Web Analytics Made Easy - Statcounter

واقعی‌ترین دوقطبی در ماجرای مشارکت در انتخابات، دوقطبی ایران و ضدایران است. مشارکت در انتخابات با تقویت قدرت ملی ایران و تبلیغ برای عدم مشارکت با زمینه‌سازی برای افزایش تحریم و تهدید ایران ارتباط مستقیم دارد. ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- یکی از مبانی قدرت کشورها مشارکت مردم در اداره امور کشور و ابراز احساس رضایت از سازوکارهایی است که برای حضور و تجلی اراده‌ ملی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اگر کشوری از پشتوانه‌ی خوب مردمی برخوردار باشد، می‌تواند با به کار بستن میزان کمتری از قدرت سیاسی، به اهدافش نائل آید. در واقع توسعه و تقویت میزان مشارکت هم در تأسیس یک نظام و هم در استمرار آن، نقش سازنده‌ای دارد.

برخلاف نظام‌های توتالیتر و استبدادی که بیشتر از راه‌هایی غیر مردمی مانند کودتا یا فشار خارجی بر روی کار می‌آیند، نظام‌های مردم‌سالار اداره کشور را از راه اتکا به آراء عمومی پیش می‌برند. در این نظام‌ها، مردم یکی از پایه‌های اصلی اقتدار ملی محسوب می‌شوند و مشارکت سیاسی بالای مردم در امور کشور و در شکل متداول آن یعنی انتخابات، تولید قدرت ملی می‌کند و توانایی لازم را برای رفع  آسیب‌ها و بی اثر کردن تهدیدات افزایش می‌دهد.

جمهوری اسلامی در سال 57 با مشارکت آحاد مختلف ملت ایران توانست از طریق یک انقلاب، رژیم استبدادی را سرنگون و نظام "جمهوری" را پایه‌گذاری کند. به‌رغم اینکه استقرار این نظام خواست همه ملت ایران بود اما 60 روز بعد از انحلال رژیم سلطنتی، اولین انتخابات برای تعیین شکل حکومت برگزار شد و جمهوری اسلامی با پشتوانه 98درصدی کار خود را آغاز کرد. 

دومین انتخابات نیز رفراندوم قانون اساسی بود که 11  آذرماه سال 58 برگزار شد و از آن زمان تاکنون مردم شاهد برگزاری انتخابات مختلف و گردش نخبگان و سیاستمداران از جناح‌های گوناگون هستند. انتخابات برگزار شده اکثراً با میانگین مشارکت بالای 60 درصد برگزار شده و این مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و ایفای نقش فعال در ساختار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، نشان از میزان اعتقاد آنها به ساختار سیاسی کشور دارد. 

برخلاف آنچه در رژیم گذشته شاهد بودیم، هرگونه امکان چرخش نخبگان از طریق صندوق‌های رای غیر ممکن بود و اراده مردم جایی در واگذاری مسئولیت‌ها به اشخاص نداشت اما در جمهوری اسلامی -بخصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری- هر 8 سال شاهد روی کارآمدن یک جریان و جناح سیاسی خاص بودیم. 

انتخابات فرصتی برای پیگیری مطالبات سیاسی از طریق انتخاب نامزدها و برنامه‌های آن‌هاست. جامعه‌ای که مطالبات سیاسی در آن انباشته شود و به درستی مدیریت و هدایت نشود، می‌تواند زمینه‌های بروز ناهنجاریهای امنیتی و تعارضات خشونت‌آمیز فراهم کند. یکی از تأثیرات مشارکت حداکثری در انتخابات، مدیریت مطالبات و کاهش تعارضات و ناهنجاری‌های امنیتی است. واقعی بودن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی موجب شده است تا آنها که زمانی راهکار تغییر را در تحریم انتخابات می‌دیدند به اشتباه خود پی برده و حتی اصرارشان بر این راهکار به مرگ سیاسی آنها منجر شود. نمونه عینی این جریان، نهضت آزادی بود که از اواسط دهه 60 اقدام به تحریم انتخابات کردند اما به‌جای به نتیجه رسیدن به مرور نام‌شان از قاموس سیاست ایران حذف شد تا جایی که محمد توسلی دبیرکل این تشکیلات در اردیبهشت سال جاری در مصاحبه‌ای «تحریم انتخابات» را عملاً مشی براندازی تلقی کرده و از آن اعلام برائت تلویحی جست و خواستار مشارکت مشروط در انتخابات شد.

علاوه بر اینکه مشارکت مردمی از جلوه‌های اقتدار است. بین ثبات سیاسی در کشور با امنیت و مشارکت حداکثری رابطه مستقیم وجود دارد.

افزایش سطح مشارکت سیاسی بالا، از آسیب پذیری کشور در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی می‌کاهد. ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب همواره با موجی از تهدیدات و تحریم‌های متنوع و پیچیده با هدف به هم زدن نظام محاسباتی مردم و مسئولان و مخدوش کردن امنیت و اقتدار ملی روبرو بوده است با این‌حال مشارکت مردم و ایستادگی آنها موجب شده است تا نقشه‌های دشمنان با شکست روبه‌رو شود. پیام روشن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات‌، بی‌اثر بودن هر نوع تحریم و تهدیدی برای ایجاد انحراف فکری در توده مردم و یا دست برداشتن مردم از آرمان‌ها و اعتقاداتشان در خصوص نظام حاکم تفسیر می‌شود.

بهمین دلیل است که یکی از راهبردهای دشمنان در آستانه انتخابات در دوره‌های مختلف، تلاش برای کمرنگ کردن حضور مردم در عرصه انتخابات با ادعای بی تاثیر بودن رای مردم یا تقلب در فرایند رای دادن است تا از این طریق بتوانند مشارکت را پایین آورده و از طریق کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رای، سعی در کاهش اقتدار کشور و تشدید تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی داشته باشند.

هربار که اتحاد مردم ضربه خورده و دشمنان با سوار شدن بر موج اعتراضات مردم به اغتشاشات دامن زدند، شاهد افزایش فشارها یا ضربه به منافع ملی بوده‌ایم. برای مثال بعد از اغتشاشات سال 88، جبهه کشورهای ضد ایرانی به افزایش تحریم‌ها روی آوردند و قطعنامه 1929  در 9 ژوئن 2010 به تصویب شورای امنیت رسید و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرد. همچنین دشمن بعد از اتفاقات آبان‌ماه امسال و اعتراضات مردم به افزایش  قیمت بنزین که با ورود ضدانقلاب به اغتشاش کشیده شد، با تصور ضعف نظام و دوقطبی در داخل کشور، اقدام به ترور سردار سلیمانی کرد، هرچند حضور بی‌نظیر مردم در تشییع پیکر شهدای مقاومت و سردادن فریاد انتقام، اشتباه بودن تصورات آنها از داخل ایران را نشان می‌داد. 

دشمنان ملت ایران پی برده‌اند اگر بتوانند پیوستگی و وحدت ملی را بر هم بزنند بدون شلیک حتی یک گلوله امکان پیروزی وجود دارد بنابراین وجود سرمایه‌ اجتماعی موجب قوی شدن ملت شده و ایران را به کشوری تبدیل می‌کند که هیچ فشار و قدرت خارجی قادر به استعمارش نخواهد شد. مشارکت بالا جنبه‌ بازدارندگی دارد و قدرتِ چانه‌زنی و مقاومتِ کشور را در برابرِ جبهه‌ی دشمن، بسیار افزایش می‌دهد. 

دشمنان برای پیاده کردن نقشه خود در روزهای گذشته از پیاده نظام خود استفاده می‌کنند. جریان ضدانقلاب که در گذشته سابقه نامه‌نگاری با مسئولان ایالات متحده داشتند تا تحریم‌ها را بر مردم ایران افزایش دهند، این روزها با فراخوان برای رای ندادن بصورت غیرمستقیم اهداف همان نامه‌نگاری‌ها را دنبال می‌کنند تا با کاهش مشارکت زمینه را برای افزایش فشار بر مردم ایران از سوی آمریکا و سایر دشمنان مردم ایران بالا ببرند.

مشارکت اندک در انتخابات، اردوگاه دشمن را برای تشدید فشارها و نتیجه‌بخش کردن تهدیدات امیدوار می‌کند و آنهایی که در این روزها بر طبل کاهش مشارکت می‌کوبند دقیقا در جبهه دشمنان ایران قرار دارند.

انتهای پیام/

R31462/P/S1,15,1412/CT1 واژه های کاربردی مرتبط انتخابات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتخابات انتخابات تحریم انتخابات مشارکت حداکثری جمهوری اسلامی مشارکت مردم مردم ایران ملت ایران برگزار شد تحریم ها نظام ها ی دشمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» بر نقش مهم مردم تاکید دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد بختیاری ظهر دوشنبه در نخستین جلسه شورای اداری سرخس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال، این بیانات را نقشه راه سال عنوان و اظهار کرد: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» بر نقش مهم مردم تاکید دارد و دشمنان به دنبال این هستند که با شایعه‌پراکنی، اختلاف افکنی و نا امیدسازی، مردم پای کار نظام نباشند.

امام جمعه سرخس به اجرای اصل تبیین تاکید کرد و گفت: مسؤولان ما باید نسبت به این شایعات که مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد توجه داشته باشند و مردم را آگاه کنند.

وی افزود: دشمن برای بهم زدن این شعار برنامه دارد تا نه جهشی اتفاق بیفتد و نه مشارکتی باشد و ما باید آگاهانه در مقابل اقدامات دشمن بایستیم.

بختیاری تاکید کرد: اختلاف سلیقه‌ها و جناح‌ها نباید منجر به دوری دل‌ها شود چون این خواست دشمن است و ما باید مانند اول انقلاب همه در میدان عمل پای کار نظام باشند.

امام جمعه سرخس به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات، گفت: دشمن می‌خواهد بر حواشی بعد از انتخابات مانور بدهد در حالی که انتخابات سالم برگزار شد و نباید به حواشی پسا انتخاباتی دامن بزنیم و باید با رفاقت و برادری برای پیشرفت شهرمان قدم برداریم.

وی بیان کرد: باید نماینده منتخب را برای پیشرفت شهرستان کمک کنیم.

کد خبر 6062246

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است
  • ایستادگی مردم مظلوم فلسطین به برکت جبهه مقاومت است
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • تشکیل مجلس جدید با ۴ فراکسیون / جریان اصولگرایی رقابت‌ها را کنار بگذارند
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس، وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی هستند + فیلم
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم
  • اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری علیه انتقادهای یک نماینده مجلس یازدهم
  • شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» بر نقش مهم مردم تاکید دارد