Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از امضای تفاهمنامه همکاری بین این سازمان با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی‌نژاد اهداف عمده امضای این تفاهمنامه را گسترش فرهنگ حفظ ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق شهری و روستایی، ارتقای سطح دانش و بینش مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و استفاده از ظرفیت مدیریت‌های محلی بویژه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در جهت حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی برخی زمینه‌های همکاری این تفاهمنامه را  برنامه‌ریزی مشترک در جهت اجرای طرح‌های گسترش فضای سبز، مقابله با بیابان‌زائی، آبخیزداری و ارتقای بهره‌وری آب با توسعه روش‌های نوین آبیاری در محدوده و حریم شهرها و روستاها در چارچوب مقررات ذیربط، برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌های مشترک در زمینه صیانت از منابع طبیعی با هدف افزایش مشارکت ذینفعان عرصه‌های طبیعی و توسعه روش‌های نوین حفظ و بهره‌برداری از آن و همکاری در نیازسنجی و تدوین سرفصل‌ها و محتواهای آموزشی و ترویجی و تهیه کتب، نشریات و جزوه‌های آموزشی برای جوامع محلی، بهره‌برداران ، شهرداران و دهیاران ذکر کرد.

جمالی نژاد افزود: برنامه ریزی و همکاری در راستای اجرای پویش های نهال کاری در توسعه فضای سبز شهری و روستایی، حمایت از ایجاد و تقویت تشکل‌های حفاظتی و ترویجی و ایجاد شبکه ملی سازمان مردم‌نهاد در بخش منابع طبیعی و برنامه‌ریزی مشترک به منظور برگزاری نشستهای تخصصی، همایشهای علمی و کارگاه های آموزشی برای حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و همچنین برنامه ریزی برای بازدید شهرداران، دهیاران و کارشناسان و مدیران مرتبط از تجارب موفق داخلی و خارجی از جمله زمینه‌های همکاری این تفاهم نامه همکاری مشترک است.

وی، ایجاد هماهنگی لازم درخصوص محول نمودن پروژه‌های اجرایی قابل ‌واگذاری و وظایف تصدی‌گری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به شهرداری ها و دهیاری ها در چارچوب قوانین و مقررات، برنامه ریزی مشترک برای ارتقای فرهنگ حفاظت منابع طبیعی در مناطق شهری و روستایی و برنامه ریزی مشترک در جهت شناسایی، معرفی، تشویق و تجلیل از دهیاران و شهرداران موفق در زمینه حفاظت و توسعه منابع طبیعی را از دیگر زمینه‌های همکاری این تفاهم نامه همکاری مشترک برشمرد.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور تحقق مفاد این تفاهم نامه همکاری مشترک، اقدامات لازم را در زمینه های شناسایی پروژه‌های قابل‌واگذاری به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی، تهیه و تدوین برنامه آموزشی برای مدیریت‌های محلی منابع طبیعی و آبخیزداری و تأمین مدرس برای برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی برای آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اعضای شوراهای اسلامی و تشویق و تجلیل از آنها و تهیه و ارائه بسته‌های آموزشی - ترویجی به مدیریت های محلی انجام خواهد داد.

وی، همکاری در واگذاری اراضی واقع در کاربری های فضای سبز و کمربند سبز در حریم شهرها به شهرداری های متقاضی با رفع معارض به صورت رایگان و بدون دریافت حقوق مالکانه، جهت ایجاد فضای سبز با حفظ مالکیت دولت، همکاری در احداث و نگهداری بوستان ها و پارک های روستایی در چارچوب مقررات ذیربط، همکاری در زمینه تهیه و تأمین نهال رایگان، بویژه گونه های با نیاز آب کم، مقاوم، بومی و سازگار با محیط زیست، موردنیاز شهرداریها و دهیاری‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه فضای سبز شهری و روستایی در سطح کشور در چارچوب ظرفیت های موجود و با رعایت قوانین و مقررات را از دیگر اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور تحقق مفاد این تفاهم نامه همکاری مشترک ذکر کرد.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور در ادامه برخی اقدامات این سازمان که از طریق هماهنگی با واحدهای تابعه و شهرداریها و دهیاریها به منظور اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه انجام خواهد شد را انجام هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی واقع در حوزه مسئولیت و نیز کمک به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی در محدوده شهر و روستا با همکاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ذکر کرد.

جمالی‌نژاد اعلام تصرفات غیرقانونی به یگان حفاظت سازمان یا ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و همکاری درزمینۀ ارتقای فرهنگ پیشگیری از حریق در جنگل‌ها و مراتع و مساعدت در اطفای حریق‌ در چارچوب وظایف مدیریت‌های محلی را از دیگر تعهدات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها  بر اساس این تفاهمنامه ذکر کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها، وی همکاری با ادارات منابع طبیعی برای انجام عملیات کاشت و نگهداری و بهره برداری از فضای سبز شهری و روستایی و زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی برای توسعه فضای سبز و کاشت و نگهداری نهال‌ها در قالب پویش درختکاری تحت عنوان"درخت دوستی بنشانیم" را از دیگر اقدامات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه همکاری  با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان جنگل ها تفاهمنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تفاهم نامه همکاری مشترک مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی و آبخیزداری شهرداریها و دهیاری برنامه ریزی مشترک مدیریت های محلی شوراهای اسلامی منابع طبیعی سازمان جنگل ها توسعه فضای سبز برنامه ریزی بهره برداری اجرای طرح ها دهیاری ها جمالی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آتش بُر در روستای بیشه

لطفعلی بیرانوند در بازدید از عرصه‌های طبیعی این شهرستان اظهار کرد: طرح احداث آتش بُر در سپیددشت مسیر راه آهن تا تنگ هفت، روستای گازه، روستای بیشه، خان آباد، صیدنر، زالیاب و... از طریق شخم زدن مناطق جنگلی و شخم زدن در کنار درختان، مناطق حساس و... در حال اجرا است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در مسیر جاده‌ها یکی از عوامل حریق بی‌احتیاطی در پرت کردن فیلتر سیگار است، احداث این آتش‌بُرها از سرایت آتش‌سوزی به داخل مزارع کشاورزی و همچنین درختکاری‌ها و مناطق جنگلی جلوگیری می‌کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی هستند و نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان (اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارو) دارند افزود: منابع طبیعی تجدیدشونده (جنگل‌ها و مراتع) در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.
بیرانوند تصریح کرد: از تمام همشهریان و طبیعت‌دوستان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان لرستان را یاری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد