوشتار با عناوین «چالش‌های تحقیق و پژوهش» نوشته مگردیچ تومانیان و «تأسیس یا تقلید؟» نوشته حامد زارع آورده شده است. یادداشت اول طرح چند نکته به مناسبت هفته پژوهش را مطمح نظر خود قرار داده و یادداشت دوم امکان و امتناع اسلامی‌سازی علوم انسانی را بررسی کرده است.

 

بخش هشتم و پایانی مجله نیز به نشر یک گزارش علمی با عنوان «نقش زنان در علم و فناوری در ایران» اختصاص داده شده که در آن طاهره کاغذچی، سیمین ناصری، معصومه نصیری کناری و عطیه پوربختیار وضعیت زنان رشته‌های علوم مهندسی و مقایسه آن با کشورهای دیگر را بررسی کرده‌اند.

 

نشست علمی «ظرفیت‌شناسی کلام مأثور» برگزار می‌شود

 

 

 

نشست علمی«ظرفیت‌شناسی کلام مأثور» از سوی انجمن ادیان و مذاهب اسلامی جامعةالمصطفی(ص) و با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه  و گروه کلام اسلامی  جامعةالمصطفی(ص) برگزار می‌شود.

 

در این نشست علمی که دبیری علمی آن را حجت‌الاسلام مهدی کریمی بر عهده دارد، حجت‌الاسلام رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه به ارائه مطالب مربوط به موضوع ظرفیت‌شناسی خواهد پرداخت.

 

نشست علمی مذکور ۳۰ بهمن‌ماه جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی(ره)، سالن شهید صدر برگزار می‌شود.

 

مفهوم‌سازی تولد و مرگ در زبان بررسی می‌شود

 

 

 

دومین نشست علمی زبان‌شناسی فرهنگی، شنبه ۳ اسفند در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

 

این نشست با عنوان «مفهوم سازی تولد و مرگ در زبان» با سخنرانی «زهرا ابوالحسنی»، «ملیحه انوشه»،‌ «غلامرضا خادمی»، «نوشین حجازی»،‌ «جهانبخش لورگی پور» همراه است.

 

نشست مذکور از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

 

نشست «ایدئولوژی و اتوپیا» برگزار می‌شود

 

نشست «ایدئولوژی و اتوپیا؛ مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی شناخت» برگزار می‌شود.

 

این نشست پنجشنبه، ۸ اسفند از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳ با سخنرانی «فرهنگ ارشاد» در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برپا می شود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری اندیشه علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجمن کلام اسلامی حوزه سید مصطفی محقق داماد نامه فرهنگستان علوم فلسفه دین اسلامی داوری اردکانی آورده شده برگزار می شود آئین نکوداشت داود فیرحی مهدی گلشنی نشست علمی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آبادان، در شهرستان آبادان ۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب در حوزه‌های امتحانی اداره آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی و در خرمشهر هزار و ۹۰۹ داوطلب با حضور در حوزه امتحانی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر رقابت را آغاز کردند.

کنکور هنر و زبان‌های خارجی نیز عصر امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت برگزار می‌شود.

آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح فردا برگزار می‌شود.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

آزمون سراسری امسال در دو مرحله در ماه‌های اردیبهشت و تیر ماه برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی
  • تمهیدات لازم برای کنکور امن اندیشیده شد
  • برگزاری کنکور سراسری با رقابت گروه  علوم ریاضی و انسانی در هرمزگان
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم