Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@10:38:22 GMT

پنج چای گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی معجزه آسا

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۴۵۶۱

پنج چای گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی معجزه آسا

در این مقاله با پنج نوع از بهترین انواع چای یا دمنوش گیاهی برای سلامتی آشنا خواهید شد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا بعد از آب، چای رایج‌ترین نوشیدنی در تمام دنیاست و بعضی کشورها معتقدند چای تنها یک نوشیدنی نیست؛ بلکه دارویی است که داخل ماگ یا فنجان قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم طبیعی است که مرتبا از خواص انواع چای مثل چای سبز یا ماچا نوشته شود؛ اما انواع چای گیاهی تنها به همین گزینه‌ها محدود نمی‌شود و تحقیقات زیادی روی انواع چای گیاهی یا دمنوش‌ها در حال انجام شدن است که نتایج حیرت انگیزی به دنبال داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دمنوش‌ها از گل، ریشه، برگ یا ساقه گیاهان به دست می‌آیند. اغلب این گیاهان فاقد کافئین هستند و به همین دلیل برای استفاده در شب‌ها یا برای ایجاد آرامش نقش مفیدی ایفا می‌کنند.

در این مقاله با پنج نوع از بهترین انواع چای یا دمنوش گیاهی برای سلامتی آشنا خواهید شد.

هشدار مهم: در صورتی که مبتلا به شرایط خاص سلامت هستید یا بارداری را تجربه می‌کنید، قبل از استفاده از هر دمنوشی با پزشکتان مشورت کنید.

بابونه

سالیان طولانی است که باور عامه معتقد است دمنوش بابونه یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد آرامش و خواب باکیفیت است و امروز ثابت شده که همین طور است.

این دمنوش از گل‌های خشک شده بابونه تهیه می‌شود که خاصیت ضد التهابی دارند و به همین دلیل برای کمک به بیماری‌های التهابی مفید واقع می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان داده است خانم‌هایی که در دوران قاعدگی دل درد شدید را تجربه می‌کنند، می‌توانند از این دم‌کرده برای کاهش دردها و احساس گرفتگی در ناحیه شکم استفاده کنند. خوب است بدانید نوشیدن متعادل دمنوش بابونه باعث بالا رفتن میزان تراکم استخوان می‌شود و در نهایت ممکن است به کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان کمک کند. افرادی که قند خون بالایی دارند یا مبتلا به دیابت هستند با مشورت پزشکشان می‌توانند دمنوش بابونه بنوشند؛ چون ثابت شده است این چای گیاهی برای تنظیم قند خون هم مفید واقع می‌شود. رویبوس

رویبوس Rooibos در دنیا به نام چای قرمز یا چای بوته‌ای قرمز هم شناخته می‌شود. این نوع چای از برگ‌های گیاهی در جنوب آفریقا به دست می‌آید.

میزان آنتی اکسیدان موجود در چای قرمز رویبوس بسیار بالاست. این نوع دمنوش دارای خواص ضد التهابی است. از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کند. کسانی که مشکل هضم دارند، می‌توانند از این چای برای بهبود عملکرد سیستم گوارش‌شان کمک بگیرند. اگر در خانواده سابقه چاقی دارید یا از چاق شدن می‌ترسید، علاوه بر رعایت رژیم غذایی می‌توانید رویبوس بنوشید؛ چون تحقیقات نشان داده‌اند این دمنوش می‎تواند از چاقی جلوگیری کند. در این مطلب می‌توانید خواص بیشتر این گیاه را به صورت کامل مطالعه کنید. بر خلاف چای سیاه که میزان آهن به دست آمده از گیاهان را در بدن کاهش می‌دهد، رویبوس حاوی مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منیزیم، زینک (روی) و منگنز است. البته مقدار این مواد معدنی در چای قرمز زیاد نیست. نعناع

بعضی‌ها عادت دارند برگ‌های تازه نعناع را به چای ساده اضافه کنند و بعضی‌ها هم از طعم و عطر این گیاه بی‌نظیر به تنهایی و برای دم کردن یک نوشیدنی مجزا بهره می‌برند.

استفاده از دمنوش خوشمزه نعناع یا عصاره آن قدرت بدنی ورزشکاران را بالا می‌برد و میزان خستگی را کاهش خواهد داد. بنابراین به عنوان دمنوشی انرژی بخش و مفرح یاد می‌شود. عملکرد تنفسی ورزشکاران و افراد عادی که چای نعناع می‌نوشند، بهبود پیدا می‌کند. دانشمندان معتقدند دمنوش نعناع به آرامش عضله‌های برونشیت Bronchial Muscles مرتبط است. دم کرده نعناع سطح اکسیژن مغز را بالا می‌برد و عناصر مرتبط با خستگی در خون را کاهش خواهد داد. بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای تازه کردن ذهن و رفع خستگی باشد. به دلیل خاصیت آرام بخشی عضلات و ریلکس کنندگی این چای می‌تواند به کاهش اثرات سو هاضمه کمک کند. جالب است بدانید بوییدن نعناع به تنهایی هم می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد. مشخص شده است که عطر نعناع خستگی را کاهش می‌دهد، اضطراب را مهار می‌کند، هشیاری را بالا می‌برد و باعث بهبود عملکرد مغز خواهد شد. زنجبیل

خوشبختانه استفاده از زنجبیل به تنهایی و به عنوان چاشنی غذا و همچنین دمنوش آن روز به روز بیشتر جا می‌افتد و عده بیشتری از خواص آن بهره می‌برند.

دمنوش زنجبیل یکی از درمان‌های خانگی موثر برای حالت تهوع به ویژه تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری است. کسانی که در جاده یا بر اثر حرکت ماشین دچار تهوع می‌شوند هم می‌توانند از این دمنوش استفاده کنند. زنجبیل یکی از بهترین گزینه‌های ضد التهاب و احتقان است. اگر بعد از تمرین‌های سنگین ورزشی دچار درد می‎شوید، خودتان را به دمنوش زنجبیل مهمان کنید تا دردتان کاهش پیدا کند. افراد مبتلا به آرتروز می‌توانند با مصرف زنجبیل از درد ناشی از مشکل‌شان بکاهند. خانم‌هایی که در دوران پریود یا قاعدگی درد دارند هم می‌توانند برای کاهش احساس ناخوشایند و درد سراغ دمنوش زنجبیل بروند. این دمنوش از سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و باعث بالا رفتن مقاومت آن می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند زنجبیل خاصیت ضد سرطان، ضد بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو را در خودش جا داده است. چای ترش

یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان چای ترش یا Hibiscus است که طعمی خاص و خوشمزه دارد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند این دمنوش سطح کلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برد و سطح کلسترول بد یا LDL و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. چای ترش به فراهم کرن سلامت کبد و کاهش وزن کمک می‌کند. این دمنوش از سیستم دفاعی بدن به دلیل داشتن خواص ضد باکتری یا آنتی باکتریال مراقبت می‌کند.

هنوز هم از چای استفاده کنیم؟

بعد از خواندن خواص بی نظیر دمنوش‌های گیاهی این مقاله ممکن است از خودتان بپرسید با وجود این دمنوش‌ها آیا لازم است هنوز هم از چای استفاده کنیم؟  واقعیت این است که انواع چای مثل چای سبز، سیاه و ماچا همچنان خواص خودشان را دارند و نوشیدن به اندازه آن‌ها به بهبود وضعیت کلی سلامت کمک خواهد کرد.

 سایر انواع چای مثل ماسالا و چای لاته هم در صورتی که فاقد شکر زیاد باشند و نوشیدن آن‌ها از حد تعادل فراتر نرود بدون مانع است. بعضی از متخصصین طب سنتی معتقدند طبع چای سیاه مثل چای کله مورچه سرد است و از این جهت بهتر است با زعفران و نبات مورد استفاده قرار گیرد. تهیه چای از برندهای معتبر مثل چای گلستان، دوغزال یا شهرزاد بهداشتی بودن آن را تامین خواهد کرد. دیگر برندهای ایرانی و خارجی مثل احمد، نیوشا، دبش، ارل گری و لاهیجان سال‌هاست که در تهیه چای به صورت باز و کیسه ای که به اشتباه نپتون خوانده می‌شود، فعالیت دارند و می‌توانند این نوشیدنی را سالم به دستتان برسانند.

دمنوش‌ها را چطور تهیه کنیم؟

برای تهیه انواع دمنوش دو راه پیش رو دارید؛ یکی اینکه ماده اولیه را تهیه کنید و خودتان دست به کار شوید و دیگر اینکه سراغ برندهایی بروید که در زمینه تولید دمنوش گیاهی تخصص دارند و مشاوره ارائه می‌دهند. برندهایی مثل نیوشا و مهر گیاه تولید کننده انواع دمنوش های لاغری و آرامبخش و دیگر دمنوش‌ها با خواص بسیار هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را خریداری کرد و انواع دمنوش به، چای بابونه، رازیانه، دمنوش آویشن مناسب برای بهبود عملکرد ریه و به لیمو با طعم خاصش تنها نمونه‌هایی از محصولات متنوع این برندها هستند.

انتهای پیام/4127/

منبع: آنا

کلیدواژه: چای ترش بابونه چای گیاهی تحقیقات نشان داده بالا می برد نشان داده اند دمنوش بابونه دمنوش زنجبیل بهبود عملکرد همین دلیل دمنوش گیاهی انواع دمنوش کاهش می دهد برای سلامت چای گیاهی چای قرمز گزینه ها دمنوش ها مثل چای چای ترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۴۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان

دانشمندان «دانشگاه استنفورد» و «دانشگاه پنسیلوانیا» به سرپرستی دکتر «مریم حاج فتحعلیان»، از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌های دهان و دندان استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که باکتری‌های مضر روی دندان‌ها یا زخم‌ها جمع می‌شوند، اغلب یک سد سفت و لزج را ایجاد می‌کنند که «زیست‌لایه»(Biofilm) نام دارد و آنها را به یک حریف سرسخت در برابر درمان‌های مرسوم تبدیل می‌کند.

به نقل از نانو مگزین، زیست‌لایه‌ها مانند قلعه‌های میکروسکوپی عمل می‌کنند، به محافظت از باکتری‌ها در برابر اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها می‌پردازند و از بین بردن عفونت را به چالش می‌کشند.

یک روش پیشگامانه که توسط دانشمندان «دانشگاه استنفورد»(Stanford University) و «دانشگاه پنسیلوانیا»(UPenn) ابداع شده، نویدبخش مقابله با این مشکل بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک است.

در این روش نوآورانه از نانوذرات طلا استفاده می‌شود که ذرات ریز طلا هستند و برای حمله موثر به زیست‌لایه‌ها مهندسی شده‌اند. پژوهشگران، روشی را برای پوشاندن این نانوذرات با شکر ابداع کرده‌اند که توانایی آنها را برای هدف‌گیری و چسبیدن به زیست‌لایه‌ها افزایش می‌دهد.

هنگامی که نانوذرات در جای خود قرار بگیرند، می‌توان آنها را برای تولید گرما و تخریب ساختار زیست‌لایه‌ فعال کرد و در نتیجه، باکتری‌های محصور در آن را از بین برد. این روش نه تنها به تجزیه زیست‌لایه‌ کمک می‌کند، بلکه راهی را برای ردیابی بصری فرآیند با استفاده از یک روش تصویربرداری منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

دکتر «لویزا راسل»(Luisa Russell) یک چهره پیشرو در تحقیقات بخش علوم و فناوری اکتشافی «موسسه ملی تصویربرداری زیست‌پزشکی و مهندسی زیستی»(NIBIB)، اهمیت این راهبرد بدون آنتی‌بیوتیک را برجسته کرد.

راسل توضیح داد: با استفاده از این پلتفرم می‌توانید زیست‌لایه‌ها را بدون جراحی جدا کنید. همچنین، این روش می‌تواند بیماران را در صورت حساسیت داشتن به آنتی‌بیوتیک‌ها یا ابتلا به سویه‌های مقاوم به دارو درمان کند.

همچنین، راسل بر اهمیت یافتن درمان‌های جایگزین تأکید کرد که به آنتی‌بیوتیک‌ها متکی نیستند. این نگرانی با توجه به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و آلرژی‌ها تشدید می‌شود.

مشکل زیست‌لایه‌ها فراتر از مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست. شناسایی و ریشه‌کن کردن آنها بسیار دشوار است و یک چالش مهم در مراقبت‌های پزشکی و دندان‌پزشکی به شمار می‌رود. پژوهشگران به دنبال راه حلی بودند که بتواند به طور موثر به شناسایی و حذف زیست‌لایه‌ها بپردازد. آنها پاسخ خود را در نانوذرات طلا یافتند که به دلیل زیست‌سازگاری و توانایی ژ در تبدیل کردن موثر نور به گرما شناخته شده‌اند. از این ویژگی می‌توان برای اهداف درمانی استفاده کرد.

دکتر «مریم حاج فتحعلیان» پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، استاد مهندسی پزشکی در «موسسه فناوری نیوجرسی»(NJIT) و پژوهشگر ارشد این پروژه ضمن صحبت کردن در مورد سرعت و کارآیی درمان، به ویژه برای عفونت‌های دهانی خاطرنشان کرد: این روش درمان به ویژه برای عفونت دهان سریع است. ما لیزر را به مدت یک دقیقه اعمال کردیم اما در حدود ۳۰ ثانیه می‌توانیم همه باکتری‌ها را از بین ببریم.

این پژوهش در «Journal of Clinical Investigation» به چاپ رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این ٨ ماده غذایی را بخوریم تا پیر نشویم
  • این ٨ مواد غذایی را بخوریم تا پیر نشویم
  • اختراع طلایی دانشمند ایرانی در آمریکا
  • فرمول معجزه آسا درمان تپش قلب (فیلم)
  • لاغری با یک دمنوش؛ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • سکوتِ خبرساز محمود احمدی نژاد /معجزه هزاره سوم منتظر انتخابات ۱۴۰۴ است؟
  • لاغری با یک دمنوش/ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر!
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان