Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@08:46:06 GMT

نغمه های سرزمین مادری به روایت رستاک

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۳۱۹۰

نغمه های سرزمین مادری به روایت رستاک

گروه موسیقی رستاک در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در دو نوبت در تالار وحدت به صحنه رفت و مجموعه ای از قطعات محلی و فولکلوریک سراسر ایران و کشورهای همجوار را با روایت خود اجرا کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ گروه رستاک در اجرای خود در سی و پنحمین جشنواره موسیقی فجر؛ شامگاه یکشنبه ۲۷ بهمن با انتخاب قطعه کردی ” بهاران ” بعنوان قطعه آغازین، کنسرت خود در مهمترین رویداد موسیقی آغاز کرد، قطعه آذری “لاله لر” قطعه بعدی رستاک بود که با حرکات موزون اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزاد مرادی از اعضای این گروه در بخشی از این کنسرت گفت: از اینکه در بین اجراهای امروز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه رستاک را انتخاب کردید از شما سپاسگزارم؛ در رپرتوار امشب قطعات جدید رستاک را برای نخستین بار در کنار قطعات قدیمی اجرا می کنیم.

مرادی سپس به معرفی قطعه ای تازه از این گروه که برگرفته از موسیقی جنوب کرمان بود پرداخت و گفت: این قطعه تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب کرمان است که در آن به دنبال تجربه فضاهای فانتزی جدیدی بودیم.

قطعه بعدی “رعنا” ، قطعه ای از منطقه اشکور گیلان بود که گروه رستاک با همراهی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه و خواننده، روایت تازه ای از ا داستان عشق رعنا را بصورت پرفورمنس برای مخاطبان اجرا کرد.

قطعات بعدی رستاک “بارو بارو” از قطعات معروف موسیقی لرستان و “لیلا در واکن مویوم”از موسیقی محلی خراسان و تربت جام بود.

 

مرادی پس از اجرای این قطعه با معرفی حامد بلند همت نوازنده این گروه که خود اصالتی خراسانی دارد، گفت: اعضای گروه رستاک در واقع یک خانواده هستند و حامد بلند همت چهار سال است که عضو این گروه شده است و از نوازندگان خوب رستاک است.

این خواننده و نوازنده گروه رستاک سپس به پروژه ” در خانه بی مرز” گروه اشاره کرد و گفت: ما در طول ۲۲ سال فعالیت در این گروه نقشه از پیش تعیین شده نداشتیم و تنها در مسیر رشد و شکوفایی گروه کارمان را پیش می بردیم تا اینکه پروژه های ما تنها در مسیر رشد رستاک قرار گرفت.

وی افزود: در پروژه در خانه بی مرز، به موسیقی کشورهای اطراف ایران می پردازیم، در این پروژه تاکنون قطعاتی از موسیقی محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته ایم و موسیقی افغانستان را هم در دست ساخت داریم .

سپس گروه موسیقی رستاک قطعه ای از موسیقی محلی کشور آذربایجان را در این کنسرت اجرا کرد.

قطعه بعدی قطعه شاد “هله مالی”از موسیقی جنوب ایران و موسیقی محلی بوشهر بود که با همخوانی تماشاگران همراه شد..

جینگ و جینگ ساز، قطعه ای از قطعات شیرازی بود که در زبان محلی به آن واسونک گفته می شود، قطعه کردی “سوزله” آخرین قطعه این کنسرت بود اما پس از درخواست تماشاگران قطعه”بارو بارو” بعنوان بیز پیشکش مخاطبان شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر رستاک تالار وحدت فولکلوریک جشنواره موسیقی فجر موسیقی محلی گروه رستاک قطعه ای قطعه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید/ قدردانی از تمام اعضای گروه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از اجرای دو سانس کنسرت و در پایان سانس دوم، محسن خباز تهیه‌کننده این مجموعه کنسرت‌ها روی صحنه حاضر شد و خطاب به حاضران در سالن گفت: از همه شما بزرگواران سپاسگزارم و امیدوارم سال نو برای شما مبارک و سال پیش‌رو سال خوشدلی، برکت و تندرستی برای همه مردم این سرزمین باشد و همچنین امیدوارم طاعات‌تان مورد قبول حضرت حق واقع شود.

وی ادامه داد: خدمتگزاری برای فرهنگ این سرزمین برای بنده و همکارانم بسیار مایه مباهات و سربلندی بوده است، آن هم در کنار مردی که برای موسیقی و فرهنگ این سرزمین مایه افتخار است. مردی که سراسر شرافت و اخلاق است و بسیار عزیز؛ علیرضا قربانی بزرگوار.

خباز اظهار کرد: امشب هشتادوچهارمین اجرای تهران به پایان رسید. با حضور پر خیر و برکت شما بیش از 230هزار نفر در تهران توانستند این کنسرت را در سه دوره زمانی ببینند که واقعا مایه دلگرمی و افتخار همه ما بوده است. از تک تک شما برای حمایت‌هایی که از فرهنگ این سرزمین می‌کنید، سپاسگزارم.

به گفته وی، نزدیک به 200 اجرا در ایران و خارج از ایران برگزار شده و بالغ بر 400هزار نفر در این ماه‌هایی که از آغاز این پروژه گذشته است، این رپرتوار را دیده‌اند.

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری افزود: این اتفاق مرهون حضور بسیار گرانقدر اعضای ارکستر بزرگ و درجه یک ما است؛ حسام ناصری عزیز و اعضای گروه. همینطور باید قدر بگذاریم تلاش همه کسانی را که در خدمت فرهنگ این سرزمین هستند. می‌خواهم از تک تک همراهانی که باعث شدند این برنامه با این قوت و قدرت برگزار شود، تشکر کنم.

تهیه‌کننده مجموعه تورکنسرت‌های علیرضا قربانی در ادامه از تک تک اعضای گروه برگزاری و پشت صحنه اعم از مدیر اجرایی، مجریان طرح، طراحی و مهندسی صدا، کارگردانی و طراحی صحنه، گروه صدا و نور، گروه روابط عمومی، گروه محتوای تصویری، تبلیغات، دکور، مدیریت گروه، مدیریت صحنه، تولید، مجموعه استودیو ایفا، تشریفات، پذیرایی و... دعوت کرد روی صحنه بیایند.

سپس علیرضا قربانی به رسم سپاس شاخه گلی به هر یک از اعضای گروه تقدیم کرد.

در ادامه و همزمان با اهدای گل توسط علیرضا قربانی به اعضای گروه، خباز تاکید کرد: علیرضا قربانی با مناجات‌ها و عاشقانه‌هایش، با تمام دغدغه‌های اجتماعی‌اش که این سال‌ها از خودش به ظهور رسانده در حافظه تاریخی فرهنگ این سرزمین جاودانه است.

پس از آن علیرضا قربانی به دعوت محسن خباز پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: من هم قدری در این بخش شگفت‌زده شدم. به هر حال بدون این کار تیمی بزرگ واقعا امکان‌پذیر نبود. تعداد دوستانی که به روش‌های مختلف در این کار دخیل هستند بسیار زیاد است و الان هم تعدادی از آنها را می‌بینید. برخی از دوستان همچنان پشت صحنه هستند. بدون حضور این افراد این حجم از اجرا امکان‌پذیر نبود و من به عنوان برادر بزرگ‌تر آنها دستشان را می‌بوسم. در تمام این مدت مانند یک خانواده بدون کوچک‌ترین حاشیه و با تمام انرژی در کنار هم بودیم.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888654

دیگر خبرها

  • غربت موسیقی متعهدانه در خوزستان!
  • «شیدا شدم» شهرام ناظری / «سوته دلان» ایرج بسطامی / «نوروز» عالم قاسم اف / «عطارد» کیتارو / «باد» کریزی آکوردئون تریو
  • ساخت و بازسازی بیش از ۷ هزار قطعه صنعتی در نیروگاه رامین اهواز 
  • ساخت و بازسازی بیش از ۷هزار و ۸۰۰ قطعه صنعتی در نیروگاه رامین اهواز 
  • شب های احیا در شبکه جام جم
  • کنسرت‌های نوروزی طلیسچی تمدید شد
  • تور کنسرت‌های علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید
  • تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید/ قدردانی از تمام اعضای گروه
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید