Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدالت حاجی‌پور روز دوشنبه در نشست با مدیرکل بانوان استانداری اردبیل با بیان اینکه توسعه فرهنگی نیازمند ارتقا و تبادلات فرهنگی میان ملل و جوامع مختلف است، اظهارداشت: قطار توسعه از مسیر فرهنگ و توسعه فرهنگی جامعه می‌گذرد.

وی از اجرای برنامه‌های متنوع در حوزه‌های فرهنگی خبر داد و گفت: جشنواره‌های بومی محلی جزو برنامه‌ها و  اولویت‌های پارس‌آباد در روزهای آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فرماندار پارس‌آباد تشریح کرد: برخلاف تصورات فرهنگ عشایر مغان بسیار غنی‌تر و دارای تنوع بیشتر است.

حاجی پور افزود: ترکیب جمعیتی متنوع و جمعیت فعال و پویای شهرستان پارس‌آباد فضای مانور بیشتری در زمینه برنامه‌های فرهنگی ایجاد کرده است.

فرماندار پارس‌آباد همچنین با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر بیان کرد: بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده و نقش بزرگی در توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته و فرزندان غیوری همچون سردار سلیمانی‌ها و شهدای دفاع مقدس و علما و دانشمندان برجسته کشور از دامن همین بانوان و مادران پرورش و تربیت یافته و سرنوشت و امنیت کشور را رقم زده‌اند.

جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از ۸۰ هزار نفر و در قالب ۱۵ خانوار بوده که به نگهداری ۱.۵ میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶.۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.
عشایر استان همه ساله ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین‌شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می‌کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.

برچسب‌ها زندگی عشایری پارس آباد مغان موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری پارس آباد مغان موزه زندگی عشایری پارس آباد مغان موزه استان اردبیل عشایر استان جمعیت عشایر برنامه ها پارس آباد همه ساله هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، سردار موقوفه ئی با ارسال متنی به خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان درباره وظایف فراجا پیرامون اجرای طرح نور نکاتی را بیان کرد که متن آن به شرح زیر می باشد:

-طرح نور یا طرح مقابله با ساختار شکنی و هنجار شکنی حوزه حجاب و عفاف چندروزی است در سطح کشور آغاز شده و فراجا با حضور تیمهای مجرب و متخصص در این حوزه عمل می کند.

-واکنش ها به اجرای طرح نور در دو دسته قرار دارد؛ بخشی از جامعه موافق و حامی فراجا هستند و برخی نیز به تشریح آسیب های این طرح می پردازند.

-پلیس در این طرح از تمام ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی خود برای اجرای دقیق و کامل آن بهره میبرد و ضمن رعایت کرامت و احترام انسانی با هنجار شکنی در حوزه حجاب مقابله می کند.

-فراجا با اجرای طرح نور مرزبانی حوزه حجاب را عهده دار است و مقتدرانه اجازه نمی دهد دشمنان خطوط قرمز فرهنگی را در نوردند و به حریم خانواده اصیل ایرانی هجمه وارد سازند.

-ولی متولیان فرهنگی حجاب و عفاف نیز بیدار باشند که اکتفا به طرح نور و حضور مجاهدانه پلیس در این عرصه تضمینی برای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نسل های آتی نخواهد بود.

-عفاف و حجاب اصالتی فرهنگی دارد و این عرصه عناصری آگاه اصیل و شجاع را می طلبد. این جبهه میدان تاکتیکهای عمیق و تکنیکهای دقیق و نظم و استمرار در عمل است که امیداوریم سازمانها و نهادها به ویژه خانواده های اصیل ایرانی اهمیت آن را درک و خود محوریت این عرصه را عهده دار شوند.

»نگارنده: سرتیپ دوم ستاد جلیل موقوفه ئی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898521

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • جابه‌جایی ۲۵۲ هزار تن کالا از استان اردبیل
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب
  • فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند