Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس بخش پریناتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در چند دهه گذشته میزان بروز حاملگی‌های چند قلویی به دلیل افزایش سن باروری و استفاده از روش‌های کمک باروری افزایش یافته است.

حمیرا وفایی افزود: در بسیاری موارد برای نجات قل سالم به دنبال مرگ خود به خود قل عارضه دار و کاهش عوارض چند قلویی، مداخله جنینی حین بارداری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در این بارداری توده آکاردیاک توسط قل نرمال به عنوان جنین پمپ کننده، خونرسانی می‌شود که آناستوموز‌های شریان به شریان در محل اتصال بند ناف مشترک عامل ایجاد آن است و در نهایت به دلیل نارسایی قلبی پیش رونده در جنین پمپ کننده، مرگ جنین در ۳۰ درصد موارد اتفاق می‌افتد.

رئیس بخش پریناتولوژی دانشگاه، میزان بقای جنین سالم بعد از روش‌های درمان با لیزر را ۸۰ درصد اعلام و تصریح کرد: تاکنون روش‌های مختلفی مثل کواگولاسیون بند ناف با فتوسکوپ، رادیوفرکانس RF)) یا لیزر برای از بین بردن توده آکاردیاک به کار برده شده است.

در بعضی کشور‌ها حذف توده آکاردیاک توسط میکروویو با موفقیت صورت گرفته است که نسبت به لیزر RF با کاهش عوارض بعد از عمل و کوتاه‌تر شدن چشمگیر زمان عمل همراه بوده است، اما تاکنون مستنداتی مبنی بر مداخله برای حذف جنین آکاردیاک به وسیله میکروویو در ایران گزارش نشده است.

وفایی، با توضیح چگونگی انجام این عمل جراحی برای یک مادر ۲۶ ساله با شکم دوم بارداری دوقلویی همسان، گفت: در این بارداری یک قل آکاردیاک و یک جنین سالم بود که به دلیل بزرگی واضح توده آکاردیاک که توسط جنین سالم خونرسانی می‌شد، شرایط عمل جراحی حذف جنین را پیدا کرد.

او ادامه داد: بعد از مشاوره کامل با مادر باردار و همسر او، جریان خون شریان نافی قل آکاردیاک توسط دستگاه لیزر میکروویو به مدت سه دقیقه قطع شد که بررسی‌های بعد از پروسیجر نشان دهنده قطع کامل خونرسانی در قل آکاردیاک و حفظ حیات در جنین سالم بود.

این فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: این مداخله که در زمینه پیشگیری از عوارض در دوقلو‌های همسان از اهمیت بالایی برخوردار است، برای نخستین بار در کشور، با تلاش پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در اتاق عمل بیمارستان مرکزی شیراز انجام شد.

اعضای تیم این جراحی، حمیرا وفایی، نسرین اسدی، سامان نیک اقبالیان، شهره روزمه، مریم کسرائیان، حمیدرضا فروتن، اعظم فرجی و میترا مهربان بودند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عمل جراحی علوم پزشکی جنین سالم عمل جراحی حذف جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده بی خطر از کرم‌های ضد آفتاب برای مادران باردار و کودکان

دکتر سارا میرحقی ساعتچی، اظهار داشت: اغلب زنان باردار می‌دانند که خوردن برخی مواد غذایی یا ویتامین‌ها ممکن است برای جنین خطرناک باشد، اما شاید به این موضوع دقت نکنند که برخی از موادی که از طریق پوست جذب می‌شود مانند کرم و لوسیون‌ها نیز ممکن است بر سلامت جنین تأثیرگذار باشد.

این کارشناس سازمان غذا و دارو در رابطه با مصرف کرم ضد آفتاب برای خانم‌های باردار و کودکان تصریح کرد: برای این گروه توصیه می‌شود، از ضدآفتاب‌های فیزیکی یا مینرال استفاده کنند که دارای فیلتر‌های فیزیکی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید هستند. 

دکتر میرحقی ساعتچی گفت: در صورت مصرف ضدآفتاب‌های حاوی رنگدانه باید در رابطه با مصرف ضدآفتاب‌های رنگی دقت شده و میزان کافی از ضدآفتاب مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایفدانا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تولد فرزند سالم از والدینی با بیماری ژنتیکی + فیلم
  • تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک
  • مادران باردار مراقب مصرف کرم‌های ضد آفتاب باشند
  • استفاده بی خطر از کرم‌های ضد آفتاب برای مادران باردار و کودکان
  • تولید محصولی کاربردی در جراحی لاپاراسکوپی
  • حامیان هدیه‌های خدا
  • لوزه‌های بزرگ را به حال خود رها نکنید
  • درمان لوزه بزرگ را جدی بگیرید
  • جراحی برداشتن لوزه؛ چرا و چه کسانی؟
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری