Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:23:18 GMT

وقتی محاسبات سیاست فشار حداکثری غلط از آب در می‌آید

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۵۰۳۷

وقتی محاسبات سیاست فشار حداکثری غلط از آب در می‌آید

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایالات متحده آمریکا از اردیبهشت ماه سال گذشته از برجام خارج شد و با اعمال تحریم های همه جانبه سیاست فشار حداکثری را علیه ایران کلید زد. سیاست فشار حداکثری‌ علیه مردم ایران نه تنها به اهداف پیش بینی شده مقامات آمریکا نرسیده، بلکه باعث تقویت انسجام داخلی شده و اعتراض به دخالت‌های خارجی را بیشتر کرده است با این حال آمریکا همچنان بر طبل این سیاست شکست خورده می‌کوبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان روز یکشنبه در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در این مورد گفت: «به‌رغم این که شرایط از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌ها نشان می دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم بی‌تردید آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند مسیری که انتخاب کردند با محاسبه غلط بوده و نسبت به مردم ایران تاثیرگذار نخواهد بود. این تحریم‌ها بی‌ثمر خواهد بود. ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و آنچه آنها فکر می‌کنند که با فشار حداکثری می‌توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند، چنین چیزی امکان ندارد.»  

رییس جمهوری گفت: «تمام هدف آمریکا این است که با فشار حداکثری و در حالی که مردم در سختی فراوان و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف برابر میز مذاکره حضور پیدا کند که این کار امکان‌پذیر نیست و ما با قدرت و توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حق خود را به صراحت بیان کردیم و می‌کنیم اما هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.»

روحانی در سخنانش به نکته ای اشاره کرده است که تمامی محاسبات تندروهای دولت آمریکا را با شکست مواجه می‌کند. اینکه ایران هرگز با ضعف پای میز مذاکره نخواهد کرد. ظاهرا سیاست فشار حداکثری ابداعی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا است اما پمپئو این سیاست را از استراتژی «اقتدار» توماس شلینگ برنده جایزه نوبل اقتصادی ۲۰۰۵ وام گرفته است این استراتژی در کتاب «اسلحه و نفوذ» مطرح شده است. ماهیت اصلی این استراتژی، چانه‌زنی و تهدید و برای تغییر رفتار بازیگر مقابل است.

این استراتژی از تئوری بازی‌ها گرفته شده است و با هدف تغییر یا ترک رفتار طراحی شده است که لازم است بر اساس یک برنامه دقیق طراحی شود و بر اساس سیستم تنبیه و مجازات برای وادار کردن دشمن به تغییر مسیر صورت بگیرد. اگر دشمن رفتار دلخواه را نشان نداد، تنبیه باید سخت‌تر شود و در نهایت ممکن است این مسیر به استفاده از نیروی نظامی هم منجر شود. مجازات‌ها از تنش‌های اقتصادی تا درگیری نظامی را شامل می شود. تسلیم نشدن در هر مرحله مجازات را بیشتر می‌کند. اجرای موفقیت آمیز این راهبرد نیازمند آن است که دولت مجری هم اعتبار خود را حفظ کند.

اما ایران کشوری است که تنها با عزتمندی بر سر میز مذاکره خواهد نشست و تئوری‌های گوناگون غربی نمی‌تواند در مورد ایران کارآمد باشد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم چند روز پیش در صفحه توئیتر خود در این مورد نوشت: «واضح است که فشار حداکثری یک شکست بزرگ است اما جنگ طلبان کاخ سفید- که هیچ چیز از ایران نمی فهمند- همچنان بر این سیاست اصرار دارند. ترور قهرمانان ما از طریق تروریسم دولتی آمریکا، آغازی برای پایان حضور آمریکا در منطقه بود. حالا هم دون پایه های وزارت امور خارجه (آمریکا) – که نمی توانند راهپیمایی‌های عظیم مردمی (علیه آمریکا) را ببینند- یکی دیگر از فرماندهان را تهدید می‌کنند.»

روحانی در نشست خبری روز یکشنبه خود گفت: «پیام من در سخن کوتاه آغاز مصاحبه تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام به مردم که سال آینده نیز با همین توانمندی و قدرتمندی ما مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره مثل گذشته روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید. در سال‌های قبل هم در مذاکرات مان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ هم آن ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند. البته امروز هم از ما درخواست مذاکره می‌کنند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند، تا این کار امکان پذیر باشد.»

این اولین بار نیست که رییس جمهوری ایران، آمادگی تهران را برای برای مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه ابراز می‌کند. هدف از این تکرار نشان دادن این موضوع است که ایران هرگز به دیپلماسی پشت نمی‌کند و همواره علاقمند است که اختلافات خود با دیگر کشورها را از مذاکره حل و فصل کند.

جمهوری اسلامی ایران در دولت روحانی همواره خود را به دیپلماسی به عنوان بهترین و کارآمدترین ابزار رفع اختلافات متعهد دانسته است. متخصصان و سیاستمداران کارکشته می‌دانند که تعهد به دیپلماسی جهان را امن‌تر می‌سازد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این مدت با کمی سختی عبور کردیم بنابراین اینکه دولت بعدی کی است مهم نیست؛ طرح و حرف ما همیشه یکی بود و آن حرف این بود که گفتیم اگر آمریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب ۱+۵ مذاکره کند در غیر این صورت امکان مذاکره وجود ندارد.

این سخنی است که رئیس جمهور بارها تکرار کرده است که اگر آمریکا آماده برداشتن تحریم‌ها باشد، ما آماده گفت‌وگو و مذاکره، در سطح سران پنج به‌علاوه یک هستیم. چرا که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا عامل فشاری بر کشور و دولت است و طبیعتا مذاکره در شرایط تحریم معنایی ندارد.

پس از مبادله دو زندانی میان ایران و آمریکا ترامپ توییت کرد که می‌شود درباره مسائل دیگر هم به توافق رسید. اما ترامپ و کسانی که در دولت آمریکا به دنبال مذاکره هستند باید بدانند تا وقتی تحریم وجود دارد، ایران پای هیچ میز مذاکره مجددی نخواهد آمد. تحریم و مذاکره همزمان اشتباهی است که آمریکایی‌ها گمان می‌کنند شدنی است.

حسن روحانی در سخنان خود تصریح کرد:  آمریکا باید یکجانبه گرایی را فراموش کند و از یاد ببرد که رهبر دنیاست اگر این دو را رعایت کند و برای همه ملت‌ها و حکومت های قانونی ارزش قائل باشد، می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا» روی کار آمد و از همان ابتدا با یکجانبه‌گرایی و بی‌اعتنایی به قراردادها و مقررات بین المللی خطرات زیادی را متوجه قوانین بین المللی کرد. سیاست‌های دولت آمریکا در خروج از معاهدات و پروتکل‌های بین المللی، آژانس‌های سازمان ملل، جنگ تجاری با کشورها و وضع تحریم همه جانبه بر سایر کشورها، تهدیدی جدی علیه اصول سازمان ملل متحد است. خروج از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران نیز بخشی از سیاست های یک جانبه آمریکا است.

برچسب‌ها برجام دونالد ترامپ سید عباس عراقچی حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ سید عباس عراقچی حسن روحانی حسن روحانی حسن روحانی دونالد ترامپ برجام دونالد ترامپ سید عباس عراقچی حسن روحانی سیاست فشار حداکثری پای میز مذاکره دولت آمریکا رییس جمهوری بین المللی حسن روحانی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد

به گزارش خبرآنلاین روابط عمومی کل سپاه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران ایران در سوریه، از جمله با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی می‌نویسد: «حمله ایران به اسرائیل دومین شکست دولت ایالات متحده به‌حساب می‌آید و این دولت به‌رغم هشدارهای قریب‌الوقوع، نتوانست بازدارندگی از خود نشان دهد.»

به نقل از ایسنا در سال ۲۰۲۲ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیات قابل‌توجهی را درباره برنامه عملیات روسیه در اوکراین ارائه کردند اما با این حال دولت آمریکا موفق نشد جلوی  این جنگ را بگیرد و به بزرگترین درگیری اروپا پس از جنگ‌جهانی دوم بدل شد.

واشنگتن تایمز می‌نویسد: «این شکست‌ها می‌تواند پیامدهای چشمگیری به همراه داشته باشد. به عبارتی، نگرانی‌ها از اینکه شاید رهبران چینی با محاسبه قدرت رو به افول آمریکا آماده یک حرکت نظامی شوند، در حال افزایش است.»

چین که جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، بارها به مقامات غربی و آمریکایی هشدار داده که هرگونه دخالت آنها در مسئله تایوان به‌مثابه «دخالت در امور داخلی چین» خواهد بود. افزون بر این، چین مناقشاتی بر سر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی با ژاپن و در دریای چین جنوبی با فیلیپین دارد.

ژاپن و فیلیپین از متحدان دفاعی ایالات متحده هستند و هرگونه حمله احتمالی چین به این کشورها می‌تواند آمریکا را به یک درگیری منطقه‌ای در آسیا برای اولین بار پس از جنگ ویتنام بکشاند.

منتقدان بر این باورند که شکست‌های آمریکا ناشی از «سیاست‌های ضعیف» این کشور است. اگرچه آمریکا به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرد، اما این مسئله برای همه واضح و مبرهن است که این تحریم‌ها تاثیر خاصی بر تصمیمات کرملین نداشته و حتی به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موجب تقویت اقتصاد هم شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در پایان تاکید می‌کند: «شکست سیاست‌های بازدارندگی آمریکا هم‌چنین می‌تواند حامیان ایران از جمله ارتش یمن را قوی‌تر کند؛ ارتشی که ماه‌هاست به دلیل حمایت از فلسطین کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار داده است.»

«مایک راجرز» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و یک چهره جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما ضمن ابراز نگرانی درباره تضعیف جایگاه آمریکا گفت: «سیاست‌های دولت آمریکا، بازدارندگی علیه چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی را تضعیف کرده است. ما باید بازدارندگی آمریکا را احیا کنیم.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896324

دیگر خبرها

  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • «سودهای فرضی و هزینه‌های واقعی» واکنش به پاسخ ایران/ محاسبات رژیم‌صهیونیستی، وقتی یک «قمارباز احمق» در رأس آن قرار دارد
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید