Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@19:34:18 GMT

افراد کم خون این مواد غذایی را بخورند

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۴۱۰۹

افراد کم خون این مواد غذایی را بخورند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه ، درباره «مهمترین مواد غذایی خون‌ساز»، اظهار داشت: چند سال پیش حدود ۴۵ درصد زنان باردار و شیرده کم‌خونی داشتند که اکنون این میزان به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به روش‌های مختلف رفع کم‌خونی، خاطرنشان کرد: یکی از مواد غذایی سرشار از آهن خوراک‌های دریایی مانند ماهی قزل‌آلا و ماهی تن است؛ البته توصیه می‌کنیم مردم بیشتر از ماهی‌های جنوب استفاده کنند؛ چرا که ماهی‌های این منطقه امگا ۳ دارند و این ماده در آب‌های آزاد است و منبع بسیار خوبی برای جذب آهن بوده و به کاهش فقر آهن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص تغذیه افزود: مصرف میوه‌هایی همچون آلو، هلو و کشمش به صورت تازه و خشک بسیار مهم است و هر صد گرم هلو تازه یا خشک ۶ میلی‌گرم آهن دارد؛ ضمن اینکه می‌توانیم از جو دوسر به عنوان یکی از منابع خوب تأمین آهن استفاده کنیم؛ به شکلی که مصرف دو قاشق غذاخوری در روز از جو دوسر ۲.۵ میلی‌گرم از آهن بدن را تأمین می‌کند و می‌توانیم جو دوسر را به صورت سوپ یا همراه با سالاد استفاده کنیم.

صفوی، گوجه‌فرنگی را یکی دیگر از منابع بسیار مهم تأمین آهن بدن برشمرد و گفت: گوجه‌فرنگی ویتامین C زیادی دارد و جذب آهن را در بدن بالا می‌برد؛ ضمن اینکه ویتامین E و بتاکاروتن موجود در گوجه برای سلامت پوست بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه کره بادام زمینی و عسل از منابع بسیار مهم خون‌ساز در بدن است، تصریح کرد: بادام زمینی منبع خوبی از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان جلوگیری می‌کند؛ ضمن اینکه آهن زیادی دارد و به رفع کم‌خونی کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به نقش مهم عسل در کاهش کم‌خونی در بدن، تصریح کرد: عسل یک ماده طبیعی است و هر صد گرم آن ۴۵ صدم آهن دارد؛ ضمن اینکه دارای منیزیم و مس بوده و موجب افزایش گلبول‌های قرمز بدن می‌شود.

صفوی از اسفناج، شکلات‌های تیره و تخم‌مرغ به عنوان منابع دیگر در تأمین آهن بدن و خون‌سازی نام برد و افزود: جگر، دل و قلوه (آهن هِم) دارند؛ یعنی آهنی که جذب بالاتری از آهن معمولی دارد و بیشتر در مواد غذایی حیوانی است؛ در حالی که آهن غیرهِم در منابع گیاهی است و جذب آهن‌های غیر‌هِم مشکل‌تر است؛ در نتیجه آهن هِم در جگر، دل و قلوه زیاد بوده و برای رفع کم‌خونی توصیه می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه کم خونی متخصص تغذیه رفع کم خونی مواد غذایی تأمین آهن بسیار مهم آهن بدن جذب آهن جو دوسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۴۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزه گفت: با اجرای طرح سلامت نوروزی در شهرستان فیروزه بیش از ۲۸۶۱ بازدید بهداشتی توسط بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط در سطح شهرستان صورت گرفت که با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، ۶۶۵ مورد بازرسی از مساجد و اماکن متبرکه فیروزه انجام شده است.

محبوبه مهماندوست افزود: در این ایام برای متصدیان مراکز و اماکن غیر بهداشتی ۳۲۵ مورد اخطاریه کتبی صادر شده که ۱۰۹ مورد به دلیل عدم رفع نواقص اعلام شده به مراجع قضایی و سازمان‌های مسئول معرفی شده اند که ۱۱ مورد آن پلمب شدند.

وی گفت: در این طرح بازرسیان بهداشتی هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم کردند ، ۱۰۸۵ مورد بازدید سنجش پرتابل مواد غذایی و هزار و ۸۹۴ مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی، ۱۳۹ مورد نمونه برداری آب آشامیدنی، ۲۸ مورد نمونه گیری مواد غذایی انجام دادند.

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • مواد غذایی‌ای که به کاهش التهاب معده کمک می‌کنند
  • اهدا ۱۵۰ بسته مواد غذایی به بیماران خاص و هموفیلی درنیشابور
  • فوت ۹۱ نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • تعطیلی ۲۵۹ مرکز متخلف در طرح سلامت نوروزی
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • خطر سرطان برای کسانی‌که ته دیگ دوست دارند