Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-با تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران شمال پیشرفته‌ترین آزادراه کشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیک آزمایشی رفت و به زودی بهره برداری رسمی آن آغاز می‌شود.

 به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی در جریان بازدید از آزاد راه تهران – شمال اظهار داشت: طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر محمود غفاری با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است، گفت: این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.  

وی در توضیح چرایی این هزینه سرسام‌آور برای این پروژه تصریح کرد: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳.۱ کیلومتر وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی ادامه داد: طولانی‌ترین تونل کشور به نام تالون به طول ۴۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است.

وی افزود: با توجه به عدم وجود مسیرهای دسترسی، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین ابنیه‌های فنی از جمله پل شماره ۶ به طول ۳۲۰ متر با کنسول به طول ۱۶۰ متر در این قطعه احداث شده است. به عبارت دیگر این پروژه بیش از آنکه یک پروژه راهسازی باشد یک پروژه ابنیه پیچیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازاء هر سفر – خودرو می‌شود.

غفاری تصریح کرد: از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراه‌های کشور را باید وجود ۱۰۰ دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونل‌ها، احداث سیستم تهویه تونل‌های بلند واستفاده از تکنولوژی‌های به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.

وی افزود: ایجاد ۲۰ کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث ۲۰۰ کیلومتر کانال‌های تاسیسات و هدایت آب‌های سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونل ها از دیگر خصوصیات این پروژه هستند.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر آثار این پروژه مهم که فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در کشور گشوده است،کاهش حجم ترافیک آزاد راه تهران – کرج و راه اصلی کرج – چالوس است. به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، کاهش آلودگی هوا، توسعه گردشگری و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود که تاثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی درخصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن اظهار داشت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد.

وی افزود: این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است.  در این پروژه براساس قرارداد موضوعه که در تاریخ ۱۳۸۲/۳/۳ به تصویب هیات وزیران وقت رسیده، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلک شود.

 وی تصریح کرد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، ولی حسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است.

وی افزود: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود که با توجه به اینکه این بودجه متعلق به آحاد ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می کنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است.

غفاری ادامه داد: به همین خاطر با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر پروژه مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه مبارک فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال و ... حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم.

وی در پایان گفت: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات ۲ و ۳  به طول مجموعا ۶۹ کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قطعه یک این آزادراه تعیین نرخ عوارض آزاد راه تهران عوارض آزادراه آزادراه تهران راه و شهرسازی سرمایه گذاری آزادراه ها بخش خصوصی اصل و سود یک آزاد تونل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی کانال های آبی شهر ری/ایمن سازی کامل در گرو تامین اعتبار

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز صفا با بیان اینکه در محدوده شهرستان ری حدود ۲۰ کیلومتر کانال انتقال آب وجود دارد که پساب را از تصفیه خانه جنوب تهران به سمت دشت ورامین و پاکدشت منتقل می‌کند، اظهار کرد: از این ۲۰ کیلومتر حدود دو کیلومتر زیر زمین و حدود ۱۸ کیلومتر در سطح زمین قرار دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توسعه مراکز جمعیتی و اقتصادی شاهد رشد جمعیت در اطراف کانال‌ها بودیم این در حالی است که در زمان احداث فاصله کانال‌ها با مناطق شهری به میزانی بود که مشکل خاصی وجود نداشت اما در حال حاضر با توجه به توسعه شهرسازی این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه از روی کانال‌ها رفت و آمد صورت می‌گیرد و همین مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد حوادثی در این مناطق بودیم، شرایط موجود و حوادثی که تعداد آن روبه افزایش بود، حوزه مدیریت استان را به سمت اخذ تصمیماتی برای مدیریت و ایمن سازی پیش برد

وی با بیان اینکه با تلاش مجموعه آب تهران بیش از ۶ کیلومتر روی کانال‌ها ایمن سازی انجام و عدد ریالی ۲۵ میلیارد تومان برای این کار هزینه شده است، گفت: استمداد امور آب از مراجع شهرستانی و استان علی‌الخصوص سازمان برنامه و بودجه در راستای تأمین اعتبار ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پروژه ایمن سازی برحسب الویت انجام شده است و این موضوع نیز به صورت جدی در آب تهران مطرح است، گفت: هر سال آب تهران با توجه به منابع مالی که می‌تواند از محل‌های مختلف تأمین کند این پروژه را پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر آب تهران طرحی را شروع کرده که جدا از موضوعات مطرح شده بود، گفت: خط لوله دوم پساب از تصفیه خانه فاضلاب تهران را استارت زدیم که با تکمیل این طرح که خط لوله‌ای به طول ۳۶ کیلومتر به قطر ۲.۸ متر است، بخش عمده‌ای از آبی که در کانال جریان دارد را منتقل خواهیم کرد و تا حدود زیادی از مشکلات حال حاضر برطرف خواهد شد.

به گفته وی بخش عمده این طرح انجام شده و تنها سه کیلومتر بنابه مشکلاتی باقی مانده که با رفع مشکلات این پروژه به نتیجه خواهد رسید اما تا آن زمان نیز سعی داریم با ایجاد پروژه‌های ایمن سازی مشکلات و چالش‌ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه حفظجان مردم و ایمنی در الویت پروژه‌های آبی قرار دارد و در این راستا و برحسب ضرورت برنامه‌هایی را درنظر داریم، گفت: با انجام اقدامات صورت گرفته ایمن سازی کامل کانال صورت گرفته است و برحسب الویت برای مابقی کانال‌ها نیز کار را پیش خواهیم برد و با راه اندازی خط لوله مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.همچنین در ادامه نامبرده کمک جدی حوزه شهرستان و استان را در بحث تأمین بودجه به منظور ایمن سازی کامل طلبید و از دستگاه‌های ذیربط در خواست اختصاص بودجه کامل برای این موضوع را مطرح نمود.

کد خبر 6081905 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران
  • تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد
  • استان اردبیل نیازمند احداث ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است
  • اختصاص بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم
  • ایمن سازی کانال های آبی شهر ری/ایمن سازی کامل در گرو تامین اعتبار
  • کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۳۰ فروردین ماه
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم