Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیکتاتور لیبی که شاهد انقلاب مردم مسلمان در کشورهای عربی و اسلامی منطقه ازجمله تونس و مصر بود، تلاش کرد با سرکوب نظامی معترضان، خود را از مهلکه سقوط نجات دهد، ولی موج بیداری اسلامی وی را نیز به سرنوشت دیگر دیکتاتورهای منطقه دچار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مردم لیبی 17 فوریه 2011 (28 بهمن 1389) پس از بروز انقلاب‌های تونس و مصر و آغاز موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه به خیابان‌ها ریختند و مقابل دیکتاتور این کشور یعنی معمر قذافی ایستادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قذافی در همان ابتدا از سلاح برای سرکوب انقلابیون استفاده کرد که با واکنش منفی و محکومیت‌های گسترده‌ای در مجامع جهانی و محافل داخلی مواجه شد. 

شدت سرکوب انقلابیون به حدی بود که ناتو به‌طور مستقیم وارد عمل شد و نیروهای هوایی و دریایی خود را برای هدف قرار دادن پایگاه‌ها و دفاتر مرتبط با قذافی گسیل داشت. این برخورد باعث شد تا قذافی از مواضع سرکوبگرانه خود دست بردارد. 

بیشتر بخوانید:

راهپیمایی ضدآمریکایی در لیبی

سونامی رسوایی اخلاقی در جهان قدرت و ثروت

فراخوان برکناری دیکتاتور لیبی 

در 14 فوریه همان سال، 213 نفر به نمایندگی از گروه‌ها، احزاب و جمعیت های سیاسی و حقوقی لیبی با انتشار بیانیه‌ای خواستار برکناری قذافی شدند و اعلام کردند که حق مردم این کشور است که با برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز و بدون هیچ‌گونه مانع یا تهدیدی از سوی نظام حرف‌های خود را بزنند و مطالباتشان را مطرح کنند.

معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی

یک روز بعد از صدور بیانیه با تیراندازی مستقیم پلیس بنغازی، دومین شهر بزرگ‌ لیبی که به محل تجمع انقلابیون تبدیل شده بود، تعدادی از مردم که تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بودند، کشته شدند. این درگیری‌ها برای دو روز متوالی ادامه یافت تا اینکه با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و برخی «مزدوران» حکومت قذافی به سوی مردم و کشته شدن آنها، قیام مردم لیبی رنگ خون به خود گرفت و باعث شد تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در شهرهای «بنغازی»، «البيضاء»، «درنه» و «اجدابيه» به تنش بینجامد.

حمایت سازمان ملل متحد از انقلابیون لیبی

دامنه ناآرامی‌ها و تظاهرات مردم به‌تدریج به چندین شهر دیگر این کشور از جمله طرابلس کشیده شد و انقلابیون 20 فوریه 2011 (اول اسفند 1389) توانستند بر بنغازی مسلط شوند و شورای انتقالی تأسیس کنند. حتی برخورد سرکوبگرانه و خشونت‌آمیز قذافی باعث شد برخی از مسئولان دولتش ازجمله مصطفى عبدالجليل وزیر دادگستری، علی الريشی وزیر امور مهاجرت، عبدالرحمان شلقم نماینده لیبی در سازمان ملل متحد و همتایش در اتحادیه عرب، سفیران لیبی در انگلیس، چین، هند، اندونزی، بنگلادش و لهستان از سمت خود استعفا کنند.

نمایی از درگیری‌های خیابانی در لیبی

سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای حمایت خود را از قیام مردم اعلام کرد و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شد، دارایی‌های قذافی و خانواده‌اش را مسدود و دادگاه جنایات جنگی حکم بازداشت وی و «سیف‌الاسلام قذافی»، فرزند دیکتاتور لیبی به همراه برادرخوانده‌اش «عبدالله السنوسی» را صادر کرد و به‌وسیله اینترپل آنان را تحت تعقیب قرار داد. هم‌زمان با افزایش دامنه تظاهرات، ناآرامی‌ها و سرکوب مخالفان بود که سیف‌الاسلام در تلویزیون رسمی این کشور درباره ورود لیبی به جنگ داخلی هشدار داد و شایعات را درباره فرار پدرش به ونزوئلا تکذیب کرد.

16 سپتامبر 2011 (25 شهریور 1390)  شورای انتقالی کرسی لیبی در سازمان ملل متحد را تصاحب کرد و قذافی که عهد کرد در برابر انقلابیون و نیروهای خارجی مقاومت کند، ۲۸ مهر ۱۳۹۰ در حالی که از ناحیه دو پا زخمی شده بود تسلیم نیروهای انقلابی شد و پس از چند ساعت درگذشت. شورای انتقالی می‌گوید وی پس از دستگیری در تبادل آتش کشته شد، در حالی که برخی این نظریه را مطرح می‌کنند که وی به‌وسیله نیروهای انقلابی اعدام شده‌ است.

رد پای آمریکا این‌بار در لیبی

19 مارس 2011 (28 اسفند 1389)  و هم‌زمان با آغاز کار شورای انتقالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در زمینه اوضاع لیبی صادر کرد و باعث شد تا به بهانه آن، آمریکا ائتلافی متشکل از چند کشور ایجاد کند و با مستمسک مقابله با آشوب‌ها و ناآرامی‌های این کشور، مداخله خود را در امور لیبی افزایش دهد. آمریکا در این روز عملیات نظامی مشترک خود با انگلیس را با شلیک بیش از 110 موشک کروز آغاز کرد. همچنین حمله هوایی علیه تانک‌های ارتش لیبی نخستین‌بار به‌وسیله  نیروی هوایی فرانسه انجام شد.

عملیات نظامی آمریکا و ائتلافش با چند کشور اروپایی دیگر تا زمان مرگ معمر قذافی ادامه داشت و باعث شد موج ناآرامی‌ها نه تنها در لیبی بلکه در سایر کشورهای شمال آفریقا نیز ادامه یابد.

آمریکا فارغ از رئیس‌جمهوری که سیاست‌های کاخ سفید را مشخص می‌کند، همواره به مداخلات خود در امور داخلی لیبی ادامه داده است. با روی کار آمدن دونالد ترامپ، فشارها بر خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی برای توقف حملات نظامی به طرابلس و توافق با فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی افزایش یافت. 

چشم طمع آمریکا به ذخایر نفتی شمال آفریقا

مقام‌های آمریکایی در دولت ترامپ در حالی مدعی حمایت کامل از حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی شده و نگرانی خود را درباره سوءاستفاده طرف‌های خارجی از درگیری‌های لیبی ابراز کردند، که تا چند سال پیش ائتلافی را با هدف سرکوب حکومت قذافی تشکیل داده بودند. وزارت امور خارجه آمریکا برای توجیه مداخله خود در لیبی مدعی شد که مذاکرات مقامات این کشور با طرف‌های لیبیایی با هدف ایجاد اشتراکاتی میان حفتر و دولت وفاق ملی است تا دو طرف بر سر آتش‌بس به توافق دست یابند.

فائز السراج و خلیفه حفتر

«صلاح القادری»، پژوهشگر مصری معتقد است که  آمریکا برای انجام تحرکات خود در لیبی دو انگیزه اصلی دارد؛ نخست، اینکه از افزایش نفوذ روسیه در لیبی جلوگیری کند و دوم، اینکه به خلیفه حفتر گوشزد کند وی و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش (امارات، عربستان و مصر ) اجازه ندارند لیبی را به نقطه اتکای روسیه تبدیل کنند.

علاوه بر این، کمتر کارشناسی است که نداند آمریکا با هدف تسلط بر ذخایر نفتی شمال آفریقا بهانه آتش‌بس در لیبی دارد تا به این وسیله بتواند برای خود جای پایی در این نقطه راهبردی بیابد. «حافظ الغویل»، عضو مؤسسه سیاست‌های خارجه دانشگاه «جانز هاپکینز» دراین‌باره گفت: پس از اینکه نیروهای آمریکا در آفریقا (آفریکام) افزایش حضور روسیه را در حمایت از حفتر رصد کردند، به خود آمدند و در حال تغییر نوع برخورد خود با پرونده لیبی هستند. آن قدر که گاز، نفت و موقعیت جغرافیایی لیبی برای آمریکا مهم است، خود لیبی برای واشنگتن اهمیتی ندارد؛ چرا که نفوذ روسیه در لیبی تهدید واقعی برای منافع آمریکا در منطقه و به‌ویژه برای هم‌پیمانان اروپایی آن است.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: ناتو آمریکا بیداری اسلامی معمر قذافی دیکتاتور لیبی تظاهرات مسالمت آمیز موج بیداری اسلامی سازمان ملل متحد شورای انتقالی دیکتاتور لیبی شمال آفریقا ناآرامی ها خلیفه حفتر معمر قذافی درگیری ها باعث شد کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می‌یابند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا اظهار داشت: ایران و کشور‌های آفریقایی از ظرفیت یکدیگر برای همکاری‌های اقتصادی مطلع نیستند بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در برای شناخت زمینه‌های تجاری طرفین است.

وی افزود: باکشور‌های آفریقایی میتوان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، واردات مواد اولیه تولید و ... می‌توان همکاری مختلفی داشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به تخصص ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی چند گروه از قاره آفریقا برای مذاکرات تخصصی در این حوزه هابه ایران می‌آیند.

وی تصریح کرد: در مساله زیر ساخت‌های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می‌یابند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • «روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا
  • کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است
  • آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است