Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@10:43:22 GMT

بنادر چابهار، منطقه آزاد شدند

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۶۳۵۱

بنادر چابهار، منطقه آزاد شدند

به گزارش خبر آنلاین از سیستان و بلوچستان به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از تسنیم، منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزاد ایران است که مرز آبی، خشکی و هوایی ندارد؛ که این امر موجب شده منطقه آزاد چابهار از پایه‌ترین ویژگی خود برای تسهیل و جذب کالا و سرمایه عقب بیفتد.
همه تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند مرز بال توسعه مناطق آزاد است؛ مناطق آزاد را به مرزش می‌شناسند، باید تسهیل تولید، صادرات و ترانزیت کنند؛ چابهار اما پایه‌ترین ویژگی برای رسیدن به هدف و ماموریت منطقه آزاد را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای حل این مشکل توسعه منطقه آزاد چابهار از اوایل دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت و لایحه‌ای برای آن تنظیم شد؛

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: سه لایحه برای توسعه منطقه آزاد چابهار تنظیم شده و در جریان است.

عبدالرحیم کردی می‌افزاید: لایحه اول که در کنار لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است مورد مخالفت این شورا قرار گرفته و دوباره به مجلس برگشته است.او تصریح می‌کند: ما برای اینکه حق چابهار ضایع نشود و زیرمجموعه ۸ منطقه آزاد جدید قرار نگیرد؛ یک لایحه مجزا و منفک از لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید را در دولت اجرایی و به مجلس تقدیم کردیم؛ این لایحه پس از تصویب مجلس در جلسه علنی یکم دی ماه ۹۸ به شورای نگهبان رفت و در جلسه ۱۶ بهمن ماه ۹۸ این شورا مصوب شد و دیروز توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: این لایحه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری را با حفظ حاکمیت سازمان بنادر در آن‌ها به منطقه آزاد محلق می‌کند تا صاحبان بار و کالا از مزیت‌های اقتصادی و رقابتی منطقه آزاد در بنادر استفاده کنند.تا پیش از این لایحه صاحبان بار و کالا در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مشمول عوارض و گرفتاری‌های گمرکی بودند که با این الحاق این مشکل حل می‌شود و همه تسهیلات منطقه آزاد چابهار به بنادر تسری می‌یابد؛ با اینکار هم منطقه آزاد با مرز دریایی مرتبط و مرزدار می‌شود تا بهتر به ماموریت‌های اقتصادی خود عمل کند و هم صاحبان بار و کالا از تسهیلات مناطق آزاد استفاده می‌کنند.

کردی ادامه می‌دهد: علاوه بر این لایحه، یک لایحه مجزای دیگر برای الحاق شهر چابهار و یک نقطه منفصل مرزی در مرز پاکستان برای مرزدار کردن زمینی منطقه آزاد هم تنظیم شده و هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس است؛ هدف از این لایحه الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد و توسعه شاخص‌های اجتماعی و زندگی در شهر و هم‌چنین توسعه محدوده منطقه آزاد برای بارگذاری صنایع سنگین است.

او می‌گوید: در محدوده فعلی منطقه بنا به پایش‌های زیست محیطی بارگذاری بیش‌از ۸ میلیون تن پتروشیمی و ۴ میلیون تن فولاد امکان‌پذیر نیست درحالی که طبق سند چشم انداز و برنامه توسعه سواحل مکران، ۲۰ میلیون تن پتروشیمی و ۱۰ میلیون تن فولاد پیش بینی شده که برای این امر با توسعه محدوده و الجاق شهر چابهار و اطراف آن این مشکل هم حل می‌شود.مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید می‌کند: در صورتی که این لایحه در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود محدوده ۱۴ هزار هکتاری فعلی منطقه آزاد چابهار به ۶۷ هزار هکتار افزایش می‌یابد و کل شهر چابهار، شهر جدید تیس، روستاهای اطراف و یک نقطه منفصل مرزی در مرز ریمدان (مرز ایران و پاکستان) به منطقه آزاد چابهار ملحق خواهند شد.

یونس حقانی شهردار چابهار درباره لایحه‌های توسعه‌ای منطقه آزاد چابهار می‌گوید: ما با الحاق صرف بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مخالفیم، با این کار بندر از شهر جدا می‌شود و شهر عملاً دیگر ساحلی ندارد، ضمن آنکه بخشی از عوارض ساخت و ساز بندر برای توسعه شهری به شهرداری چابهار می‌رسد، اما با الحاق این عوارض از شهرداری سلب می‌شود و دست شهرداری برای توسعه شهری بسته‌تر از همیشه خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر این‌ها، در حال حاضر عمده تمرکز سرمایه‌گذاران و طرح‌های اقتصادی در محدوده منطقه آزاد چابهار متمرکز شده و اختلاف فاحش طبقاتی میان شهر و منطقه آزاد در جریان است، در شهر هزاران نفر حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند و در منطقه آزاد خیابان‌ها و ویلاهای لوکس هستند.

حقانی گفت : ما به دشدت پیگیریم که لایحه الحاق شهر چابهار هم به زودی تصویب شود تا با الحاق شهر چابهار، شهر هم از بودجه‌ها و امکانات منطقه آزاد استفاده کند و توسعه یافته‌تر شود و توازن بیشتری در توسعه ایجاد شود، در حال حاضر توسعه صرفاً به محدوده ۱۴ هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار ختم شده و شهر محروم‌تر می‌شود.

46

کد خبر 1353815

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مدیرعامل منطقه آزاد چابهار منطقه آزاد چابهار صاحبان بار و کالا ۸ منطقه آزاد جدید الحاق شهر چابهار منطقه آزاد شورای نگهبان مناطق آزاد برای توسعه میلیون تن تنظیم شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون برنامه هفتم توسعه به زودی ابلاغ خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به زمان ابلاغ برنامه هفتم توسعه، گفت: ایرادات باقیمانده از لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه برطرف شده است و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: درباره بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، این بخش از لایحه بودجه هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و با توجه به اینکه سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه در بخش اول مشخص شده است، علی القاعده تغییرات قابل توجهی در این حوزه نباید داشته باشیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: این استیضاح از پیش از این مطرح بوده و گفت‌وگوهایی با نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح مطرح شده تا به ایرادات و اشکالات پاسخ داده شود و نماینده استیضاح کننده گفت‌وگوها و مکاتباتی را با وزیر داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: البته با توجه به زمان اندک باقیمانده از کار مجلس بعید است که نوبت به این گونه مسائل برسد.

کد خبر 6080347

دیگر خبرها

  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • تروریست‌ها علیه اقتصاد مَکُران
  • فراهم آوردن زیرساخت های لازم به منظور تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • باران بهاری خیابان‌ها چابهار را هم سیلابی کرد
  • قانون برنامه هفتم توسعه به زودی ابلاغ می‌شود
  • قانون برنامه هفتم توسعه به زودی ابلاغ خواهد شد
  • مسوولان برای مقابله با سیل احتمالی چابهار در آماده باش کامل قرار دارند
  • برنامه‌ اصلی منطقه آزاد چابهار بهره‌مندی از ظرفیت تخصصی دانشگاه‌های فعال است
  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش