Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:32:17 GMT

همکاری قوه قضائیه با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۳۶۵۵

همکاری قوه قضائیه با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قوه قضائیه، سید حجت الله علم‌الهدی در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه قوه قضائیه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در دوره جدید گروه حقوق اسلامی در پژوهشگاه راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: این گروه به صورت جدی روی موضوعاتی همچون فقه قضا کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه پژوهشگاه بازوی علمی، کارشناسی و پژوهشی قوه قضائیه است، گفت: مهم‌ترین رسالت پژوهشگاه نیازسنجی، موضوع شناسی و مطالعات پژوهشی با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی موجود در کشور در زمینه‌های مورد نیاز دستگاه قضا است.

وی ادامه داد: در دوره جدید قوه قضائیه و تحولات در این دستگاه شاهد تحولات در پژوهشگاه قوه قضائیه هم خواهیم بود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای رفع نیازهای قوه قضائیه استفاده کنیم.

در ادامه آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه وجود پژوهشگاه‌ها به نوعی سرمایه نظام محسوب می‌شود، گفت: شیوه کار در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر اساس یک نظام تمحض محور فرآیند مدار است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: محور اصلی فعالیت پژوهشگاه در گروه‌های علمی ساماندهی می‌شود.

رشاد در ادامه با اشاره به لایه‌های فعالیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مبانی، منطق و روش‌شناسی، گزاره‌ها و نظام (تولید علم) چهار مرحله (لایه) فعالیت این پژوهشگاه است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی موجود از جمله کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت: می‌توان یک کرسی آزاداندیشی دستگاهی در حوزه حقوق و فقه قضائی در پژوهشگاه قوه قضائیه راه‌اندازی کرد.

رشاد با اعلام آمادگی برای کمک به رفع نیازهای قوه قضائیه، اظهار کرد: موضوع الگوی قضائی یکی از مهمترین موضوعاتی است که ما برای کار در این زمینه آماده هستیم.

در ادامه محمود حکمت‌نیا معاون وزیر دادگستری نیز علت عدم وجود طرح‌های هوشمند قضائی و حقوقی را مهمترین مساله و مشکل سیستم قضائی عنوان کرد و افزود: برای رفع این نقص باید به موضوعات بین رشته‌ای توجه کرد.

وی مهم‌ترین نقش قانون را حل مشکلات دانست و اظهار کرد: برخی از قوانین ما مشکل‌زا هستند.

معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه علت وجود مشکلات قانونی و قوانین مشکل‌زا این است که قانون را به چشم یک دانش نگاه کرده‌ایم، گفت: باید به قانون به عنوان یک طرح هوشمندانه برای حل مشکل نگریست.

حکمت‌نیا با اشاره به لزوم ورود به مباحث پایه افزود: عدم ورود به مفاهیم پایه مانند حقوق مردم، مالکیت و… آثار بدی به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مقام اجرا، نظریه‌ها و در مقام وضع قانون قضات باید به کمک بیایند و نظر دهند.

در ادامه شاطری‌پور، رئیس پژوهشکده جزا پژوهشگاه قوه قضائیه با اشاره به مشی فلسفی آیت‌الله رشاد از وی درخواست کرد در زمینه مواجهه حکیمانه با امر تقنین و مسائل حقوقی ورود کند.

وی در ادامه با طرح پرسش‌هایی درباره چیستی مقتضیات برخورد حکیمانه در قسمت‌های مختلف دستگاه قضا، این مسئله را یکی از مهم‌ترین مسائل قوه قضائیه عنوان کرد.

شاطری‌پور مورد توجه قرار گرفتن مسئله به جای سوال در مسائل فقهی حقوقی را از دیگر ضروریات نگاه فقهی دانست که می‌تواند از خیلی اشکالات جلوگیری کند.

روح‌الله قلی‌خانی، رئیس پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات رویه قضائی پژوهشگاه قوه قضائیه در پایان دیدار با اشاره به لزوم استخراج مسائل از مبانی دینی اظهار کرد: قرآن تحدی می‌کند و جهانیان را به مباحثه دعوت می‌کند.

وی افزود: یکی از آسیب‌های ما ارائه یک مدل موفق به دنیاست، ما در این زمینه می‌ایستیم تا غربی‌ها یک مدل ارائه کنند و پس از آن با بررسی برخی روایت‌ها می‌فهمیم ما ۱۴۰۰ سال پیش این مطلب را داشته‌ایم.

قلی‌خانی با اشاره به اینکه بین رویه قضائی و قانونگذاری شکاف وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه در مورد اثرات رویه قضائی بحث نمی‌شود.

کد خبر 4855295

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه قوه قضائیه قوه قضاییه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شهرداری تهران شورای شهر تهران 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش شهر تهران محسن هاشمی سازمان تامین اجتماعی کمیته امداد امام خمینی محسن حاجی میرزایی آتش نشانی قوه قضائیه انقلاب اسلامی ایران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه قوه قضائیه رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه رویه قضائی مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت رایگان برگزار می‌شود.

مدرس این دوره آموزشی علی احمد پناهی؛ عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

زمان برگزاری سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل تهران، خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، کوی اسکو، پلاک ۶، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

علاقمندان می‌توانند از طریق اینجا اقدام به ثبت نام کنند.

کد خبر 6086101 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد
  • محسنی اژه‌ای: نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید/ بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم
  • مسئولان قضائی عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستند
  • مسئولان قضائی عهده دار مسئولیت خطیری هستند
  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی