Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این نشست گفت: در زمان طرح و تصویب این قانون در مجلس خبرگان مخالفان تصویب این قانون معتقد بودند نظارت مهم است ولی باید به گونه‌ای باشد که حق مردم نادیده گرفته نشود.
دکتر عباس شیخ الاسلامی افزود: حق و تکلیف در انتخابات بسیار مهم است و جزء ارکان مردم سالاری به شمار می‌آید که نباید به آن ضربه‌ای وارد شود و بر این اساس است که رسانه آزاد و انتخابات آزاد باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: به نظر من نظارت استصوابی نقدپذیر است زیرا احتمال می‌رود حق افراد به نوعی تضییع شود.
وی گفت: در بسیاری از کشورها اجرای انتخابات و نظارت بر آن از یکدیگر جداست و از طریق احزاب بر انتخابات نظارت می‌شود زیرا این امر بر عهده خود مردم و قضات آشنا بر این موضوع است تا اگر شخصی در این مورد ادعایی داشت به درستی بررسی شود.
شیخ الاسلامی افزود: مواردی همچون التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و همچنین اعتقاد به ولایت فقیه باید به صورت مشخص تر در قانون اساسی دیده شود تا در زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی امکان کمّی برای بررسی صلاحیت ها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: گاهی ممکن است به دلیل وجود تعداد زیاد پرونده‌های نامزدها، اعضای شورای اجرایی نتوانند در زمان اندک، پرونده ها را برسی کنند و ممکن است به صِرف وجود پرونده طلاق، صلاحیت فرد مورد تایید قرار نگیرد، در حالی که استعلام از مراجع قضایی در مورد محکومیت های فساد اخلاقی و مالی و به عبارتی محکومیت موثر است.  
این استاد دانشگاه گفت: در حقوق عمومی استصواب وجود ندارد بلکه مرتبط با حقوق خصوصی است.
وی افزود: شورای نگهبان باید صلاحیت فرد را تایید یا رد کند ولی به دلیل کم بودن زمان بررسی، عدم احراز صلاحیت نیز باعث شده است افراد نتوانند به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند.
دبیر سابق نهضت آزاد اندیشی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تنها انتخاباتی که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود، انتخابات شورای شهر و روستاست و شاهد هستیم که تعداد بسیاری از افراد انتخاب شده، پس از حضور در شورا دارای مشکلاتی شدند که منجر به جلب و صدور رای قضایی برای آنها شد.
مهدی شیعه علی افزود: پس این که گفته شود اگر نظارت استصوابی وجود نداشته باشد افراد متخصص و سالم وارد عرصه سیاسی کشور می‌شوند، زیاد درست نیست.
وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود، اعضای شورای نگهبان باید بی‌طرف باشند صحیح نیست، بلکه هرکس نظر و رای شخصی خود را دارد ولی نباید این نظر بر روی تصمیم او در بررسی صلاحیت افراد تاثیر بگذارد.
وی گفت: بهتر است به جای حمله به شورای نگهبان، نمایندگان قوانین مربوط به انتخابات را به تصویب برسانند و این شورا باید موارد قانونی را نسبت به نمایندگان تطبیق دهد.
وی ادامه داد: در تمام دنیا نظارت استصوابی وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد تا یک مرجع حرف آخر را بزند.

برچسب‌ها نظارت استصوابی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شورای نگهبان قانون اساسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نظارت استصوابی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شورای نگهبان قانون اساسی نظارت استصوابی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شورای نگهبان قانون اساسی نظارت استصوابی شورای نگهبان بررسی صلاحیت قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد

نشست مشترک اعضای شورای سیاستگذاری جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های راه یافته به دور دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران  با محوریت بررسی راهبرد‌های همدلی و وحدت در مجلس و همگرایی با دولت سیزدهم، شیوه‌های ارتقاء مشارکت مردم در انتخابات دور دوم، ارائه سه ایده موثر برای مجلس و دیدگاه هر نامزد برای تحقق شعار سال برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علیرضا افشار رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی ضمن خوش‌آمدگویی به نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات و نخبگان سیاسی حاضر در جلسه به بیان اهمیت احزاب و کارکرد آنها منطبق با مطالبات مقام معظم رهبری پرداختند و تأکید کردند: همدلی و وحدت که خواسته جدی مقام معظم رهبری است باید به صورت حقیقی و ملموس در بین مسئولان نظام بویژه بین مجلس و دولت باید دیده شود.

در ادامه این نشست همچنین نامزد‌های حاضر در جلسه به بیان برنامه‌ها و ایده‌های خود در راستای چهار سرفصل دستور جلسه پرداخته و مواردی را مطرح کردند.

نخبگان سیاسی در این جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید، به بیان نظرات و کارشناسی‌های صورت گرفته در مسایل مختلف در جهت رفع مشکلات مردم و قانونگذاری اظهار نظر کرده و همدلی و وحدت را سر از اصلی‌ترین اولویت‌های خود خود قلمداد کردند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • رقابت ۲ نامزد مجلس برای یک سهمیه باقیمانده در مشهد و کلات
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • رفتار‌های خلاف قانون پذیرفتنی نیست/ آمادگی گلستان برای دور دوم انتخابات
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس شورای اسلامی در استان تهران
  • اظهارنظر اعضای سابق هیات نظارت ورامین ارتباطی به این هیات ندارد
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه، الکترونیکی برگزار می‌شود
  • مرحله دوم انتخابات مجلس ۸ حوزه الکترونیکی برگزار می‌شود
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود